Zitpositie...

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

Een vraagje...

Zitten op ne moto is vrij belangrijk...

Goede zitpositie = goed rijden, zoveel is mij duidelijk gemaakt...
Door de instructeur werd duidelijk gemaakt: bal van de voet op het stepje, en voet verzetten om te schakelen...
Het kruis enkele centimeters van de tank en (met dank aan muug) de armen wat gebogen...

Op de sevenfifty heb ik nog nooit problemen gehad, allemaal goed te doen...
Op de vfr daarentegen ervaar ik enkele problemen:

1: kruis op enkele centimeter van de tank? forget it, ik schuif er constant tegen en constant benen tegen de tank knijpen is vrij ongemakkelijk + krampachtig rijden... maar met het kruis tegen de tank is een beetje verzitten in de bochten vrij lastig (dan steekt de buitenste knie uit en plakt de binnenknie tegen de tank (omgekeerd van hoe het hoort lijkt mij).

2: bal van de voet op het stepje gaat wel, maar wordt na een tijdje zeer vermoeiend aan de knie, en geeft dus ook een pijnlijke knie... De bal van de voet op het stepje geeft een zeer actieve houding vind ik wel, maar 't is ook niet zo gemakkelijk... Ik dacht om te testen eens het rubber van de stepjes te nemen, om zo de voeten "iets" lager te hebben en de hoek van de knie wat aangenamer te maken...

3: gebogen armen = geen probleem...

Iemand ideekes wat ik beter kan doen? of wat ik aan de motor kan doen om de zitpositie (met bal van de voet ed) te vergemakkelijken?

Hop hop?
Ik moet leren rijden tegen 20juni (en ook tegen 28juni :p )

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Zitpositie...

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote:1: kruis op enkele centimeter van de tank? forget it, ik schuif er constant tegen en constant benen tegen de tank knijpen is vrij ongemakkelijk + krampachtig rijden... maar met het kruis tegen de tank is een beetje verzitten in de bochten vrij lastig (dan steekt de buitenste knie uit en plakt de binnenknie tegen de tank (omgekeerd van hoe het hoort lijkt mij).
Knie?n goed tegen de tank houden heb ik zeer vlug geleerd op het einde van het rechte stuk op Croix. De combinatie van hoge snelheid, heel hard remmen en knieen los van de tank resulteerde in een zeer pijnlijke eerste rechtse bocht :shock: en zelfs de daaropvolgende bochten waren nog niet bepaald aangenaam. :oops:
Echt constant hard knijpen is ook niet nodig, maar toch een beetje druk. Wat ook kan helpen is anti-slip stickers van bvb stompgrip.
Koeno wrote:Iemand ideekes wat ik beter kan doen? of wat ik aan de motor kan doen om de zitpositie (met bal van de voet ed) te vergemakkelijken?
Ne comfortabelere motor kopen :mrgreen:
ge hebt natuurlijk een sportieve motor gekocht h?, dus een sportieve beenhoek hoort daarbij. Je kan dat proberen te beperken door de stepjes te verlagen of het zadel te verhogen. Maar dat heeft uiteraard ook consequenties. Rubbers haal ik sowieso altijd van de stepjes af.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

duibhce Kaelann wrote:
ge hebt natuurlijk een sportieve motor gekocht h?, dus een sportieve beenhoek hoort daarbij.
Maar dat snap ik niet, VFR is volgens honda nen SportsTourder :p
Kga eens proberen de rubber er af te halen... kijken of die centimeter verschil al iets doet of ni...

Pasop ,tis ook dat ik geen al te goede kniekes heb zenne, kmoet regelmatig oppassen wat ik juist uitsteek...
(al ben ik te koppig om er rekening mee te houden, of naar den doktoor te crossen.... kheb mijn vrouw 2 jaar geleden dat ik na onzen trouw ging gaan.... kheb er ni bij gezegd wanneer na de ntrouw :p )

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

koeno, zolang de antennetjes de grond niet raken moet je niet gaan verziiten. Dus je kan gerust tegen de tank kruipen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Je kan natuurlijk ook je laarshakken tegen de steps zetten ipv de bal vd voet er op, maar da's op een [strike]tour-sporter[/strike] Sport-Tourer echt geen zicht langs achter bekeken ... zo'n "eendepoten" :wink: :lol:

De link is al een paar keer door anderen ergens in een draadje geplaatst, maar hier past hij nog wel een keer dus :
Hoe zit dat op diene moto :?:

Edit : helaas zie ik net dat het gestileerde ventje in de simulator zich ook de ballen aantrekt van waar de ballen van je voeten best staan ... :P Simulatie klopt dus niet 100%.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

En nu moet ik het toch vragen se, ligt al lang op het puntje van mijn tong. Maar wie oefent druk uit op het voetstepje langs de buitenkant van de bocht? En wie dat doet, doe je dat dan wanneer je mee gaat hangen met de moto, of wanneer je hem onder je weg counter steert (geen idee hoe je dat correct schrijft, ik heb er toch iets van kunnen maken :mrgreen: )
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Zitpositie...

Post by Davy78 »

Ik heb ook een VFR van '98, beenhoek is inderdaad vrij krap. Ik heb ook last van mijn knieen (kraakbeen problemen) maar echt pijnlijk wordt het voor mij nooit. Ik zet ook altijd de bal van mijn voet op de steuntjes, behalve als ik veel snelweg km's moet doen. Dat scheelt dan toch een beetje op het einde van de dag.

Ik heb trouwens wat aanpassingen gedaan op mijn vfr om het comfort te verbeteren. Ik had vooral last van mijn nek en schouders, en in mindere mate ook van polsen en handen. Ik heb dan helibars geinstalleerd om mijn stuur te verhogen (is de dure optie, bar risers kan ook) en ook dikkere grips (touring grips van bmw). Door het hogere stuur ga je ook iets rechter zitten, waardoor het weer iets gemakkelijker is om minder gewicht op je stuur te zetten.

Als de knieen echt een probleem blijven ga je misschien toch eens een Geriatrische Stoel moeten overwegen :)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Dubbel ... :wc:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Davy78 wrote:...................
Als de knieen echt een probleem blijven ga je misschien toch eens een Geriatrische Stoel moeten overwegen :)
LOL :lol: :lol: ... die ha'k nognie gehoord :gieren:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

the riding man wrote:En nu moet ik het toch vragen se, ligt al lang op het puntje van mijn tong. Maar wie oefent druk uit op het voetstepje langs de buitenkant van de bocht? En wie dat doet, doe je dat dan wanneer je mee gaat hangen met de moto, of wanneer je hem onder je weg counter steert (geen idee hoe je dat correct schrijft, ik heb er toch iets van kunnen maken :mrgreen: )
Altijd (en couter-steering doe je in een "gewone" bocht ... onder-je-weg-drukken in trage krappe draaikes h? TRM :wink: ) : bocht naar links :pijlr: druk op rechterstep ... bocht naar rechts :pijlr: druk op linkerstep ... anders duwde de motor "onderu vandaan". Allez, hebbekik toch altijd voor waar/logisch aangenomen en is dus standard procedure.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

OzzePaa wrote:
Altijd (en couter-steering doe je ook altijd h? TRM :wink: ) : bocht naar links :pijlr: druk op rechterstep ... bocht naar rechts :pijlr: druk op linkerstep ... anders duwde de motor "onderu vandaan". Allez, hebbekik toch altijd voor waar/logisch aangenomen en is dus standard procedure.
ok?, maar waarom dan op de step drukken? Ik heb er zelf al mee ge?xperimenteerd en ik vind dat zo onnatuurlijk om op je step te gaan duwen met je voet(bal) en zeker omdat je dan een omgekeerde handeling uitvoerd --> links tegen je stuur duwen (= counter steering) en dan nog wat rechts met je voet gaan duwen,... waarom doe je dat?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

the riding man wrote:
OzzePaa wrote:
Altijd (en couter-steering doe je ook altijd h? TRM :wink: ) : bocht naar links :pijlr: druk op rechterstep ... bocht naar rechts :pijlr: druk op linkerstep ... anders duwde de motor "onderu vandaan". Allez, hebbekik toch altijd voor waar/logisch aangenomen en is dus standard procedure.
ok?, maar waarom dan op de step drukken? Ik heb er zelf al mee ge?xperimenteerd en ik vind dat zo onnatuurlijk om op je step te gaan duwen met je voet(bal) en zeker omdat je dan een omgekeerde handeling uitvoerd --> links tegen je stuur duwen (= counter steering) en dan nog wat rechts met je voet gaan duwen,... waarom doe je dat?
Dat het ?cht v??l helpt durf ik niet zeggen (en correct me if i'm wrong), maar op die manier duw je (de zijkant van) je bandjes t?gen het asfalt, als je aan de andere kant duwt, "stamp" je ze eigenlijk ervan weg, naar de buitenkant vd bocht. Als da iet of wat plastisch kan voorgesteld worden : graag :P
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

Muug wrote:koeno, zolang de antennetjes de grond niet raken moet je niet gaan verziiten. Dus je kan gerust tegen de tank kruipen.
Het probleem zit hem, dat ik op een rotonde al een paar keer het gevoel had "ver opt einde" van den band te zitten (en dus het gevoel te hebben dat den achterkant een stapke zet) zonder dat ik eigenlijk overdreven zot de rotonde pak...

dat gaf mij het gevoel dat ik beter wat met mijn gewicht kon spelen (en dus zou mogen verzitten)...
met de vfr heb ik natuurlijk nog ni zoveel kilometers, dieje sevenfifty kan ik besturen alsof het mijne velo is (bij wijze van spreken)...

tis gewoon dat ik tegen de 1000 bochten "klaar" wil zijn, en mij dus technisch wat wil voorbereiden :D

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Zitpositie...

Post by diskeletlietje »

Davy78 wrote:
Ik heb trouwens wat aanpassingen gedaan op mijn vfr om het comfort te verbeteren. Ik had vooral last van mijn nek en schouders, en in mindere mate ook van polsen en handen. Ik heb dan helibars geinstalleerd om mijn stuur te verhogen (is de dure optie, bar risers kan ook) en ook dikkere grips (touring grips van bmw). Door het hogere stuur ga je ook iets rechter zitten, waardoor het weer iets gemakkelijker is om minder gewicht op je stuur te zetten.
dat is nu net waar ik ook eerst aan denk bij zithouding , :wink:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

Davy78 wrote:
Als de knieen echt een probleem blijven ga je misschien toch eens een Geriatrische Stoel moeten overwegen :)
Mijn grootste "probleem", ik heb al stiekem zitten kijken naar all road modellen,
juist omdat je er sportief mee uit de voeten kan zonder opgelooid te zitten...
Maar ik ben nen honda-man, vraag mij niet waarom, maar 't is zo...

kheb al op kawa's, bmw's, yammie's gereden (korte stukjes weliswaar), maar niets dat mij zo overtuigt als nen honda...
in mijn prijsklasse valt daar enkel nen varadero onder, maar hoe meer ge der over leest hoe meer ge merkt dat da nen ouwe moto is die vrij topzwaar is (en voor de rest goe masjeert natuurlijk).

daarbovenop, eenmaal geproefd van de V4 van ne vfr... das verslavend...

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

@Koeno

De nieuwe african twin al gezien? Jammie jammie :ricky:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Zitpositie...

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote:Dat het ?cht v??l helpt durf ik niet zeggen (en correct me if i'm wrong), maar op die manier duw je (de zijkant van) je bandjes t?gen het asfalt, als je aan de andere kant duwt, "stamp" je ze eigenlijk ervan weg, naar de buitenkant vd bocht. Als da iet of wat plastisch kan voorgesteld worden : graag :P
Op het buitenste stepje duwen doe ik eigenlijk maar in 2 gevallen: als ik bij sportief rijden naast de motor ga hangen of tijdens rechtstaand bochtjes pakken op onverharde paden. In beide gevallen met hetzelfde doel, namelijk de motor rechter duwen. (dus niet om de banden tegen de grond de duwen ofzo :mrgreen:)
Dat heeft ook alleen maar zin als je tegelijk je lichaamsgewicht verplaatst naar de binnenkant van de bocht. Op z'n minst je hoofd/schouders, eventueel je hele lichaam.

Bij het "drukken" (om korte bochtjes te pakken bvb.) doe je net het omgekeerde.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

duibhce Kaelann wrote:
Op het buitenste stepje duwen doe ik eigenlijk maar in 2 gevallen: als ik bij sportief rijden naast de motor ga hangen of tijdens rechtstaand bochtjes pakken op onverharde paden. In beide gevallen met hetzelfde doel, namelijk de motor rechter duwen. (dus niet om de banden tegen de grond de duwen ofzo :mrgreen:)
Dat heeft ook alleen maar zin als je tegelijk je lichaamsgewicht verplaatst naar de binnenkant van de bocht. Op z'n minst je hoofd/schouders, eventueel je hele lichaam.

Bij het "drukken" (om korte bochtjes te pakken bvb.) doe je net het omgekeerde.
Dat klinkt al veel logischer en kan ik me volledig in vinden. Ik vond dat al ne rare uitleg dat het was om je banden tegen de grond te duwen maar ik durfde niks zeggen omdat ik het fijne er ook niet van weet.

Maar dus bij het drukken bij lage snelheid duw je dus eigenlijk mee op je voetsteun langs de kant dat je in hellingshoek gaat. Hou jij dan ook je bovenlichaam verticaal tov de grond, of ga je toch mee "hangen" met je moto? En gebruik je ook je heupen om mee te "duwen"?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

the riding man wrote:@Koeno

De nieuwe african twin al gezien? Jammie jammie :ricky:
Joat joat, al gezien, maar als de crosstourer (zelfs 2e hands) al erboven zit,
dan zal de nieuwe iconische africa twin er wel losover zitten :p

nen arme mens gelijk mij :'(

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Zitpositie...

Post by diskeletlietje »

traag = moto plat manneke recht
snel = moto recht manneke plat

:book:

Post Reply