ABS - zin en onzin

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: ABS - zin en onzin

Post by TuttoTerreno »

Deze draad doet me terugdenken aan een cursus "Rem-training" die ik lang geleden volgde.

Die les was een "paradigm shift" in m'n motor-leven...

Het begon met een theorie les over veiligheid op de motor. (Onge-)vallenstatistiek, welke lichaamsdelen zijn het meest betroffen bij een motor(onge-)val:

95% : handen
90% : voeten
..%

Hoe bescherm je je handen? simpel, draag MotoGP (toegelaten/verplichte) handschoenen, die zijn gewoon te koop.
enzovoort enzovoort.

Het indrukwekkend waren de "platen": echte X-ray's, eentje van een knie die de ophanging van het voorwiel van een bus uit haar hengsels had gehaald (bocht in de Alpen gemist op een chopper zittend...)
De lesgever was trouwens in een vroeger leven ambulancier geweest in zo'n Alpen regio waar de hersendoden graag illegaal racen (nog steeds overigens, Bayrischzell) - hij had al vele lichaamsdelen bij mekaar geschraapt en meer dan genoeg authentiek "lesmateriaal".

Het zet je wel aan tot nadenken, en tot het samenstellen van een shopping list van alle gerief dat ik moest vervangen/kopen.


Dan de praktijk, remtesten vanaf 100km/h tot nul. Wat mij het meest verbaasde, de helft durfde niet eens hard remmen :shock: Die hadden ook in hun leven nog nooit hard moeten/durven remmen...

Mijn motor had ABS, dus mijn eerste poging was even goed als de laatste, gezien ik (zonder het te beseffen) bij hard remmen altijd al in het regelbereik zat. Waar mijn brommer stilstond, reed de tweede (!) nog aan 50km/h voorbij (ca. 8m extra remweg = 50km/h).

Wat me bijbleef, is dat de ABS oorspronkelijk weinig te maken had met die "langere remweg" discussie, maar met het feit dat het de zwakste schakel in een noodsituatie - de menselijke psyche uitschakelt- en je toch maximaal overeind blijft en blijft remweg gebruiken.

Dit itt tot Bas die naast zijn motor vliegend met quasi de beginsnelheid inslaat op de hindernis. Bye Bas.


Ongeveer alles wat ik van motorrijden weet of denk te kunnen, heb ik trouwens (nadien) van die lesgever geleerd

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS - zin en onzin

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 16 Mar 2021 12:13 Wat me bijbleef, is dat de ABS oorspronkelijk weinig te maken had met die "langere remweg" discussie, maar met het feit dat het de zwakste schakel in een noodsituatie - de menselijke psyche uitschakelt- en je toch maximaal overeind blijft en blijft remweg gebruiken.
Inderdaad, nagel op de kop. :thumbsup:

Remmen vanaf 100km/u tot stilstand is fun eh. 8-) Op een speciale KNMW-training (voor instructeurs) op het circuit in Lelystad hebben we daar ook op zitten oefenen. Spectaculair. En als je weet dat je moto geen ABS heeft, vraagt het wel wat focus, en pas na diverse pogingen sta je het kortst stil. Je bent immers voorzichtig en tracht al remmend niet over de limiet te gaan. En pas bij herhaalde pogingen ga je die limiet telkens een beetje verder leggen.

Ook fun was het blokkeren van het voorwiel aan pakweg 100 km/u. (niet tot aan stilstand natuurlijk) Zalig om te merken dat die moto niet meteen op zijn bakkes gaat. Vooropgesteld dat je natuurlijk rechtdoor gaat én mooi symmetrisch op het stuur blijft duwen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ABS - zin en onzin

Post by F M »

Schussboelie wrote: 16 Mar 2021 09:01 Als het dezelfde Bas is die ze op een ander forum na twee maanden geband hebben, dan heb ik die bij hem thuis ooit nog geholpen zijn spiegels wat trillingsvrij te maken.
Speciale kerel...
In Leopoldsburg ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: ABS - zin en onzin

Post by Schussboelie »

F M wrote: 16 Mar 2021 16:04
Schussboelie wrote: 16 Mar 2021 09:01 Als het dezelfde Bas is die ze op een ander forum na twee maanden geband hebben, dan heb ik die bij hem thuis ooit nog geholpen zijn spiegels wat trillingsvrij te maken.
Speciale kerel...
In Leopoldsburg ?
Uhuh, Heppen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: ABS - zin en onzin

Post by Blackbert »

Leopoldsburg, Heppen, same difference. ;)

Hij kon het wel, mensen uit hun tent lokken. Tot die white hat inernetactie, toen was 't ineens wat stiller. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Re: ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Schussboelie wrote: 16 Mar 2021 16:29
F M wrote: 16 Mar 2021 16:04
In Leopoldsburg ?
Uhuh, Heppen.
Ik zou jou moeten kennen?
Heb nooit hulp gehad bij trillende spiegels. Op welke motor zou dat dan geweest zijn?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

He's BACK :!: :rayof:

EDIT : Sorry, oud nieuws : jullie hadden het allemaal al door :roll: :lipsrsealed2: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: ABS - zin en onzin

Post by Schussboelie »

Bas wrote: 31 Mar 2021 17:27
Schussboelie wrote: 16 Mar 2021 16:29
Uhuh, Heppen.
Ik zou jou moeten kennen?
Heb nooit hulp gehad bij trillende spiegels. Op welke motor zou dat dan geweest zijn?
Oei, ik dacht een Suzuki GSX-F maar ben niet meer zeker.
We hebben toen wat rubber tussen de kuip en de spiegelpoten gestoken.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ABS - zin en onzin

Post by F M »

Terug een vraagje over ABS.

Ik ben een verstokte Youtube kijker. Eén van de kanalen die ik volg, is dat van DanDanTheFireman. Een gewezen ambulancier die er nu zijn werk van maakt met dagelijks filmpjes te posten over ongevallen en net-niet ongevallen met motorfietsen. Hij hamert daarbij altijd door over dezelfde principes tot je er hoorndul van wordt.

Hij heeft het daarbij dikwijls over remtechniek. 'Squeeze the brake, don't slam it'. In panieksituaties wordt dikwijls de rem ineens toegegooid, wat leidt tot blokkeren en een val.

En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS - zin en onzin

Post by Muug »

F M wrote: 14 Feb 2022 10:35 En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?
Djeezes FM, :roll: 't is exact daarvoor dat ze ABS hebben uitgevonden. Dat ding doet exact wat er wetenschappelijk-technisch moet gebeuren om geen malheuren voor te hebben. :thumbsup: Ook in bochten, tegenwoordig. :rayof:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: ABS - zin en onzin

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 14 Feb 2022 10:35 En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?
Volgens mij zijn er geen moderne ABS-systemen meer die kunnen worden uitgeremd door de gemiddelde motard. Het hele "squeeze"-verhaal, of de citroen uitpersen zoals dat hier wel eens wordt uitgelegd, is dus enkel nog relevant voor wanneer je op een motor zonder ABS zit.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS - zin en onzin

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 14 Feb 2022 10:56Het hele "squeeze"-verhaal, of de citroen uitpersen zoals dat hier wel eens wordt uitgelegd, is dus enkel nog relevant voor wanneer je op een motor zonder ABS zit.
Daar ga ik nu ook niet mee akkoord.
Ge wilt die ABS toch liever niet bij elk stom vertragingske doen werken. :(
En ge wilt toch niet altijd noodstops doen. De mensen achter u gaan nogal verschieten. :mrgreen:
Plus dat is volgens de wegcode eigenlijk wel strafbaar. Artikel 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Dus ja, op verstandige wijze dat remhendel hanteren blijft voor mij toch nog steeds hoofdzaak.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: ABS - zin en onzin

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 14 Feb 2022 11:01 Dus ja, op verstandige wijze dat remhendel hanteren blijft voor mij toch nog steeds hoofdzaak.
ja, uiteraard. Misschien had ik me beter kunnen uitdrukken. Maar hierboven ging het over panieksituaties.

Dat ge niet bij elke vertraging of gecontroleerde stop hersenloos in die hendel moet knijpen lijkt me nogal evident. Wie dat niet doet is -hoe ge het ook draait of keert- een idioot.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ABS - zin en onzin

Post by F M »

Muug,

Het gaat om paniekremmen. Ik vroeg me af of je je met ABS nog onderuit kan remmen door een alles-toe-gooi-moment.

Normaal doe je dat niet en ga je inderdaad 'squeezen'.

EDIT, JO was me voor.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ABS - zin en onzin

Post by F M »

Muug wrote: 14 Feb 2022 10:50
F M wrote: 14 Feb 2022 10:35 En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?
Djeezes FM, :roll: 't is exact daarvoor dat ze ABS hebben uitgevonden.
Inderdaad, dat was wat ik verwachtte, maar niet zeker van was.

Maar in een bocht heb je misschien wel de 'bochten'-abs nodig, en zal een klassieke ABS je toch niet redden?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS - zin en onzin

Post by Muug »

F M wrote: 14 Feb 2022 11:16
Muug wrote: 14 Feb 2022 10:50
Djeezes FM, :roll: 't is exact daarvoor dat ze ABS hebben uitgevonden.
Inderdaad, dat was wat ik verwachtte, maar niet zeker van was.

Maar in een bocht heb je misschien wel de 'bochten'-abs nodig, en zal een klassieke ABS je toch niet redden?
Allez FM, uw onzekerheid verbaast me. :krabje:
Je hebt de geschiedenis van ABS de afgelopen dertig jaar toch een beetje gevolgd?
De eerste systemen zoals ze op de BMW's waren, waren niet de snelste en de beste, en konden in 'labo-condities, zijnde bij herhaalde pogingen door geoefende rijders, overklast worden. Omgekeerd gezegd: ze waren in levensechte situaties voor de doorsneerijder van levensbelang. Bij rechtuit remmen.
Maar bandengrip in bochten is veel fragieler natuurlijk. Schuin gaan, remmen of versnellen, ik moet er wellicht geen tekeningetje bij maken. De rekenkracht daarvoor nodig - en de IMU (Inertia Measurement Unit) die de bewegingen en positie van de motorfiets registreert - zijn pas recentelijk uitgevonden, geoptimaliseerd en klein genoeg gekregen om toe te passen op motorfietsen. Vandaar dat bochtenABS nog niet zo gemeengoed is.
Om al die redenen heeft Europa "rechtuit"-ABS wél verplicht op alle nieuwe voertuigen: die technologie is niet duur meer, en heel efficiënt, maar bochtenabs dat zie je enkel op de duurdere motorfietsen.

Edit: toch een tekeningetje: Van de cirkels van Kam.
Image
Je begrijpt dat de resulterende vector binnen de cirkel moet blijven, of je gaat onderuit.
Image
Nog véél meer uitleg en tekeningskes over de cirkels van Kam: http://motortouring.nl/techniek/tires/tires.html :thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: ABS - zin en onzin

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 14 Feb 2022 11:25 Edit: toch een tekeningetje: Van de cirkels van Kam.
Schone, duidelijke tekeningskes, Pol! Merci daarvoor. :thumbsup:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ABS - zin en onzin

Post by F M »

Muug wrote: 14 Feb 2022 11:25 Je hebt de geschiedenis van ABS de afgelopen dertig jaar toch een beetje gevolgd?
Neen, ik volg meer de geschiedenis van 1e wereldoorlog tot het omverwerpen van de Berlijnse Muur. :whistling:

Allee, bedankt voor de uitleg. :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

F M wrote: 14 Feb 2022 10:35 En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?

Probeer het eens, eenvoudiger kan het niet. :dontknow:
Doe ik wel eens meerdere keren per maand, met passagier. Gelijk een rund de remmen dichthakken op een grindparkingske. Hoeft niet snel te gebeuren, tegen 45km/u is voldoende. Ik laat vooraf wel even weten wat het plan is, kwestie van de volgende weken niet met een veel te hoog stemmetje verder te moeten... :ricky:

Stoffel
Posts: 464
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: ABS - zin en onzin

Post by Stoffel »

Stefke wrote: 14 Feb 2022 20:20
F M wrote: 14 Feb 2022 10:35 En daar is dan mijn vraag: gaat ABS wel toestaan dat de rem ineens wordt aangetrokken? Gaat ABS je dus redden van een val bij paniekremmen?

Probeer het eens, eenvoudiger kan het niet. :dontknow:
Doe ik wel eens meerdere keren per maand, met passagier. Gelijk een rund de remmen dichthakken op een grindparkingske. Hoeft niet snel te gebeuren, tegen 45km/u is voldoende. Ik laat vooraf wel even weten wat het plan is, kwestie van de volgende weken niet met een veel te hoog stemmetje verder te moeten... :ricky:
Mijn ervaring, Jep…met als gevolg 3 maanden revalidatie. Snelheid was ergens tussen de 70-80km, motor was een blackbird met abs & dcbs, asfaltweg met zo heel fijne asfaltkiezel, in een lichte bocht… van het verschieten alles dicht gegooid en los de grond op, en dan tegen een verlichtingspaal geschoven :thumbsdown:
Ondertussen van 2002 geleden en veel cursussen door de jaren heen gevolgd om zoiets hopelijk niet meer voor te hebben. Oow, ik was geschrokken omdat ik kleine kinderen in de naastliggende wei zag lopen richting mijn weg…ik dacht dat ze los gingen overlopen maar eigenlijk wouden ze de motor zien rijden…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply