Dood hoekje
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Dood hoekje
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
- toeternietoe
- Posts: 233
- Joined: 21 Jun 2011 17:35
Dood hoekje
Best verrassend. Je staat er gewoon niet bij stil hoe groot een "dode hoek" kan zijn
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)
Dood hoekje
er kan een volledige auto achter een rubber tussen twee bus deuren weggestoken zitten. Ik probeer zelf altijd met mijn lichaam wat naar achter of naar voor te bewegen om van uit een andere hoek te kunnen kijken. En wij hebben op een bus dan nog een glazen deur en zij vensters !
Als ik met de motor aan een verkeerslicht naast een vrachtwagen ga staan, dan rij ik ver genoeg vooruit en kijk de bestuurder eens aan, om te zien of hij me op gemerkt heeft. Je weet maar nooit dat je bij vertrek in eens zou stil vallen :huh:
Als ik met de motor aan een verkeerslicht naast een vrachtwagen ga staan, dan rij ik ver genoeg vooruit en kijk de bestuurder eens aan, om te zien of hij me op gemerkt heeft. Je weet maar nooit dat je bij vertrek in eens zou stil vallen :huh:
sig nature
Dood hoekje
Ik snap dat toch nie goed Als het werkelijk zo is, dat de chauffeur een hele tros fietsers (m?t hesjes ) die naast 'm komt staan aan een verkeerslicht niet ziet, dan zou ik niet met een vrachtwagen op weg durven. Ge moet bij wijze van spreken aan elk kruispunt waar ge wilt afslaan begot uit uwe camion komen om te kijken of dat wel veilig kan ... en dan nog nie te lang treuzelen om weer in te stappen want er kunnen zooooo weer een hoop zwakke weggebruikers naast uw spel staan. Daar is nu al zoooooooveel over te doen geweest ... er hangt een bos spiegels en camera's op zo'n vrachtwagen ... is dat dan echt niet in te stellen ? Wetten van de fysica die dat verhinderen/onmogelijk maken Ik denk dan : draai die spiegel dan een beke zo of zo ... steekt daar een ander (parabool ofzo) glas in ... :war:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
- toeternietoe
- Posts: 233
- Joined: 21 Jun 2011 17:35
Dood hoekje
Dat filmpje is een demonstratie. Waarschijnlijk is het bedoeld om een zo groot mogelijk effect te sorteren en stelt het werkelijk een "worst case scenario" voor. Ik kan mij voorstellen dat er spiegels en andere systemen zijn die het probleem kunnen verkleinen, maar toch.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Dood hoekje
Het filmpje is inderdaad een worst casescenario. De camion staat opgesteld om een zo groot mogelijke dode hoek te bekomen.
Aan den andere kant, een camion die op een klein kruispuntje links wilt afslaan moet zich ook wel zo opstellen op zijn bocht te halen.
Aan den andere kant, een camion die op een klein kruispuntje links wilt afslaan moet zich ook wel zo opstellen op zijn bocht te halen.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Dood hoekje
Dat is niet eens overdreven die opstelling, gewoon dagelijkse kost. Op mijne werkvloer staan die dingen ook en als die 16-jarigen brommerles krijgen parkeer ik die paar brommers ook naast de camion. En dan mogen ze in de camion achter 't stuur kruipen en zelf eens gaan zoeken waar hun brommer staat... En daar staan ze meestal wel eens van te kijken...
In de hoop dat ze daar toch eens over nadenken als ze nog eens vlug een camion voorbij willen schieten...
In de hoop dat ze daar toch eens over nadenken als ze nog eens vlug een camion voorbij willen schieten...
Dood hoekje
Dat is de gouden regel die ik aan iedereen mee geef, als jij de ogen van de chauffeur kan zien dan heeft hij jouw ook zeker gezien....zappa wrote: Als ik met de motor aan een verkeerslicht naast een vrachtwagen ga staan, dan rij ik ver genoeg vooruit en kijk de bestuurder eens aan, om te zien of hij me op gemerkt heeft. Je weet maar nooit dat je bij vertrek in eens zou stil vallen :huh:
Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Dood hoekje
Eigenlijk als ze willen kan men toch perfect het zicht rondom een vrachtwagen of eender welk voertuig bewerkstelligen , bij mij op de kraan het laatste jaar dat ik werkte, stond er een camera op ,daar mocht je vlak tegen de kraan gaan staan of een heel stuk er vandaan zo zag je altijd wat er gebeurde achteraan en die kon je uitbreiden naar de zijkant als je wilde ,maar langszij stonden daar 3 spiegels op aan elke kant en had je ook een zeer goed zicht, anders was het niet te doen in zeer smalle straatjes of eender waar om te manoeuvreren,
Dat moet bij een vrachtwagen toch ook vanzelfs kunnen volgens mij
Dat moet bij een vrachtwagen toch ook vanzelfs kunnen volgens mij
Dood hoekje
bompa wrote:Eigenlijk als ze willen kan men toch perfect het zicht rondom een vrachtwagen of eender welk voertuig bewerkstelligen , bij mij op de kraan het laatste jaar dat ik werkte, stond er een camera op ,daar mocht je vlak tegen de kraan gaan staan of een heel stuk er vandaan zo zag je altijd wat er gebeurde achteraan en die kon je uitbreiden naar de zijkant als je wilde ,maar langszij stonden daar 3 spiegels op aan elke kant en had je ook een zeer goed zicht, anders was het niet te doen in zeer smalle straatjes of eender waar om te manoeuvreren,
Dat moet bij een vrachtwagen toch ook vanzelfs kunnen volgens mij
What i said ... Mijgedacht
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Dood hoekje
Die dode hoek is des te groter naarmate de "knik" die de trekker met zijn aanhanger maakt, groter wordt. In het filmpje is deze knik duidelijk aanwezig en demonstreert eigenlijk het effect dat je krijg wanneer een trekker met oplegger gaat afslaan of een bocht neemt (rond een rond punt). De achteras van de oplegger zal hier nog een veel kleinere bocht nemen dan de trekker waardoor de fietsers onder de wielen terecht komen. Ik weet niet of dit in de rijopleidng wordt meegegeven maar 't zou toch moeten.
Misschien een permalinkje onder "rijtechnieken" op deze webstek?
Misschien een permalinkje onder "rijtechnieken" op deze webstek?