Maar ook met mensen waarmee je dikwijls op schok zijt kunnen er dingen gebeuren waar je je niet aan verwacht. De aandacht mag dus nooit verslappen als je met de motor op weg bent.
Dat is iets wat in de praktijk altijd wel eens gebeurd. Den eerste die op een rit van 4-5 uur (of langer) elke minuut supergeconcentreerd zit zonder enig moment van concentratieverslapping moet ik nog tegenkomen. Bijgevolg ga ik zelfs niet graag met bekenden bakstenen. Gelijk hoe is er altijd op een bepaald moment vermindering van de aandacht en de verleiding om u te "laten rijden" door de groep vergroot alleen maar door het baksteenrijden. Efkes u laten leiden door diegene voor u, niks gemakkelijker...dat merk ik genoeg wanneer ik beginnende (en zelfs ervaren) motards achter mij laat rijden, en vervolgens voor mij. Het tempo vertraagt dan ineens redelijk sterk, want nu moeten ze zelf gaan nadenken
. Van beide systemen valt dus bij te leren, maar op een redelijk sterk verschillende manier. Anderzijds, als ze achter mij rijden moet ik dikwijls eens laten weten dat ze best wat meer afstand nemen want even dikwijls komen ze na een tijdje veel te kort op mijn gat plakken. Als ik dan een fout maak is't dubbel koekenbak
. Da's een verantwoordelijkheid die ik op die manier liever niet wil, want ik ga ervan uit dat ik zelf verre van feilloos ben. Dan moet een ander niet mee in de miserie duikelen.
Ik kan vele voorbeelden geven (met eigen ogen gezien) van kuddegeest waarbij meerdere motards in de fout gingen omdat ze de controle afgaven aan andere rijders. De formatie was altijd baksteen en veel te kort opeen. Aja, want baksteen is veilig, ge rijdt immers op een lijn naast uwe voorligger
...Totdat die voorligger bij een probleem niet schoon op zijn "voorgeschreven" lijn en plaats blijft, en dan blijkt ineens dat de concepten "volgafstand" en "reaktietijd" schromelijk onderschat worden. Gevolg : een bende motards op nen hoop.
Ge kunt er uren over doorgaan natuurlijk, en uiteindelijk is het niet in baksteenrijden geen onderdeel van de wegcode. Wel baksteen rijden ook niet trouwens, dus iedereen moet maar doen waar hij zin in heeft. Maar op't eind van de discussie heb ik nog nooit geen sluitend argument gehoord om het wel te doen. Het vergroten van het frontaal oppervlak hoort daar voor mij persoonlijk dus niet bij bvb, want dat wil per definitie weer zeggen dat ge rekent op anderen om een deel van uw veiligheid te garanderen. Op't moment dat het daar over gaat doet den deze niet meer mee
.
De laatste jaren hou ik mij liever bezig met wat de motorrijder zelf kan doen ivm risico-inschatting en herkenning (kunt ge zelf heel veel aan doen) ipv het eindeloos leuteren over de stoute automobilisten die ons om allerlei redenen niet zien (kunt ge, alle fluo vestjes ten spijt eigenlijk niks aan doen). Vandaar dat het baksteenrijden sedertdien ook zo laag op de prioriteitenlijst gezakt is, want dat is nu eenmaal niet bevorderlijk voor het zelfstandig rijden waarbij ge uw eigen waarde geeft aan de risico's die zich bij elke rit voordoen...