Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by diskeletlietje »

reflex is ook uitwijken en naar de uitweg van de minste schade mikken alvorens aan het onderuitremmen te beginnen :whistling:
beton is harder dan struik :wink:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by zappa »

diskeletlietje wrote:
Muug wrote:Ook een leuke topic :whip:

trek een ferme zwarte streep met je achterband en doe dan opnieuw.
om nog te zwijgen van het schreeuwend geluid ... als ze denken dat je los door hun achter ruit gaat vliegen gaan ze sneller plaats maken :gieren:
kan jij zo luid schreeuwen ? :yikes:

:mrgreen:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Muug »

the riding man wrote: Waarom enkel diegene zonder (c)abs?
Ik heb het hier expliciet over moto's zonder ABS omdat er zo nog tienduizenden en waarschijnlijk wel honderdduizenden rond rijden. De chauffeurs daarvan zijn zich bewust dat ze geen ABS hebben en wat extra advies over hoe ze het beste remmen kan dan zeker geen kwaad. Maar die m?t ABS mogen dat ook zo doen natuurlijk. Bij gecombineerde remsystemen met ABS zou je - als we even doorredeneren - zelfs kunnen zeggen dat men die achterrem gewoon mag vergeten, niet meer aan denken, enkel nog te gebruiken bij maneuvers en fileverkeer. Want tijdens een noodstop wil je zo stabiel en zo goed mogelijk in evenwicht zijn, en door dat rechterbeen in een bliksemreaktie te verplaatsen naar die achterrem veroorzaak je instabiliteit....dus laten we maar gewoon die voorrem gebruiken voor alles en altijd. Afin, dat was even een kleine extrapolatie van dat idee, ik sta er niet echt helemaal achter.
Het gegeven advies is niet enkel nuttig tijdens noodstops, maar ZEKER ook tijdens bijna-noodstops: situaties waar je onverwacht zeer hard moet remmen maar waar gelukkig nog voldoende meters over zijn.
Susse wrote:noodstop is alles toe
noodstop is reflex dus alles ECHT toe
voor en achter
ni nadenken
remmen
Groot gelijk Sus, Stefke heeft dat al aan den lijve meegemaakt, gij ook wellicht, ik ook. Aan 40 of 50 per uur alles toe moeten slaan en boenk de grond op. No time to think. Een tiende van een seconde (of zoiets) is echt te weinig om te denken en gecontroleerd te handelen. Als je aan die KNMV-grafieken ziet dat het al gauw 0.3 seconden duurt eer je remmen echt aangrijpen....
Maar je kan je daar niet zomaar fatalistisch bij neerleggen en alle advies in de wind gooien.
Zoals hier net boven gezegd tegen TRM : bij heel veel "split second"-remacties is er gelukkig wel nog n?t genoeg tijd om loeihard en min of meer gecontroleerd tot stilstand te komen. Daarop oefenen kan wel, en misschien druppelt er tijdens je noodstop - die je nooit wilt hebben - wel wat van je training door.

@Lietje: leuk dat je het uitwijken vermeldt. Maar opnieuw, bij een ?chte noodstop heb je volgens mij g??n kans/tijd/ruimte om uit te wijken.

Over dat remmen en uitwijken heb ik trouwens wel nog een KNMV-weetje : ze hebben uitgezocht en ondervonden dat hoe langer je wacht met uitwijken, hoe moeilijker het wordt om nog te beslissen van te gaan uitwijken ! Dus als je eerste reaktie is om te gaan remmen - kwestie van snelheid te verliezen - dan blijkt het dat je als het ware in een "rem-spiraal" wordt meegezogen, waardoor het ?cht moeilijk wordt om 1) die rem te lossen en 2) te gaan uitwijken.

Zelf heb ik al ??n keer een echte noodstop gehad - boem pats de grond op - en ??n keer een ?chte noodsituatie die ik heb kunnen redden doordat ik ??rst heb uitgeweken en dan pas geremd heb. Toen kwam ik naast de bestelwagen ter hoogte van de stuurcabine tot stilstand. :| In die 2de situatie had ik dus gelukkig nog wat meters en tijd genoeg om een correcte beslissing te nemen, in die 1ste niet helaas.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Bas »

Aan 100KM/u? Ja die is leuk, ik heb er een aan 200KM/u gedaan in Duitsland.
Hier heb ik bedenkingen bij, want bij dergelijke snelheden grijpen je remmen niet vol aan.

Dus bij 100 of 200 per uur, dan kan je de boel VOL inknijpen, de rem zal niet meteen 100% aangrijpen, neen echt niet.
Met als gevolg dat de voor-rem van mijn VFR800Fi nu aanvoelt als ABS, de schijven zijn een tikje krom van die actie.

Maar, als je tegen 30 of 50 vol remt met voor, kan ik je verzekeren dat de boel meteen vast staat.
Wil je dan nog corrigeren en remmen, dan moet je voor een tikje lossen en achter zeker bij-remmen, rem je enkel voor en vol dan lig je op je bek.
Zeker als het regent.

Zelf heb ik een noodstop in de regen gedaan aan 50 per uur, met een vriend achterop, niks onderuit maar lossen en ontwijken.
Hier geld, als je niet oefent (met of zonder ABS) je gaat op je muil.
Ik heb dit al eerder aangegeven en men lacht me toch weg.

Ja je hebt wel kans tot uitwijken, maar het belangrijkste is en blijft in de verte kijken en anticiperen, dat red uiteindelijk je leven, en niet ABS of hoe goed je wel dan niet kan remmen.

Ikzelf ben bij een noodstop nog nooit op mijn bek gegaan, de laatste was in de Alpen, tegen 80 op een zand-parking gereden en er bleken diepe putten van 10cm in te zitten.
Had ik toen de rem niet gelost lag ik onderuit, wat mijn toenmalige kennis wel deed, die kon niet deftig remmen en lag onderuit.
De hufter gaf mij de schuld dat hij onderuit ging. :schieten:

Vol remmen tegen 50 is iets heel anders dan tegen 200....probeer het maar eens :whistling:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Bas »

susse wrote:noodstop is alles toe
noodstop is reflex dus alles ECHT toe
voor en achter
ni nadenken
remmen
Sorry maar dat is complete zever.
Als je vooruit kijkt en anticipeert, waarbij bestuurders AANKIJKEN een must is, dan zie je de meeste zaken gewoon aankomen.
En dus kan je er op remmen, al dan niet harder dan normaal.
Maar als je tegen 100 door een file vlamt, ja kijk dan niet vreemd dat je het tegenkomt.
Kijk bestuurders aan, dan zie je al heel veel aankomen, zeker als ze jou kant niet opkijken, ik begin dan al te remmen want je zal het altijd zien die hebben JOU niet gezien en steken over.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Marreke »

Muug wrote:
the riding man wrote: Waarom enkel diegene zonder (c)abs?
Ik heb het hier expliciet over moto's zonder ABS omdat er zo nog tienduizenden en waarschijnlijk wel honderdduizenden rond rijden. .
Gut ja, ik heb ook een motor zonder ABS. En niet de minste motor, een CBR1000rr van 2006. Volgens velen geen beginnersmotor, volgens mij wel...
En ja, die kun je volledig dicht gooien als het nodig is. En hij staat vrijwel net zo snel stil als een vergelijkbare ABS-motor als je voldoende lef en kunde hebt.
Het vergt wat oefening maar mijn zoon kan het. En hij is druk bezig om het zijn ma ook te leren.

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Gunter »

Bas wrote:
susse wrote:noodstop is alles toe
noodstop is reflex dus alles ECHT toe
voor en achter
ni nadenken
remmen
Sorry maar dat is complete zever.
Als je vooruit kijkt en anticipeert, waarbij bestuurders AANKIJKEN een must is, dan zie je de meeste zaken gewoon aankomen.
En dus kan je er op remmen, al dan niet harder dan normaal.
Maar als je tegen 100 door een file vlamt, ja kijk dan niet vreemd dat je het tegenkomt.
Kijk bestuurders aan, dan zie je al heel veel aankomen, zeker als ze jou kant niet opkijken, ik begin dan al te remmen want je zal het altijd zien die hebben JOU niet gezien en steken over.
Op sommige dingen kan je nu eenmaal niet anticiperen, een dier dat plots oversteekt of een tegenligger die plots voor je afdraait zonder te pinken :oogrollen: , op dat moment schrik je zo hard dat je de boel dichttrekt en dat heet een noodstop..... al de rest is hard gecontroleerd remmen.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Harald »

Vraagske, waarom zou je niet sneller kunne stilstaan met een motor met ABS tov een motor zonder ABS?
De ABS grijpt toch maar pas in wanneer je over de grens gaat, maw wanneer je wiel begint te slippen.

Ik heb meerdere malen cursus gevolgd ?n noodstoppen geoefend met ABS motoren en ABS loze motor. Zwarte strepen getrokken met voorwiel (zelfs met ABS). Gelukkig nooit een "echte" noodstop moeten uitvoeren, wel al bij gecontroleerd remmen toch de ABS voelen aangaan op voorwiel zonder het gevoel dat ik op de limiet aan t remmen was. Swat, mij ervaring.

Ik wil gewoon overtuigd worden dat een door de weekse motorrijder beter kan remmen met een ABS loze motor dan met de zelfde motor met een hedendaagse ABS.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by F M »

In dat ander draadje krijg je daar een redelijk wetenschappelijk antwoord op:
Muug wrote:Kan je een voertuig met ABS uitremmen?
Goed, tot zover de grafieken van de KNMV. Ik zou nog even willen terugkeren naar de kwestie of een moto/auto zonder ABS sneller kan stilstaan dan m?t ABS. Velen geloven daarin. Zuiver wetenschappelijk kunnen we inderdaad stellen dat je zonder ABS harder kan stilstaan dan m?t. M??r dat kan ?nkel in ideale omstandigheden! Dus met een rijder die de nodige tijd en runs krijgt om wegdek en remmen te leren kennen. En waarom kan dat dan? Wel, onderstaande grafiek toont dat mooi :
Image
(http://farnorthracing.com/autocross_secrets9.html)

De auteur zegt het ook: ?On concrete, with race tires on, I could consistently outbrake the ABS system.?. M?t racebanden dus?
Nochtans zijn er hier die blijven beweren dat ze op droog wegdek sneller kunnen remmen zonder ABS, zelfs in zelfverklaarde noodstops. :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by F M »

Bas wrote:Met als gevolg dat de voor-rem van mijn VFR800Fi nu aanvoelt als ABS, de schijven zijn een tikje krom van die actie.
Is dat niet gevaarlijk ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Harald »

F M wrote:
Bas wrote:Met als gevolg dat de voor-rem van mijn VFR800Fi nu aanvoelt als ABS, de schijven zijn een tikje krom van die actie.
Is dat niet gevaarlijk ?
Netje, dat trilt een beetje, is niks ergs.
Zeker niet zo erg als een paddestoel in uw band.

:-s

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Koeno »

F M wrote:
Bas wrote:Met als gevolg dat de voor-rem van mijn VFR800Fi nu aanvoelt als ABS, de schijven zijn een tikje krom van die actie.
Is dat niet gevaarlijk ?
Als je genoeg ervaring hebt, kan je dat opvangen natuurlijk...
Kdenk dat je daar rijlessen kan voor nemen...


Mag ik dus eigenlijk concluderen,
dat nen enorm getrainde chauffeur (zoals er hier wel al 2 zitten) abs kunnen verslagen in remmen.
En dat voor al de rest nen moderne abs nen serieuze levensredder is?
al moeten we blijven echt leren remmen?

ist zoiets?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote: Mag ik dus eigenlijk concluderen,
dat nen enorm getrainde chauffeur (zoals er hier wel al 2 zitten) abs kunnen verslagen in remmen.
Enkel in een gecontroleerde situatie, in een noodsituatie waar je niet eerst een paar pogingen hebt om eens te proberen is zelfs een enorm getrainde chauffeur nog steeds beter af met ABS.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by diskeletlietje »

als zowel het voorwiel en achterwiel blokkeren zou het dan mogelijk zijn dat het abs systeem niet werkt?
er geen snelheidsverschil tussen voor en achterwiel gedetecteerd ?

soit zou je dit kunnen met een moto met abs ?
http://www.dailymotion.com/video/x2qorp ... mbediframe

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Stefke »

diskeletlietje wrote:als zowel het voorwiel en achterwiel blokkeren zou het dan mogelijk zijn dat het abs systeem niet werkt?
er geen snelheidsverschil tussen voor en achterwiel gedetecteerd ?
nope, het zal werken, ABS treedt trouwens in werking als het wiel voor een zeker percentage vertraagt, dus teveel vertraagt en dreigt te blokkeren
diskeletlietje wrote: soit zou je dit kunnen met een moto met abs ?
http://www.dailymotion.com/video/x2qorp ... mbediframe
yep dat kan perfect, als je de druk opbouwt en uit die blokkeringsgrens van het ABS blijft. Ik weet dat heel zeker want ik stond erbij en keek er naar... Een ER-6je, trouwens zonder schade uit het incident gekomen want bovenop de motorrijder terecht gekomen. Rijder zelf arm uit de kom, gekneusde ribben en ik dacht ook een gebroken rib... :S

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Muug »

Stefke wrote: als het wiel voor een zeker percentage vertraagt, dus teveel vertraagt en dreigt te blokkeren
en daarmee heb je mijn een ideetje gegeven voor een volgende topic, over het percentage wielslip, zowel bij gewoon rijden als bij remmen :thumbsup:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by Tom Thumper »

diskeletlietje wrote:als zowel het voorwiel en achterwiel blokkeren zou het dan mogelijk zijn dat het abs systeem niet werkt?
er geen snelheidsverschil tussen voor en achterwiel gedetecteerd ?

soit zou je dit kunnen met een moto met abs ?
http://www.dailymotion.com/video/x2qorp ... mbediframe

Ne stoppie met abs is zeker mogelijk, je voorwiel gaat/mag niet blokkeren. Overkop gaan komt dixit den dealer de laatste jaren meer en meer voor. Enkele jaren geleden had hij dergelijke ongevallen nog nooit gezien en de laatste jaren heeft hij elke jaar zo wel ??n of meerdere gevallen, steeds op motoren met abs.
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by petervdc »

Bas wrote:
susse wrote:noodstop is alles toe
noodstop is reflex dus alles ECHT toe
voor en achter
ni nadenken
remmen
Sorry maar dat is complete zever.
Jouw reactie, Basje, dat is complete zever. Als je in een "noodstop" nog kutn nadenken, dan is dat geen noodstop... Sus heeft wel gelijk hier.
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by duibhce Kaelann »

:w00t:

hold the presses!

Peter en de Susse zijn het over iets eens :gieren:

:smash:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

diskeletloetje
Posts: 651
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Noodstop : enkel voorrem of toch beide remmen? (GEEN ABS)

Post by diskeletloetje »

Waar gaat dat naartoe met dees forum :P :whistling: :P
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Post Reply