Zitpositie...

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Zitpositie...

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote:traag = moto plat manneke recht
snel = moto recht manneke plat

:book:
:stupid:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:Op het buitenste stepje duwen doe ik eigenlijk maar in 2 gevallen....
wel, bij mijn VFR hielp het drukken op het buitenste stepje wel degelijk om de moto stabiel op zijn lijn te houden. En daarvoor hoefde ik niet heel erg snel te rijden hoor. Dat drukken was ook niet erg hard, het was meer een kwestie van 60/40 of zoiets. Da's al 20% drukverschil en bij mij maakte dat echt veel uit. Op lange afritten kon je dat goed oefenen, net als je kijktechniek trouwens. Meer druk op binnenstep ==> moto stuurt langzaam naar binnen. Op buitenstep ==> moto blijft de gekozen lijn erg stabiel volgen. Dus zoals ozzepa zegt : terwijl je op de binnenkant van je stuur drukt ga je gelijk ook wat meer druk op de buitenstep zetten.

Jij komt van een Seven-Fifty, ik van een Bol d'Or, min of meer hetzelfde model dus. Ik heb mijn werk gehad om de VFR te leren kennen en jij hebt dat nu ook. Maar geloof me, de voldoening zal groot zijn !

Voetjes kan je inderdaad laten hangen als je niet moet schakelen en veel rechtdoor rijdt, maar wanneer het leutig wordt zou ik toch ook de bal op de voet zetten!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote:Op het buitenste stepje duwen doe ik eigenlijk maar in 2 gevallen....


Mijne uitleg klinkt misschien idd wat onnozel :mad: maar eigenlijk komt het toch op tzelfde neer mij gedacht ...
Ik kan mij niet van de idee ontdoen dat als onderstaande coureur goed hard zou (kunnen) drukken op de linker peg, hij toch de motor eerder "wegduwt" dan dat hij dat zou doen op de rechter peg ...
Neem nu als je lateraal een helling be-afrijdt ... jezelf blijft recht, motor duw je wat naar buiten en druk op het buitenste peg ... draai dat prentje 45? en je hebt toch deze situatie :?: :war: ... Of is dees nog meer :motten: :mad: :kots:

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Zitpositie...

Post by Stefke »

Ach ja, dat is relatief h?. Ik ben nog altijd liefhebber van niet te veel tralala. Ik ben dan ook een een gewone "openbarewegrijder". Dus ik rij doorgaans aan normale snelheden tussen stapvoets en ergens 120 (of soms een klein beetje meer :mrgreen: )
Dus voor al die snelheden blijf ik het liefst van al gewoon +-rechtop in ??n lijn met de motor zitten. Ook voor kort keren zal ik de motor niet zo gauw echt gaan drukken en zelf verticaal tov de baan blijven zitten. En wat ik al helemaal niet doe is uit het zadel gaan zitten of gaan verzitten.
Al die foliekes zullen wel interessant zijn op circuit ofzo maar voor gewoon rijden zegt mij dat niet veel...

En voetjes laten hangen is foei! Ook op rechte stukken!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

dan onthoud ik ...

dat ik ergens eens ne cursus moet zien mee te pikken, voor mijnen bochtentechniek bij te sturen ;)
zodati k zeker ben dat ik het goe aanpak met de vfr...

gaan verzitten hoeft voor mij niet, knietjes op de grond al zeker niet,
maar het gevoel dat ik onlangs op die rotonde had, wil ik liever niet meer...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Stefke has a point vinnek... daarom dat dees : over performance bike-riding op circuit gaat :book:

Ook :stupid: Stefke : voetjes hangen is bovendien sletig aan uw botten, zeker op plezante ronde punten (als er die al zijn natuurlijk :mrgreen: )
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

Stefke wrote:Ach ja, dat is relatief h?. Ik ben nog altijd liefhebber van niet te veel tralala. Ik ben dan ook een een gewone "openbarewegrijder". Dus ik rij doorgaans aan normale snelheden tussen stapvoets en ergens 120 (of soms een klein beetje meer :mrgreen: )
Dus voor al die snelheden blijf ik het liefst van al gewoon +-rechtop in ??n lijn met de motor zitten. Ook voor kort keren zal ik de motor niet zo gauw echt gaan drukken en zelf verticaal tov de baan blijven zitten. En wat ik al helemaal niet doe is uit het zadel gaan zitten of gaan verzitten.
Al die foliekes zullen wel interessant zijn op circuit ofzo maar voor gewoon rijden zegt mij dat niet veel...[video]https://www.youtube.com/watch?v=8dagKLG ... zY&index=5[/video]
:stupid: ik ga volledig ende geheel akkoord, ik verzet mij ook niet, ik steek geen knie?n uit, ik ga niet met mijn bovenlijn uit mijn lijn hangen, maar de VFR was - tot nu toe - de ?nige waar dat spelen met de stepkes wel veel effect had. En niemand ziet dat.

Bandenkeuze vond ik trouwens ook erg belangrijk: een Dunlop gaf mij zeer weinig vertrouwen omdat die de moto vanaf een bepaalde hellingshoek nog harder deden kantelen, terwijl een Bridgestone (BT-010 was dat toen) ui-ter-ma-te neutraal was qua hellingshoek. Of je recht, beetje schuin of met de stepjes tegen de grond reed, de VFR was steeds even stabiel.

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Zitpositie...

Post by diskeletlietje »

[video]https://youtu.be/GBjDK0cGr7[video]


als ge op de achtergrond focust zie je stefke de lijn van zijn triumph toch efkes breken :mrgreen:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Zitpositie...

Post by zappa »

over dat voetstepje duwen zei de Frans Verhoeven: buitenkant bocht = niet driften (in gravel) binnenkant bocht = driften..

misschien tegen het tegen uw tank schuiven, een minder glad zadel zoeken?

op mijn Tuur lag origineel zo iets daim-achtig, maar doordat ik echt niet zo goed aan de grond geraak met m'n voeten, gaf dat toch wel eens een AAAAAAA!!! momentje.

Nu met een "schuiverig" zadel kan ik gemakkelijker eens ??n been aan de grond zetten :grin:
sig nature

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Zitpositie...

Post by diskeletlietje »

Stefke wrote:Ach ja, dat is relatief h?.
Dus voor al die snelheden blijf ik het liefst van al gewoon +-rechtop in ??n lijn met de motor zitten. Ook voor kort keren zal ik de motor niet zo gauw echt gaan drukken en zelf verticaal tov de baan blijven zitten.
Al die foliekes zullen wel interessant zijn op circuit ofzo maar voor gewoon rijden zegt mij dat niet veel...
kijk kijk op de achtergrond ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=GBjDK0cGr7Y

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Zitpositie...

Post by duibhce Kaelann »

:gieren:

Dat parkoerke herken ik ook nog van op een GM opleidingske met Raketman geloof ik. Tof speeltuintje :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

zappa wrote:over dat voetstepje duwen zei de Frans Verhoeven: buitenkant bocht = niet driften (in gravel) binnenkant bocht = driften..
is dus wel off-road ;-)

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Zitpositie...

Post by Stefke »

diskeletlietje wrote: kijk kijk op de achtergrond ;-)
:mrgreen: , heuuuja, de kans was groot dat er wel iets ging tevoorschijn komen in die aard...

maar ja, het ging over de gewone "openbarewegrijder" in mij h?. Ik ben niet vies van wat foliekes en spielerei ergens op een terreintje, maar op openbare weg... neuhhh...

ene van efkes geleden...
https://www.youtube.com/watch?v=8dagKLG ... playnext=1

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Zitpositie...

Post by Hagar »

Eigenlijk schuif ik graag dicht tegen de tank aan, heb zo een stabieler gevoel.
Om zuivere bochtjes te nemen durf ik al eens verschuiven op het zadel, maar verder blijf ik gewoon rechtop.

Waarschijnlijk is dit ook iets persoonlijks, denk ik.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Stefke wrote:......... Ik ben niet vies van wat foliekes en spielerei ergens op een terreintje, maar op openbare weg... neuhhh...
ene van efkes geleden...
Uwen traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaage run toen, da was pas e follieke :shock: :grin: :sterrekes:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Zitpositie...

Post by duibhce Kaelann »

Hagar wrote:Eigenlijk schuif ik graag dicht tegen de tank aan, heb zo een stabieler gevoel.
Om zuivere bochtjes te nemen durf ik al eens verschuiven op het zadel, maar verder blijf ik gewoon rechtop.

Waarschijnlijk is dit ook iets persoonlijks, denk ik.
Op de moto's waarmee ik op de baan rijd zit ik ook vrij dicht op de tank hoor (of waar op een gemiddelde moto de tank zou moeten zitten). Enkel op de TRX en indertijd op de SV kroop ik wat verder naar achteren, maar dat was ook vooral op circuit.
Op mijn andere motoren gaf een positie dichter tegen de tank een aangenamere rechtop zithouding met ontspannen armkes die ook een heel neutrale positie in de bochten toelaat. Maar wel lang niet zo mooi en ontspannen als ik Stefke dat meermaals heb mogen zien doen met mijn TDM-eke (en later mijn Tenereke) tijdens weekendjes in de Voze Gezen. :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Zitpositie...

Post by F M »

Stefke, nog wat langer geleden :wink:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=LpkHyPzTmPU[/video]
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Zitpositie...

Post by bompa »

Koeno wrote:
gaan verzitten hoeft voor mij niet, knietjes op de grond al zeker niet,
maar het gevoel dat ik onlangs op die rotonde had, wil ik liever niet meer...
Op een rotonde moet je altijd uitzien wat je doet , want ze helt gewoonlijk af naar de buitenkant ,en als je niet oppast trek je je
onderuit op een rotonde.


Op de baan rij ik gewoon blijf gewoon recht op de moto zitten :grin:


Op het onverhard doe ik het gelijk ik het op mijne crossmoto geleerd heb en dat marcheert zeer goed.

Dan sta ik gewoonlijk op de voetjes iets naar achter hangend , zijn er putten hang ik bijna op het achter spatbord .en dan ga je erover , maar nu rij ik er ook al wel is gewoon door :grin:
In den bocht ga ik gewoonlijk zitten ,dat deed ik vroeger op de cross ook en kan je al is een dammetje gebruiken als er een ligt


Met mijne enduro durfde ik al is mee te sturen met de achterrem om kort door den bocht te gaan op het onverhard

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Zitpositie...

Post by Davy78 »

Koeno wrote:Het probleem zit hem, dat ik op een rotonde al een paar keer het gevoel had "ver opt einde" van den band te zitten (en dus het gevoel te hebben dat den achterkant een stapke zet) zonder dat ik eigenlijk overdreven zot de rotonde pak...
Ik voel mijn vfr zeer zelden een stapke zetten, zelfs in de regen. Wat voor banden liggen daar op? Zijn het banden die ge er onlangs zelf op hebt laten leggen of zijn het nog de banden die er al op lagen als ge de moto kocht?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

Awel,

De banden lagen er al op...

vooraan 3 jaar oud (maart-2012), achteraan 4 jaar oud (november-2011).
Wel nog genoeg voldoende profiel ('k denk dat de vorige eigenaar wel onderhoud deed, maar af en toe vergat te rijden).

Als ik mij niet vergis pilot road 2, maar ben even niet meer zeker...
De leeftijd is waarschijnlijk randje kantje aan het worden?

Post Reply