waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de bochten?

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by bompa »

Bij crossers en off-road rijders niet alleen , de een keer zet je hem en de andere keer ni,dat hangt van het moment en den bocht af, ik heb al off-road rijders zien rijden die recht blijven staan in een korte bocht van 90 graden,waarom weet ik ook ni, dan kan je je voet niet gebruiken als het toch al is mis loopt ,
Ik rij gelijk ik het geleerd heb in de cross zittend in den bocht , dat heeft me toch al menigmaal van een tuimelpartij gespaard Image
En bij die supermotars zal het wel zijn om sneller te kunnen reageren als het nodig moest zijn denk ik, allee bij die wedstrijd rijden toch

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Blackbert »

Hiervandaan:

Rijtechniek
SuperMotard rijden vraagt om een zeer aparte rijtechniek. Het aanremmen van bochten en het nemen van bochten is heel anders als met bijvoorbeeld een wegracer.
Bij het aanremmen van een bocht zal de achterkant erg snel loskomen van het asfalt. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door het hoogliggende zwaartepunt, en het lage gewicht van de motor. Als de achterkant loskomt tijdens het aanremmen wordt de motor erg instabiel, bovendien is de vertraging niet meer optimaal. Uit ervaring blijkt dat als je de motor laat uitbreken, een bocht sneller genomen kan worden. Dit uitbreken wordt ook wel ?Sliden? genoemd, het ziet er erg spectaculair uit. Het sliden word bewerkstelligd door een goed samenspel van de voorrem, achterrem en koppeling. Het is de bedoeling om het achterwiel met ongeveer 75% van de snelheid van het voorwiel te laten draaien. Laat je het achterwiel blokkeren dan resulteert dit gegarandeerd in een crash.
[color=#FFBF00:gp7e6fuk]Tijdens het nemen van de bocht wordt meestal een voet uitgestoken, en geen knie zoals bij racers. Het doel van het uitsteken van je voet is om meer gewicht aan de binnenkant van de bocht te krijgen, hierdoor kan de bocht sneller genomen worden bij een gelijkblijvende hellingshoek. Racers steken hun knie uit om diezelfde reden. [/color:gp7e6fuk]
Bij het uitaccelereren gebeurd het vaak dat de achterkant van de motor wil uitbreken onder de zware belasting. Dit verschijnsel wordt ?Driften? genoemd. Het wordt zo veel mogelijk vermeden omdat het meestal resulteert in acceleratieverlies.
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by bompa »

Ik dacht dat die mannen al gecontroleerd driftend den bocht in gingen (of 't zal misschien een andere naam hebben) om sneller door den bocht te gaan om minder snelheid te verliezen en het wiel niet te ver te laren uitbreken, daar komt het eigenlijk toch op neer Image

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xYiWOJ59Vg

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Theo »

Waarom Rossi dat doet?
Hij was de snelste en iedereen doet hem na.
Het voorbije jaar was hij een stuk langzamer, en dan steekt hij zijn voet niet meer uit om geen tijd te verliezen.
Al de rest doet dat wel nog, en dus blijft hij nu niet zo ver achter als je zou verwachten.
Image Image Image

Een mens moet vooruitziend zijn h?. Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Muug »

[quote="Blackbert"
[color=#FFBF00:14fl9x8a]Tijdens het nemen van de bocht wordt meestal een voet uitgestoken, en geen knie zoals bij racers. Het doel van het uitsteken van je voet is om meer gewicht aan de binnenkant van de bocht te krijgen, hierdoor kan de bocht sneller genomen worden bij een gelijkblijvende hellingshoek. Racers steken hun knie uit om diezelfde reden. [/color:14fl9x8a][/quote]

Jamijnol, die gasten gaan ne keer een goed boek moeten leren over rijdynamiek zenne Image Ze hebben wel ergens klokkengelui gehoord, maar waar de klepel en de klok zich bevinden, ho maar ! Racers gaan heel hun lijf zoveel mogelijk naast die moto hangen om minstens twee redenen.
1) doordat zij naast de moto hangen kunnen ze hun moto wat meer rechtop houden zodat er meer grondspeling is zodat ze nog harder door de bocht kunnen gaan (waardoor dus de moto weer wat platter zal gaan). Vandaar dat ze tegenwoordig rond de 60? schuin hangen.
2) Om het gezamelijk zwaartepunt van moto en mens in die bocht zo laag mogelijk te krijgen. Dat heeft opnieuw met de balans tussen zwaartekracht en centrifugaalracht (een pseudokracht, ik weet het) en bandengrip te maken. Hoe dichter het gezamelijk zwaartepunt tegen de grond hoe rapper ze door de bocht kunnen.
En dat knietje, dat speelt daar een kleine rol in, maar dat dient [u:14fl9x8a]vooral [/u:14fl9x8a] als afstandssensor, zo van "hoe ver is dat asfalt nog eh en hoeveel platter kan ik nog gaan".

Hun uitleg over de specifieke supermoto-rijstijl kan ik dan wel weer snappen. Net zoals in de motocross wordt de achterkant dus superonstabiel , dus hoe meer gewicht op de voorwiel hoe beter. En laat die achterkant dan maar kwispelen en driften en zo.

Voor wie de uitleg graag in de praktijk toepast, gaat best ne keer een leske volgen bij iemand gelijk Villard De Wever, ook wel bekend (ooit) als Hornet911. Die gast geeft raceles aan racers.... er zitten er hier een paar die bij hem les gevolgd hebben dacht ik.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by duibhce Kaelann »

Voor wie de uitleg graag in de praktijk toepast, gaat best ne keer een leske volgen bij iemand gelijk Villard De Wever, ook wel bekend (ooit) als Hornet911. Die gast geeft raceles aan racers.... er zitten er hier een paar die bij hem les gevolgd hebben dacht ik.
Jups, ??n van de beste circuitinstructeurs die ik ken.
Best wel oppassen als 'm zegt "volg me maar een stukske", dat kan in de gracht eindigen (ik ga geen namen noemen Image ) Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Blackbert »

[url]

Wacht, versta ik 't dan verkeerd?

Van dat forum: been vooruit om binnenkant vooraan meer gewicht te krijgen om
1. motor rechter aan zelfde bochtensnelheid, voorwiel zwaarder, meer grip.
2. achterkant lichter, dus makkelijker dat wiel in een spin krijgen zoals die mens hierboven uitlegde.

zo 'plant' je de voorkant toch en stuur je die waar je heenwil, met behulp van de uitbrekende achterkant. eens je de bocht uitkomt weer 't gas erop. de motor staat vrij recht, dus kan je sneller op 't gas dan wanneer hij op zware hellingshoek zit.

?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by laouen »

[url]

Wacht, versta ik 't dan verkeerd?

Van dat forum: been vooruit om binnenkant vooraan meer gewicht te krijgen om
1. motor rechter aan zelfde bochtensnelheid, voorwiel zwaarder, meer grip.
2. achterkant lichter, dus makkelijker dat wiel in een spin krijgen zoals die mens hierboven uitlegde.

zo 'plant' je de voorkant toch en stuur je die waar je heenwil, met behulp van de uitbrekende achterkant. eens je de bocht uitkomt weer 't gas erop. de motor staat vrij recht, dus kan je sneller op 't gas dan wanneer hij op zware hellingshoek zit.

?
zo had ik het toch ook altijd begrepen...
Voor wie de uitleg graag in de praktijk toepast, gaat best ne keer een leske volgen bij iemand gelijk Villard De Wever, ook wel bekend (ooit) als Hornet911. Die gast geeft raceles aan racers.... er zitten er hier een paar die bij hem les gevolgd hebben dacht ik.
Jups, ??n van de beste circuitinstructeurs die ik ken.
Best wel oppassen als 'm zegt "volg me maar een stukske", dat kan in de gracht eindigen (ik ga geen namen noemen Image ) Image
FU! Image

Maar Villard is by far de beste race instructeur die ik ooit ben tegengekomen en dat zijn er ondertussen toch al een aantal. Hersenloos er achteraan gaan als die zegt 'ik zal efkes voorrijden' heeft idd verstrekkende gevolgende. Maar de laatste keer dat 'm dat tegen mij zei, heb ik wel mijn eerste knieke gelegd Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by TRX »

Dat doet me denken aan TRX toen hij met zijn KTM over het circuit van Zolder scheurde: hij stak ook zijn voetje uit ? la supermotard. Image

Met zijn R6 zal hij dat wel niet doen, denk ik. Dus het type moto zal wel een grote invloed hebben.
Maar met de KTM van mijn pa echter :

Image

Of met de Adventure van Thomas :

Image


't Is dus puur psychologisch, met nen dikke 120 voorband knietje leggen, met dat smal voorwiel (90/90/21) zat het niet goed in het koppeke. En op diene adventure voelt dat ook normaal aan door de zitpositie Image .

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by zappa »

hmmm ik denk ook dat een "beetje" raar zou zijn moest je op een enduro knietje leggen? Image
sig nature

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by fore »

hmmm ik denk ook dat een "beetje" raar zou zijn moest je op een enduro knietje leggen? Image

... Wat vind je dan van dees ... ???


Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by duibhce Kaelann »

Image

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by F M »

Dat doet me denken aan TRX toen hij met zijn KTM over het circuit van Zolder scheurde: hij stak ook zijn voetje uit ? la supermotard. Image

Met zijn R6 zal hij dat wel niet doen, denk ik. Dus het type moto zal wel een grote invloed hebben.
Maar met de KTM van mijn pa echter :

Image

Of met de Adventure van Thomas :

Image


't Is dus puur psychologisch, met nen dikke 120 voorband knietje leggen, met dat smal voorwiel (90/90/21) zat het niet goed in het koppeke. En op diene adventure voelt dat ook normaal aan door de zitpositie Image .
Ik was het nog bijna vergeten dat er bewijzen van zijn:
[youtube:3snf91dp]http://www.youtube.com/watch?v=nGjtW0DUz2U[/youtube:3snf91dp]
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by fore »

Zie ik dat nu goed dat zowel Johan als Raketman zelfs geen knietje leggen? Vraagt de adventure daar dan gewoon niet om (type moto afhankelijk) of kan het ook gewoon zonder even goed op recreatieniveau?
Image ... Ik heb geen rijschool gevolgd en dan denken we al eens verkeerd ...

Ik was/ben van mening dat een knietje overbodig(ongewenst) is, zolang je genoeg grondspeling hebt en er geen metalen delen tegen de grond zullen sleuren.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by duibhce Kaelann »

Zie ik dat nu goed dat zowel Johan als Raketman zelfs geen knietje leggen? Vraagt de adventure daar dan gewoon niet om (type moto afhankelijk) of kan het ook gewoon zonder even goed op recreatieniveau?
Op een hoogpoter als de Adventure is een knietje leggen niet bepaald zo natuurlijk en gemakkelijk als op een racer. Je gaat meer tijd en snelheid verliezen aan de handelingen om een knie te leggen dan je wint aan het feit dat je daarmee de motor rechter houdt en in theorie dus sneller door de bocht zou kunnen.
Daarnaast zijn de beelden opgenomen tijdens de Motorrijder triatlon waar het de bedoeling was om zo consistent mogelijke tijden te rijden. Dus er zal niemand voluit aan het rijden zijn geweest.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Raketman »

Herinneringen...

eerste passage's nog alles in orde, voorlaatste passage zit ik bij het uitkomen al naar onder te kijken, laatste passage wreed laag in toeren.
Kwestie van nog te kunnen verderrijden met een koppeling waar ik los door getrokken was Image Image . Daarna kwam ook nog een roadbookrally.

Knie leggen was hier idd niet van toepassing wegens regelmatige vooraf opgegeven rondetijden die moesten gevolgd worden. Wat ik trouwens een zeer oneerlijk onderdeel vond, want met ne laptimer is daar niet veel moeilijk aan. Ze hadden die dingen daar gewoon moeten verbieden, hoe kunt ge nu bewijzen dat ge regelmatig kunt rijden met zo'n ding ? Er waren er die voluit gingen en dan op de rechte lijn gingen surplacen terwijl ze op hunnen timer aan't kijken waren...wat een klucht Image . Er waren er trouwens redelijk veel die die tijd te laag gezet hadden en zich dan serieus verslikten...Edoch dit geheel terzijde Image .

Met nen originele Adv (dus met Scorpion AT's) kunt ge in Zolder rond of net onder de 2min geraken. Dan komt ge op de grens van de banden en wielmaten. Met 17-19" wielen en sportrubbers denk ik dat Rob van het LC8 forum er nog dik 10s afgeprutst heeft ooit.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Stefke »

Maar de laatste keer dat 'm dat tegen mij zei, heb ik wel mijn eerste knieke gelegd Image
ach al dat gedoe met knieke leggen... juist goed voor een opwarming. Image
om dan later op den dag gans de santeboetiek tegen de grond te leggen...Image Image

[youtube:2rx30l7s]http://www.youtube.com/watch?v=qiaOcsqtHW4[/youtube:2rx30l7s]

Post Reply