Muug wrote: Een auto met lekker brede banden bvb kan meer rubber aan de grond zetten en kan daarbij dan bvb harder remmen dat een motorfiets. Kleine auto's met dunne bandjes daarentegen kunnen nooit zo'n grote remvertraging halen en hebben daarom een langere remweg. De mate van grip wordt uitgedrukt in de wrijvingsc?fficient.
Toch een kleine nuance:
De wrijvingscoeficient is ONAFHANKELIJK van het raakoppervlak. Het raakoppervlak komt ook niet voor in de wrijvings-formule
F rem = Normaalkracht * wrijvingscoeficient.
Dwz, een brede band heeft dezelfde 'remvertraging' dan een smalle band (formule-technisch). Brede banden geeft het voordeel dat de contactdruk lager is. De rubber zal mindersnel afslijten, hitteverdeling gebeurt over een groter oppervlak. Een oneffenheid onder een brede band lift niet de ganse band op, maar slechts een deel ... je band houd contact met het wegdek.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...