ABS - zin en onzin

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
Mario
Posts: 724
Joined: 23 Oct 2009 11:35

ABS - zin en onzin

Post by Mario »

:grijns:
yep, in de tweede helft van april, maar het beste is er wel van af, dus ik moet rustig rijden, zeker als het nat is
na deze zomer wellicht toch nog maar eens nieuwe laten plaatsen
'k moet zeggen, geen klagen over onze winterbanden ; gaan nu twee winters mee en ze geven me een goed gevoel al heb ik ze tot nu toe eigenlijk nauwelijks in echt winterse omstandigheden moeten gebruiken. Maar in (heel) natte omstandigheden en koude deden ze het hoogstwaarschijnlijk beter dan onze huidige zomerbanden (die het in zomerweer nog wel bolwerken, maar in de herst/winter wordt dat toch wat riskant)

ik blijf overigens tegen een verplichting op winterbanden :mrgreen: :geek:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

ABS - zin en onzin

Post by Davy78 »

Koeno wrote:Mocht het achteraf (deftig) in te bouwen zijn, dan hadden de sevenfifty en vfr het al gekregen...
Idem. Heb nog nooit een motor gehad met ABS, dus heb het nog nooit voelen werken, maar het lijkt me een evidentie dat ge met een modern ABS systeem beter gaat remmen. En zoals anderen al hebben gezegd: ook al grijpt het systeem niet in, ik kan me perfect voorstellen dat ge harder durft remmen omdat ge dat vangnet hebt.

Vereisten van mijn volgende motor: abs EN tractiecontrole!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ABS - zin en onzin

Post by Wipr »

Een vraagje: paar dagen geleden rem ik ontzettend hard nadat ik de autostrade af kwam en het aan de afrit boven rood werd. Wou het oranje nog meepikken maar dan toch maar vol in de ankers omdat het eigenlijk al rood was. Geen ABS dat tussenbeiden kwam maar maar maar, nu stel ik me de vraag of het wel zou werken als het nat zou zijn en ik zo remde? Ik denk dat als de ondergrond nat was geweest ik met deze remactie vol op mijn muile zou gegaan zijn of zou het ABS dat registreren en alsnog de reddende engel zijn?

Dus welke criteria bepalen of een ABS al dan niet in werking treedt? Zal het nog anders formuleren: hoe is zo'n ABS geprogrammeerd? Dat het niet door heeft dat het regent ben ik mee :mrgreen: (al zou een regensensor zoals bij de auto's misschien wel toekomstmuziek zijn om zo een automatisch rijprogramma en dito remwerking voorop te stellen.

Op een kasseiweg waar een zwangere vrouw een spontane abortus zou ondergaan heb ik het al eens voelen werken maar snap de werking eigenlijk niet

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

Wipr wrote:Een vraagje: paar dagen geleden rem ik ontzettend hard nadat ik de autostrade af kwam en het aan de afrit boven rood werd. Wou het oranje nog meepikken maar dan toch maar vol in de ankers omdat het eigenlijk al rood was. Geen ABS dat tussenbeiden kwam
Goed eh! Je hebt dus nu gewoon geleerd hoe geweldig hard je kan remmen zonder dat je ABS nodig hebt!

ABS testen is vrij eenvoudig, je klapt gewoon een rem toe. Hop alles toeknijpen, vooraan of achteraan. De eerste keer kan je het achteraan proberen. Je kan dan immers niet onderuit gaan - of je moet echt gek doen. Je zult het voelen werken. Als er al een zwarte lijn te zien zou zijn, dan moet het een streepjeslijn zijn. Bij een volle zwarte lijn werkt je ABS inderdaad niet. Werkt het met de achterrem, dan kan je hetzelfde met de voorrem doen. Knal de voorrem toe. Omdat er nog geen gewichtstransfer naar voren geweest is zal het echt gemakkelijk in werking treden. Je zal dan hetzelfde voelen : remmen en pulsen. Bij zeer geavanceerde ABSsen voel je het pulsen quasi niet.

Over de werking van ABS kan je veel artikels vinden. :wink: Maar het komt er op neer dat verschillen in draaisnelheid tussen voorwiel en achterwiel een belangrijke rol spelen om het te activeren. En bij de nieuwste speelt ook de hellingshoek mee.

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

Jamaar, die kleine KTemmekes zijn moeilijk tot niet in ABS te krijgen. Zelfs op een gepolierde betonvloer is dat moeilijk. Een duistere reden waarom dat niet zo goed lukt lijkt mij een combinatie te zijn van die strakke vork/vering, zithouding kort op het stuur en 4 zuigerklauw vooraan. En een vreemd standaard bandenmerk dat toch redelijk wat grip geeft.

Abs grijpt dacht ik ook in wanneer een wiel voor een zeker percentage te snel vertraagt. :confused2:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

er zijn alleszins v??l factoren waar dat tegenwoordig rekening mee houdt :yikes:

Een vertaler in huis ? Hier een filmpje met een rare ABS-test, 't is te zeggen : wat Stefke zegt klopt precies wel, af en toe gaat de ABS niet aan....

https://www.youtube.com/watch?v=k9oJxvxW5NM

https://www.youtube.com/watch?v=-Q-iz5rByoc

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

ABS - zin en onzin

Post by diskeletlietje »

Wipr wrote: Ik denk dat als de ondergrond nat was geweest ik met deze remactie vol op mijn muile zou gegaan zijn
ik denk dat als de ondergrond nat was geweest dat je anders zou remmen ? :blbl:

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

ABS - zin en onzin

Post by toeternietoe »

Wipr wrote:....nu stel ik me de vraag of het wel zou werken als het nat zou zijn en ik zo remde?.......
Bij regen zal je wiel sneller blokkeren (minder grip) en dus zal de ABS sneller in werking treden. Daar is geen regensensor bij nodig.
Of je nog zou rechtblijven is een andere zaak. Er spelen immers nog zaken mee (bocht, hellingshoek, ...)
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ABS - zin en onzin

Post by KlaasN »

Op de rijschool/examen parcour smeet ik alles gewoon toe, voorrem en achterrem. Het was koud en glad (januari), die noodstop lukte altijd. Optrekken naar +50 en gewoon keihard remmen, je voelde de ABS onmiddellijk aanslaan, de motor blijft recht en je stopt erg snel. Moraal van het verhaal, je leert er niet door remmen en kijken. Je leert naar een lijn kijken en je ontwikkelt de reflex, voorbij de lijn, alles toe.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

KlaasN wrote:Moraal van het verhaal, je leert er niet door remmen en kijken. Je leert naar een lijn kijken en je ontwikkelt de reflex, voorbij de lijn, alles toe.
Met andere woorden, je rijschool leert je hoe je door het examen geraakt. Om echt te leren rijden heb je nog bijkomende opleidingen nodig.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3201
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS - zin en onzin

Post by Koeno »

Ik begrijp dat veel mensen bijkomende rijopleidingen volgen...
Nu wil ik eens ne knuppel in het hoenderhok zwieren:

1: Ik ben akkoord: rijlessen dienen om te slagen voor het examen leren rijden doe je later...

2: Aan allen die met mij al gereden hebben, rij ik dan zo slecht, ik heb op 5 jaar tijd nog nooit extra rijopleiding gevolgd, maar heb ni het gevoel dat ik een gevaar op de baan zijn...
Al ga ik zeker niet het nut van rijopleiding minimaliseren, maar ervaring is denk ik ook een belangrijk punt...

Tijdens rijlessen geven ze toch (noramal gezien) inzichten mee, die je dan zelf ook kan verder exploreren...
ik heb na mijn rijexamen nog regelmatig op de koer van onze chiro zitten oefenen...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

Koeno wrote:Ik begrijp dat veel mensen bijkomende rijopleidingen volgen...
Nu wil ik eens ne knuppel in het hoenderhok zwieren:

1: Ik ben akkoord: rijlessen dienen om te slagen voor het examen leren rijden doe je later...

2: Aan allen die met mij al gereden hebben, rij ik dan zo slecht, ik heb op 5 jaar tijd nog nooit extra rijopleiding gevolgd, maar heb ni het gevoel dat ik een gevaar op de baan zijn...
Idealiter zie ik dat zo : als je voor 't examen geslaagd bent "zou" je moeten kunnen rijden, en als je "kan rijden" zou je moeten slagen voor het examen ...
Utopisch na?ef zeker :?: :wink:
Maar waarschijnlijk zijn sommige dingen inderdaad m??r waar in de ene, en andere dan weer in de andere richting ... :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Koeno wrote:2: Aan allen die met mij al gereden hebben, rij ik dan zo slecht, ik heb op 5 jaar tijd nog nooit extra rijopleiding gevolgd, maar heb ni het gevoel dat ik een gevaar op de baan zijn...
Man, ik heb schrik gehad toen ik achter u reed... :mrgreen: :mrgreen:

Ach, ik heb ook een hele tijd gereden zonder opleidingen te volgen. Ik weet dat ik toen toch reed zonder te weten wat ik moest doen in bepaalde situaties. Zoals 'in een bocht die krapper was dan verwacht, gewoon de remmen toe knijpen en dus stil komen te staan op het linker rijvak'... :skull:

Ik had die opleidingen dus echt wel nodig. Niet dat ik nu een geweldig rijder ben, maar het verschil met vroeger is toch redelijk groot. Ik kan niet oordelen wat jij beheerst. Het probleem is dat je soms zelf niet beseft dat er nog zo veel beter kan. Ik zou in elk geval toch eens een opleiding volgen. Merk je daar dat je er niets bij kan leren, dan brei je er geen vervolg meer aan. Maar dat zou me eigenlijk wel verbazen. (Voor alle duidelijkheid, die laatste zin is algemeen bedoeld, niet specifiek op wat ik van jouw rijstijl vind)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

Ooit in een documentaire heb ik eens het verschil gezien qua mentaliteit tussen duitse en belgische chauffeurs : de Duitse dachten dat ze niet slecht reden maar waren zeker dat ze met rijopleidingen nog veel beter zouden kunnen rijden. De Belgische chauffeurs vonden van zichzelf dat ze erg goed reden en dat extra rijopleidingen hen niets meer zouden kunnen bijbrengen.
De nagel op de kop.
En vele rij-instructeurs zijn ook zo. Ze denken dat ze perfect zijn en willen geen extra vorming krijgen. Raketman heeft dat ondervonden bij zijn rijschool.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ABS - zin en onzin

Post by TRooPER »

of het nu abs zin of onzin is, maakt niet uit, ik dacht mij ook nog te herinneren dat mij aangeleerd is , van tijdens het remmen (noodstop of niet) steeds ver genoeg voor u te blijven kijken, en niet vlak voor uw voorwiel te gaan focussen. Dat zal ook verschil maken in de motor rechtop houden of niet.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

Dat is kijktechniek.
En zelfs met een goeie kijktechniek kan je niet uitsluiten dat dat voorwiel de verkeerde kant uitgaat.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ABS - zin en onzin

Post by pingu »

Koeno wrote:Ik begrijp dat veel mensen bijkomende rijopleidingen volgen...
Nu wil ik eens ne knuppel in het hoenderhok zwieren:

1: Ik ben akkoord: rijlessen dienen om te slagen voor het examen leren rijden doe je later...
Ik denk dat dit ook afhangt van de instructeur. Ik herinner me nog hoe de mijne (die ook bij STAM lesgeeft) de achtjes voordeed: "zo heeft men op het examen graag dat je het doet (alles los, achtjes draaien op ralenti), en zo moet je het eigenlijk doen (gas constant, slippende koppeling, controleren met achterrem)."

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

In dit verband net dees gevonden : op basis v.e. studie :pijlr: Right To Ride
Besluit : zinvol maar niet zaligmakend ... de volledige paper (hier staat de PDF...) is ook interessant leesvoer ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

Muug wrote: En vele rij-instructeurs zijn ook zo. Ze denken dat ze perfect zijn en willen geen extra vorming krijgen. Raketman heeft dat ondervonden bij zijn rijschool.
haja? Vertel! :confused2:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

Stefke wrote:
Muug wrote: En vele rij-instructeurs zijn ook zo. Ze denken dat ze perfect zijn en willen geen extra vorming krijgen. Raketman heeft dat ondervonden bij zijn rijschool.
haja? Vertel! :confused2:
Na die knmv-vorming speelde Raketman eigenlijk met het idee een soortement van "uitwisselingsproject van ervaringen" op te zetten. Instructeurs zouden dan bvb een les van een ander mogen meevolgen bvb, om uit bij te leren, of om ze juist bij te sturen. Of er werden lessen georganiseerd over bvb motortechniek, remtechniek, stuurtechniek, kijktechniek. Instructeurs helpen instructeurs als het ware. Help elkaar beter te worden. Daar is z??r weinig respons op gekomen, ook vanuit het management was niet de minste geringste belangstelling. Daar is dan ook niks mee gebeurd. Zonde.

Post Reply