Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by the riding man »

Muug wrote:
Wat uw toekomstige Duke betreft zou ik opteren voor de 2de rijstijl die Duibchek toont : gij rechtop en moto plat. Moet ge wel willen en durven natuurlijk.
Wat is het voordeel daarvan tov het gebruikelijke "naast de moto hangen"?

Ik heb die supermotostijl nog niet int echt op circuit zien gebruiken, wel op filmpjes en foto's maar de keren dat ik zelf ben gaan kijken naar circuit, reden ze met de duke (zowel de 690 als de 990) met gewichtsverplaating en het viel me op dat ze die op de duke zelfs heel uitgesproken toepassen, echt er volledig naast hangen, bijna tot de grond.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Wipr »

Beetje meer naast de motor hangen op de 690? Is dat niet moeilijker om een motor met dergelijke rechte zitpositie naast de motor te gaan hangen dan op een rasechte racefiets met het stuur erg laag?

Je handen blijven dan relatief hoog tov je bovenlichaam met zo een hoog stuur dan met een lager stuur. Logisch maar ook makkelijker of moeilijker?

User avatar
Muug
Posts: 11765
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Muug »

ah, vergeet in dat geval wat ik gezegd heb!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by bompa »

the riding man wrote:
Muug wrote:
Mick wrote:Ik vermoed dat die voelsprieten ook dienen om te zorgen dat je voetsteunen (die meestal wat kunnen inklappen) zeker ??rst de grond raken, zodat je nog een verwitting krijgt. Als hardere delen zoals uitlaten, middenbok, kuip, of zelfs je frame beginnen schuren, ..........dan wordt het nogal gevaarlijk uiteraard.
Klopt
die dingen raken eerst de grond, die kunnen veren, en dan volgen onderdelen die niet veren...
Wel ja, zo had ik dat ook altijd begrepen. Het eerste wat de grond raakt zijn die voelsprieten, ter waarschuwing dat als je dan nog platter zou gaan, je ofwel niet verende onderdelen tegen de grond schuurt ofwel heel de moto in het slechtste geval. .
Die voelsprieten dienen inderdaad als waarschuwing ,gebeurde bij mijne BB regelmatig dat die de grond raakte, ze raken de grond,ga je verder dan scharnieren de voetsteunen naar omhoog ,ga je nog verder dat de voetsteunen niet verder meer naar omhoog kunnen heb je kans dat je achterwiel van de grond komt en je zo op je chokedijzen gaat :grin:

De een gebruikt zijn slijtboutjes, de ander draait ze er van onderuit en gebruikt zijn knie met er naast gaan te hangen wat wel een belachelijk zicht is op de gewone weg :grin:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by the riding man »

Wipr wrote:Beetje meer naast de motor hangen op de 690? Is dat niet moeilijker om een motor met dergelijke rechte zitpositie naast de motor te gaan hangen dan op een rasechte racefiets met het stuur erg laag?

Je handen blijven dan relatief hoog tov je bovenlichaam met zo een hoog stuur dan met een lager stuur. Logisch maar ook makkelijker of moeilijker?
Het is eigenlijk zo dat hoe meer contactpunten je met je moto kan houden, hoe beter. Om moto zo recht mogelijk te houden (en dus een hogere bochtensnelheid te verkrijgen met minder hellingshoek) ga je je verzetten op het zadel, je schuift 1 bil opzij en je steekt je knie uit. Doordat je je knie uitsteekt, verlies je een contactpunt. Bij een sportmachien met laag stuur en hoge tank, kan je het verlies van je contactpunt gaan compenseren door met arm/elleboog tegen de tank contact te maken. Dat is niet mogelijk bij een duke. bij een duke ben je dat contactpunt van je knie kwijt zonder tegencompensatie. Dat is het grootste nadeel van circuit rijden met een duke. Echter op het niveau dat ik rij en altijd zal blijven rijden, hoeft dat geen probleem te geven. Het is zelfs zo dat ze op zo een duke niet alleen gaan "hangen" maar echt er naast gaan hangen, zo heb ik de vorige keer ne gast zien rijden op een 690 duke bij de advanced, en die gasten hebben serieuze snelheid bij kan ik je verzekeren en die kon dat tempo zeer goed aan. Dus de moto zelf is absoluut geen beperkende factor, (zoals de 390 nu wel is), als je met een duke 690 niet kan meekomen ben je zelf de beperkende factor (ikke dus :oops: ) maar de moto zelf is daar perfect voor geschikt.
Waarom Muug een supermotostijl adviseerde op een duke is me nog steeds een raadsel. En ik ben altijd bereid om bij te leren...
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11765
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Muug »

the riding man wrote: Waarom Muug een supermotostijl adviseerde op een duke is me nog steeds een raadsel. En ik ben altijd bereid om bij te leren...
uit dommigheid peis ik :oogrollen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:uit dommigheid peis ik :oogrollen:
Bwa, ik heb op Dukes en andere gelijkaardige modellen al beide technieken zien gebruiken en die gingen allemaal heel rap. Volgens mij moet je gewoon de techniek kiezen die je het beste ligt op dat soort motoren. Het is wel zo dat wanneer je de "hang"-techniek goed beheerst op een motor met zo'n hoog stuur en rechtere zithouding, dan gaat dat super goed gaan wanneer je eens overstapt op een echt sportmodelleke. Vraag maar eens aan Laouen :ricky:

Over dat knietje en contactpunten met de motor: Het nut van de knie uitsteken is in de eerste plaats om als voelspriet dienst te doen (en zo zijn we weer bij het originele onderwerp van dit topic). Als je nog grondspeling genoeg hebt hou je die eigenlijk beter tegen de tank. Ook wanneer je gaat verzitten. Elleboog tegen de tank gaat trouwens ook op zo'n motor hoor.
Maak met dat verzitten trouwens niet de fout die je zovelen ziet maken op circuit: bil naast het zadel, knietje uitsteken, maar schouders en hoofd zo goed als recht boven de tank. Hoofd en schouders zijn belangrijker dan die kont naast de motor. Dus begin met niet te verzitten maarje hoofd en schouders naast de motor te brengen (tot in het extreme toe. Wanneer je denkt "nu is het al ver" ga je n?g verder hangen). Pas daarna het verzitten erbij gaan nemen, dat gaat de techniek er veel efficienter inkrijgen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11765
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:Dus begin met niet te verzitten maarje hoofd en schouders naast de motor te brengen (tot in het extreme toe. Wanneer je denkt "nu is het al ver" ga je n?g verder hangen). Pas daarna het verzitten erbij gaan nemen, dat gaat de techniek er veel efficienter inkrijgen.
OK, merci, ik zal het onthouden !

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Stefke »

bompa wrote: Die voelsprieten dienen inderdaad als waarschuwing ,gebeurde bij mijne BB regelmatig dat die de grond raakte, ze raken de grond,ga je verder dan scharnieren de voetsteunen naar omhoog ,ga je nog verder dat de voetsteunen niet verder meer naar omhoog kunnen heb je kans dat je achterwiel van de grond komt en je zo op je chokedijzen gaat :grin:
Die voetsteunen hou je wel tegen met je voeten, dus helemaal dichtklappen doen die niet. Die BB sleet dan af aan de kuip en het generatordeksel links. Ge ondervindt wel rap wat er eerst tegen de grond schuurt inderdaad meestal de steun eerst, hangt trouwens van zoveel verschillende dingen af.
Heb al vanalles tegen de grond gereden zonder problemen (schakelpedaal, middenpoot, zijpoot voetsteun passagier, uitlaatbochten, onderkuip, cylinder, uitlaatdemper, hoek zijkoffers, valvleugels) de echte problemen begonnen pas als mijn bil en schouder tegen de grond kwamen... :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by bompa »

Inderdaad bij mijne BB waren van die slijtbouten de koppen afgesleten ,en stonden er krassen op de beide onderste kuipdelen
Maar voelde ik die voetjes bewegen was het voor mij zeker ver genoeg vond ik

User avatar
Muug
Posts: 11765
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Muug »

Stefke wrote: Die voetsteunen hou je wel tegen met je voeten, dus helemaal dichtklappen doen die niet. Die BB sleet dan af aan de kuip en het generatordeksel links. Ge ondervindt wel rap wat er eerst tegen de grond schuurt inderdaad meestal de steun eerst, hangt trouwens van zoveel verschillende dingen af.
Heb al vanalles tegen de grond gereden zonder problemen (schakelpedaal, middenpoot, zijpoot voetsteun passagier, uitlaatbochten, onderkuip, cylinder, uitlaatdemper, hoek zijkoffers, valvleugels) de echte problemen begonnen pas als mijn bil en schouder tegen de grond kwamen... :mrgreen:
hm
ge kunt ook in de problemen geraken als het aantal bruikbare meters asfalt op geraakt ... :skull:
Ene keer met de Bol d'Or (bijna) meegemaakt... op een oprit in Gent. Moto platter en platter...tenen aan de grond...voetsteunen aan de grond...moto moest nog steeds platter om deftig door den bocht te geraken...zijpoot aan de grond, dat geeft ook nog wat mee...nog platter... middenbok aan de grond, en die gaf niet meer mee, dus konden we niet meer platter, maar bij een gegeven snelheid zit je dus vast aan een bepaalde bochtenstraal, en de bocht was scherper.... en de vangrail kwam dichter en ik ging over de witte lijn... en de vangrail kwam n?g dichter...en dichter.... en toen scheerde ik er rakelings langs, middenbok nog steeds tegen de grond en met hartslag 200...
Ik was gewoon veel te rap in dien bocht gegaan. Beginnersfoutje. :oops:
Qua kijktechniek kon dat wel tellen :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by F M »

Muug wrote:Qua kijktechniek kon dat wel tellen :mrgreen:
UIt uw verhaal begrijp ik dus dat ge heel veel naar die vangrail gekeken hebt. :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11765
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Muug »

F M wrote:
Muug wrote:Qua kijktechniek kon dat wel tellen :mrgreen:
UIt uw verhaal begrijp ik dus dat ge heel veel naar die vangrail gekeken hebt. :whistling:
:yikes: heel hard er weg van ! :yikes:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by OzzePaa »

F M wrote:
Muug wrote:Qua kijktechniek kon dat wel tellen :mrgreen:
UIt uw verhaal begrijp ik dus dat ge heel veel naar die vangrail gekeken hebt. :whistling:
En als beginner weete vanzelfsprekend ook niet dagge kunt remmen in de bocht :peepwall:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11765
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by Muug »

het slimste was toen gewoon geweest om rustig en voorzichtig de gas te lossen
remmen als alles tegen de grond zit, kweenie, ik heb schrik dat de vering zou inveren met alle gevolgen vandien?

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by bompa »

Stefke wrote:
bompa wrote: y:
de echte problemen begonnen pas als mijn bil en schouder tegen de grond kwamen... :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?

Post by bompa »

Stefke wrote:
bompa wrote:
de echte problemen begonnen pas als mijn bil en schouder tegen de grond kwamen... :mrgreen:
Ik heb dat ook is meegemaakt in een bocht dat mijn schouder en bil de grond raakte , ' t was op een crossterrein
nog met mijne crossmoto . Maar toen lag ik er naast :confused2: :grin:

dametje over in een u bocht en 't was zover :grin:

Post Reply