Gymkhana: Tegensturen?

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Borniet »

Het is misschien een domme vraag, maar ik beschouw mezelf nog als beginner, dus het mag ;-)
Ik zag daarstraks dit filmpje:

https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... =2&theater

En vroeg me af: hoe doe je dat? Tegen die snelheden zo plat en kort de bochten nemen? Is dat nog met de techniek van tegensturen? Of is hier iets anders in het spel?
(Altijd op zoek om iets bij te leren!)

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Gymkhana: Tegensturen?

Post by petervdc »

Hij leunt gewoon mee, weinig "duwen" zo te zien ? Denk dat ie gewoon met zijn lichaamsgewicht leunt naar R of L.
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Gymkhana: Tegensturen?

Post by duibhce Kaelann »

Zonder tegensturen krijg je dit niet gedaan, hoor.
En zo plat kan hij ook alleen maar net omdat hij aan een behoorlijke snelheid gaat. Trager en zo plat zou gewoon omvallen zijn.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Muug »

Die motokes hebben dus omzeggens niks van vering eh, niet te schatten. En zonder dat terrein te stofzuigen en te ontvetten lukt dat ook niet.... 'k heb zo mijn voorwiel simpelweg ne keer weten wegschuiven toen ik korte toerkes aan 't draaien was.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Gymkhana: Tegensturen?

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote:Zonder tegensturen krijg je dit niet gedaan, hoor.
En zo plat kan hij ook alleen maar net omdat hij aan een behoorlijke snelheid gaat. Trager en zo plat zou gewoon omvallen zijn.
Indeed ... van tegensturen zie ik nie veel ... integendeel.
Voldoende momentum/snelheid is hier het keyword.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Gymkhana: Tegensturen?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Die motokes hebben dus omzeggens niks van vering eh, niet te schatten.
Dat speelt zeker ook mee. Hoe langer je veerweg, hoe meer moeite het kost om je motor zo snel van de ene kant op de andere te gooien.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Muug »

OzzePaa wrote:Indeed ... van tegensturen zie ik nie veel ... integendeel.
Yow, daar ziede nooit veel van eh... ken uw motofysica.... De milliseconde dat hij stopt met tegensturen gaat zijne moto rechtdoor.... probeer het zelf maar eens, laat middenin een rustige bocht uw stuur maar ne keer los :wink:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Gymkhana: Tegensturen?

Post by OzzePaa »

Muug wrote:
OzzePaa wrote:Indeed ... van tegensturen zie ik nie veel ... integendeel.
Yow, daar ziede nooit veel van eh... ken uw motofysica.... De milliseconde dat hij stopt met tegensturen gaat zijne moto rechtdoor.... probeer het zelf maar eens, laat middenin een rustige bocht uw stuur maar ne keer los :wink:
Ja, tuurlijk takkoord : zonder "tegenwringen" gade niet veel bochten vlot doorkomen ... kwil alleen maar zeggen dat ik zijn voorwiel m??r in de richting vd bocht zie staan dan "andersom" ... denk dat het in zo' korte bochten normaal is ... in front views van plat in de bocht liggende GP-krakken ziede w?l dat het voorwiel lichtjes "de andere kant" uitwijst.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Jopet »

Het is een combinatie van alles, en vooral van heel veel training specifiek op dit soort dingen.

Wat dat duwen en trekken aan het stuur betreft dan kan ik je zeggen dat een mens onbewust dit meer doet dan je denkt.

In 2008 op reis in de Alpen liep ik een verstuiking op aan de linkerpols, gelukkig reed ik toen met de FJR AS met automatische koppeling en hoefde ik dus niet zelf te koppelen, met de pols goed ingewikkeld kon ik dus nog rijden maar eenmaal in de bochten en dan vooral de haarspelbochten besefte ik hoe ik eigenlijk onbewust continu zat te trekken en te duwen op mijn stuur want bochten pakken met een hand dat je eigenlijk niet kan gebruiken om te trekken of te duwen was dus een kleine ramp....

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote:
Dat speelt zeker ook mee. Hoe langer je veerweg, hoe meer moeite het kost om je motor zo snel van de ene kant op de andere te gooien.
en hoe gevaarlijker...want mogelijk gripverlies bij uitveren... Beentheredonethat... :evil:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Bas »

Je moet wel tegensturen want anders lukt het je echt niet.
Wielen die draaien fungeren als gyroscopen en zetten de motor altijd rechtop en maken dat een motor altijd rechtdoor wil gaan.
Zou je niet sturen dan kom je rechtop en ga je recht door, zoek maar eens achter filmpjes van mensen die van hun motor afdonderen (bij voldoende snelheid, en hoeft echt niet veel te zijn), de motor gaat rechtop en rechtdoor.
Met gewicht kan je wel iets doen, maar je moet echt wel sturen, al is het minimaal voor de meesten, sterker nog, je merkt het meestal niet dat je tegenstuurt.

Kijk eens naar dit: https://youtu.be/GeyDf4ooPdo

Maar omdat je met je motor bovenop 2 gyroscopen zit, wil die rechtop.
Dat is ook de reden waarom onervaren "rijders" die effe op een motor stappen zo vaak crashen in een bocht, want de motor wil de bocht niet door :w00t:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Muug »

bas,
wielen zijn inderdaad gyroscopen. Wil je een draaiend object uit zijn draaivlak brengen dan gaat dat inderdaad tegenwringen.
Tot zover klopt je uitleg.
MAAR.
Dat is niet de reden dat je moto rechtop komt als je het stuur loslaat. Dat gebeurt nl. dankzij de naloop van je voorwiel.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Gymkhana: Tegensturen?

Post by the riding man »

De voornaamste reden dat beginners de bocht niet halen is trouwens niet de motor die een rechtkomend effect heeft, maar de rijder die uit overlevingsreflex de gas dichtdraait en recht voor hem op de grond kijkt ipv door de bocht te kijken.

Wat is het juiste antwoord op de laatste vraag in het filmpje van Bas eigenlijk? Meer zeker niet. Maar is het gelijk of lichter?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Bas »

Het gewicht blijft gelijk, immers die 19 kilo is nog steeds 19 kilo enkel is het anders verdeeld.
Tijdens het omhooggaan neemt het even af en bij het dalen weer toe, met als netto resultaat gelijkblijvend.
Net zoals je een bowlingbal omhoog zwaait, naar omhoog neemt het even af, maar naar beneden neemt het toe, ook netto gelijk.

Muug ik ben geen expert in zaken als naloop, maar ik weet wel zeker dat een gyroscoop zeer moeilijk van richting te veranderen is, ga je in de juiste richting dan is het zeer makkelijk.
En daar je op 2 van die dingen zit, gaan die gewoon rechtop door, net als een autoband die losraakt, die komt rechtop en gaat rechtuit.
Of ik hier juist of fout zit maakt me eigenlijk niet uit, ding blijft dat beginnende motorrijders het richten van een motor veelal onderschatten.

Riding man, je hebt gelijk, altijd in de verte zien, dan zie je alles en gaat het rijden vanzelf.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Muug »

Bas,
als je wetenschappen erbij haalr dan moet het juist zijn. ;-)
Naloop zorgt ervoor dat een draaiend wiel terugkeert naar zijn rechtuitpositie. Denk aan het zwenkwiel van een winkelkarretje: het contactvlak grond-band ligt achter zijn scharnierpunt. Door de schuine voorvork heb je eenzelfde fenomeen bij de moto. Verleng je denkbeeldig de voorvork tot op de grond dan zal je zien dat het contactpunt ervan gelegen is voor het midden van het contactvlak band-grond. Daardoor volgt het wiel de vork. Hoe groter de naloop hoe stabieler de moto en omgekeerd.
Puur op kracht is een gyroscoop moeilijk uit positie te brengen, behalve met het truukje van het tegenstuur. Eigenijk lok je de gyroscoop er mee in de val. Voor een linkerbocht geef je een tikje links tegen het stuur waarop de gyroscoop tegen reageert door naar links te kantelen. En hop je hebt de moto waar je hem wil.
Motorfysica is heel, heel complex en alle fenomenen hangen aan elkaar.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Bas »

Ik zal het maar gewoon bij rijden houden :wav:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Gymkhana: Tegensturen?

Post by the riding man »

Er is toch ook zo een wetenschappelijke uitleg die verklaart waarom een moto stabieler en koersvaster wordt naarmate hij platter en platter komt te liggen in de bocht. Weet niet meer wat de verklaring juist is of hoe het juist in elkaar zat, Muug heeft me dat eens tijdens de lunch helemaal ge?xpliceerd.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Wipr »

Muug wrote:zonder te stofzuigen en te ontvetten lukt dat ook niet.... 'k heb zo mijn voorwiel simpelweg ne keer weten wegschuiven toen ik korte toerkes aan 't draaien was.
Wel, vertrouwen in mijn banden heb ik wel maar niet altijd in de weg. Ik merk dat ik veel te veel de weg lig te inspecteren als ik bochten neem. Reden daarvoor zijn twee valpartijen in t verleden, uiteraard mijn matige rijkunsten maar zeker ook het niet optimale wegdek. Het rijden met de 390 is super maar zelfs bij dit "motortje" haal ik bijlange de mogelijkheden niet uit.
Met de jaren, en zeker de jaren dat ik niet heb gereden, is er toch wel een bepaalde angst die er toe bijdraagt dat ik niet meer voluit ga in de bochten.
Maar gelukkig is de duke ook leuk genoeg zonder alles er uit te halen. Mezelf kennende zal ik de komende tijd mijn grenzen wel wat gaan verleggen maar spijtig genoeg weet ik nooit wanneer ik de grens lang voorbij ben en dan is t meestal te laat :whistling:

Wat het filmpje betreft. Kijken en op het gas blijven en schakelen doet em al zeker ni. Zoals Jopet zegt, het tegensturen is een automatisme en je beseft pas hoezeer je dat doet als je bijv een kwetsure hebt.
Maar goe, ken er allemaal veel te weinig van, gewoon gas geven en aan uw stuur draaien zeker (ah nee, blijkbaar ni, of toch wel :mrgreen: ???)

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Borniet »

De staat van het wegdek is inderdaad een groot probleem... Elke dag als ik de E40 vanuit Brussel centrum naar de ring neem, en dan de ring richting E19 Antwerpen kom ik een paar bulten tegen waar mijn Dukeje van in't rond springt!
Verder, naar't schijnt zijn de banden op de standaard 125Duke's (390 ook? Weet het niet zeker) redelijk rotslecht... Dus ik ben er ook niet zo gerust in in de bochten :-) Nu ja, tegen 150 door een bocht gaan is met de 125 toch al geen optie :-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Gymkhana: Tegensturen?

Post by Wipr »

Zou je eens aan THE Riding man moeten vragen wat betref de bandenkeuze op de 390. Hij rijdt veel meer dan ik en kent de motor beter dan ik durf ik wel te stellen. Zelf heb ik er geen klachten van.

Post Reply