Spijkerbanden

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Spijkerbanden

Post by Raketman »

Vorig jaar op't LC8-forum : Rob in een creatieve bui...

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=356 ... jzen++band

Schijnt h??l goed te gaan.
Nil volentibus arduum

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Spijkerbanden

Post by frederikw »

"De wegcode" is uw vriend: http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-280976/851-art1-9

Het mag dus niet. Image
als ik dat goed lees mag je dus een motor onder geen enkele omstandigheid met spijkers uitrusten om in Belgi? mee op de baan te komen? Enkel auto' s en hun aanhangwagens mogen spijkers hebben precies.
Mij lijkt het dat ze gewoon niet aan moto's gedacht hebben in die wettekst. Ze hadden evengoed 'voertuigen' kunnen gebruiken in die zin zoals in de rest van die wettekst..
De beperking in gewicht zal er zijn om beschadiging aan het wegdek te voorkomen in het geval van zwaardere voertuigen

Ik zie weinig reden om auto's wel toe te laten en moto's niet.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Spijkerbanden

Post by duibhce Kaelann »

Ik zie weinig reden om auto's wel toe te laten en moto's niet.
Ik ook niet zunne, maar de tekst vermeldt wel expliciet dat het enkel is toegelaten op auto's.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Spijkerbanden

Post by Blackbert »

Waardoor ge kunt beginnen speculeren: 't is ook nergens expliciet verboden.
Was er zo vroeger ook geen grijze zone ivm filefilteren?
"Vergeten" is waarschijnlijk, net zoals in de fiscaal aftrekbare kosten.

Image
Als 't ooit nog eens winter wordt, in de DHZ eens een voorraadje halen en die 2 3/4 versleten MT21's ervan voorzien. Niet zo stevig als die uit Zweuden, maar ook niet zo duur. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spijkerbanden

Post by F M »

Ik zie weinig reden om auto's wel toe te laten en moto's niet.
Ik ook niet zunne, maar de tekst vermeldt wel expliciet dat het enkel is toegelaten op auto's.
Maar net als Blackbert vermoed ik dat dit te weerleggen is, als zijnde een slordig gebruikte term. Want in hetzelfde artikel zelfs wordt de beperking van het maximum gewicht wel toegelaten voor bepaalde 'voertuigen', waaronder ook bussen en vrachtwagens. In de volgende artikels heeft men het niet meer over auto's, maar over 'voertuigen'.

Een slordig opgesteld artikel.


Of zou het kunnen dat deze site de wegcode niet letterlijk weergeeft, maar de artikels in iets begrijpbaardere tekst weergeeft, en daarbij iets te vrij vertaald heeft ?

EDIT: neen, het is de echte wettekst. Maar als je de franstalige versie bekijkt, dan heeft men het over 'les v?hicules automobiles '. En wat wil dat nu betekenen ? Voertuigen die zich vanzelf kunnen voortbewegen ? Dus ook motorfietsen en bromfietsen ?

De wet heeft verduidelijking nodig. Maar ik vermoed dat de prioriteit voor zulk een wijziging redelijk laag ligt. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Spijkerbanden

Post by frederikw »

De wet heeft verduidelijking nodig. Maar ik vermoed dat de prioriteit voor zulk een wijziging redelijk laag ligt. Image
Ik snap dan niet dat ze heden ten dage geen prioriteit geven aan het verduidelijken van wetteksten inzake spijkerbanden bij moto's ! 't is nu niet dat er veel andere problemen op tafel liggen momenteel !

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Spijkerbanden

Post by frederikw »

Image
Als 't ooit nog eens winter wordt, in de DHZ eens een voorraadje halen en die 2 3/4 versleten MT21's ervan voorzien. Niet zo stevig als die uit Zweuden, maar ook niet zo duur. Image
Scary shit Blackbert. Ik zou zeggen dat met gewicht die je erop zet die spijker met hun scherpe punt zichzelf gewoon volledig in de band gaan ingraven... met een lek als gevolg. Die spijkerkes die ik hier heb liggen heb hebben geen scherpe punt en een groot draagvlak zodat ze zichzelf niet door het karkas zouden boren.

Maar bij die Ollander gaf dat blijkbaar toch geen problemen... Ik zou toch maar een gsm meepakken als ge daarmee een ritje gaat doen Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spijkerbanden

Post by F M »

De wet heeft verduidelijking nodig. Maar ik vermoed dat de prioriteit voor zulk een wijziging redelijk laag ligt. Image
Ik snap dan niet dat ze heden ten dage geen prioriteit geven aan het verduidelijken van wetteksten inzake spijkerbanden bij moto's ! 't is nu niet dat er veel andere problemen op tafel liggen momenteel !

Image
OK, zelf nog wat verduidelijking gezocht.

Classificatie van motorvoertuigen: [url]

Bussen en vrachtwagens vallen wel degelijk onder de categorie van 'auto'. Motorfietsen niet. Dus zou ik toch concluderen: geen spijkerbanden op motorfietsen. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Spijkerbanden

Post by frederikw »

Ik vermoed dat ik dan toch even burgerlijke ongehoorzaamheid tentoon ga spreiden. Ik geloof in de redelijkheid van ons politieapparaat. (*)














(*) Hoe na?ef kan ik zijn? Image [/size:2295g8hk]

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Spijkerbanden

Post by Blackbert »

Niks dubbelzinnig aan.
Of het helemaal doordacht en bij de tijd is, daar zal wel eens iemand een andere dsicussie over starten, bij gelegenheid. Image

Frederik, die bestaan ook korter h?. Ik ben overigens wel mee in uw bedenking. 't Slimste zou wel zijn om niet alleen een GSM maar ook een tweede, derde, ... rijder mee te krijgen. Image
Eerst maar eens afwachten of 't van de winter nog gaat vriezen...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spijkerbanden

Post by F M »

De wet is heeeeel duidelijk... zoals het gelinkte artikel zegt... enkel op auto's.
Ik zie niet in wat daar dubbelzinnig aan is Image
Het dubbelzinnige: in dat eerste artikel spreekt men over auto's, in de volgende artikels over voertuigen.

En misschien is het voor een geroutineerde politiemens duidelijk dat bussen en vrachtwagens ook auto's zijn, voor ons gewone mensen is dat wat anders, hoor ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Spijkerbanden

Post by bompa »

Volgens mij gemakkelijk zelf te fabriceren voor op de enduro, maar eigenlijk niks voor op de baan de deze als er geen sneeuw op de weg ligt
[url]
wel goed voor in het veld als het gevroren heeft denk ik

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Spijkerbanden

Post by Theo »

[u:fhel4idx]Agent[/u:fhel4idx]: "Meneer, je weet toch dat spijkerbanden op een motor niet toegelaten zijn?"
[u:fhel4idx]Motorrijder[/u:fhel4idx]:"Miljaardemiljaarde, 'k heb weer eens ergens door gereden, op die Belgische wegen kom je toch 't ??n en "t ander tegen van vuiligheid......."

Post Reply