Rijvaardigheidstraining

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
bompa
Posts: 1460
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Rijvaardigheidstraining

Post by bompa » 01 Jul 2015 20:27

the riding man wrote:r. En iedereen mag hier zeggen dat het niet waar is maar we spreken hier over een full-contact sport, den ene neemt dat al wat letterlijker dan den andere.
Als je een full-contact sport wilt doen moet je gaan boksen , en elke dag gaan trainen of het lukt nie bij boksen :grin:

pingu
Posts: 306
Joined: 09 May 2013 17:19

Rijvaardigheidstraining

Post by pingu » 01 Jul 2015 20:56

the riding man wrote:Ben ik nu de enige fan van Marquez hier die zijn rijstijl geweldig leuk vind om naar te kijken. Een echte vechtersmentaliteit met karakter. En iedereen mag hier zeggen dat het niet waar is maar we spreken hier over een full-contact sport, den ene neemt dat al wat letterlijker dan den andere.
Nope. Vorig jaar in Le Mans tijdens de trainingen echt gebiologeerd staan kijken thv La Chapelle / Mus?e. Achterkant schuivend Mus?e in, soms voorkant ??k :shock: En hij komt ermee weg. En hoe. De enige die eenzelfde controle had was Stoner. Dit gezegd zijnde, Lorenzo diezelfde sectie zien ronden was ook bijzonder. Zo soepel dat die rijdt, zo "in control". Da's bijna dansen met die Yamaha wat die deed. Op een andere manier net zo indrukwekkend.

En wat die hele Marquez controverse betreft: de dagen van Pedrosa / Lorenzo / Stoner's "white glove" racing met de 800cc's waarbij de minste wat meer agressieve pass of contact een grote "no-no" was, en de "winning overtake" vaak ook de ?nige van de wedstrijd, die verder zo spannend was als een sessie tijdrijden, zijn voorbij. Kijk maar naar Moto3, Moto2: motoracen is niet voor watjes. Marquez, Iannone, Pol Espargaro, iedereen die door de Moto3 / 2 rangen is opgeklommen is niet vies van een harde block-pass hier of daar. En met reden: wie niet "hard" wil of kan racen komt in de Moto3 / 2 jungle nergens. En laten we niet vergeten dat Lorenzo er in zijn eerste jaren in MotoGP ook niet vies van was (hij werd er ooit zelfs een wedstrijd voor geschorst!). Om van Rossi zelf nog maar te zwijgen. Wat die destijds met o.a. Gibernau of meer recent Stoner (Laguna Seca 2008 anyone?) uithaalde...

User avatar
Muug
Posts: 6763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rijvaardigheidstraining

Post by Muug » 02 Jul 2015 11:58

Rossi is de beste psycholoog van de bende. Zijn "dark side" wilt ge niet oproepen!

Leuk om lezen trouwens:

Marquez grew up hero-worshipping Rossi & they seemed to have a special connection. Is that all over now?

With nineteen years of experience reporting on MotoGP? for Motorcycle News, Matthew Birt knows the championship inside-out. For the 2015 season he joins the motogp.com team to bring you exclusive news and opinion from inside the paddock.

The final chicane clash between Valentino Rossi and Marc Marquez in Assen could prove to be one of the defining moments of the 2015 MotoGP World Championship.

It will almost certainly prove a watershed moment in the relationship between the pair.

For all their denials that their relationship won?t be tainted, it is hard to comprehend how it can remain convivial if the battles continue to be as intense as Assen.

One nameless MotoGP rider that I bumped into at breakfast on Sunday morning was in no doubt. "Well that?s the end of that beautiful friendship then," he said.

The small cracks that first emerged in their relationship after their late tangle in Argentina widened to gaping holes during a prickly post race press conference in Assen.

It was tense and awkward to say the least, with the frosty atmosphere thawed only by some witty interjections from third placed man Jorge Lorenzo, who knows only too well what can happen when you cross swords with Rossi.

It has seemed for many a year that a special connection existed between Rossi and Marquez.

Marquez grew up hero-worshipping Rossi to such an extent that his bedroom was a shrine to the Italian. When Marquez began to rampage through the 125cc and Moto2 classes, he appeared the natural successor to Rossi as the new poster boy for MotoGP.

Rossi even seemed to embrace that by frequently speaking of his admiration for Marquez as a blindingly fast rider, brutally uncompromising in the battle and mentally bulletproof when the going got tough.

Even when Marquez first arrived in MotoGP, the fact that they were in direct competition only seemed to grow the mutual respect between them.

On the same track together, Rossi could see at close quarters the precocious talent Marquez is. While Marquez was blown away by Rossi?s motivation, desire and speed that?s kept him at the top level for two decades.

But the dynamic of the Rossi and Marquez relationship has dramatically altered in 2015.

When Marquez ran riot to win back-to-back titles in 2013 and ?14, Rossi never really posed a serious threat to him.

Marquez invariably held the upper hand and Rossi?s two wins last season in Misano and Phillip Island came in races that Marquez crashed in.

But when they have gone head-to-head in 2015, Rossi has inflicted deflating defeats on Marquez in Argentina and Assen.

And the Assen press conference gave a glimpse of how things might never be the same again between them. At least not while they are vying for the same piece of asphalt.

There were smiles through gritted teeth, brief but terse glances and more than one spikey comment.

Was this beginning of the end of their friendship? That appeared the overwhelming feeling from those in attendance. Of course that respect between them will remain. But you don?t have to like somebody you respect.

And you cross Rossi at your peril. Anybody that has threatened to block his path to success in the past has been firmly cast as the pantomime villain. Just ask Max Biaggi, Sete Gibernau, Marco Melandri, Casey Stoner and Lorenzo.

Rossi though might be relieved that Marquez sits 74-points behind him in the rankings.

He knows how resentful Marquez will be about Assen. It was like a poking a sleeping lion with a big stick. And now armed with a Honda RC213V that he looks ominously confident and comfortable on, Marquez will be looking to exact swift revenge.

Emotions were running high in the immediate aftermath of the Assen race and some of the comments from Marquez angered not only Rossi fans but also the neutrals.

For too many, he wasn?t gracious enough in defeat. But this is a rider that has the phrase ?second is first loser? etched into his brain.

When it comes to a battle for supremacy on track, Marquez is easily capable of winning against Rossi.

In the battle off the track, I?m afraid there is only ever going to be one winner.

pingu
Posts: 306
Joined: 09 May 2013 17:19

Rijvaardigheidstraining

Post by pingu » 02 Jul 2015 12:43

Yup, helemaal mee eens. Zolang Rossi "kansloos" was (Ducati, eerste tijd terug bij Yamaha), was het allemaal "fun and games". Maar nu heeft Rossi z'n zinnen gezet op die 10e titel, en komt de "oude" Rossi helemaal terug boven. En idd wee diegene die dan in zijn weg staat. Of die nu Marquez heet of niet.

Mario
Posts: 408
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Rijvaardigheidstraining

Post by Mario » 02 Jul 2015 13:04

ach, die Rossi is ook maar een mens (net als Marquez)
zo moeilijk kan dat toch niet zijn om u niet uit evenwicht te laten brengen door zijn 'pesterijen' ? :P
hij heeft trouwens ook wel enkele erg forse (overdreven) man?uvres op zijn naam staan

en motorsport een volbloed contactsport ?
als je met zo'n idee aan de start verschijnt, blijf ik liever uit de buurt (maar ik ben dan ook geen racer)

enfin, niemand die het hier heeft over de spectaculaire wijze waarop Ajo de finishlijn overschreed
ook stof voor een rijvaardigheidscursus me dunkt ! :w00t: :gieren:
https://www.youtube.com/watch?v=H2T4RFcHcG8

Bas
Posts: 228
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rijvaardigheidstraining

Post by Bas » 29 Jul 2015 02:10

KlaasN wrote:Misschien is het antwoord hier al lang op gegeven, maar ik vind het niet terug.
Welke rijvaardigheidstraining is goed? Op het net vind ik verschillende aanbieders/scholen. Wie heeft er ervaring?
Binnenkort wil ik graag een cursus volgen, vandaar de vraag.
Ik vind de vraag nogal vaag.
Kan je al een stukje rijden?

Want als je gewoon opstapt zonder ooit les gehad te hebben, ga dan naar een rijschool en neem een 6 a 9 uur les.
Immers als je nooit gereden hebt of nooit les gehad hebt dan ontbreek je enorm veel vaardigheid, die moet je eerst aanleren.

Die cursussen zijn leuk voor mensen die kunnen rijden maar een winterstop houden, maar als je de basis mist neem je beter les bij een rijschool.
Daar leren ze je meer dan een rijvaardigheidstraining, die laatste beschouw ik een leuke aanvulling op rijles.

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Rijvaardigheidstraining

Post by KlaasN » 29 Jul 2015 09:54

Beste Bas

De rijschool heb ik natuurlijk al achter de rug. Om een rijbewijs te halen zijn we tegenwoordig verplicht om eerst naar de rijschool te gaan.
Ondertussen volgde ik nog steeds geen extra les, eerst wat ervaring opdoen, dat is niet onbelangrijk. Vorige maand wisselde ik van motor en daar moet ik zeker nog wat aan wennen.
Mijn doel met die lessen is om het toestel extra goed onder controle te krijgen. Met mijn vorige motor ging dat al aardig (cb750), de Gs1150 is weer wennen, een stuk zwaarder en moeilijker om te besturen hier in het centrum van A'pen.

Bas
Posts: 228
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rijvaardigheidstraining

Post by Bas » 09 Aug 2015 01:36

Dag Klaas,

Geen idee wanneer je lessen hebt gehad of hoe oud je bent, dus is het opnieuw lastig antwoorden.
Heb je extra lessen nodig? Weet ik niet, want hoe lang is je opleiding geleden en hoeveel kilometers heb je gedaan?
Het enige wat ik als tip kan geven is ga eens crossen met een cross-motor, want dan leer je goed wat een motor doet als het wegdek niet droog is.
Remmen op een droog wegdek kan iedereen, maar als het nat is wordt het anders.
Dan heb je ineens de achterrem wel nodig, al is het alleen maar om je in het spoor te houden, zo ook bij slijk, zand en sneeuw.
Te veel mensen denken dat enkel voorrem genoeg is, ja klopt bij droog weer, maar verder niet, regen is het V60/A40.
In het zand iets van A80/V20 en in de sneeuw is het zelfs A90/V10%.
Zou je enkel remmen als bij droog weer dan lig je in die andere omstandigheden gewoon onderuit.
Zelfde als mensen die met droog weer denken dat enkel achter remmen het beste is, die gaan ook 180 graden onderuit.

Het is niet eenvoudig de juiste cursus aan te bevelen, maar mijn eerste advies is ga eens crossen.
Dan zit je in een andere ondergrond en merk je snel genoeg wat het doet....asfalt ken je als het goed is al.

Oefeningen rond pionnen kan je zelf doen, koop pionnen en ga naar een oefenterrein en zet ze uit, daar heb je niemand voor nodig, staat genoeg op Internet hoe je het uit moet zetten.

Geert
Posts: 30
Joined: 10 Nov 2015 17:59

Rijvaardigheidstraining

Post by Geert » 10 Nov 2015 19:06

Hallo, is er hier iemand die regelmatig eens wat rijvaardigheidsoefeningen wil gaan doen op een afgesloten terrein? Ik denk hierbij aan noodstop oefenen, achtjes draaien, slalom en dergelijke. En dit in de buurt van Aarschot, Herentals. Laat maar weten, dan neem ik wel contact op.


:wav:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Rijvaardigheidstraining

Post by the riding man » 10 Nov 2015 19:44

Ik ben niet van uit de buurt, maar voor een gezellig dagje motogymnastiek kan je mij warm krijgen om tot daar te komen op een vrije dag.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest