Zitpositie...

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Zitpositie...

Post by Borniet »

diskeletlietje wrote:traag = moto plat manneke recht
snel = moto recht manneke plat

:book:
Beter en duidelijker dan dit kan dat niet uitgelegd worden denk ik ;-)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

Borniet wrote:
diskeletlietje wrote:traag = moto plat manneke recht
snel = moto recht manneke plat

:book:
Beter en duidelijker dan dit kan dat niet uitgelegd worden denk ik ;-)
Inderdaad, ??ntje voor te onthouden. :thumbsup:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

Koeno wrote:Awel,

De banden lagen er al op...

vooraan 3 jaar oud (maart-2012), achteraan 4 jaar oud (november-2011).
Wel nog genoeg voldoende profiel ('k denk dat de vorige eigenaar wel onderhoud deed, maar af en toe vergat te rijden).

Als ik mij niet vergis pilot road 2, maar ben even niet meer zeker...
De leeftijd is waarschijnlijk randje kantje aan het worden?
Leeftijd is ok. Binst een jaar zijn die toch versleten. :-)
Let met rotondes altijd op, nooit gek doen. Rotondes zijn verzamelplaatsen van allerlei vette vloeistoffen.
Voordeel van kort op de tank te zitten bij de VFR is dat je gemakkelijk kan gaan "hangen" aan je ruggegraat, om je armen en polsen te ontlasten. Maw rompspieren wat opspannen en dan niet meer steunen op je armen. Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier over "hangen" bij rechtdoor rijden!
Probeer volgende keer eens een Bridgestone, zeer neutrale en erg stabiele banden vind ik dat. Ik ben helaas niet mee met hun gamma dus ik kan geen advies eigen ervaring geven. Maar ik denk dat je best kiest tussen de T30 Evo en de S20.

Hier twee fotootjes van de achterband:
S20:
Image
T30 EvoImage
Wat duidelijk opvalt is dat de wangen van S20 aan de buitenkanten veel platter zijn dan bij de T30 Evo. Bij die laatste blijven de wangen gekromd tot aan het randje. Praktisch komt het er op neer dat de S20 op hellingshoek meer rubber tegen de grond drukt. Aja, een plat blad papier heeft ook meer touch dan ??n dat wat opgerold is.
Ook lijkt er mij meer dan voldoende profiel te zijn om belgisch regenweer goed te overleven, ook in de voorbanden.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Zitpositie...

Post by Droopy »

:lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:


@Koeno:
Wat die pilot road 2 betreft : 'k heb dat ook verschillende keren gehad, om de een of andere onverklaarbare reden ging mijn moto ook soms een stapje opzij in een flauwe bocht (zoals een rotonde). Warme of koude band had er niets mee te maken en dat was altijd aan brave rustige snelheden. :dontknow:
Misschien heeft dat met hun twee componenten gedoe te maken want aan die rustige snelheden, zoals bochten nemen op een rotonde rij je een beetje op het harde en een beetje op het zachte stuk van de band.
Nu heb ik Pirelli's opliggen en daar heb ik dat probleem nog niet mee gehad, die schuift alleen onverwacht als ik te hard door korte bochten vlam. :huh:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Zitpositie...

Post by Borniet »

Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:
:stupid: :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

Borniet wrote:
Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:
:stupid: :thumbsup:
Bouwt dat aub op 't gemak op, trapsgewijs. Maak eerst van de tegensturen een automatisme. Ne keer ge daar niet meer op moet concentreren probeer je dat stepjesgedoe. Begrijp en aanvaard ook dat het niet op elk model even nuttig is. Hoe sportiever de moto hoe meer knie?n en voeten nuttig worden.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Zitpositie...

Post by Borniet »

Muug wrote:
Borniet wrote:
Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:
:stupid: :thumbsup:
Bouwt dat aub op 't gemak op, trapsgewijs. Maak eerst van de tegensturen een automatisme. Ne keer ge daar niet meer op moet concentreren probeer je dat stepjesgedoe. Begrijp en aanvaard ook dat het niet op elk model even nuttig is. Hoe sportiever de moto hoe meer knie?n en voeten nuttig worden.
Thanks!!
Da's eigenlijk nen nog betere tip ;-)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Zitpositie...

Post by bompa »

Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.



Wat die pilot road 2 betreft : 'k heb dat ook verschillende keren gehad, om de een of andere onverklaarbare reden ging mijn moto ook soms een stapje opzij in een flauwe bocht (zoals een rotonde). Warme of koude band had er niets mee te maken en dat was altijd aan brave rustige snelheden. :dontknow:
:
Op een rotonde moet je altijd opletten want de meeste liggen hellend naar de buitenkant of negatief, bvb foto
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... M3TP4IuPWQ
En met teveel gas trek je de moto van die helling af met gevolg een stapje opzij,
Ik ben daar gewoonlijk redelijk rustig op

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Borniet wrote:
Muug wrote:
Borniet wrote: Bouwt dat aub op 't gemak op, trapsgewijs. Maak eerst van de tegensturen een automatisme. Ne keer ge daar niet meer op moet concentreren probeer je dat stepjesgedoe. Begrijp en aanvaard ook dat het niet op elk model even nuttig is. Hoe sportiever de moto hoe meer knie?n en voeten nuttig worden.
Thanks!!
Da's eigenlijk nen nog betere tip ;-)
En da's dus ook waarover het hier gaat :pijlr: performance bike-riding op circuit
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

waw, goeie tekst, zelfs als je de focus op circuit weglaat , merci ! :thumbsup:

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Zitpositie...

Post by Nickel »

Nog een dom vraagske. :oops:

In de bocht hou je je bovenlichaam in de lijn van je motor als gewone mens op de openbare weg.
Hou je dan best je hoofd verticaal of ook in de lijn van je motor?
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

Nickel wrote:Nog een dom vraagske. :oops:

In de bocht hou je je bovenlichaam in de lijn van je motor als gewone mens op de openbare weg.
Hou je dan best je hoofd verticaal of ook in de lijn van je motor?
Er bestaan geen domme vragen! Altijd je hoofd verticaal houden tov de weg, dit om je evenwichtsgevoel optimaal te houden.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

Nickel wrote:Nog een dom vraagske. :oops:

In de bocht hou je je bovenlichaam in de lijn van je motor als gewone mens op de openbare weg.
Hou je dan best je hoofd verticaal of ook in de lijn van je motor?
TRM zegt het juist.
Al eens een bocht genomen met schuin hoofd? Best raar hoor !

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Zitpositie...

Post by zappa »

ach waarom hebben wij niet het evenwichtsorgaan van een vogel? :dontknow:

en het ori?ntatieorgaan :mrgreen:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Zitpositie...

Post by F M »

Of de slurf van een olifant...
:denk:
I am confused. Oh no, maybe not!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Zitpositie...

Post by Borniet »

zappa wrote:ach waarom hebben wij niet het evenwichtsorgaan van een vogel? :dontknow:

en het ori?ntatieorgaan :mrgreen:
Ah, dat is een optiepakket van organen dat samen met dat andere orgaan genomen moet worden. En niemand wil dat ;-)

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Zitpositie...

Post by fore »

:blink: ... Als ik allemaal lees welke kapriolen dat jullie moeten doen om comfotabel met een moto te rijden ... :dontknow:

:ricky:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

fore wrote::blink: ... Als ik allemaal lees welke kapriolen dat jullie moeten doen om comfotabel met een moto te rijden ... :dontknow:

:ricky:
Fore, ne scooter is 't equivalent van een halfdode pony, ne moto 't equivalent van een bronstige volbloed. Het spreekt vanzelf dat dat laatste ietske meer werk vraagt om goed te berijden. :blbl:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

Ooh Muug stouterik! En gij dat altijd de kerk in het midden probeert te houden, dat had ik niet van u verwacht se. :devil:

Maar uit eigen ervaring kan ik je wel zeggen dat er waarheid zit in hetgene je met een kwinkslag probeert te zeggen.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

ja, mijn kwinkslagen :smash: komen van tijd nogal aan, 'k moet er voorzichtig mee leren zijn :sweeet: , maar ik ben zeker dat Fore zijn vel dik genoeg is en erg begripvol :thumbsup:

Post Reply