Rechts Afslaan

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rechts Afslaan

Post by KlaasN »

Enkele dagen geleden ging ik voor mijn rijbewijs A en ik ben niet geslaagd omdat mijn positie op de openbare weg niet goed genoeg is. Vooral bij het afslaan naar rechts (al rijdend) maak ik een fout volgens de examinator. Helaas vind ik daar erg weinig info over terug. Wel over afslaan naar links of rechts na stilstand, maar niet als je gewoon kan doorrijden. De vraag: ik wil naar rechts afslaan met een fietspad aan de rechterkant van de baan. Ik doe dit vanuit mijn normale positie 2/3 links, kijken, pinken en afslaan. De examinator wees me erop dat ik al dertig meter op voorhand aan de rechterkant van de weg moet beginnen rijden om zo min mogelijk dode hoek te hebben en om de bocht vlotter te kunnen nemen. Ik dacht dat je zo min mogelijk naar rechts mag rijden om tegen te gaan dat automobilisten beginnen in te halen.
Weet iemand hier meer over? Ik stelde de vraag op een ander forum, maar dat is Nederlands en de antwoorden zijn erg verschillend. Het is ook vreemd dat ze in het reglement erg ingaan op afslaan naar links en helemaal niet op afslaan naar rechts.
Voor de rest was het examen goed, bediening voertuig, toepassen van de regels, aangepaste snelheid, defensief rijden en sociaal rijgedrag, allemaal A. De C's zijn gelinkt aan deze vraag. Hartelijk dank

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

best allemaal ne keer achter Stefke of Raketman (you never know) roepen.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Rechts Afslaan

Post by Stefke »

dienen examinator heeft gelijk, en dat is dan een van de weinige examinatoren die weet waarover het gaat heb ik de indruk.

en niet veel van terugvinden is misschien wat overdreven, staat letterlijk in de wegcode...

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

2? zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

3? de beweging met matige snelheid uitvoeren;

4? de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rechts Afslaan

Post by KlaasN »

Merci, dan weten we dat weer

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Rechts Afslaan

Post by Stefke »

KlaasN wrote:Merci, dan weten we dat weer
jomme, zo rap zijt ge er niet vanaf, daar hoort nog wat uitleg bij maar ik heb nu geen tijd. Mijn weekend is juist begonnen en er komt volk, ik sta hier in de potten te roeren... :beer:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rechts Afslaan

Post by KlaasN »

Aha veel plezier en geniet ervan.
Ik kijk uit naar de rest!!! Er komt veel bij kijken.
:bleiten:

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Rechts Afslaan

Post by Gunter »

door naar rechts te gaan maak je na het pinken op nog een extra manier duidelijk dat je gaat afslaan, is er dan een wagen achter je kan die u gewoon voorbijrijden. Stel dat je niet naar rechts gaat, op 2/3e blijft rijden, pinkt, vertraagt en afslaat. En dien onverlaat in zijne cabrio die aant sms'en is heeft u niet zien pinken...
Zo leg ik het uit, maar uiteraard gaat Stefke dit nog aanvullen :oops:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Mnja ... Stefke gaat dat in geuren en kleuren wel uit de doeken doen, waarom dat zo is ... Mij is (toen ik destijds OsMaa leerde rijden onder het stelsel van "vrije begeleiding") ook ingepompt door de "lesgever" van de KAV, dat rechts-afslaan, zo kort mogelijk, en links-afslaan - na zich naar de linkerkant (van de rijstrook) te hebben begeven, zo breed mogelijk dient te geschieden.
Logisch, want volgens artikel
9.3.1.: Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

En door op deze wijze af te slaan kom je dus automatisch weer op de juiste plek op de rijbaan terecht na het afslaan ...

Misschien is de verwarring bij motards ontstaan dat het zich naar rechts begeven alvorens rechts af te slaan, niet meer hoeft omwille van artikel :
9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

Maar ook dit artikel gaat over "de rijbaan volgen" en niet over "afslaan" ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Rechts Afslaan

Post by Stefke »

Holahola, er wordt hier steeds naar mij verwezen! Ik heb de wijsheid niet in pacht, ben noch de paus :angel: , heb ook het warm water niet uitgevonden... maar er moet door vele motorrijders wel eens meer nagedacht over met wat ze bezig zijn. Gewoon gezond verstand gebruiken zeg maar.

Over dat links en recht afslaan bijvoorbeeld. In de wegcode staat dat redelijk goed beschreven, in de praktijk laat men daar wel eens steken vallen of is het als motorrijder minder evident om dat uit te voeren.

Waarom staat er in de wegcode dat we ons zo links mogelijk of zo rechts mogelijk moeten houden om (respectievelijk links of rechts) af te slaan? Omdat we eenvoudig weg een beweging maken en dat we daarbij het doorgaande verkeer achter ons zo weinig mogelijk zouden mogen belemmeren.

Dus om rechts af te slaan houden we ons dan beter wat meer rechts of zelfs uiterst rechts. Zo valt het al beter op dat we van plan zijn om rechts af te slaan, verkleinen we al wat de de dode hoek in de spiegel en zijn we sneller weg voor het "aanstormende" verkeer achter ons. (Uiteraard mag niet nog eerst even naar links zwieren om je bocht te nemen volgens het principe buiten-binnen-buiten, dat is hier bij afslaan helemaal niet aan de orde!!) Stel dat we toch moeten blijven staan om een fietser door te laten dan staan we daar ook niet zo direct in de weg voor het verkeer dat achter ons gewoon rechtdoor wil of ons toch niet zou gezien hebben. Met een motorfiets kunnen we dat, we zijn vrij smal, dus kunnen we daar in die situatie wat voordeel uit halen. :ricky:
Stel dat je dat niet doet en je blijft gewoon pakweg in het midden van de rijstrook vertragen om rechts af te slaan dan is het niet ondenkbeeldig dat het verkeer achter ons dat niet zo goed gezien heeft vanwege donker of zelf verbindende zon in de ogen van de chauffeur achter ons of zelfs verblindende zon achter ons die onze pinkers en/of remlichten redelijk onzichtbaar maken. Of nog slechter, je stopt in het midden of zelfs links op je rijstrook om een fietser te laten passeren dan heb je wel een probleem als het verkeer achter jou je niet gezien heeft.

En nu even nadenken over dezelfde situatie aan verkeerslichten.
Hoeveel motorrijders zie je gewoon staan links op de rijstrook (op die verfoeielijke 2/3 positie :furious3: ), pakweg tussen de derde en de vierde auto? Ze staan daar aan het licht te wachten om rechts af te slaan. En wat staan ze daar eigenlijk te doen? Je ziet daar eigenlijk niet zoveel voor u, je ziet in de spiegels ook niet veel van het verkeer achter u, zeker niet als daar een busje of een truck achter u staat. Bovendien ziet ge daar helemaal niks van de fietser/brommers die op het fietspad komen aangereden. En Worst Case Scenario (blijft een schitterend album trouwens :ricky: ): de laatse in de file kan niet tijdig stoppen, waar ga je dan eindigen denk je? :sterrekes: (en dan hoor je de motorrijder wel eens roepen; jamaar ik ben niet in fout want ze zijn in mijn gat gereden...jamaar kon jij als motorrijder dat ongeval voorkomen door iets aan uw positionering te doen ...?)

Wat lijkt mij dus beter? Proberen helemaal vooraan rechts te gaan staan om rechts af te slaan. Wat meestal niet lukt, dus sta ik ook ergens tussen auto 3 en 4 maar wel uiterst rechts tegen de rand van de rijbaan. Ik kan eigenlijk naast mijn voorliggers kijken, in mijn spiegels zie ik eigenlijk ook nog wel een tros achterliggers afkomen, ik kan daar ook al de fietsers zien aankomen en knallen ze toch op elkaar aan die lichten dan is de kans dat ik er tussen hang toch al veel kleiner. En ook hier: het verkeer rijdt gewoon rechtdoor en ik kan aan het licht afslaan en daar zelfs nog veilig wachten om de fietsers door te laten want dikwijls ligt zo een fietspad toch wel wat acheruit tov de hoofdweg.

Tot daar een kleine bijdrage over hoe ik rechts afslaan wel eens bekijk en toepas.

Helaas is dat rechts afslaan dan nog de minst gevaarlijke beweging, links afslaan is pas echt linke boel. Maar daar mag iedereen zelf eens over nadenken... :ruzie:

edit: Trouwens KlaasN, heb jij daar dan geen uitleg over gekregen tijdens je motorlessen/opleiding ?

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Rechts Afslaan

Post by Gunter »

Voila s? dat bedoelde ik ook maar Stefke kan het beter uitleggen :grotegrijns

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rechts Afslaan

Post by KlaasN »

Dank Stefke
Ik kreeg wel uitleg over de positie voor afslaan vanuit stilstand, lichten, stopbord etc. Dus rechts gaan staan om rechts af te slaan, met als hoofdrede dat er dan geen auto of motor kan tussen wringen.
Maar over de positie om af te slaan als je aan het rijden bent, daar kreeg ik geen uitleg over. Erg stom. Het klinkt allemaal toch erg logisch. Alleen spijtig dat ik hiervoor terug moet gaan.
Vlak voor het volgende examen ga ik een beetje ter plaatse oefenen. Links afslaan staat bijvoorbeeld heel duidelijk op gratisrijbewijsonline. Nu spring ik op mijn fiets want de motor is even weg.... :evil:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Als motorrijder mag je eender waar op je rijvak rijden, dus het is zever dat je zakt als je op 2/3e gaat staan/rijden.
Ik zou het aanvechten als dat de enige reden is waarom je zakt.

Persoonlijk maak ik me altijd zo breed mogelijk zodat auto's zich niet langs me wringen om me de baan af te duwen.

Als ik rechts or linksaf ga, dan zet ik mijn pinker uit en vertrek van het midden van de baan, als ik nog rijd.
Als ik stil moet staan om links/rechts te gaan ga ik voor rechts in het midden staan maar voor links op 2/3e van de baan, indien het 1 vak is, is er een voor-sorteervak dan gewoon midden.
MAAR als ik een lange vrachtwagen zie komen die afslaat dan is het zodanig dat die me niet kan platrijden, kan goed 5 meter VOOR de streep zijn.

Maar dat is wat ik doe, volgens de wegcode mag je staan/rijden waar je wilt binnen je baanvak.
Mijn visie is simpel, zorg dat ze je zien, ook de auto's die achter de auto juist achter je zitten, zichtbaarheid red levens en waar je exact moet staan is voor mij niet belangrijk.

Dus zoals ik al zei, als dat het enige was dan zou ik het aanvechten, maar ik twijfel of je enkel daarop zakte.
Mijn vermoeden is eerder dat hij vond dat je niet genoeg inzicht had, defensief rijden, dat kan gewoon zaken zijn als zijstraten inkijken of voortijdig remmen.

Nog even opmerken over die dode hoek, daar zit die examinator gruwelijk fout, je moet over je schouder kijken om de dode hoek op te heffen. Ik weet het, leren ze niet aan in Belgi?, maar is wel verstandig om te doen, want dan heb je totaal GEEN dode hoek.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Bas, het gaat 'm om de regels waar ge u moet begeven/rijden de (laatste meters) bij het AFSLAAN ... en die staan, zoals hierboven vermeld, duidelijk in de wegcode. En niet over je PLAATS OP DE RIJBAAN. Ik zei in m'n post hierboven al dat menig motard die "nieuwe" 2/3-regel daarmee al eens verwart ... :P
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Dat is voor auto's, als motard mag je rijden op je rijvak waar je wilt.
Zou je totaal rechts rijden dan loop je de kans de stoeprand te raken en onderuit te gaan, auto's hellen niet weet je wel.
Als motard mag je je ganse rijvak gebruiken.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

VDAB rijschool: http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=233

Motorfietsen

De algemene regel zegt dat iedere bestuurder zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan moet blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden met betrekking tot de rijstrookkeuze te volgen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich echter over de ganse breedte begeven:

op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting.
op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.
op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken, over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt.

Kortom, op je eigen rijvak mag je rijden waar je wenst, OOK al sla je af.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Bas wrote:Dat is voor auto's, als motard mag je rijden op je rijvak waar je wilt.
Zou je totaal rechts rijden dan loop je de kans de stoeprand te raken en onderuit te gaan, auto's hellen niet weet je wel.
Als motard mag je je ganse rijvak gebruiken.
Bas, zo interpreteer JIJ dat ... maar zo staat het niet in de wegcode : "dat dat alleen voor auto's is" :book:
Klikker :pijlr: Artikel 19 : Richtingverandering is daar ondubbelzinnig over : men spreekt over "bestuurder" zonder uitzondering te maken voor motorrijders zoals dat in Artikel 9 WEL gebeurt, en dat dus de "plaats op de rijbaan" in z'n algemeenheid regelt.

Onafgezien je betoog is ivm dicht tegen de stoeprand, tegemoetkomende vrachtwagen enz inderdaad wel zinnig is, blijft de wet de wet ... en als die (zoals Stefke aanhaalde) door een examinator die weet waarem mee bezig is, als voldoende genoteerd wordt om je te buizen, dan is dat in de zin vd wet terecht. Of hij dat deed omdat hij de nacht tevoren nie goed geslapen had o.i.d. :mrgreen: laat ik in het midden ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Twee jaar geleden motorrij-examen gedaan. Zowel bij links- als rechtsafslaan (zonder stoppen en m?t kruisen van een fietspad) heb ik altijd ongeveer het midden van het vak aangehouden. Geen opmerking over gehad terwijl ik een examinatrice had die echt overal op lette.
Dode hoek wordt trouwens groter naarmate je meer naar rechts rijdt. Altijd achterom kijken voor je afdraait blijft aangeraden.
Wat mijn instructeur vertelde over "zichtbaar blijven" door niet te lang op dezelfde plek van de rijbaan te blijven blijkt in praktijk maar gedeeltelijk te werken.
Mijn dochter kreeg na haar examen te horen dat ze de claxon moest gebruiken bij inhalen buiten de bebouwde kom. Wie van jullie wist d?t?

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Vreemd dat de VAB dat ook zo aangeeft.

En de wegcode zelf ook, of ga je me nu nog steeds verbeteren?
Lees de wegcode eens zelf:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/109-art9

9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven. Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.


Nou, ik heb wel degelijk gelijk en jouw 2/3e regel is geen regel.

Nog iets? :sweeet:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Rechts Afslaan

Post by Tom Thumper »

Bas wrote:Vreemd dat de VAB dat ook zo aangeeft.

En de wegcode zelf ook, of ga je me nu nog steeds verbeteren?
Lees de wegcode eens zelf:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/109-art9

9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven. Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.


Nou, ik heb wel degelijk gelijk en jouw 2/3e regel is geen regel.

Nog iets? :sweeet:
Ja, eerste regel, "In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1"

Deze regel is dus: "9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt."

Dat gaat dus niet over afslaan maar over de rijweg volgen.

En ja nog iets:
Marreke wrote:Wie denkt de wijsheid in pacht te hebben heeft nog veel te leren.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Niet waar, want dat zijn er voorsorteerstroken en mag je in DAT vak de positie innemen die je wenst.

Waarom haal je dat aan? Want het verandert niets aan de regel voor motorrijders.

Je mag in je RIJ-VAK je positie kiezen die je wenst, of je rechtdoor, links of rechts gaat.

9.3.1 is duidelijk en geld overal.

Post Reply