ABS ( 18+ !!!)

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Post by zappa »

Image

zonder een Image kan ik deze vraag hier gerust stellen ? Image Image Image Image Image


Maareuh hoe zit dat nu? Tuur heeft ABS, das m'n eerste moto met, voor zo ver ik van horen vertellen heb, kan je gewoon knal uwen frein toekloppen op de weg, zelfs bij regen? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt Image Maar in situaties waar ik (vroeger bij smt-tje) een (voor) wiel voelde doorschuiven, doordat er toch iets te gladde ondergrond lag voor de remkracht die ik gaf, ik nu in principe niet meer hoef te minder doseren, de ABS zorgt daarvoor dat 't wiel niet doorslipt?


Maareuh hoe zit dat nu offroad? Al een klein beetje met een nog kleiner hartje ( ABS vergeten afzetten) op zand en beetje slijk wegskes gaan rijden, met de ABS aan. Voor 't zekerste niet echt durven door remmen, alleen motorrem bij afremmen en 't laatste stukje beetje voorzichtig de rem er bij.
Maar wat kan er gebeuren met ABS aan offroad?
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS

Post by zappa »

ps ik had eerst een afbeelding van een naakte madam spook Image , maar dan kijken jullie niet meer naar m'n vragen Image
sig nature

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ABS

Post by Koeno »

Volgende keer waarschuwen voor zo'n foto's Image
zat op het werk te smurfen... jakjakjak

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: ABS

Post by Tom Thumper »

Volgende keer waarschuwen voor zo'n foto's Image
zat op het werk te smurfen... jakjakjak
Image

Tja, en net nu zat de CEO achter mij te overleggen met een andere met een dure afkorting Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

tjah die mannen gaan toch zelf nog gaan pissen? 't is dan zonder doekje? Image Image
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: ABS

Post by bompa »



Maar wat kan er gebeuren met ABS aan offroad?
Ni veel denk ik allee als je niet teveel aan die foto hierboven zit te denken tijdens het rijden toch niet Image



ABS aan offroad .Je kan je achterwiel ni in de juiste richting plaatsen met de achterrem als het is zou moeten
Allee zonder ging het de laatste keer bij mij met mijne Ten. ook ni (BBQrit) Image weet je nog wel,ik in een bocht rechtdoor Image

Maar ik dacht dat je die abs kan afzetten bij een KTM
Ik doe da ook niet en rem gewoonlijk gelijk ik altijd rem met mijne KTM op verharde wegen nog niks aan ondervonden
Ik ga daar toch niet zo echt offroad mee gelijk met mijne wr

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Muug »

zappa,

met ABS kunde alles toekloppen. 'k spreek wel over verhard wegdek. Ge moet dat zeker eens proberen, al was het maar aan 30 per uur en eerst uw achterrem. Ge moet daar vertrouwen in leren krijgen. Uw algemene rijstijl op nat en droog gaat er beter door worden.

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by vet on wheels »

Op het BMW-forum hebben daar ook een heel discussie gedaan,

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=34727


veel leesgenot....

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Theo »

ik denk dat als je in los zand stijl bergaf uw ABS nog op staan hebt je wel eens h??????l snel beneden zou kunnen zijn........

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Blackbert »

Nog nooit met een ABS gereden (op 2 wielen), maar Theo gaat gelijk hebben, en 't voorbeeld van den Bompa is er ook 1 om te onthouden.
Offroad wil je soms dat er een wiel blokkeert, of toch bijna. Als dan telkens die ABS de boel efkes gaat lossen, omdat je voorwiel bvb heel effe blokkeert op losse stenen in de bergaf, dan ga je er rapper zijn dan gewenst, daar beneden.

Vermoedelijk gaat Raketman er meer over te vertellen hebben. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS

Post by zappa »


ABS aan offroad .Je kan je achterwiel ni in de juiste richting plaatsen met de achterrem als het is zou moeten
Allee zonder ging het de laatste keer bij mij met mijne Ten. ook ni (BBQrit) Image weet je nog wel,ik in een bocht rechtdoor Image
D? bocht van 't jaar ! Image pure klasse ! Image ne echte winkelhaakbocht in 't los zand Image all?e op 't randje van 't los zand Image Maar ging toch goed, spijtig dat ik toen niet filmde dedju. Image

De ABS kan afgezet worden van de KTM, juist moet ik nog eens goed lezen hoe ik dat moet doen Image
zappa,

met ABS kunde alles toekloppen. 'k spreek wel over verhard wegdek. Ge moet dat zeker eens proberen, al was het maar aan 30 per uur en eerst uw achterrem. Ge moet daar vertrouwen in leren krijgen. Uw algemene rijstijl op nat en droog gaat er beter door worden.

Ik wacht eigenlijk tot het hard moeten remmen wordt uitgelokt, door eene of anderen die mij niet gezien heeft Image Maar ik zal aan u denken en 't ne keer proberen, als de wind juist in uw richting zit, kan je me misschien wel horen....roepen Image
ik denk dat als je in los zand stijl bergaf uw ABS nog op staan hebt je wel eens h??????l snel beneden zou kunnen zijn........
Das ne regel bij offroad h? naar beneden dat lukt altijd Image maar hoe? Image
Nog nooit met een ABS gereden (op 2 wielen), maar Theo gaat gelijk hebben, en 't voorbeeld van den Bompa is er ook 1 om te onthouden.
Offroad wil je soms dat er een wiel blokkeert, of toch bijna. Als dan telkens die ABS de boel efkes gaat lossen, omdat je voorwiel bvb heel effe blokkeert op losse stenen in de bergaf, dan ga je er rapper zijn dan gewenst, daar beneden.

Vermoedelijk gaat Raketman er meer over te vertellen hebben. Image
Ik meen dat ik ooit eens een post van iemand gezien heb, weet niet meer welk forum zelfs, die verklaarde dat die gevallen was omdat z'n ABS nog op stond Image met zelfs ne foto erbij......vandaar mijne schrik dat met ABS ik onmiddelijk op mijn doos kan gaan?
Op het BMW-forum hebben daar ook een heel discussie gedaan,

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=34727


veel leesgenot....
zal daar eens gaan lezen Image
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Blackbert »

Hmm, ik zou niet wachten tot je 't echt nodig hebt om eens te ervaren wat er dan gebeurt.
Gewoon rechte baan, 50 per uur, zorgen dat de weg voor u alleen is en remmen (zoals 't hoort, mooi recht en ver kijken) tot het ABS ingrijpt.
grease up your baby for a ball on the hill

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Theo »

Ik heb dat met de CBF600SA van mijn echtgenote geprobeerd en je moet al verdomd hard remmen als je opbouwend remt om die ABS te doen opspringen.
Bij opbouwend remmen, zoals je doet zonder ABS, is het bijna onmogelijk om die op een droog wegdek te doen ingrijpen.
Dat zal echter ook wel een beetje van de banden afhangen.
Mij is het enkel maar gelukt door gewoon heel bruut en plots de voorrem in te knijpen op nat wegdek, en dan springt dat nog maar heel even op, zodra de band terug grip heeft is dat voorbij, allez toch op het voorwiel, omdat dan uw vering ook ingedrukt staat en je dus volledige druk op de grond hebt opgebouwd.
Achteraan gaat dat vanzelf, die ABS doen opspringen, en die blijft ook ingrijpen, omdat je daar geen druk op het wegdek opbouwt.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Stefke »

moeilijk is dat allemaal niet zenne.

In't veld zet ge dat beter af. Omdat ge in't veld gebruikt maakt van een (bijna of zelf volledig) geblokkeerd wiel om grip te cre?ren in zand, modder, kiezel, verse sneeuw,....
De ophoping van die rommel voor uw wiel zorgt voor weerstand en dus vertraging. M?t ABS wordt dat zeer moeilijk want vanaf een zeker blokkeringspercentage gaat de ABS pomp de druk lossen en dus al pompend beginnen remmen. Dus kunt ge geen zand, modder, kiezel voor uw wiel bijeenschrapen. Dus hebt ge ook niet het remmend effect dat ge zou willen op dat moment.

En daar komen we bij een nadeel van ABS. Op slechte ondergrond zoals (natte) kassei kunt ge met gelijk welke moto vrij goed, zij het voorzichtig, remmen zonder problemen. Waarschijnlijk zelf met een beetje slippend wiel maar niet genoeg om echt direct onderuit te gaan (blokkeringsgrens). Helaas zijn er vooral oudere ABS-systemen die bij deze gewone manier van remmen dat beetje slippend wiel onderscheppen en dus in werking gaan treden, waardoor ge toch (veel) verder stilstaat dan ge had voorzien. Wat zeer verrassend uit de hoek kan komen. (Zeker op ijzel, platgereden sneeuw...) En dat is waar de Susse Image en anderen (racepiloten enz...) niet zo happig op zijn.
Maar kijk, de nieuwe systemen zijn zo veel gevoeliger en fijner dat het zeer lang duurt eer dat ABS ingrijpt.

Ge zou inderdaad kunnen wachten tot een echte panieksituatie om dat ABS te voelen maar vooraf een testen kan geen kwaad zodat ge tenminste weet wat er aan't gebeuren is... Image

Zelf doen wij regelmatig zo een remtestje om ABS te demonstreren. Twee man op de moto, 50, 60 per uur en dan de remmen GELIJK EEN DEBIEL DICHTHAKKEN. En zelfs dan slaat het ABS regelmatig NIET aan ( goed, nat asfalt) omdat het remmaneuver (aanleggen en drukopbouw) toch nog te deftig (te traag) was.
Als ge een beetje oplet in het dagelijkse verkeer en ge kunt uwe rijstijl zo aanpassen dat ge altijd en overal op een deftige gecontroleerde manier kunt stoppen dan hebt ge inderdaad geen ABS nodig. Maar helaas zijt ge soms niet altijd even aandachtig en dan hebt ge prijs natuurlijk. Is mij toch al een paar keer goed van pas gekomen Image En dan staat ge ook te kijken van hoe hard ge met zo ding kunt remmen zonder problemen. Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Tom Thumper »

moeilijk is dat allemaal niet zenne.

In't veld zet ge dat beter af. Omdat ge in't veld gebruikt maakt van een (bijna of zelf volledig) geblokkeerd wiel om grip te cre?ren in zand, modder, kiezel, verse sneeuw,....
De ophoping van die rommel voor uw wiel zorgt voor weerstand en dus vertraging. M?t ABS wordt dat zeer moeilijk want vanaf een zeker blokkeringspercentage gaat de ABS pomp de druk lossen en dus al pompend beginnen remmen. Dus kunt ge geen zand, modder, kiezel voor uw wiel bijeenschrapen. Dus hebt ge ook niet het remmend effect dat ge zou willen op dat moment.
Hier heb je een mooie demonstratie van wat dat in de praktijk wil zeggen (gixxercart Image maar vermits dit 18+ is, zal het wel nog eens mogen zeker?):

[youtube:sc6cb0y2]http://www.youtube.com/watch?v=SboCAsNUU7Q[/youtube:sc6cb0y2]
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

da opschrift op 't einde van 't fimpje " adventure before dementia" Image Image Image a zo iet ja Image

Ok ik begin het te snappen, merci Stefke voor de heldere uitleg Image

Ik heb met m'n husaberg al eens een helling afgereden, met voor en achterrem toe en nog schoof ik met beide wielen geblokkeerd te vlug naar m'n goesting naar beneden, tot ik bij mezelf gezegd heb, komaan bollen maar en beginnen lossen ben, met ABS zou dat van den eersten keer bollen maar geweest zijn ipv met geblokeerde wielen.

Kan dus beter die ABS rem test eens proberen op een nat groen kassei baantje Image
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Raketman »

't Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Stefke »

't Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
tutut, gij zijt doodziek, gij moet in uw bed zitten! Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

't Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
tutut, gij zijt doodziek, gij moet in uw bed zitten! Image
voor je dood gaat van ziekte en je ondertussen toch in je bed aan 't zitten bent : wat is uw mening dan wel?

En ja 't es den eersten met ABS en heb nog maar 1300km Image waarvan 1,3 offroad Image
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by duibhce Kaelann »

de remmen GELIJK EEN DEBIEL DICHTHAKKEN. En zelfs dan slaat het ABS regelmatig NIET aan
De korte periode dat ik met mijn Versys gereden heb ook gemerkt. Op droog wegdek is het ?cht moeilijk om die ABS te doen werken. Enkel zoals je zegt, gelijk een totale debiel alles ineens dichtslaan, remhendel direct tot 100% tegen het handvat sleuren (allez, toch tot zover ik hem kon intrekken).
Moest ik dat ooit met de SV gedaan hebben, daar zou een schone salto van gekomen zijn...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply