Niet-motorrijder en tegensturen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by F M »

Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:

Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.

Raar, toch ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Davy78 »

Laat het hem op zijn fiets proberen?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Muug »

Davy78 wrote:Laat het hem op zijn fiets proberen?
goed idee
zelfs op ne velo werkt dat
ge moet dan wel rap genoeg gaan, niet aan tien per uur, liever toch twintig per uur
Maar nog gemakkelijker : dat hij zijn voorwiel eruit haalt en het vast houdt bij de as, er een goeie draai aan geeft (of iemand anders) en dan het wiel probeert te sturen. Hij zal het dan zelf wel merken. ;-)

en anders : https://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering Dat hij daar efkes naar de 33 referenties kijkt... ik snap echt niet hoe iemand niet kan geloven in een wetenschappelijk feit. :sterrekes:

Gelooft uw zoon in de zwaartekracht eigenlijk? :mrgreen:

Nog wat data:
http://www.tonyfoale.com/Articles/Balance/BALANCE.htm
http://www.tonyfoale.com/book/Turning.PDF

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Droopy »

F M wrote:Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:

Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.

Raar, toch ?
Hier heb ik al dezelfde discussie gehad met mijn schoonpa, net zoals de discussie dat de voorrem veel belangrijker is dan de achterrem. :roll:
Typische discussie tussen motards en niet-motards zeker. :wink:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Muug »

Droopy wrote: Typische discussie tussen motards en niet-motards zeker. :wink:
Absoluut niet , en zeker niet over de remmen.
Waarom heeft een auto de beste remmen vooraan
Waarom duikt de neus van een voertuig naar beneden bij het remmen?
Waarom moet ge u op een bus h??l goed vasthouden als die remmen?
Als ge het antwoord op die vragen weet, dan weet je automatisch waarom de voorrem de allerbeste rem is...
opnieuw... pure wetenschappen... niet eens exclusief motorgerelateerd...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Koeno »

Maar op een niet afgeveerde fiets gebruik ik nog steeds liever de achterrem...
te krachtig vooraan remmen bij een niet geveerde voorvork geeft mij altijd een over-kop gevoel...

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by pingu »

Droopy wrote:
F M wrote:Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:

Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.

Raar, toch ?
Hier heb ik al dezelfde discussie gehad met mijn schoonpa, net zoals de discussie dat de voorrem veel belangrijker is dan de achterrem. :roll:
Typische discussie tussen motards en niet-motards zeker. :wink:
Dat van die remmen kan je uw schoonpa toch empirisch diets maken? Zelfs met zijn auto: gewoon de remleidingen naar de voorste klauwen afkoppelen :evil:

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by robman »

Is toch simpel :cool:

Van dat rechtssturen en niet geloven :
Laat hem dat uitproberen met de fiets . Vooral niet zeggen dat hij snel moet fietsen :evil: , hij komt er zelf wel uit dat je gelijk hebt . :evil: :evil:

Dat van dat remmen :
Simpel
Twee remschijven vooraan die een pak groter zijn en ??n enkel niemandalleken achteraan ...waar zit het meeste remvermogen ....? :whistling:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by bompa »

En toch gebruik ik de achterrem ook regelmatig maar alleen , allee op de onverhard ondergrond dan he

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Wipr »

F M wrote:Mijn zoon wil maar niet aannemen dat je om rechts te draaien, tegen de rechterstuurhelft moet duwen. Met handen en voeten probeer ik het uit te leggen, maar hij wil het niet aannemen. :ruzie:

Zelfs nadat ik hem een heel duidelijk youtube-filmpje toonde, was hij nog niet overtuigd.

Raar, toch ?
Hoe oud is uwe zoon Frans?

Ik zweer nog steeds bij de pedagogische tik hoor. Wie niet luisteren wil, moet voelen. :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by F M »

:lol:

Hij is 27 jaar. Voor pedagogische tikken is het wat laat, vrees ik. :smash:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Koeno »

F M wrote::lol:

Hij is 27 jaar. Voor pedagogische tikken is het wat laat, vrees ik. :smash:
Nowp, gewoon wat harder tikken (en zorgen dat hij niet terugtikt natuurlijk ;) )

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by vet on wheels »

Ik heb dat indertijd anders ervaren...
Ik trok aan mijn linker handvat en mijne moto ging naar rechts....
Bleek later dat hetzelfde is als op uw rechterhandvat duwen (tegensturen) om naar rechts te sturen... :wink:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by F M »

Dat komt omdat een GS zulk een breed stuur heeft dat je armen te kort zijn om die stuurhelft nog verder weg te duwen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Muug »

F M wrote:Dat komt omdat een GS zulk een breed stuur heeft dat je armen te kort zijn om die stuurhelft nog verder weg te duwen.
dat klopt wel eh

in het raceboek van Steven Casaer staat ook dat racers eerder gaan trekken ipv duwen. Blijkbaar is dat bij racers handiger. Nuja, die schakelen ook ondersteboven...

bompa, vroeger in de motorcross zult gij bij hard remmen ook vooral uw voorrem gebruikt hebben... ook in de modder is - met goede crossbanden - de voorrem de betere bijter.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by zappa »

Muug wrote: Waarom moet ge u op een bus h??l goed vasthouden als die remmen?
pff ik hou mij nooooooit goed vast als de bus remt, watjes ! :mrgreen:

@ Bompa : als't redelijk erg glad ( slijmslijk, blaadjes, losse leisteentjes) en nog eens erg steil naar beneden is, dan best toch gecontroleerd die voorrem erbij, want die achterrem alleen doet je vlug door slippen en slingeren... van 't weekend zou dat niet gelukt zijn om rechtop beneden te geraken met de achterrem alleen, maar met je pink stoppen is ook een optie, maar dat is een ander verhaal :grin:
sig nature

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by bompa »

zappa wrote:
Muug wrote:
pff ik hou mij nooooooit goed vast als de bus remt, watjes ! :mrgreen:

@ Bompa : als't redelijk erg glad ( slijmslijk, blaadjes, losse leisteentjes) en nog eens erg steil naar beneden is, dan best toch gecontroleerd die voorrem erbij, want die achterrem alleen doet je vlug door slippen en slingeren... van 't weekend zou dat niet gelukt zijn om rechtop beneden te geraken met de achterrem alleen, maar met je pink stoppen is ook een optie, maar dat is een ander verhaal :grin:
Awel soms is het wel de bedoeling dat die achter wegschuift of naar een richting schuift , vroeger in de cross dikwijls genoeg gedaan
Nu laatst in het kemperitje ook en keer alleen de achterrem waar we uit het bos kwamen, wel voorrang van rechts maar de wagen kwam toch door ,achterkant schoof wa naar links en kon zo naast de weg over het gras naast de baan mee , daar dan de voorrem gebruiken op een stuk asfalt dat helemaal onder een laag van een 2cm zand ligt denk dat da niet goed gekomen was, want de afstand was te klein om echt stil te kunnen staan, dus was dat niet nadenken maar handelen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by Muug »

bompa, ik ben ervan overtuigd dat onze off-roadremtechnieken heel hard verbleken naast de uwe !

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by bompa »

Muug wrote:bompa, ik ben ervan overtuigd dat onze off-roadremtechnieken heel hard verbleken naast de uwe !
Ik denk dat niet,maar wat ik me vroeger aangeleerd heb op het crossterein is soms toch al is van pas gekomen. De off-roadtechniek heb ik ook niet echt helemaal onder de knie , want waar jullie in den bocht recht blijven staan ga ik zitten, Dat komt nog van toen ik croste .

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Niet-motorrijder en tegensturen

Post by bompa »

Muug wrote:
F M wrote:
.

bompa, vroeger in de motorcross zult gij bij hard remmen ook vooral uw voorrem gebruikt hebben... ook in de modder is - met goede crossbanden - de voorrem de betere bijter.
Als ik echt moest remmen wel. Ik gebruikte die voorrem ook meer dan de achterrem, of allebei te samen, maar soms met de achterrem was dat niet remmen om stil te staan.Ik heb soms geweest dat ik ze gebruikte dat hij achter naar rechts schoof en zo de U bocht nam.Maar als er sporen lagen ging dat niet meer .Bij mij toch niet.
Maar om echt te remmen nam ik inderdaad de voorrem .

Post Reply