Kijken! En inschatten!

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
diskeletloetje
Posts: 602
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Kijken! En inschatten!

Post by diskeletloetje » 02 Jun 2015 21:29

Zelfs al volgt kind 3 de verkeersregels, kijkt en anticipeert ze, toch kan ze fouten maken. Dat beseffen voorkomt al veel fouten :)
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Stefke
Posts: 1337
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Kijken! En inschatten!

Post by Stefke » 02 Jun 2015 23:39

the riding man wrote:Van het laatste ongeval in het filmpje kan ik alvast een vleugje goed nieuws brengen dat heel waarschijnlijk alles in orde is gekomen met de motorrijder, daarvan heb ik de volledige versie van het ongeval bekeken en de gevallen motorrijder kon nog rechtstaan en ermee lachen (dat lachen zal ongetwijfeld van de emotie geweest zijn, maar bewijst wel dat hij er redelijk goed vanaf gekomen is).
bewijst just niks, ik heb er helaas ook een paar gekend die nog rondliepen, zelf in de 100 gestapt zijn en uiteindelijk toch overleden zijn aan interne bloedingen enzomeer... :ermm:
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Kijken! En inschatten!

Post by fore » 02 Jun 2015 23:46

Het kijken zal niet zo 'het probleem' zijn ... 't is het inschatten wat dikwijls fout loopt.
Het argument' ... ik had U niet gezien meneer... ', word nogal gemakkelijk gebruikt om foute inschattingen (dommigheden) goed te praten.

Ik blijf erbij (vanaf de eerste dag dat ik met een tweewieler rondrij) ... De dag dat ik geen schrik (vertrouwen) meer heb, stop ik met rijden ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 6573
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Kijken! En inschatten!

Post by Muug » 03 Jun 2015 09:19

OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.

Bas
Posts: 228
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Kijken! En inschatten!

Post by Bas » 08 Jun 2015 19:26

Muug wrote:
OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.
Dit weekend weer, in Hasselt, ik zie een trien moeten remmen op de linker baan, zag het aankomen vinger al op de toeter, ja hoor die reed me bijna aan op de rechter baan.
Niks kijken, niks pinker....maar wel gaan.....na mijn getoeter reed die trien ineens een pak rustiger.
Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.

Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze :ricky:

diskeletlietje
Posts: 322
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Kijken! En inschatten!

Post by diskeletlietje » 09 Jun 2015 01:53

Bas wrote:
Muug wrote:
OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.
......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze :ricky:
soms in het gewoon veiliger om eens een dot gas te geven op de juiste moment ... om het gevaar achter je te laten ?
gene zever meer het is gepasseerd :lipsrsealed2:

Bas
Posts: 228
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Kijken! En inschatten!

Post by Bas » 09 Jun 2015 21:15

Kon geen gas geven want er waren voor me nog een pak blikken.
En achter me kwamen er nog, toeteren en wat harder remmen dan normaal was de beste oplossing.
Voor wie de weg daar kent, het is de baan van het centrum langs McD naar de E313, een rampzalig stuk waar ze al jaren aan de weg rommelen zonder dat het verbeterd.

Trouwens, het klaverblad in Lummen zit al vol scheuren en gaten, het is nog maar 3 jaar open....

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Kijken! En inschatten!

Post by the riding man » 09 Jun 2015 21:48

Bas wrote:moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Mo vent to. Gie mokt op een paar dagen tid meer mee dan ik in heil m'n motocarri?re van bijna 14jaar.

Trouwens op mien schrijfwijze moeje ni letten wi. Kben mien west vloams aant leiren. Mo how. :mrgreen:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Bas
Posts: 228
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Kijken! En inschatten!

Post by Bas » 09 Jun 2015 21:58

Ik rij dan ook elke dag, pak liever de motor dan de auto.
En Hasselt is net klein Brussel zoals ze daar rijden.

Draai een kleine 15000km per jaar op de motor.

bompa
Posts: 1442
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Kijken! En inschatten!

Post by bompa » 09 Jun 2015 22:06

Bas wrote:
Muug wrote:
OzzePaa wrote: ...
.

Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.

Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
:shock: :whistling: Nee maar eventjes serieus nu , een 10tal noodstoppen op een paar dagen , hoe rij je dan :?:
Ik heb dat belangena nog geen 10 keer moeten doen zolang ik al met de moto rij , zo alles in een keer dicht smijten denk ik, hoopenal ne keer of 4 en dan was er nog eentje of twee van de 4 bij op het crossterrein ,en ik rij nu toch al zeer veel jaren :grin: .

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest