inkantelen met stuur tegen de aanslag

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by pingu »

Muug wrote:
pingu wrote:Ik vind zowel gas als koppeling constant in elk geval makkelijker. Wat de rest van de wereld daarvan zegt zal me dus saucisse wezen :mrgreen:
wel, dan snap ik die MRV-gast niet. Want het feit dat gij koppeling en gas constant houdt, is voor mij toch een teken dat wijst op hoge graad van beheersing ! Da's dus dicht bij hetgeen ik ook al zei : gas constant, aandrijving regelen met koppeling en achterrrem. Zeker als ge bergop of bergaf wilt keren gaat ge daar uw plezier mee hebben !
Danku voor het compliment :oops:
't was trouwens de STAMgast die daar moeilijk over deed ;-) Maar die deed over een aantal andere punten ook nogal moeilijk, zoals over de fijnere details van de verkeersregels. Op het betweterige af. Jammer eigenlijk, want mij zien ze dus niet meer bij STAM.

Op die MRV cursus moesten we trouwens dat keren oefenen op een stukske met nogal stevig wat camber. Vertrekken "bergop" dus om, eens het midden van de weg gepasseerd, "bergaf" te gaan. Niet veel natuurlijk, maar toch wel spannend.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

zwiep wrote:toch even een opmerkingske, bmw heeft tegenwoordig ook een natte koppeling
ha, goed om weten !

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by F M »

Daggedaniwist ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

er is veel da'k nie weet tegenwoordig
'k heb een abonnement op Moto73 en er zijn veel tests die ik tegenwoordig compleet negeer... een vergelijking bvb tss de nieuwste KTM Adventure, GS Adventure en Triumph Tiger Explorer? Interesseert me geen zier, en wel om twee redenen waarbij de belangrijkste is dat al die elektronica me dik gestolen kan worden. Op die 2fast4u-lenterit zat ik aan een tafel met twee KTM1190-adventure-rijders en die zaten de hele tijd de diverse rij-modi te bespreken. Oersaai. En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by F M »

Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Mario »

en een Volkswagen-buske ? :oogrollen:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Koeno »

F M wrote:
Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
Hmm, kheb ook 2 moto's, maar ik denk dat die 2 tesamen, nog niet aan de prijs komt van de opties op de motoren van anderen hier aanwezig :p

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

F M wrote:
Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
twee moto's... eentje kost 2200 euro, de andere 3000 euro.... twee moto's voor 5200 euro...hoeveel kost uw ene eenzame KTM ook alweer? :oogrollen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by F M »

OK, you win, I lose :bowdown:


Ik zou nochtans uren kunnen vertellen over de verschillende rijmodi.
I am confused. Oh no, maybe not!

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by karel-p »

tip 1 = je rechterhand omklemt het handvat van je gas; GEEN vingers aan de rechter handrem hendel

tip 2 = je hoofd zodanig ver draaien da je over je schouders kijkt en eigenlijk nog beter is nog verder met je schouders meedraaien en nog verder achter U gaan kijken.

Ik inspecteer ook altijd eerst het asfalt waarop ik ga oefenen dan heb ik vertrouwen erin anders zit ge naar beneden te kijken of er geen steentjes of putten zijn.

En begin niet op een klein baantje maar op een heel ruime parking da je niet moet ongerust zijn als ge eens te wijd uwe draai pakt.

Ik trek na een paar rondjes het stuur van m'n gsxf750 tegen de uitslag maar ge moet dat wel leren overwinnen dat ge gene schrik moet hebben om te vallen. Vertrouwen in uwe motor.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by petervdc »

Helpt een beetje verzitten ook niet ? Dus naar rechts verzitten als ge kort links wil draaien.
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by zappa »

hmmm zou eigenlijk die stuur uitslag vijskes ne keer moeten in draaien ( Johan zei dat ook al ) want nu zit Tuurdenduust toch wel vlug klonGGG! tegen de aanslag :confused2:
sig nature

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Gunter »

zappa wrote:hmmm zou eigenlijk die stuur uitslag vijskes ne keer moeten in draaien ( Johan zei dat ook al ) want nu zit Tuurdenduust toch wel vlug klonGGG! tegen de aanslag :confused2:
Awel ik heb die ingedraaid nadat ik de tourruit er had afgezwierd... veel beter, nu kan ik tenminste terug kort draaien zoals met de vorige KTM... :rayof:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Stefke »

Muug wrote:keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:
jamaar, volgens mij is dat zeer moeilijk haalbaar, ofwel tegen de aanslag en motor redelijk vertikaal, ofwel inkantelen maar dan is het zeer moeilijk om het stuur tegen de aanslag te houden.
Muug wrote: Grap is dat ge ook altijd weer met elke moto opnieuw moet "herbeginnen". Gelijk met mijn KTM kan ik bovenstaande behoorlijk goed. Maar nu zondag eens een achtje geprobeerd met die 1100GS. En amai dat was sukkelen. Die heeft nl een ERG korte draaicirkel, dus op dat vlak is er zeker geen probleem, maar ik ben die koppeling niet gewend ! Da's een speciaal soort "auto"-koppeling waarbij een speciaal soort drukring gebruikt wordt ipv drukveren gelijk we dat kennen van bij bvb de Jappen. En die drukring heeft zo'n "kantelpunt" waar voorbij hij plots enorm wilt happen, en ge voelt 'm dan ook erg trekken aan dat koppelingshendel.

En toch is dat koppelingske van zo'n GS boterzacht en haarfijn te doseren...
Muug wrote: Bij de KTM daarentegen is die koppeling over de hele lijn zeer zoet aanspreekbaar. En de achterrem ook. Op die moto ga ik dus een evenwicht zoeken tussen aandrijving (door de koppeling te laten slippen en door gas te geven) en afremming (door de achterrem te laten slepen). Beide akties geven een heel stabiele moto die ge rustig en beheerst kunt doen inkantelen.
Yep, Susse zijnen eerste had ik al na 5 meter rijden tegen de aanslag. maar ook hier weer is inkantelen en tegen de aanslag houden zeer moeilijk. Zeket als het een ketel betreft met een erg korte draaicirkel. Bovendien is dat inkantelen eigenlijk alleen bruikbaar op verharde en effen ondergrond. Op een grasveldje zal dat toch al minder goed lukken... :grotegrijns
Muug wrote: Sowieso is het een goed advies om je instrumenten niet te hard te laten werken, of je gaat schade hebben ! Je zou bvb hoog in toeren kunnen gaan om aandrijving te hebben, maar dan moet je koppeling erg hard slippen of je gaat veel te snel. Je gaat dan ook je achterrem behoorlijk hard moeten aanspreken, ook om af te remmen. Je snapt dat de koppeling snel erg heet zal worden. Zeker bij BMW's waar die gewoon in de lucht draait kan dat een echt groot probleem worden. Als ze begint te stinken gelijk verbrande remmen is het eigenlijk al te laat, je hebt de koppeling te heet laten worden dan, door overmatig slippen. En tja, dan ga je een nieuwe koppeling moeten laten plaatsen... je zou de eerste niet zijn die na een dagje motoropleiding naar de garage mag bellen wegens dergelijke schade. Natte koppelingen - die in de olie draaien dus - hebben daar veel minder snel last van. Gaat het dan absoluut niet met een BMW? Tuurlijk wel, zorg gewoon regelmatig voor een afkoelperiode, waarin je wat gaat rijden, of gewoon de moto voor een kwartiertje aan de kant zet.
Bah, neen, als je dat goed is dat niet zo'n probleem. Natte koppelingen draait ge door minder goed gebruik ook gewoon in de soep zenne... :rayof:
Muug wrote: Probeer naar 't achterlicht van je moto te kijken, da's al een ferme stap in de goeie richting !
aiaiai, neen zeg ik dan, want ge kijkt naar beneden en dus verstoor je uw evenwicht...horizontaal kijken zeg ik u! :whip:

en moet dees topic niet bij rijtechnieken staan? :furious3:

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Harald »

Als er kegeltjes staan kan ik, na wat oefenen uiteraard, een U-turn op 5 (of was het 4) meter.
Metertje van de kant blijven, even voorwiel naar rechter kegellijn en hops links om en ben gedraaid. T is wel al meer dan 2 jaar geleden :(

Op de openbare weg, sukkel ik nog als ik meer dan het dubbele heb.

:-s

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by diskeletlietje »

met stuur tegen de aanslag naast de moto (moto rechtop) al wandelen haal ik de diameter van de examen acht niet . :unsure:
als ik er op zit lukt mij dat dan wel , ik heb trouwens nog nooit al rijden de stuuraanslag gevoeld :mrgreen:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by diskeletlietje »

zappa wrote:hmmm zou eigenlijk die stuur uitslag vijskes ne keer moeten in draaien ( Johan zei dat ook al ) want nu zit Tuurdenduust toch wel vlug klonGGG! tegen de aanslag :confused2:
als je die meer indraait moet je heel goed opletten dat er geen kabeltjes of leidingen gekneld kunnen raken :wink:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

mijn commentaar is dit vies kleurke
Stefke wrote:
Muug wrote:keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:
jamaar, volgens mij is dat zeer moeilijk haalbaar, ofwel tegen de aanslag en motor redelijk vertikaal, ofwel inkantelen maar dan is het zeer moeilijk om het stuur tegen de aanslag te houden.
Muug wrote: Grap is dat ge ook altijd weer met elke moto opnieuw moet "herbeginnen". Gelijk met mijn KTM kan ik bovenstaande behoorlijk goed. Maar nu zondag eens een achtje geprobeerd met die 1100GS. En amai dat was sukkelen. Die heeft nl een ERG korte draaicirkel, dus op dat vlak is er zeker geen probleem, maar ik ben die koppeling niet gewend ! Da's een speciaal soort "auto"-koppeling waarbij een speciaal soort drukring gebruikt wordt ipv drukveren gelijk we dat kennen van bij bvb de Jappen. En die drukring heeft zo'n "kantelpunt" waar voorbij hij plots enorm wilt happen, en ge voelt 'm dan ook erg trekken aan dat koppelingshendel.

En toch is dat koppelingske van zo'n GS boterzacht en haarfijn te doseren...
't is een kwestie van oefening eh, 'k heb die GS nog maar een paar maand en 'k zal er al 1000km mee gereden hebben, en nog maar ??n keer tien minuten op kort keren geoefend.
Muug wrote: Bij de KTM daarentegen is die koppeling over de hele lijn zeer zoet aanspreekbaar. En de achterrem ook. Op die moto ga ik dus een evenwicht zoeken tussen aandrijving (door de koppeling te laten slippen en door gas te geven) en afremming (door de achterrem te laten slepen). Beide akties geven een heel stabiele moto die ge rustig en beheerst kunt doen inkantelen.
Yep, Susse zijnen eerste had ik al na 5 meter rijden tegen de aanslag. maar ook hier weer is inkantelen en tegen de aanslag houden zeer moeilijk. Zeket als het een ketel betreft met een erg korte draaicirkel. Bovendien is dat inkantelen eigenlijk alleen bruikbaar op verharde en effen ondergrond. Op een grasveldje zal dat toch al minder goed lukken... :grotegrijns
op gras houdt ge uw moto best rechtop, da's een feit, maar beginners gaan daar wellicht ook niet beginnen....
Muug wrote: Sowieso is het een goed advies om je instrumenten niet te hard te laten werken, of je gaat schade hebben ! Je zou bvb hoog in toeren kunnen gaan om aandrijving te hebben, maar dan moet je koppeling erg hard slippen of je gaat veel te snel. Je gaat dan ook je achterrem behoorlijk hard moeten aanspreken, ook om af te remmen. Je snapt dat de koppeling snel erg heet zal worden. Zeker bij BMW's waar die gewoon in de lucht draait kan dat een echt groot probleem worden. Als ze begint te stinken gelijk verbrande remmen is het eigenlijk al te laat, je hebt de koppeling te heet laten worden dan, door overmatig slippen. En tja, dan ga je een nieuwe koppeling moeten laten plaatsen... je zou de eerste niet zijn die na een dagje motoropleiding naar de garage mag bellen wegens dergelijke schade. Natte koppelingen - die in de olie draaien dus - hebben daar veel minder snel last van. Gaat het dan absoluut niet met een BMW? Tuurlijk wel, zorg gewoon regelmatig voor een afkoelperiode, waarin je wat gaat rijden, of gewoon de moto voor een kwartiertje aan de kant zet.
Bah, neen, als je dat goed is dat niet zo'n probleem. Natte koppelingen draait ge door minder goed gebruik ook gewoon in de soep zenne... :rayof:
Klopt, als je dat goed doet niet, maar wat is er typisch aan beginners? Juist, dat ze 't niet goed doen...die geven teveel gas, drukken te hard op die rem, laten die koppeling teveel slippen.... en dus is het zeker correct om beginners daarop te wijzen. Je mag dit niet zomaar weg relativeren.
Muug wrote: Probeer naar 't achterlicht van je moto te kijken, da's al een ferme stap in de goeie richting !
aiaiai, neen zeg ik dan, want ge kijkt naar beneden en dus verstoor je uw evenwicht...horizontaal kijken zeg ik u! :whip:
Naar beneden kijken mag best niet, ik geef u gelijk, maar hoe dichter uw horizontale kijklijn bij uw achterlicht ligt, hoe beter het is. Want door zo hard achter u te kijken ga je ook uw bovenlichaam in de goeie richting draaien en daardoor ook gemakkelijker uw stuur verder draaien etc etc
en moet dees topic niet bij rijtechnieken staan? :furious3:
done

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Blackbert »

Mijn eerste cursus was op de Goldwing van mijn pa. Na een kwartier lukte dat prima, stuur tegen de aanslag.
Later weer oefenen met wat ik zelf had:
ZZR600 en BB: nooit genoeg geoefend om met dat smal stuurke zover te gaan.
Varadero ging redelijk gemakkelijk.
KTM is weer wat lastiger, niet door de bediening, maar door de neiging om te ver te kantelen bij zeer trage manoevers, zoals op 't werk, de U-bocht om uit de motorstalling te rijden en toch niet te ver van de kaartlezer van de poort uit te komen.

Wat ik ooit ook nog wil kunnen: de motor rond het voorwiel 'driften' uit stilstand. Niet voor op 't asfalt, maar voor in de te smalle boerenbaantjes en dergelijke.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

Blackbert wrote: ZZR600 en BB: nooit genoeg geoefend om met dat smal stuurke zover te gaan.


Wat ik ooit ook nog wil kunnen: de motor rond het voorwiel 'driften' uit stilstand. Niet voor op 't asfalt, maar voor in de te smalle boerenbaantjes en dergelijke.
Met de R6 moet ik het ook eens proberen doen, maar het ferme probleem is dus dat je vingers simpelweg geklemd zitten tussen stuur en tank. En je moet veel moeite doen om over je schouder te kijken, je moet echt gaan verzitten. Momenteel lukt zelfs een simpele U-bocht niet echt, owv vinger-tank-conflict.

Wat het driften betreft : kleine crosser kopen, achteraan versleten band, vooraan eentje met lekker vette noppen. Ergens een grasplein zoeken en oefenen maar !

Post Reply