driftkikker

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Post by Cotthem »

bon, Imageten dus. Af en toe probeer ik eens een discreet Imagetje te placeren met mijn Sonja. Wat doe ik, ik stuur in en als mijne neus in de juiste richting staat, sleur ik eens aan de gas en duw met mijn edele voetjes op de steun die langs de binnenkant van den bocht zit. Soms lukt da een beetje, soms lijkt het alsof het niet goed komt. Dus mijn vraag: wat is de theorie om te Imageten.

ps: tis voor op niet verharde wegen. Op asfalt/beton durf ik daar nog niet eens aan denken.
"...the path is the destination"

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: driftkikker

Post by zappa »

De snelheid waarmee je de bocht ingaat? ? ?

Daar in N frankrijk, met husa, goed veel gas (in 6de) op een gravelbaantje, dat rechtdoor over een heuvel gng...dacht ik Image maar 't draaide niet zichtbaar achter een struik naar links Image remmen had geen zin in die kiezels Image smijten verdomme , mijne hartslag boven de 7d toeren en 't achterwiel van husa stak me bijna rechts voorbij, maar ben d'r goed doorgekomen, das de eerste keer dat ik zo gedrift heb Image
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: driftkikker

Post by Muug »

neen,
nu beweer je dat je oerend hard moet gaan om te driften, terwijl je als je het een beetje beheerst, quasi ter plekke kan doen. Timpo kan dat bvb.

gasdosering is het sleutelwoord , en oefenen (maal tienduizend).

Als de neus in de goeie richting wijst, en de kont van de moto nog niet (maar wel bijna), dan kan je eens ferm maar gecontroleerd gas geven. Je kan dit zelfs stapvoets oefenen. De moto inkantelen hoeft niet echt, kan zelfs gevaarlijk zijn als je hem te ver inkantelt en per ongeluk te wild drift want dan schiet de achterkant wild en ongecontroleerd weg. Ik zou dus durven zeggen : vergeet het inkantelen. Leer eerst wennen aan het spinnend zijdelings wegschuiven van het achterwiel.

Ook : kijktechniek : blijven kijken waar je naar toe wilt.

ook : stuurtechniek : blijven sturen in de richting waar je naar toe wilt. Je zal merken dat je bij het driften ongewild veel te zwaar gaat tegensturen en daardoor wegstuurt van de richting waarin je wilt gaan.

Verder : de gashendel niet plots couperen want als de achterband dan te plots grippeert wordt ej er misschien af geslingerd. Dus het gashendel gecontroleerd toedraaien.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: driftkikker

Post by duibhce Kaelann »

De moto inkantelen hoeft niet echt, kan zelfs gevaarlijk zijn als je hem te ver inkantelt en per ongeluk te wild drift want dan schiet de achterkant wild en ongecontroleerd weg. Ik zou dus durven zeggen : vergeet het inkantelen.
En dat is waarom ze mij altijd gezegd hebben dat je wat meer gewicht op het [i:2y81cn81]buitenste[/i:2y81cn81] stepje moet zetten bij het driften in een bocht,
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: driftkikker

Post by Blackbert »

uw gewicht naar voor verplaatsen kan ook helpen.
toen de Transalp er nog uitzag als een Transalp zo ne keer een offroadinitiatie gevolgd bij CMB Tongeren. eerste oefening: kijken, insturen, achterrem dicht. daarna: kijken, insturen, gas geven. en ja hoor je kan een Varadero een 180? laten draaien als je er wat hevig tegenaan gaat.

'k zou er ook weer op moeten oefenen, maar de gravelparking hier aan de bib is
a) nooit leeg
b) in de achtertuin van 't flikkenkot
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: driftkikker

Post by Raketman »

en duw met mijn edele voetjes op de steun die langs de binnenkant van den bocht zit.
Zo kunt ge'm schoon onderuit stampen...
En dat is waarom ze mij altijd gezegd hebben dat je wat meer gewicht op het [i:2lt2280l]buitenste[/i:2lt2280l] stepje moet zetten bij het driften in een bocht,
Zo kunt ge'm veel beter onder controle houden...
Nil volentibus arduum

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: driftkikker

Post by TRooPER »

leren driften met een lichtere enduro ?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply