inkantelen met stuur tegen de aanslag

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by petervdc »

Helpt een beetje verzitten ook niet ? Dus naar rechts verzitten als ge kort links wil draaien.
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by zappa »

hmmm zou eigenlijk die stuur uitslag vijskes ne keer moeten in draaien ( Johan zei dat ook al ) want nu zit Tuurdenduust toch wel vlug klonGGG! tegen de aanslag :confused2:
sig nature

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Gunter »

zappa wrote:hmmm zou eigenlijk die stuur uitslag vijskes ne keer moeten in draaien ( Johan zei dat ook al ) want nu zit Tuurdenduust toch wel vlug klonGGG! tegen de aanslag :confused2:
Awel ik heb die ingedraaid nadat ik de tourruit er had afgezwierd... veel beter, nu kan ik tenminste terug kort draaien zoals met de vorige KTM... :rayof:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Stefke »

Muug wrote:keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:
jamaar, volgens mij is dat zeer moeilijk haalbaar, ofwel tegen de aanslag en motor redelijk vertikaal, ofwel inkantelen maar dan is het zeer moeilijk om het stuur tegen de aanslag te houden.
Muug wrote: Grap is dat ge ook altijd weer met elke moto opnieuw moet "herbeginnen". Gelijk met mijn KTM kan ik bovenstaande behoorlijk goed. Maar nu zondag eens een achtje geprobeerd met die 1100GS. En amai dat was sukkelen. Die heeft nl een ERG korte draaicirkel, dus op dat vlak is er zeker geen probleem, maar ik ben die koppeling niet gewend ! Da's een speciaal soort "auto"-koppeling waarbij een speciaal soort drukring gebruikt wordt ipv drukveren gelijk we dat kennen van bij bvb de Jappen. En die drukring heeft zo'n "kantelpunt" waar voorbij hij plots enorm wilt happen, en ge voelt 'm dan ook erg trekken aan dat koppelingshendel.

En toch is dat koppelingske van zo'n GS boterzacht en haarfijn te doseren...
Muug wrote: Bij de KTM daarentegen is die koppeling over de hele lijn zeer zoet aanspreekbaar. En de achterrem ook. Op die moto ga ik dus een evenwicht zoeken tussen aandrijving (door de koppeling te laten slippen en door gas te geven) en afremming (door de achterrem te laten slepen). Beide akties geven een heel stabiele moto die ge rustig en beheerst kunt doen inkantelen.
Yep, Susse zijnen eerste had ik al na 5 meter rijden tegen de aanslag. maar ook hier weer is inkantelen en tegen de aanslag houden zeer moeilijk. Zeket als het een ketel betreft met een erg korte draaicirkel. Bovendien is dat inkantelen eigenlijk alleen bruikbaar op verharde en effen ondergrond. Op een grasveldje zal dat toch al minder goed lukken... :grotegrijns
Muug wrote: Sowieso is het een goed advies om je instrumenten niet te hard te laten werken, of je gaat schade hebben ! Je zou bvb hoog in toeren kunnen gaan om aandrijving te hebben, maar dan moet je koppeling erg hard slippen of je gaat veel te snel. Je gaat dan ook je achterrem behoorlijk hard moeten aanspreken, ook om af te remmen. Je snapt dat de koppeling snel erg heet zal worden. Zeker bij BMW's waar die gewoon in de lucht draait kan dat een echt groot probleem worden. Als ze begint te stinken gelijk verbrande remmen is het eigenlijk al te laat, je hebt de koppeling te heet laten worden dan, door overmatig slippen. En tja, dan ga je een nieuwe koppeling moeten laten plaatsen... je zou de eerste niet zijn die na een dagje motoropleiding naar de garage mag bellen wegens dergelijke schade. Natte koppelingen - die in de olie draaien dus - hebben daar veel minder snel last van. Gaat het dan absoluut niet met een BMW? Tuurlijk wel, zorg gewoon regelmatig voor een afkoelperiode, waarin je wat gaat rijden, of gewoon de moto voor een kwartiertje aan de kant zet.
Bah, neen, als je dat goed is dat niet zo'n probleem. Natte koppelingen draait ge door minder goed gebruik ook gewoon in de soep zenne... :rayof:
Muug wrote: Probeer naar 't achterlicht van je moto te kijken, da's al een ferme stap in de goeie richting !
aiaiai, neen zeg ik dan, want ge kijkt naar beneden en dus verstoor je uw evenwicht...horizontaal kijken zeg ik u! :whip:

en moet dees topic niet bij rijtechnieken staan? :furious3:

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Harald »

Als er kegeltjes staan kan ik, na wat oefenen uiteraard, een U-turn op 5 (of was het 4) meter.
Metertje van de kant blijven, even voorwiel naar rechter kegellijn en hops links om en ben gedraaid. T is wel al meer dan 2 jaar geleden :(

Op de openbare weg, sukkel ik nog als ik meer dan het dubbele heb.

:-s

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by diskeletlietje »

met stuur tegen de aanslag naast de moto (moto rechtop) al wandelen haal ik de diameter van de examen acht niet . :unsure:
als ik er op zit lukt mij dat dan wel , ik heb trouwens nog nooit al rijden de stuuraanslag gevoeld :mrgreen:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by diskeletlietje »

zappa wrote:hmmm zou eigenlijk die stuur uitslag vijskes ne keer moeten in draaien ( Johan zei dat ook al ) want nu zit Tuurdenduust toch wel vlug klonGGG! tegen de aanslag :confused2:
als je die meer indraait moet je heel goed opletten dat er geen kabeltjes of leidingen gekneld kunnen raken :wink:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

mijn commentaar is dit vies kleurke
Stefke wrote:
Muug wrote:keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:
jamaar, volgens mij is dat zeer moeilijk haalbaar, ofwel tegen de aanslag en motor redelijk vertikaal, ofwel inkantelen maar dan is het zeer moeilijk om het stuur tegen de aanslag te houden.
Muug wrote: Grap is dat ge ook altijd weer met elke moto opnieuw moet "herbeginnen". Gelijk met mijn KTM kan ik bovenstaande behoorlijk goed. Maar nu zondag eens een achtje geprobeerd met die 1100GS. En amai dat was sukkelen. Die heeft nl een ERG korte draaicirkel, dus op dat vlak is er zeker geen probleem, maar ik ben die koppeling niet gewend ! Da's een speciaal soort "auto"-koppeling waarbij een speciaal soort drukring gebruikt wordt ipv drukveren gelijk we dat kennen van bij bvb de Jappen. En die drukring heeft zo'n "kantelpunt" waar voorbij hij plots enorm wilt happen, en ge voelt 'm dan ook erg trekken aan dat koppelingshendel.

En toch is dat koppelingske van zo'n GS boterzacht en haarfijn te doseren...
't is een kwestie van oefening eh, 'k heb die GS nog maar een paar maand en 'k zal er al 1000km mee gereden hebben, en nog maar ??n keer tien minuten op kort keren geoefend.
Muug wrote: Bij de KTM daarentegen is die koppeling over de hele lijn zeer zoet aanspreekbaar. En de achterrem ook. Op die moto ga ik dus een evenwicht zoeken tussen aandrijving (door de koppeling te laten slippen en door gas te geven) en afremming (door de achterrem te laten slepen). Beide akties geven een heel stabiele moto die ge rustig en beheerst kunt doen inkantelen.
Yep, Susse zijnen eerste had ik al na 5 meter rijden tegen de aanslag. maar ook hier weer is inkantelen en tegen de aanslag houden zeer moeilijk. Zeket als het een ketel betreft met een erg korte draaicirkel. Bovendien is dat inkantelen eigenlijk alleen bruikbaar op verharde en effen ondergrond. Op een grasveldje zal dat toch al minder goed lukken... :grotegrijns
op gras houdt ge uw moto best rechtop, da's een feit, maar beginners gaan daar wellicht ook niet beginnen....
Muug wrote: Sowieso is het een goed advies om je instrumenten niet te hard te laten werken, of je gaat schade hebben ! Je zou bvb hoog in toeren kunnen gaan om aandrijving te hebben, maar dan moet je koppeling erg hard slippen of je gaat veel te snel. Je gaat dan ook je achterrem behoorlijk hard moeten aanspreken, ook om af te remmen. Je snapt dat de koppeling snel erg heet zal worden. Zeker bij BMW's waar die gewoon in de lucht draait kan dat een echt groot probleem worden. Als ze begint te stinken gelijk verbrande remmen is het eigenlijk al te laat, je hebt de koppeling te heet laten worden dan, door overmatig slippen. En tja, dan ga je een nieuwe koppeling moeten laten plaatsen... je zou de eerste niet zijn die na een dagje motoropleiding naar de garage mag bellen wegens dergelijke schade. Natte koppelingen - die in de olie draaien dus - hebben daar veel minder snel last van. Gaat het dan absoluut niet met een BMW? Tuurlijk wel, zorg gewoon regelmatig voor een afkoelperiode, waarin je wat gaat rijden, of gewoon de moto voor een kwartiertje aan de kant zet.
Bah, neen, als je dat goed is dat niet zo'n probleem. Natte koppelingen draait ge door minder goed gebruik ook gewoon in de soep zenne... :rayof:
Klopt, als je dat goed doet niet, maar wat is er typisch aan beginners? Juist, dat ze 't niet goed doen...die geven teveel gas, drukken te hard op die rem, laten die koppeling teveel slippen.... en dus is het zeker correct om beginners daarop te wijzen. Je mag dit niet zomaar weg relativeren.
Muug wrote: Probeer naar 't achterlicht van je moto te kijken, da's al een ferme stap in de goeie richting !
aiaiai, neen zeg ik dan, want ge kijkt naar beneden en dus verstoor je uw evenwicht...horizontaal kijken zeg ik u! :whip:
Naar beneden kijken mag best niet, ik geef u gelijk, maar hoe dichter uw horizontale kijklijn bij uw achterlicht ligt, hoe beter het is. Want door zo hard achter u te kijken ga je ook uw bovenlichaam in de goeie richting draaien en daardoor ook gemakkelijker uw stuur verder draaien etc etc
en moet dees topic niet bij rijtechnieken staan? :furious3:
done

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Blackbert »

Mijn eerste cursus was op de Goldwing van mijn pa. Na een kwartier lukte dat prima, stuur tegen de aanslag.
Later weer oefenen met wat ik zelf had:
ZZR600 en BB: nooit genoeg geoefend om met dat smal stuurke zover te gaan.
Varadero ging redelijk gemakkelijk.
KTM is weer wat lastiger, niet door de bediening, maar door de neiging om te ver te kantelen bij zeer trage manoevers, zoals op 't werk, de U-bocht om uit de motorstalling te rijden en toch niet te ver van de kaartlezer van de poort uit te komen.

Wat ik ooit ook nog wil kunnen: de motor rond het voorwiel 'driften' uit stilstand. Niet voor op 't asfalt, maar voor in de te smalle boerenbaantjes en dergelijke.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

Blackbert wrote: ZZR600 en BB: nooit genoeg geoefend om met dat smal stuurke zover te gaan.


Wat ik ooit ook nog wil kunnen: de motor rond het voorwiel 'driften' uit stilstand. Niet voor op 't asfalt, maar voor in de te smalle boerenbaantjes en dergelijke.
Met de R6 moet ik het ook eens proberen doen, maar het ferme probleem is dus dat je vingers simpelweg geklemd zitten tussen stuur en tank. En je moet veel moeite doen om over je schouder te kijken, je moet echt gaan verzitten. Momenteel lukt zelfs een simpele U-bocht niet echt, owv vinger-tank-conflict.

Wat het driften betreft : kleine crosser kopen, achteraan versleten band, vooraan eentje met lekker vette noppen. Ergens een grasplein zoeken en oefenen maar !

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Blackbert »

Muug wrote: Wat het driften betreft : kleine crosser kopen, achteraan versleten band, vooraan eentje met lekker vette noppen. Ergens een grasplein zoeken en oefenen maar !
"crosser": check
"versleten achterband": hm, nog niet
"grasplein": check, maar de baas van 't grasplein gaat daarmee niet kunnen lachen :schieten:

blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by zappa »

Blackbert wrote:
Muug wrote: Wat het driften betreft : kleine crosser kopen, achteraan versleten band, vooraan eentje met lekker vette noppen. Ergens een grasplein zoeken en oefenen maar !
"crosser": check
"versleten achterband": hm, nog niet
"grasplein": check, maar de baas van 't grasplein gaat daarmee niet kunnen lachen :schieten:

blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
Ge moogt alleszins maar weinig grip hebben op 't achterwiel (of uw armen worden ineens langer :mrgreen: ) Met m'n husa lukte dat niet, die beet zich te veel vast in de ondergrond (ondanks dat het net gefreesde grond was) maar met Iris haar yam tracer op meer trialbandjes lukte het me perfect, blijven rondjes draaien tot ik sterrekes zag :sterrekes:

verder al wat in uw hoe vraag staat zal wel kloppen, maar ook voetje dat niet op de grond staat, toch maar heel stevig op dat stepje duwen, daggerniafschiet :mrgreen:
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Raketman »

Voor mij blijft de beste methode nog altijd het evenwicht tussen de drie : gas-koppeling-achterrem. Een betteke platter : meer achterrem. Wat rechter : koppeling wat lossen of achterrem wat minder. Maar ondertussen wel zien dat er een paar pk's achter de hand zitten om dat gewicht terug omhoog te helpen sleuren. En zelfs aan lage snelheden zijt ge niet aan uw stuur aan't draaien maar tegenstuur aan't geven :geek: ... Een beetje soepelheid in de heupen doet veel, onderlichaam blijft altijd tegen de moto plakken, bovenlichaam zo verticaal mogelijk proberen houden. Ne KTM kan idd een beetje groezelig gevoel geven om ?cht plat te leggen aangezien ge bijna 2 meter zakt als dat naar beneden komt :mrgreen: maar tegelijkertijd blijft dat allemaal heel controleerbaar.
De grootsten ambetanterik vond ik mijnen FJR...daar stuikten de kilos nogal abrupt naar beneden op een bepaald punt, en dan had ge hopelijk genoeg verhoogde gas + spanning tss rem en koppeling zitten of 't was prijs. Toch een paar keer serieus mogen grabbelen in't begin.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

Blackbert wrote:blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
ik denk dat het begint met het achterwiel te laten spinnen, waarbij de voorrem gebruikt wordt om niet vooruit te schieten. En dan terwijl dat achterwiel spint, waarschijnlijk wat op de binnenvoet zodat de moto lichtjes naar binnen kantelt en dus langzaam aan zijn pirouette begint. Afin, zo zuig ik het hier uit mijn duim zenne. Maar staat dat niet ergens op youtube of zo?

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Gunter »

Muug wrote:
Blackbert wrote:blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
ik denk dat het begint met het achterwiel te laten spinnen, waarbij de voorrem gebruikt wordt om niet vooruit te schieten. En dan terwijl dat achterwiel spint, waarschijnlijk wat op de binnenvoet zodat de moto lichtjes naar binnen kantelt en dus langzaam aan zijn pirouette begint. Afin, zo zuig ik het hier uit mijn duim zenne. Maar staat dat niet ergens op youtube of zo?
Moto plat genoeg leggen, dan lukt het wel, ik heb het geoefend met de wr op nat asfalt, hoe meer grip het achterwiel heeft hoe platter je hem moet duwen en is het wat moeilijker. Zie filmpje, ik zou da laatste wel willen kunnen, maar ik ben het beu om altijd een nieuwe houder te maken voor mijn nummerplaat :oops:
http://youtu.be/Wg_VhKkviu0

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by bompa »

Gunter wrote:
Muug wrote:
Blackbert wrote: .
Moto plat genoeg leggen, dan lukt het wel, ik heb het geoefend met de wr op nat asfalt, hoe meer grip het achterwiel heeft hoe platter je hem moet duwen en is het wat moeilijker. Zie filmpje, ik zou da laatste wel willen kunnen,
Met mijne yz ging dat vroeger goed , met de husq den kdx en wr in den tijd ook ,maar niet meer geprobeerd nadat ik mijn sleutelbeen verbrijzeld heb met mtb en ze er een plaat bij ingestoken hebben :confused2:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by diskeletlietje »

vroeger aan de bocht beginnen ?
bij het keren op een smal baantje buitenkant bocht om de draaicirkel zo groot mogelijk te krijgen ,
maar als je al een beetje op hellingshoek zit waar je normaal gezien rechtop zou insturen krijg je die draaicirkel kleiner ... door een klein boogje naar de binnenkant te maken ...

iemand anders gaat wel uitleggen waarover ik het heb , ik en lettertjes zucht :wink:

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Harald »

Raketman wrote:Voor mij blijft de beste methode nog altijd het evenwicht tussen de drie : gas-koppeling-achterrem. Een betteke platter : meer achterrem. Wat rechter : koppeling wat lossen of achterrem wat minder. Maar ondertussen wel zien dat er een paar pk's achter de hand zitten om dat gewicht terug omhoog te helpen sleuren. En zelfs aan lage snelheden zijt ge niet aan uw stuur aan't draaien maar tegenstuur aan't geven :geek: ... Een beetje soepelheid in de heupen doet veel, onderlichaam blijft altijd tegen de moto plakken, bovenlichaam zo verticaal mogelijk proberen houden.
...
Eeuh, begrijp ik het goed dat:
- aan 't draaien bent met tegenstuur techniek, je dan niet tot de aanslag van je stuur kan draaien (voorwiel staat niet, volledig, in de richting van de draaicirkel die je maakt).
- wanneer je traag uw moto met tegenstuur techniek omdraait je bovenlichaam haaks tov het rijvlak.

Klopt dit?
:help:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

't hangt beetje af van de situatie volgens mij
1) Als de moto heel rechtop staat bij 't heel kort keren is er - denk ik - geen tegenstuur bezig.
2) Als ge daarentegen erg kort keert met de moto ingekanteld - maar stuur niet tegen de aanslag - zijt ge wel - onbewust of bewust - aan 't drukken op de binnenkant van 't stuur, omdat het stuur anders naar binnen klapt.
3) Als ge daarentegen heel erg kort keert met moto ingekanteld EN stuur tegen de aanslag, dan is er ook geen tegenstuur meer, de moto "hangt" in een hoek met het stuur volledig afgedraaid.
Afin, da's mijn twee eurocent.

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Mick »

'k Weet niet hoeveel het volgende met tegenstuur te maken heeft, is meer een gevoel, maar ik draai niet graag met het stuur tegen de aanslag omdat ik graag een beetje speling hou om het stuur nog wat verder naar de binnenkant van de bocht te draaien en zo de moto 'op te pikken'. 't Is alsof hij eerst nog een beetje dieper kantelt maar direct daarna rechtkomt, eigenlijk nog beter te voelen als ik haaks ergens afdraai dan als ik cirkels of achten probeer te rijden. 'k Zou het wel eens in slow motion willen zien om te weten of ik niet aan 't zeveren ben. :P

Post Reply