inkantelen met stuur tegen de aanslag

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by zwiep »

awel, dat zou ik nu wel eens kunnen se, traag kort gekeerd geraken, als ik heel eerlijk ben is dat wel altijd al een probleem geweest, de theorie ken ik wel, kijktechniek, trekkende motor en een beetje achterrem, maar als je dan ongewild het gas dichtschroeft lig je op je smikkel natuurlijk.
ik wil me daar es op toeleggen en alle tips zijn welkom
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by OzzePaa »

Bijvoorbeeld U-turn op smal baantje ... je zegt het al zelf hoet gaat h? Zwiep :wink:
Wat spelen met de koppeling hoort er ook nog bij trouwens ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by zwiep »

jep, kwas da ook vergeten, en een beetje te veel spelen met de koppeling en tis ook tegen de grond :-)
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by OzzePaa »

TE-veel spelen met eendert wat is nooit goe, Zwiep :wink: :P
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:

Grap is dat ge ook altijd weer met elke moto opnieuw moet "herbeginnen". Gelijk met mijn KTM kan ik bovenstaande behoorlijk goed. Maar nu zondag eens een achtje geprobeerd met die 1100GS. En amai dat was sukkelen. Die heeft nl een ERG korte draaicirkel, dus op dat vlak is er zeker geen probleem, maar ik ben die koppeling niet gewend ! Da's een speciaal soort "auto"-koppeling waarbij een speciaal soort drukring gebruikt wordt ipv drukveren gelijk we dat kennen van bij bvb de Jappen. En die drukring heeft zo'n "kantelpunt" waar voorbij hij plots enorm wilt happen, en ge voelt 'm dan ook erg trekken aan dat koppelingshendel.

Bij de KTM daarentegen is die koppeling over de hele lijn zeer zoet aanspreekbaar. En de achterrem ook. Op die moto ga ik dus een evenwicht zoeken tussen aandrijving (door de koppeling te laten slippen en door gas te geven) en afremming (door de achterrem te laten slepen). Beide akties geven een heel stabiele moto die ge rustig en beheerst kunt doen inkantelen.

De opbouw in principe is eerst gewoon met koppeling, en een relatief ruime cirkel, waar je vooral focust op goeie kijktechniek en beheersing van slippende koppeling. En gasdosering komt er ook nog bij. En draaien en draaien, maal duizend, tot je het met je ogen dicht kan doen als het ware. Dan die achterrem erbij leren nemen, zodat je nog trager kan, maar dan wordt je gasdosering natuurlijk nog een pak belangrijker omdat je niet wilt dat je motorblok stilvalt. Dat laatste valt trouwens vrij goed te vermijden door die koppeling niet te ver te laten uitkomen.

Sowieso is het een goed advies om je instrumenten niet te hard te laten werken, of je gaat schade hebben ! Je zou bvb hoog in toeren kunnen gaan om aandrijving te hebben, maar dan moet je koppeling erg hard slippen of je gaat veel te snel. Je gaat dan ook je achterrem behoorlijk hard moeten aanspreken, ook om af te remmen. Je snapt dat de koppeling snel erg heet zal worden. Zeker bij BMW's waar die gewoon in de lucht draait kan dat een echt groot probleem worden. Als ze begint te stinken gelijk verbrande remmen is het eigenlijk al te laat, je hebt de koppeling te heet laten worden dan, door overmatig slippen. En tja, dan ga je een nieuwe koppeling moeten laten plaatsen... je zou de eerste niet zijn die na een dagje motoropleiding naar de garage mag bellen wegens dergelijke schade. Natte koppelingen - die in de olie draaien dus - hebben daar veel minder snel last van. Gaat het dan absoluut niet met een BMW? Tuurlijk wel, zorg gewoon regelmatig voor een afkoelperiode, waarin je wat gaat rijden, of gewoon de moto voor een kwartiertje aan de kant zet.

Normaliter zoek je best een constant toerental waarop je zeker bent van je motorvermogen, en regel dan je aandrijving/afremming met koppeling en achterrem. Als je dat hebt ben je al erg ver, dan blijft er nog de kijktechniek waarop je super moet oefenen. Probeer naar 't achterlicht van je moto te kijken, da's al een ferme stap in de goeie richting !

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by OzzePaa »

Muug wrote:keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten. :mrgreen:
Met een boxer is dat :whistling: van ... Bij Gertruud al goefend : ge legt die stillekes op de linker kant en draait 'r paardemolengewijs op heur linkert**t rustig 180? ... rechtzetten ... done :!: :mrgreen: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

OzzePaa wrote:Met een boxer is dat :whistling: van ... Bij Gertruud al goefend : ge legt die stillekes op de linker kant en draait 'r paardemolengewijs op heur linkert**t rustig 180? ... rechtzetten ... done :!: :mrgreen: :lol:
Been there, done that too ! :P
(ik heb trouwens zonet wat meer info gepost)

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by pingu »

OzzePaa wrote:Bijvoorbeeld U-turn op smal baantje ... je zegt het al zelf hoet gaat h? Zwiep :wink:
Wat spelen met de koppeling hoort er ook nog bij trouwens ...
Eerlijk gezegd doe ik dat dus niet, dat "spelen met de koppeling". Gas constant, koppeling constant (maar wel slippen natuurlijk), en dan "bijregelen" met de achterrem. Of dat "correct" is of niet weet ik niet. Ik kreeg er ooit op een cursus bij STAM een opmerking over, terwijl dit bij M-R-V blijkbaar wel als de "correcte" techniek gold.

Ik vind zowel gas als koppeling constant in elk geval makkelijker. Wat de rest van de wereld daarvan zegt zal me dus saucisse wezen :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

pingu wrote:Ik vind zowel gas als koppeling constant in elk geval makkelijker. Wat de rest van de wereld daarvan zegt zal me dus saucisse wezen :mrgreen:
wel, dan snap ik die MRV-gast niet. Want het feit dat gij koppeling en gas constant houdt, is voor mij toch een teken dat wijst op hoge graad van beheersing ! Da's dus dicht bij hetgeen ik ook al zei : gas constant, aandrijving regelen met koppeling en achterrrem. Zeker als ge bergop of bergaf wilt keren gaat ge daar uw plezier mee hebben !

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by zwiep »

toch even een opmerkingske, bmw heeft tegenwoordig ook een natte koppeling, langzaam opbouwen is dus een heel goeie raad, nu nog tijd en plaats vinden om te oefenen
probleem is dat ik liever ga rijden dan rondjes oefenen... maar k'ga dr toch eens werk van maken
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by pingu »

Muug wrote:
pingu wrote:Ik vind zowel gas als koppeling constant in elk geval makkelijker. Wat de rest van de wereld daarvan zegt zal me dus saucisse wezen :mrgreen:
wel, dan snap ik die MRV-gast niet. Want het feit dat gij koppeling en gas constant houdt, is voor mij toch een teken dat wijst op hoge graad van beheersing ! Da's dus dicht bij hetgeen ik ook al zei : gas constant, aandrijving regelen met koppeling en achterrrem. Zeker als ge bergop of bergaf wilt keren gaat ge daar uw plezier mee hebben !
Danku voor het compliment :oops:
't was trouwens de STAMgast die daar moeilijk over deed ;-) Maar die deed over een aantal andere punten ook nogal moeilijk, zoals over de fijnere details van de verkeersregels. Op het betweterige af. Jammer eigenlijk, want mij zien ze dus niet meer bij STAM.

Op die MRV cursus moesten we trouwens dat keren oefenen op een stukske met nogal stevig wat camber. Vertrekken "bergop" dus om, eens het midden van de weg gepasseerd, "bergaf" te gaan. Niet veel natuurlijk, maar toch wel spannend.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

zwiep wrote:toch even een opmerkingske, bmw heeft tegenwoordig ook een natte koppeling
ha, goed om weten !

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by F M »

Daggedaniwist ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

er is veel da'k nie weet tegenwoordig
'k heb een abonnement op Moto73 en er zijn veel tests die ik tegenwoordig compleet negeer... een vergelijking bvb tss de nieuwste KTM Adventure, GS Adventure en Triumph Tiger Explorer? Interesseert me geen zier, en wel om twee redenen waarbij de belangrijkste is dat al die elektronica me dik gestolen kan worden. Op die 2fast4u-lenterit zat ik aan een tafel met twee KTM1190-adventure-rijders en die zaten de hele tijd de diverse rij-modi te bespreken. Oersaai. En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by F M »

Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Mario »

en een Volkswagen-buske ? :oogrollen:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Koeno »

F M wrote:
Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
Hmm, kheb ook 2 moto's, maar ik denk dat die 2 tesamen, nog niet aan de prijs komt van de opties op de motoren van anderen hier aanwezig :p

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

F M wrote:
Muug wrote:En de tweede reden is dat ik daar geen geld aan kan uitgeven, dat gaat zwaar boven mijn financi?le pijngrens.
... zegt de man die zo maar eventjes 2 moto's voor zichzelf heeft :mrgreen: . Daar heb ik nu eens geen geld voor over. :dontknow:
twee moto's... eentje kost 2200 euro, de andere 3000 euro.... twee moto's voor 5200 euro...hoeveel kost uw ene eenzame KTM ook alweer? :oogrollen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by F M »

OK, you win, I lose :bowdown:


Ik zou nochtans uren kunnen vertellen over de verschillende rijmodi.
I am confused. Oh no, maybe not!

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by karel-p »

tip 1 = je rechterhand omklemt het handvat van je gas; GEEN vingers aan de rechter handrem hendel

tip 2 = je hoofd zodanig ver draaien da je over je schouders kijkt en eigenlijk nog beter is nog verder met je schouders meedraaien en nog verder achter U gaan kijken.

Ik inspecteer ook altijd eerst het asfalt waarop ik ga oefenen dan heb ik vertrouwen erin anders zit ge naar beneden te kijken of er geen steentjes of putten zijn.

En begin niet op een klein baantje maar op een heel ruime parking da je niet moet ongerust zijn als ge eens te wijd uwe draai pakt.

Ik trek na een paar rondjes het stuur van m'n gsxf750 tegen de uitslag maar ge moet dat wel leren overwinnen dat ge gene schrik moet hebben om te vallen. Vertrouwen in uwe motor.

Post Reply