Remvertragingen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

Dit is een topic in opbouw. Onderwerp is het begrip "remvertraging". Doelstelling is om dit begrip wat toe te lichten zodat het door iedereen correct en duidelijk kan worden begrepen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

We spreken van remvertraging wanneer een voertuig vertraagt door te remmen (dus niet door de winddruk bvb). De maximale remvertraging hangt af van de voertuigkarakteristieken, de ruwheid van het wegdek en de weersomstandigheden. Met andere woorden: de wrijvingsco?ffici?nt tussen band en wegdek.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

Berekening van de remweg:
(bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg#Remweg)

Bij afnemende snelheid wordt de in een tijdspanne t afgelegde weg s in zijn algemeenheid gegeven door:

s(t)=v_0 t-\frac {1}{2} a_{rem}\,t^2

Wordt dit gecombineerd met de formule om trem te berekenen, dan kan de remweg srem als volgt berekend worden:

s_{rem}=s(t_{rem})=\frac {v_0^2}{2\,a_{rem}}

In woorden: de lengte van de remweg (in meters) kan worden berekend door het kwadraat van de aanvangssnelheid (in meters per seconde) te delen door tweemaal de remvertraging (in meters per seconde?).

De lengte van de remweg neemt kwadratisch toe met de aanvangssnelheid. Dat houdt in dat als de aanvangssnelheid verdubbelt, de remweg verviervoudigt. Bij een verdrievoudiging van de aanvangssnelheid wordt de remweg negen maal zo lang. Verder is de remweg omgekeerd evenredig met de remvertraging: een halvering van de remvertraging verdubbelt de lengte van de remweg.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

Uit wat er op internet te lezen is, valt te concluderen dat we bij het remmen moeten spreken over de te behalen remvertraging. Die remvertraging valt te berekenen en die heeft ook zijn beperkingen. De grip die de banden hebben op de weg speelt daarin een cruciale rol. Een auto met lekker brede banden bvb kan meer rubber aan de grond zetten en kan daarbij dan bvb harder remmen dat een motorfiets. Kleine auto's met dunne bandjes daarentegen kunnen nooit zo'n grote remvertraging halen en hebben daarom een langere remweg. De mate van grip wordt uitgedrukt in de wrijvingsc?fficient.

Hier is een mooi artikel daarover:
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2003 ... 6-10113316

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

Dit is ook allemaal leuk om lezen, maar niet simpel.

http://nl.wikibooks.org/wiki/Klassieke_ ... ica#Remweg

Gelukkig staat er nog wat gewone mensentaal bij:

Een vertraging van 5 m/s2 wordt algemeen beschouwd als wat normaal is voor een nat wegdek. In ideale omstandigheden hangt de stopafstand af van het type wagen. Het blijkt dat kleinere wagens nauwelijks 9 m/s2 halen terwijl de zwaardere luxewagens bijna 11 m/s2 kunnen halen. Volgens gegevens van de ANWB heeft een Porsche iets meer dan 36 m nodig om te stoppen vanaf 100km/u (a=10,7 m/s2) en een kleine wagen 46 tot 47,5 m (a<=8,4 m/s2). Het verschil komt vermoedelijk van de bredere banden waarmee zware wagens uitgerust zijn, om de grotere trekkracht van de motor over te brengen zonder de wielen te doen slippen. Deze betere grip op de weg loont ook bij het remmen. Bij een noodstop met een kleine wagen kan men beter een Porsche achter zich hebben dan voor zich! Ook moderne vrachtwagens remmen even kort als personenwagens. Men kan hierover een verrassend filmpje zien op Youtube (zolang het beschikbaar blijft). Men moet echter bedenken dat alle parameters ideaal moeten zijn om deze grote vertragingen te halen: goede droge baan, goede banden met correcte spanning, goed onderhouden remmen.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Remvertragingen

Post by the riding man »

Ongetwijfeld een correcte wiskundige benadering. Maar als het de bedoeling is dat het voor iedereen duidelijk wordt, zal de toenadering toch wat minder ingewikkeld moeten worden verwoord vrees ik. Ik snap er de ballen van, ik ben dan ook niet lang naar school geweest :peepwall:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Remvertragingen

Post by F M »

Voor een goede remafstand is nog een parameter belangrijk: reactietijd. Niet iedereen begint even snel te remmen...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Remvertragingen

Post by F M »

Muug wrote:De grip die de banden hebben op de weg speelt daarin een cruciale rol. Een auto met lekker brede banden bvb kan meer rubber aan de grond zetten en kan daarbij dan bvb harder remmen dat een motorfiets. Kleine auto's met dunne bandjes daarentegen kunnen nooit zo'n grote remvertraging halen en hebben daarom een langere remweg.
Maar bij een glade ondergrond wordt dat effect dikwijls omgedraaid dacht ik: hoe smaller de banden, hoe meer grip. Kijk maar eens naar de Rally van Zweden: die rally-auto's hebben belachelijk smalle bandjes in de sneeuw.
I am confused. Oh no, maybe not!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Remvertragingen

Post by Borniet »

F M wrote:
Muug wrote:De grip die de banden hebben op de weg speelt daarin een cruciale rol. Een auto met lekker brede banden bvb kan meer rubber aan de grond zetten en kan daarbij dan bvb harder remmen dat een motorfiets. Kleine auto's met dunne bandjes daarentegen kunnen nooit zo'n grote remvertraging halen en hebben daarom een langere remweg.
Maar bij een glade ondergrond wordt dat effect dikwijls omgedraaid dacht ik: hoe smaller de banden, hoe meer grip. Kijk maar eens naar de Rally van Zweden: die rally-auto's hebben belachelijk smalle bandjes in de snaauw.
Hetzelfde geldt voor aquaplaning... Hoe breder de band, hoe sneller aquaplaning optreedt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Aquaplaning

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

tuurlijk, tuurlijk, maar laten we het voorlopig aub simpel houden : droge baan, propere baan, geen zebrapaden of sneeuw ... :P

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Remvertragingen

Post by Borniet »

F M wrote:Voor een goede remafstand is nog een parameter belangrijk: reactietijd. Niet iedereen begint even snel te remmen...
Hoe kan je je reactietijd verbeteren?

Pas op, da's geen opmerking, da's een vraag :-)
2 dingen lijken me belangrijk:
- Fris en aandachtig zijn
- Oefenen oefenen en oefenen?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

the riding man wrote:Ongetwijfeld een correcte wiskundige benadering. Maar als het de bedoeling is dat het voor iedereen duidelijk wordt, zal de toenadering toch wat minder ingewikkeld moeten worden verwoord vrees ik. Ik snap er de ballen van, ik ben dan ook niet lang naar school geweest :peepwall:
tuurlijk tuurlijk, al die formules... zijn ook niet mijn dada.... 'k ben hier gewoon wat info aan 't smijten die 'k op internet vind. Maar zelfs nu heb ik al door dat niks compleet is. De wetenschap van het vertragen is allesbehalve eenvoudig. :lipsrsealed2:

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Remvertragingen

Post by toeternietoe »

AH maar de winddruk is wel degelijk een parameter bij de remkracht. Bij sommige voertuigen is dat zelfs een essentieel element om voldoende te vertragen (vb de remparachute bij dragster races) :sweeet:
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Remvertragingen

Post by toeternietoe »

Muug wrote:We spreken van remvertraging wanneer een voertuig vertraagt door te remmen (dus niet door de winddruk bvb ). De maximale remvertraging hangt af van de voertuigkarakteristieken, de ruwheid van het wegdek en de weersomstandigheden. Met andere woorden: de wrijvingsco?ffici?nt tussen band en wegdek.


AH maar de winddruk is wel degelijk een parameter bij de remkracht. Bij sommige voertuigen is dat zelfs een essentieel element om voldoende te vertragen (vb de remparachute bij dragster races) :sweeet:
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

Toeter, :roll: 't gaat hier om remvertraging veroorzaakt door wielen die afremmen op een wegdek, wtf kan mij die parachute schelen :mrgreen:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Remvertragingen

Post by the riding man »

Muug wrote: tuurlijk tuurlijk, al die formules... zijn ook niet mijn dada.... 'k ben hier gewoon wat info aan 't smijten die 'k op internet vind. Maar zelfs nu heb ik al door dat niks compleet is. De wetenschap van het vertragen is allesbehalve eenvoudig. :lipsrsealed2:
Ik vind het allesinds een interessant onderwerp. Zou je me zo eenvoudig mogelijk eens kunnen zeggen hoeveel remafstand je nodig hebt bij welke snelheid.

bijvoorbeeld, (ik zeg maar wat he): ik rij 50km/iu en moet een noodstop maken.
reactietijd = .... meter
remafstand = .... meter

Dan het vershil bij 100km/u
en eventueel 120km/u
dit bij ideale omstandigheden, goed droog wegdek, goede banden met correcte bandenspanning enzovoort.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Remvertragingen

Post by Muug »

google op "stopafstanden" :
http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet6.htm

:thumbsup:

't is een goeie tekst omdat je er mooi het verschil ziet tussen reactieafstanden, remafstanden en stopafstanden.
an 20 km per uur bvb is de reactieafstand 6m, de remafstand maar 2m en de totale stopafstand is 8m. Driekwart van de stopafstand is dus afgelegd terwijl je aan 't reageren bent :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Remvertragingen

Post by Stefke »

de best manier om een indruk te krijgen van stopafstanden is eigenlijk gewoon eens uittesten. En dan is het nog niet eens de echte stopafstand maar afstand tussen de gemeten snelheid en de plaats waar je stilstaat. Daar staan echt heel veel mensen van te kijken. Gewoon +-80km/u rijden op een bepaald punt, waar de snelheid ook effectief gemeten wordt, en ook vanaf dat zelfde punt dan zo snel mogelijk tot stilstand proberen komen.... :S :whip:

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Remvertragingen

Post by fore »

Muug wrote: Een auto met lekker brede banden bvb kan meer rubber aan de grond zetten en kan daarbij dan bvb harder remmen dat een motorfiets. Kleine auto's met dunne bandjes daarentegen kunnen nooit zo'n grote remvertraging halen en hebben daarom een langere remweg. De mate van grip wordt uitgedrukt in de wrijvingsc?fficient.
Toch een kleine nuance:

De wrijvingscoeficient is ONAFHANKELIJK van het raakoppervlak. Het raakoppervlak komt ook niet voor in de wrijvings-formule
F rem = Normaalkracht * wrijvingscoeficient.

Dwz, een brede band heeft dezelfde 'remvertraging' dan een smalle band (formule-technisch). Brede banden geeft het voordeel dat de contactdruk lager is. De rubber zal mindersnel afslijten, hitteverdeling gebeurt over een groter oppervlak. Een oneffenheid onder een brede band lift niet de ganse band op, maar slechts een deel ... je band houd contact met het wegdek.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Remvertragingen

Post by diskeletlietje »

Muug wrote:We spreken van remvertraging wanneer een voertuig vertraagt door te remmen (dus niet door de winddruk bvb). De maximale remvertraging hangt af van de voertuigkarakteristieken, de ruwheid van het wegdek en de weersomstandigheden. Met andere woorden: de wrijvingsco?ffici?nt tussen band en wegdek.
wrijvingsco?ffici?nt is een vaste waarde , van 2 materialen in uw uitleg rubber en baan (dit is als uw wiel niet draait )
remmen is niet 1 of 0
wrijvingsweerstand tussen remblokken en remschijf is even belangrijk
+de motorrem en dan de gewichtsverplaatsing (verdeling) tussen voor en achterwiel niet vergeten
dit zijn voor mij al veel te veel parameters om het te snappen laat staan in een formule plaatsen :dontknow:

Post Reply