Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Op al mijn vorige motoren stonden bouten gemonteerd onder de stepjes, die geven de maximum hellingshoek aan dat de moto mocht maken. Is wel relatief want op mijne duke 390 heb ik nog steeds een cm overschot op de banden die ik niet kan benutten omdat de bouten over den asfalt schuren.
Maar op de Duke 690(R) die ik opt oog heb, zitten die bouten niet. Ook niet op de adventure modellen. Ik ga ervan uit dat de constructeur wel weet waar hij mee bezig is. Zo nen duke 690 is echt wel gemaakt om stevig mee te gassen. Maar nu vraag ik me dus af waarom die bouten er niet inzitten (terwijl bij gelijk welk ander merk/type moto ze dat wel gebruiken om voor de hand liggende redenen). En vervolgens vraag ik me dan af hoe je weet wanneer je op je maximum zit.
Maar op de Duke 690(R) die ik opt oog heb, zitten die bouten niet. Ook niet op de adventure modellen. Ik ga ervan uit dat de constructeur wel weet waar hij mee bezig is. Zo nen duke 690 is echt wel gemaakt om stevig mee te gassen. Maar nu vraag ik me dus af waarom die bouten er niet inzitten (terwijl bij gelijk welk ander merk/type moto ze dat wel gebruiken om voor de hand liggende redenen). En vervolgens vraag ik me dan af hoe je weet wanneer je op je maximum zit.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
het maximum ligt doorgaans verder dan je denkt
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Snap het probleem niet. Ge weet nooit wanneer je op je "maximum" (wat het ook moge zijn...) zit. Als ge der ligt dan weet je wel dat je erover zijt geweest...
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Volgens mij zijn de beperkende factoren de banden en het wegdek en niet direct de motor, die voelsprietjes zijn er volgens mij om je voetensteunen (en dus je voeten) te beschermen en niet om de maximale hellingshoek te weten, er zijn er veel die ze afrijden op bepaalde type motoren.
Met mijn FJR ging ik constant tegen de grond met die voelsprieten terwijl met mijn KTM er nog redelijk van verwijderd zat hoewel ik in principe dieper ging....
Hoe diep je kan gaan is dus afhankelijk van verschillende factoren, de staat van de weg, de staat van je banden (of de soort band), de staat van je vering enz en niet zozeer die voelsprietjes....
Groetjes,
Jopet
Met mijn FJR ging ik constant tegen de grond met die voelsprieten terwijl met mijn KTM er nog redelijk van verwijderd zat hoewel ik in principe dieper ging....
Hoe diep je kan gaan is dus afhankelijk van verschillende factoren, de staat van de weg, de staat van je banden (of de soort band), de staat van je vering enz en niet zozeer die voelsprietjes....
Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Ik heb al 2 keer in mijn leven die bouten over de grond horen schrappen...
Ik was er 2 keer niet goed van
Kweetet , ik ben een pussie.
Ik was er 2 keer niet goed van
Kweetet , ik ben een pussie.
I am confused. Oh no, maybe not!
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Bwa, heeft alles te maken met zithouding en of ge de moto neerduwt of recht houdt... met de FZ6 in den tijd op een gegeven moment in het Zwarte Woud letterlijk in elke bocht stepkes tegen de grond. Elke keer verschieten tot op het punt dat het niet meer veilig werd. Dus cursuske of 2-3-4-5 op circuit, met nog een duurdere hobby als gevolg. Daarna nooit nog stepkes tegen te grond gekregen. En het is niet dat ik ineens trager reed... Het feit dat ik die antennekes onderweg kwijt geraakt ben, kan ook wel geholpen hebben
Gewoon wat op de zithouding letten, meer naast de motor hangen en je komt al een heel eind sneller door de bocht zonder dat je metaalschilfers achter laat. En nee, je hoeft echt niet als nen aap der naast gaan hangen. Gewoon hoofd en bovenlichaam licht in de bocht bewegen en huppa!
Trouwens: schaamranden... Op de FZ waren die minstens een cm breed. Who cares!
Gewoon wat op de zithouding letten, meer naast de motor hangen en je komt al een heel eind sneller door de bocht zonder dat je metaalschilfers achter laat. En nee, je hoeft echt niet als nen aap der naast gaan hangen. Gewoon hoofd en bovenlichaam licht in de bocht bewegen en huppa!
Trouwens: schaamranden... Op de FZ waren die minstens een cm breed. Who cares!
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
We're all equal but we need a fuckin' map!
http://www.destinationworld.be
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Voetsteunen zonder slijtbouten zijn toch totaal zo uitzonderlijk niet? :war: Op allroad en supermoto toestanden vind je dikwijls steunen zoals die op de 690. Zo ook op de 990 Adventure bijvoorbeeld.
Ik vermoed dat die voelsprieten ook dienen om te zorgen dat je voetsteunen (die meestal wat kunnen inklappen) zeker ??rst de grond raken, zodat je nog een verwitting krijgt. Als hardere delen zoals uitlaten, middenbok, kuip, of zelfs je frame beginnen schuren, of je rijdt een eind over de rand van je banden omdat de voetsteunen te hoog staan, dan wordt het nogal gevaarlijk uiteraard.
Er zijn zo nog wel wat varianten mogelijk, ik meen me bijvoorbeeld te herinneren dat het eerste modeljaar Tiger 800 ofzo een ontwerpfout had waardoor je de zijstandaard nogal makkelijk aan de grond reed, wat dan de schakelaar van die pikkel deed omspringen en de motor deed afslaan; is meer dan ??n journalist mee op z'n zak gegaan toen.
Doemscenario's terzijde, voor wat afgesleten voetsteuntjes en "schaamranden" betreft: Is de veervoorspanning achteraan instelbaar bij de 390? Het zou best kunnen dat de motor wat laag hangt door slappe veren en dat dat u grondspeling kost. Van de andere kant zou het evengoed kunnen dat die bandjes zodanig smal en bol zijn dat het gekkenwerk is om die tot op de rand te rijden, dus ik zou me er niet te veel van aantrekken.
Ik vermoed dat die voelsprieten ook dienen om te zorgen dat je voetsteunen (die meestal wat kunnen inklappen) zeker ??rst de grond raken, zodat je nog een verwitting krijgt. Als hardere delen zoals uitlaten, middenbok, kuip, of zelfs je frame beginnen schuren, of je rijdt een eind over de rand van je banden omdat de voetsteunen te hoog staan, dan wordt het nogal gevaarlijk uiteraard.
Er zijn zo nog wel wat varianten mogelijk, ik meen me bijvoorbeeld te herinneren dat het eerste modeljaar Tiger 800 ofzo een ontwerpfout had waardoor je de zijstandaard nogal makkelijk aan de grond reed, wat dan de schakelaar van die pikkel deed omspringen en de motor deed afslaan; is meer dan ??n journalist mee op z'n zak gegaan toen.
Doemscenario's terzijde, voor wat afgesleten voetsteuntjes en "schaamranden" betreft: Is de veervoorspanning achteraan instelbaar bij de 390? Het zou best kunnen dat de motor wat laag hangt door slappe veren en dat dat u grondspeling kost. Van de andere kant zou het evengoed kunnen dat die bandjes zodanig smal en bol zijn dat het gekkenwerk is om die tot op de rand te rijden, dus ik zou me er niet te veel van aantrekken.
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
KloptMick wrote:Ik vermoed dat die voelsprieten ook dienen om te zorgen dat je voetsteunen (die meestal wat kunnen inklappen) zeker ??rst de grond raken, zodat je nog een verwitting krijgt. Als hardere delen zoals uitlaten, middenbok, kuip, of zelfs je frame beginnen schuren, ..........dan wordt het nogal gevaarlijk uiteraard.
die dingen raken eerst de grond, die kunnen veren, en dan volgen onderdelen die niet veren...
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Wel ja, zo had ik dat ook altijd begrepen. Het eerste wat de grond raakt zijn die voelsprieten, ter waarschuwing dat als je dan nog platter zou gaan, je ofwel niet verende onderdelen tegen de grond schuurt ofwel heel de moto in het slechtste geval. En net daarom vraag ik me af wat er dan wel de grond gaat raken als je heel plat begint te rijden op de 690Duke. Maar de Duke 690R staat (naar begrippen voor een naked bike) wel hoog op zijn poten, dus je moet waarschijnlijk al zot aan het doen zijn om zo plat te rijden. Zoals Laouen terecht opmerkt kan je met de juiste techniek gaan zorgen dat de moto rechter blijft met dezelfde bochtensnelheid. Maar is het niet zo dat wanneer je dat begint te beheersen, je automatisch sneller door die bocht begint te racen (ik spreek hier wel uitsluitend over circuit voor alle duidelijkheid he!)en dat de je je moto dan toch weer platter begint te leggen. Enfin, zover ben ik nog lang niet en zal ik ook nooit geraken, en dat is niet uit bescheidenheid maar omdat ik er simpelweg het talent niet voor heb. Als ik al met de beginners en daarna met de rookies mee kan en het rubber onderaan kan houden, ben ik een hele gelukkige mens met een leuke hobby.Muug wrote:KloptMick wrote:Ik vermoed dat die voelsprieten ook dienen om te zorgen dat je voetsteunen (die meestal wat kunnen inklappen) zeker ??rst de grond raken, zodat je nog een verwitting krijgt. Als hardere delen zoals uitlaten, middenbok, kuip, of zelfs je frame beginnen schuren, ..........dan wordt het nogal gevaarlijk uiteraard.
die dingen raken eerst de grond, die kunnen veren, en dan volgen onderdelen die niet veren...
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Niet te rap denken dat er een groot verschil zit tussen de rookies en de rappe mannen bij de Beginners. Ik zat vorige keer bij de Rookies, ik was zeker niet te rap of te traag, maar ga volgende maand toch bij Beginners. Mettet is een moeilijk circuit en ik ga daar mijn tijd voor nemen, overal ietske trager rijden en des te meer op techniek letten
Wat uw toekomstige Duke betreft zou ik opteren voor de 2de rijstijl die Duibchek toont : gij rechtop en moto plat. Moet ge wel willen en durven natuurlijk.
Wat uw toekomstige Duke betreft zou ik opteren voor de 2de rijstijl die Duibchek toont : gij rechtop en moto plat. Moet ge wel willen en durven natuurlijk.
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Wat is het voordeel daarvan tov het gebruikelijke "naast de moto hangen"?Muug wrote:
Wat uw toekomstige Duke betreft zou ik opteren voor de 2de rijstijl die Duibchek toont : gij rechtop en moto plat. Moet ge wel willen en durven natuurlijk.
Ik heb die supermotostijl nog niet int echt op circuit zien gebruiken, wel op filmpjes en foto's maar de keren dat ik zelf ben gaan kijken naar circuit, reden ze met de duke (zowel de 690 als de 990) met gewichtsverplaating en het viel me op dat ze die op de duke zelfs heel uitgesproken toepassen, echt er volledig naast hangen, bijna tot de grond.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Beetje meer naast de motor hangen op de 690? Is dat niet moeilijker om een motor met dergelijke rechte zitpositie naast de motor te gaan hangen dan op een rasechte racefiets met het stuur erg laag?
Je handen blijven dan relatief hoog tov je bovenlichaam met zo een hoog stuur dan met een lager stuur. Logisch maar ook makkelijker of moeilijker?
Je handen blijven dan relatief hoog tov je bovenlichaam met zo een hoog stuur dan met een lager stuur. Logisch maar ook makkelijker of moeilijker?
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
ah, vergeet in dat geval wat ik gezegd heb!
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Die voelsprieten dienen inderdaad als waarschuwing ,gebeurde bij mijne BB regelmatig dat die de grond raakte, ze raken de grond,ga je verder dan scharnieren de voetsteunen naar omhoog ,ga je nog verder dat de voetsteunen niet verder meer naar omhoog kunnen heb je kans dat je achterwiel van de grond komt en je zo op je chokedijzen gaatthe riding man wrote:Wel ja, zo had ik dat ook altijd begrepen. Het eerste wat de grond raakt zijn die voelsprieten, ter waarschuwing dat als je dan nog platter zou gaan, je ofwel niet verende onderdelen tegen de grond schuurt ofwel heel de moto in het slechtste geval. .Muug wrote:KloptMick wrote:Ik vermoed dat die voelsprieten ook dienen om te zorgen dat je voetsteunen (die meestal wat kunnen inklappen) zeker ??rst de grond raken, zodat je nog een verwitting krijgt. Als hardere delen zoals uitlaten, middenbok, kuip, of zelfs je frame beginnen schuren, ..........dan wordt het nogal gevaarlijk uiteraard.
die dingen raken eerst de grond, die kunnen veren, en dan volgen onderdelen die niet veren...
De een gebruikt zijn slijtboutjes, de ander draait ze er van onderuit en gebruikt zijn knie met er naast gaan te hangen wat wel een belachelijk zicht is op de gewone weg
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Het is eigenlijk zo dat hoe meer contactpunten je met je moto kan houden, hoe beter. Om moto zo recht mogelijk te houden (en dus een hogere bochtensnelheid te verkrijgen met minder hellingshoek) ga je je verzetten op het zadel, je schuift 1 bil opzij en je steekt je knie uit. Doordat je je knie uitsteekt, verlies je een contactpunt. Bij een sportmachien met laag stuur en hoge tank, kan je het verlies van je contactpunt gaan compenseren door met arm/elleboog tegen de tank contact te maken. Dat is niet mogelijk bij een duke. bij een duke ben je dat contactpunt van je knie kwijt zonder tegencompensatie. Dat is het grootste nadeel van circuit rijden met een duke. Echter op het niveau dat ik rij en altijd zal blijven rijden, hoeft dat geen probleem te geven. Het is zelfs zo dat ze op zo een duke niet alleen gaan "hangen" maar echt er naast gaan hangen, zo heb ik de vorige keer ne gast zien rijden op een 690 duke bij de advanced, en die gasten hebben serieuze snelheid bij kan ik je verzekeren en die kon dat tempo zeer goed aan. Dus de moto zelf is absoluut geen beperkende factor, (zoals de 390 nu wel is), als je met een duke 690 niet kan meekomen ben je zelf de beperkende factor (ikke dus ) maar de moto zelf is daar perfect voor geschikt.Wipr wrote:Beetje meer naast de motor hangen op de 690? Is dat niet moeilijker om een motor met dergelijke rechte zitpositie naast de motor te gaan hangen dan op een rasechte racefiets met het stuur erg laag?
Je handen blijven dan relatief hoog tov je bovenlichaam met zo een hoog stuur dan met een lager stuur. Logisch maar ook makkelijker of moeilijker?
Waarom Muug een supermotostijl adviseerde op een duke is me nog steeds een raadsel. En ik ben altijd bereid om bij te leren...
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
uit dommigheid peis ik ogrollen:the riding man wrote: Waarom Muug een supermotostijl adviseerde op een duke is me nog steeds een raadsel. En ik ben altijd bereid om bij te leren...
- duibhce Kaelann
- Posts: 2914
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Bwa, ik heb op Dukes en andere gelijkaardige modellen al beide technieken zien gebruiken en die gingen allemaal heel rap. Volgens mij moet je gewoon de techniek kiezen die je het beste ligt op dat soort motoren. Het is wel zo dat wanneer je de "hang"-techniek goed beheerst op een motor met zo'n hoog stuur en rechtere zithouding, dan gaat dat super goed gaan wanneer je eens overstapt op een echt sportmodelleke. Vraag maar eens aan LaouenMuug wrote:uit dommigheid peis ik ogrollen:
Over dat knietje en contactpunten met de motor: Het nut van de knie uitsteken is in de eerste plaats om als voelspriet dienst te doen (en zo zijn we weer bij het originele onderwerp van dit topic). Als je nog grondspeling genoeg hebt hou je die eigenlijk beter tegen de tank. Ook wanneer je gaat verzitten. Elleboog tegen de tank gaat trouwens ook op zo'n motor hoor.
Maak met dat verzitten trouwens niet de fout die je zovelen ziet maken op circuit: bil naast het zadel, knietje uitsteken, maar schouders en hoofd zo goed als recht boven de tank. Hoofd en schouders zijn belangrijker dan die kont naast de motor. Dus begin met niet te verzitten maarje hoofd en schouders naast de motor te brengen (tot in het extreme toe. Wanneer je denkt "nu is het al ver" ga je n?g verder hangen). Pas daarna het verzitten erbij gaan nemen, dat gaat de techniek er veel efficienter inkrijgen.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
OK, merci, ik zal het onthouden !duibhce Kaelann wrote:Dus begin met niet te verzitten maarje hoofd en schouders naast de motor te brengen (tot in het extreme toe. Wanneer je denkt "nu is het al ver" ga je n?g verder hangen). Pas daarna het verzitten erbij gaan nemen, dat gaat de techniek er veel efficienter inkrijgen.
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Die voetsteunen hou je wel tegen met je voeten, dus helemaal dichtklappen doen die niet. Die BB sleet dan af aan de kuip en het generatordeksel links. Ge ondervindt wel rap wat er eerst tegen de grond schuurt inderdaad meestal de steun eerst, hangt trouwens van zoveel verschillende dingen af.bompa wrote: Die voelsprieten dienen inderdaad als waarschuwing ,gebeurde bij mijne BB regelmatig dat die de grond raakte, ze raken de grond,ga je verder dan scharnieren de voetsteunen naar omhoog ,ga je nog verder dat de voetsteunen niet verder meer naar omhoog kunnen heb je kans dat je achterwiel van de grond komt en je zo op je chokedijzen gaat
Heb al vanalles tegen de grond gereden zonder problemen (schakelpedaal, middenpoot, zijpoot voetsteun passagier, uitlaatbochten, onderkuip, cylinder, uitlaatdemper, hoek zijkoffers, valvleugels) de echte problemen begonnen pas als mijn bil en schouder tegen de grond kwamen...
Hoe maximum hellingshoek weten zonder voelsprieten?
Inderdaad bij mijne BB waren van die slijtbouten de koppen afgesleten ,en stonden er krassen op de beide onderste kuipdelen
Maar voelde ik die voetjes bewegen was het voor mij zeker ver genoeg vond ik
Maar voelde ik die voetjes bewegen was het voor mij zeker ver genoeg vond ik