inkantelen met stuur tegen de aanslag

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Blackbert »

Muug wrote: Wat het driften betreft : kleine crosser kopen, achteraan versleten band, vooraan eentje met lekker vette noppen. Ergens een grasplein zoeken en oefenen maar !
"crosser": check
"versleten achterband": hm, nog niet
"grasplein": check, maar de baas van 't grasplein gaat daarmee niet kunnen lachen :schieten:

blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by zappa »

Blackbert wrote:
Muug wrote: Wat het driften betreft : kleine crosser kopen, achteraan versleten band, vooraan eentje met lekker vette noppen. Ergens een grasplein zoeken en oefenen maar !
"crosser": check
"versleten achterband": hm, nog niet
"grasplein": check, maar de baas van 't grasplein gaat daarmee niet kunnen lachen :schieten:

blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
Ge moogt alleszins maar weinig grip hebben op 't achterwiel (of uw armen worden ineens langer :mrgreen: ) Met m'n husa lukte dat niet, die beet zich te veel vast in de ondergrond (ondanks dat het net gefreesde grond was) maar met Iris haar yam tracer op meer trialbandjes lukte het me perfect, blijven rondjes draaien tot ik sterrekes zag :sterrekes:

verder al wat in uw hoe vraag staat zal wel kloppen, maar ook voetje dat niet op de grond staat, toch maar heel stevig op dat stepje duwen, daggerniafschiet :mrgreen:
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Raketman »

Voor mij blijft de beste methode nog altijd het evenwicht tussen de drie : gas-koppeling-achterrem. Een betteke platter : meer achterrem. Wat rechter : koppeling wat lossen of achterrem wat minder. Maar ondertussen wel zien dat er een paar pk's achter de hand zitten om dat gewicht terug omhoog te helpen sleuren. En zelfs aan lage snelheden zijt ge niet aan uw stuur aan't draaien maar tegenstuur aan't geven :geek: ... Een beetje soepelheid in de heupen doet veel, onderlichaam blijft altijd tegen de moto plakken, bovenlichaam zo verticaal mogelijk proberen houden. Ne KTM kan idd een beetje groezelig gevoel geven om ?cht plat te leggen aangezien ge bijna 2 meter zakt als dat naar beneden komt :mrgreen: maar tegelijkertijd blijft dat allemaal heel controleerbaar.
De grootsten ambetanterik vond ik mijnen FJR...daar stuikten de kilos nogal abrupt naar beneden op een bepaald punt, en dan had ge hopelijk genoeg verhoogde gas + spanning tss rem en koppeling zitten of 't was prijs. Toch een paar keer serieus mogen grabbelen in't begin.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

Blackbert wrote:blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
ik denk dat het begint met het achterwiel te laten spinnen, waarbij de voorrem gebruikt wordt om niet vooruit te schieten. En dan terwijl dat achterwiel spint, waarschijnlijk wat op de binnenvoet zodat de moto lichtjes naar binnen kantelt en dus langzaam aan zijn pirouette begint. Afin, zo zuig ik het hier uit mijn duim zenne. Maar staat dat niet ergens op youtube of zo?

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Gunter »

Muug wrote:
Blackbert wrote:blijft nog: hoe?
stuur tegen de aanslag, kantelen, voet zetten, dot gas en tegelijk koppeling los. dacht ik.
als een ventje kleiner dan ik dat kan met een bepakte AT ...
ik denk dat het begint met het achterwiel te laten spinnen, waarbij de voorrem gebruikt wordt om niet vooruit te schieten. En dan terwijl dat achterwiel spint, waarschijnlijk wat op de binnenvoet zodat de moto lichtjes naar binnen kantelt en dus langzaam aan zijn pirouette begint. Afin, zo zuig ik het hier uit mijn duim zenne. Maar staat dat niet ergens op youtube of zo?
Moto plat genoeg leggen, dan lukt het wel, ik heb het geoefend met de wr op nat asfalt, hoe meer grip het achterwiel heeft hoe platter je hem moet duwen en is het wat moeilijker. Zie filmpje, ik zou da laatste wel willen kunnen, maar ik ben het beu om altijd een nieuwe houder te maken voor mijn nummerplaat :oops:
http://youtu.be/Wg_VhKkviu0

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by bompa »

Gunter wrote:
Muug wrote:
Blackbert wrote: .
Moto plat genoeg leggen, dan lukt het wel, ik heb het geoefend met de wr op nat asfalt, hoe meer grip het achterwiel heeft hoe platter je hem moet duwen en is het wat moeilijker. Zie filmpje, ik zou da laatste wel willen kunnen,
Met mijne yz ging dat vroeger goed , met de husq den kdx en wr in den tijd ook ,maar niet meer geprobeerd nadat ik mijn sleutelbeen verbrijzeld heb met mtb en ze er een plaat bij ingestoken hebben :confused2:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by diskeletlietje »

vroeger aan de bocht beginnen ?
bij het keren op een smal baantje buitenkant bocht om de draaicirkel zo groot mogelijk te krijgen ,
maar als je al een beetje op hellingshoek zit waar je normaal gezien rechtop zou insturen krijg je die draaicirkel kleiner ... door een klein boogje naar de binnenkant te maken ...

iemand anders gaat wel uitleggen waarover ik het heb , ik en lettertjes zucht :wink:

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Harald »

Raketman wrote:Voor mij blijft de beste methode nog altijd het evenwicht tussen de drie : gas-koppeling-achterrem. Een betteke platter : meer achterrem. Wat rechter : koppeling wat lossen of achterrem wat minder. Maar ondertussen wel zien dat er een paar pk's achter de hand zitten om dat gewicht terug omhoog te helpen sleuren. En zelfs aan lage snelheden zijt ge niet aan uw stuur aan't draaien maar tegenstuur aan't geven :geek: ... Een beetje soepelheid in de heupen doet veel, onderlichaam blijft altijd tegen de moto plakken, bovenlichaam zo verticaal mogelijk proberen houden.
...
Eeuh, begrijp ik het goed dat:
- aan 't draaien bent met tegenstuur techniek, je dan niet tot de aanslag van je stuur kan draaien (voorwiel staat niet, volledig, in de richting van de draaicirkel die je maakt).
- wanneer je traag uw moto met tegenstuur techniek omdraait je bovenlichaam haaks tov het rijvlak.

Klopt dit?
:help:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Muug »

't hangt beetje af van de situatie volgens mij
1) Als de moto heel rechtop staat bij 't heel kort keren is er - denk ik - geen tegenstuur bezig.
2) Als ge daarentegen erg kort keert met de moto ingekanteld - maar stuur niet tegen de aanslag - zijt ge wel - onbewust of bewust - aan 't drukken op de binnenkant van 't stuur, omdat het stuur anders naar binnen klapt.
3) Als ge daarentegen heel erg kort keert met moto ingekanteld EN stuur tegen de aanslag, dan is er ook geen tegenstuur meer, de moto "hangt" in een hoek met het stuur volledig afgedraaid.
Afin, da's mijn twee eurocent.

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by Mick »

'k Weet niet hoeveel het volgende met tegenstuur te maken heeft, is meer een gevoel, maar ik draai niet graag met het stuur tegen de aanslag omdat ik graag een beetje speling hou om het stuur nog wat verder naar de binnenkant van de bocht te draaien en zo de moto 'op te pikken'. 't Is alsof hij eerst nog een beetje dieper kantelt maar direct daarna rechtkomt, eigenlijk nog beter te voelen als ik haaks ergens afdraai dan als ik cirkels of achten probeer te rijden. 'k Zou het wel eens in slow motion willen zien om te weten of ik niet aan 't zeveren ben. :P

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

inkantelen met stuur tegen de aanslag

Post by pingu »

Mick wrote:'k Weet niet hoeveel het volgende met tegenstuur te maken heeft, is meer een gevoel, maar ik draai niet graag met het stuur tegen de aanslag omdat ik graag een beetje speling hou om het stuur nog wat verder naar de binnenkant van de bocht te draaien en zo de moto 'op te pikken'. 't Is alsof hij eerst nog een beetje dieper kantelt maar direct daarna rechtkomt, eigenlijk nog beter te voelen als ik haaks ergens afdraai dan als ik cirkels of achten probeer te rijden. 'k Zou het wel eens in slow motion willen zien om te weten of ik niet aan 't zeveren ben. :P
Awel, dat gevoel ken ik. Bovendien, de redelijk riante stuuruitslag van mijn Tigerke, in combinatie met het nogal brede stuur, zorgt ervoor dat mijn korte armpjes simpelweg niet aan de "verste kant" kunnen als het stuur tegen de uitslag gedraaid is... :oops:

Post Reply