ABS ( 18+ !!!)

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS

Post by zappa »


ABS aan offroad .Je kan je achterwiel ni in de juiste richting plaatsen met de achterrem als het is zou moeten
Allee zonder ging het de laatste keer bij mij met mijne Ten. ook ni (BBQrit) Image weet je nog wel,ik in een bocht rechtdoor Image
D? bocht van 't jaar ! Image pure klasse ! Image ne echte winkelhaakbocht in 't los zand Image all?e op 't randje van 't los zand Image Maar ging toch goed, spijtig dat ik toen niet filmde dedju. Image

De ABS kan afgezet worden van de KTM, juist moet ik nog eens goed lezen hoe ik dat moet doen Image
zappa,

met ABS kunde alles toekloppen. 'k spreek wel over verhard wegdek. Ge moet dat zeker eens proberen, al was het maar aan 30 per uur en eerst uw achterrem. Ge moet daar vertrouwen in leren krijgen. Uw algemene rijstijl op nat en droog gaat er beter door worden.

Ik wacht eigenlijk tot het hard moeten remmen wordt uitgelokt, door eene of anderen die mij niet gezien heeft Image Maar ik zal aan u denken en 't ne keer proberen, als de wind juist in uw richting zit, kan je me misschien wel horen....roepen Image
ik denk dat als je in los zand stijl bergaf uw ABS nog op staan hebt je wel eens h??????l snel beneden zou kunnen zijn........
Das ne regel bij offroad h? naar beneden dat lukt altijd Image maar hoe? Image
Nog nooit met een ABS gereden (op 2 wielen), maar Theo gaat gelijk hebben, en 't voorbeeld van den Bompa is er ook 1 om te onthouden.
Offroad wil je soms dat er een wiel blokkeert, of toch bijna. Als dan telkens die ABS de boel efkes gaat lossen, omdat je voorwiel bvb heel effe blokkeert op losse stenen in de bergaf, dan ga je er rapper zijn dan gewenst, daar beneden.

Vermoedelijk gaat Raketman er meer over te vertellen hebben. Image
Ik meen dat ik ooit eens een post van iemand gezien heb, weet niet meer welk forum zelfs, die verklaarde dat die gevallen was omdat z'n ABS nog op stond Image met zelfs ne foto erbij......vandaar mijne schrik dat met ABS ik onmiddelijk op mijn doos kan gaan?
Op het BMW-forum hebben daar ook een heel discussie gedaan,

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=34727


veel leesgenot....
zal daar eens gaan lezen Image
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Blackbert »

Hmm, ik zou niet wachten tot je 't echt nodig hebt om eens te ervaren wat er dan gebeurt.
Gewoon rechte baan, 50 per uur, zorgen dat de weg voor u alleen is en remmen (zoals 't hoort, mooi recht en ver kijken) tot het ABS ingrijpt.
grease up your baby for a ball on the hill

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Theo »

Ik heb dat met de CBF600SA van mijn echtgenote geprobeerd en je moet al verdomd hard remmen als je opbouwend remt om die ABS te doen opspringen.
Bij opbouwend remmen, zoals je doet zonder ABS, is het bijna onmogelijk om die op een droog wegdek te doen ingrijpen.
Dat zal echter ook wel een beetje van de banden afhangen.
Mij is het enkel maar gelukt door gewoon heel bruut en plots de voorrem in te knijpen op nat wegdek, en dan springt dat nog maar heel even op, zodra de band terug grip heeft is dat voorbij, allez toch op het voorwiel, omdat dan uw vering ook ingedrukt staat en je dus volledige druk op de grond hebt opgebouwd.
Achteraan gaat dat vanzelf, die ABS doen opspringen, en die blijft ook ingrijpen, omdat je daar geen druk op het wegdek opbouwt.

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Stefke »

moeilijk is dat allemaal niet zenne.

In't veld zet ge dat beter af. Omdat ge in't veld gebruikt maakt van een (bijna of zelf volledig) geblokkeerd wiel om grip te cre?ren in zand, modder, kiezel, verse sneeuw,....
De ophoping van die rommel voor uw wiel zorgt voor weerstand en dus vertraging. M?t ABS wordt dat zeer moeilijk want vanaf een zeker blokkeringspercentage gaat de ABS pomp de druk lossen en dus al pompend beginnen remmen. Dus kunt ge geen zand, modder, kiezel voor uw wiel bijeenschrapen. Dus hebt ge ook niet het remmend effect dat ge zou willen op dat moment.

En daar komen we bij een nadeel van ABS. Op slechte ondergrond zoals (natte) kassei kunt ge met gelijk welke moto vrij goed, zij het voorzichtig, remmen zonder problemen. Waarschijnlijk zelf met een beetje slippend wiel maar niet genoeg om echt direct onderuit te gaan (blokkeringsgrens). Helaas zijn er vooral oudere ABS-systemen die bij deze gewone manier van remmen dat beetje slippend wiel onderscheppen en dus in werking gaan treden, waardoor ge toch (veel) verder stilstaat dan ge had voorzien. Wat zeer verrassend uit de hoek kan komen. (Zeker op ijzel, platgereden sneeuw...) En dat is waar de Susse Image en anderen (racepiloten enz...) niet zo happig op zijn.
Maar kijk, de nieuwe systemen zijn zo veel gevoeliger en fijner dat het zeer lang duurt eer dat ABS ingrijpt.

Ge zou inderdaad kunnen wachten tot een echte panieksituatie om dat ABS te voelen maar vooraf een testen kan geen kwaad zodat ge tenminste weet wat er aan't gebeuren is... Image

Zelf doen wij regelmatig zo een remtestje om ABS te demonstreren. Twee man op de moto, 50, 60 per uur en dan de remmen GELIJK EEN DEBIEL DICHTHAKKEN. En zelfs dan slaat het ABS regelmatig NIET aan ( goed, nat asfalt) omdat het remmaneuver (aanleggen en drukopbouw) toch nog te deftig (te traag) was.
Als ge een beetje oplet in het dagelijkse verkeer en ge kunt uwe rijstijl zo aanpassen dat ge altijd en overal op een deftige gecontroleerde manier kunt stoppen dan hebt ge inderdaad geen ABS nodig. Maar helaas zijt ge soms niet altijd even aandachtig en dan hebt ge prijs natuurlijk. Is mij toch al een paar keer goed van pas gekomen Image En dan staat ge ook te kijken van hoe hard ge met zo ding kunt remmen zonder problemen. Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Tom Thumper »

moeilijk is dat allemaal niet zenne.

In't veld zet ge dat beter af. Omdat ge in't veld gebruikt maakt van een (bijna of zelf volledig) geblokkeerd wiel om grip te cre?ren in zand, modder, kiezel, verse sneeuw,....
De ophoping van die rommel voor uw wiel zorgt voor weerstand en dus vertraging. M?t ABS wordt dat zeer moeilijk want vanaf een zeker blokkeringspercentage gaat de ABS pomp de druk lossen en dus al pompend beginnen remmen. Dus kunt ge geen zand, modder, kiezel voor uw wiel bijeenschrapen. Dus hebt ge ook niet het remmend effect dat ge zou willen op dat moment.
Hier heb je een mooie demonstratie van wat dat in de praktijk wil zeggen (gixxercart Image maar vermits dit 18+ is, zal het wel nog eens mogen zeker?):

[youtube:sc6cb0y2]http://www.youtube.com/watch?v=SboCAsNUU7Q[/youtube:sc6cb0y2]
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

da opschrift op 't einde van 't fimpje " adventure before dementia" Image Image Image a zo iet ja Image

Ok ik begin het te snappen, merci Stefke voor de heldere uitleg Image

Ik heb met m'n husaberg al eens een helling afgereden, met voor en achterrem toe en nog schoof ik met beide wielen geblokkeerd te vlug naar m'n goesting naar beneden, tot ik bij mezelf gezegd heb, komaan bollen maar en beginnen lossen ben, met ABS zou dat van den eersten keer bollen maar geweest zijn ipv met geblokeerde wielen.

Kan dus beter die ABS rem test eens proberen op een nat groen kassei baantje Image
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Raketman »

't Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Stefke »

't Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
tutut, gij zijt doodziek, gij moet in uw bed zitten! Image

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

't Is ook wel pijnlijk duidelijk dat er hier precies nog niet teveel zijn die al offroad gereden hebben met ne moto met ABS aan...en op het BMW forum precies nog veel minder.
tutut, gij zijt doodziek, gij moet in uw bed zitten! Image
voor je dood gaat van ziekte en je ondertussen toch in je bed aan 't zitten bent : wat is uw mening dan wel?

En ja 't es den eersten met ABS en heb nog maar 1300km Image waarvan 1,3 offroad Image
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by duibhce Kaelann »

de remmen GELIJK EEN DEBIEL DICHTHAKKEN. En zelfs dan slaat het ABS regelmatig NIET aan
De korte periode dat ik met mijn Versys gereden heb ook gemerkt. Op droog wegdek is het ?cht moeilijk om die ABS te doen werken. Enkel zoals je zegt, gelijk een totale debiel alles ineens dichtslaan, remhendel direct tot 100% tegen het handvat sleuren (allez, toch tot zover ik hem kon intrekken).
Moest ik dat ooit met de SV gedaan hebben, daar zou een schone salto van gekomen zijn...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

hmm op de natte en groene kasseitjes gaan proberen 't ABS "uit te lokken" .... moet er iets te zien zijn van lampkes? Of hoor je dat ?

Geen lampje gezien, en ik hoorde wel wat geklop, misschien het achterwiel op de kasseien? Was dat het dan?

Ben na een poging op 4 gestopt met stoppen Image , zou opdenduur omver gelegen van het kort stoppen en mijn voetjes aan de grond krijgen Image

Maar all?e op de eerste IST die ik mee ging rijden, toch PVDC niet in mijne nek gekregen, toen ik op m'n smt-tje alles dicht moest slaan voor +200kg zwaar, maar o zo schoon edelhert. Dat vlak voor me wiel de baan over sprong. Zijne ABS heeft toen gewerkt Image dus reken ik erop dat 't met Tuur ook gaat goed komen Image
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Muug »

wie zegt dat ge moet stoppen tot stilstand om uw abs te laten werken?

Een voorbeeldje : mijn schoonbroer heeft een K75S van 1990 met ABS gekocht. Hoe heb ik dat getest. Wel: efkes korte tijd de achterrem toestampen aan pakweg 50 per uur of rapper. Lang heb ik niet moeten stampen, het achterwiel begon meteen een streep te trekken. Dus wist ik dat het ABS op zijn minst achteraan niet ging. Vooraan heb ik het dan ook geprobeerd. Laat ons zeggen dat dat al meer tricky is : het voorwiel moet blokkeren maar als de ABS kapot is wilt ge niet op uw doos gaan natuurlijk. Dus OK, ferm geremd, voorwiel blokkeerde en hop de rem los. En de ABS is dus ferm kapot. Image

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Stefke »

hmm op de natte en groene kasseitjes gaan proberen 't ABS "uit te lokken" .... moet er iets te zien zijn van lampkes? Of hoor je dat ?
Geen lampje gezien, en ik hoorde wel wat geklop, misschien het achterwiel op de kasseien? Was dat het dan?
Ge kunt dat niet zien aan lampkes, dat lampke zou alleen mogen branden als het ABS niet stand-by staat of defect is.
Ge kunt dat inderdaad wel horen, er komt inderdaad nogal wat gerammel bij kijken.
Ge kunt dat voelen, uw rempedaal/hendel begint dan te pulseren

Maar zie, 50 per uur rijden en dan eens met uwe volle gewicht/hiel op uw rempedaal gaan staan...ge zou toch eea moet voelen... Image

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

da kieken op dienen BMW kan gene mete rrijden
maar hij heeft wel nen BMW voor de credibility h?
zonen adventure die nog zwaarder weegt dan ne gewone Image

enfin, moest die een beetje kunnen rijden hebben dan was hij vertrokken met zijne rechtervoet op het rempedaal

kieken... Image
jommo... nagommenegank...

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

ABS en offroad is geen goeie combinatie

den R gaat steevast in "Race" modus als ik een baantje induik
geen ABS
geen traction controle
alle beestekes wakker
en directe gasrespons
Image
jommo... nagommenegank...

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

zeg zappa,, hoe komde gij aan die foto's van mij?
jommo... nagommenegank...

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

zeg zappa,, hoe komde gij aan die foto's van mij?
hola, ge zijt mijn oude koe uit de gracht aan 't halen, bij gebrek aan uw eigen koeien? Image


heb ondertussen al ondervonden dat abs eigenlijk iets is dat ik maar mottig vind, offroad den Verdun rit gewoon naar beneden geschoven met mijne achterfrein toe, tot op straat waar ik wel weer grip en rem had Image

Dat afzetten is ook wel omslachtig want van 't moment de motor stil valt ( te veel hotsebotsen) moogt ge die opnieuw afzetten Image Image

en aan mijn wei als er zand op den beton ligt en ik rem achter om een u bocht te maken, gaat Tuur nog ne meter ofzo gewoon rechtdoor Image alsof ik niet aan 't remmen ben.

Tuur heeft ook niet de remkracht van mijne smt, hoe zit dat met die 1190 ? Is dat beter?
sig nature

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

remt als de beesten dienen R Image

remmen als't steil bergaf gaat op onverhard... doe ik ni meer
techniek 4x4 = gas geven in eerste
van het moment dat uw achtewiel even snel draait als het zou schuiven hebt ge controle
volledig onnatuurlijk en moete efkes op oefenen maar werkt heel goed
met de 4x4 geleerd
nu op de moto aan't leren Image

met de 950 blokkeerde achterwiel door te veel motorrem en dan moeste gas bijgeven of zelfde effekt als achterrem toe en schuiven
met de 1190 zit het anders
TC en ABS af en koppeling efkes in en lossen, zit mechanishce anti-stuiter koppeling op die uw wiel ni helemaal laat blokkeren en dan kunt ge met zalig gedoseerde motorrem den berg af Image
jommo... nagommenegank...

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Harald »

Susse,
Als gij op motorrem neer beneden rijdt, dan vermoed ik dat uw achterwiel trager gaat ronddraaien dan je afstand aflegt, maw je hebt dan toch een beetje slip. Klopt dit? allez, met de moto bedoel ik.
Zou het dan ni kunnen dat met moderne ABS systemen dat gaat kunnen evenaren op beide wielen? Image

Ik ben dan ook nen leek in offroad rijden, zeker met de moto. Ik heb me dan ook gene moto gekocht die dat allemaal perfect kan doen, want dan wil ik dat ook kunnen, en zonder te vallen (dat zeer kan doen) leert ge niks h? Image
Daarom heb ik mijn ne velo gekocht, ge wordt daar moe van om mee naar boven te rijden, dus hoge afdalingen kom ik al ni tegen Image . ABS staat daar ni op, dus geen probleem mee, maar weet wel dat een net draaiend achterwiel u een beter gevoel geeft als ge naar beneden gaat dan een schuivend achterwiel. en onder ne velo van 10kg liggen doe minder zeer. Image

Ik zou toch willen weten hoe uw ervaring is met ABS naar beneden.

Image

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

remmen als't steil bergaf gaat op onverhard... doe ik ni meer
techniek 4x4 = gas geven in eerste
van het moment dat uw achtewiel even snel draait als het zou schuiven hebt ge controle
volledig onnatuurlijk en moete efkes op oefenen maar werkt heel goed
met de 4x4 geleerd
nu op de moto aan't leren Image
heb al steile dijken naar beneden gedaan ( als ik ze al omhoog kon Image BlackBert zij dak moest stoppen na een derde poging en schuif op mijne rug naar af Image ) met mijne husa, waar dat remmen en doorslippen gewoon u niet genoeg tegen hield, aan een rot vaart naar beneden. Daar naar beneden met beetje gas ... Image Het is in een "gedoog" gebied niet te doen met ne 4x4 of ne adv anders moest ge 't me maar eens komen tonen Image

Als het te steil is, dan met de motor af en op koppeling
sig nature

Post Reply