Basics allroad....

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Basics allroad....

Post by duibhce Kaelann »

Koeno wrote:
Raketman wrote: 06 Mar 2018 01:56 Wie doet er nu ook ne cursus allroad met moto's die daar niet voor geschikt zijn...manman :roll:
Geen idee Image
Als je Sjaak eens wil ontmoeten en schoon verhalen horen, de kans is groot dat hij er opnieuw bij is op Discover Overland in September.

Daarnaast ga ik geen uitspraken doen over de cursussen van Endurofun, behalve dat ik er niet zal aan deelnemen. Maar als je off-road gaat rijden, zelfs wanneer het maar een initiatiecursus is, zijn valpartijen wel te verwachten. Dat hoort er nu eenmaal bij. Jezelf harder pushen dan je ervaring toelaat is nooit een goed idee. Maar dat geldt ook op circuit en op de baan.
Last edited by duibhce Kaelann on 06 Mar 2018 09:56, edited 1 time in total.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basics allroad....

Post by Koeno »

ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,
net zoals jullie, en Muug en andere heersers der motorfietsen...
Ik voel mij dan telkens weer als een Leek, een wannabee avontuurder...
een dromer, maar geen doen-er...

Klinkt belachelijk, maar kei-harde realiteit...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

Koeno wrote: 06 Mar 2018 08:57 ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,
net zoals jullie, en Muug en andere heersers der motorfietsen...
Ik voel mij dan telkens weer als een Leek, een wannabee avontuurder...
een dromer, maar geen doen-er...

Klinkt belachelijk, maar kei-harde realiteit...
Alle avontuur begint met dromen :ugeek:

Trouwens, Koeno, Raketman wat kennende was dat eigenlijk sarcastisch bedoeld. ;)

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert »

Is een TA met TKC's een geschikte moto?

Never mind, daar heb ik dus vele lentes geleden een cursus mee gevolgd. Hier: http://motorbeheersing.com/.

Ja, Tongeren is een beetje een uithoek, maar die mens was zeer eh, beheerst, die stond meer naast zijn moto dan dat hij reed. Veel kilometers deden we ook niet, wel vaak hetzelfde stukje, met telkens wat commentaar waar op te letten of wat beter kon in de uitvoering.
Geen 'volg mij maar en trek uw plan als ge op uw doos gaat', maar gedegen uitleg en demo, daarna zelf proberen.
Ah ja, die deed dat op een GS 1150 Adv. Ook niet echt geschikt. ;)

Aanrader.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Basics allroad....

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 06 Mar 2018 21:08

Ja, Tongeren is een beetje een uithoek, maar die mens was zeer eh, beheerst, die stond meer naast zijn moto dan dat hij reed.
Wie was het? Roland? Wim of Joris?
Joris en vader Roland zaten met mij in de opleiding instructeur in 1998. Vooral Joris was toch wel een talent moet ik zeggen. :shock:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Basics allroad....

Post by Raketman »

Kunt ge allroad rijden leren ? Eigenlijk na al die jaren moet ik zeggen : geen idee. Maar ik vrees van niet. Ge moet er vooral aanleg voor hebben, en heel goed aanvoelen wat ge zelf wel en niet kunt. Ik heb altijd allroad gereden zoals ik trial reed : traag, rechtopstaand en met zoveel mogelijk controle. Azo snel ergens doorketsen is en was nooit voor mij. Ik heb daar de aanleg en de feeling niet voor om te kunnen zeggen wat nog wel en niet gecontroleerd is. Controleverlies staat helemaal bovenop mijn lijst van situaties waarin ik niet terecht wil komen. Zo ben ik ook door Marokko geraakt : de keren dat ik platging was er niks aan de hand. De weinige keren dat ik hard ging, was alles onder controle. Hetzelfde met allroadritjes die ik zelf als deelnemer meedeed : op mijn eigen tempo, dikwijls als laatste. Zelfs met de (eerste) KTM, wat dan wel als gevolg had dat ik dikwijls anderen stond op te rapen die zichzelf iets hoger ingeschat hadden :mrgreen: . Maar goed, ik ben dan ook totaal ende geheel ongevoelig voor gelijk welke vorm van peer-pressure...

Zo denk ik ook wel eens graag terug aan de keren dat we hier een paar allroadritjes georganiseerd hebben, die ik voorop reed. Mijn hoofddoel was om iedereen overal door te krijgen, desnoods stapvoets. Mogelijkheden laten om bepaalde dingen door bepaalde deelnemers te omzeilen als ze zelfs "stapvoets" het niet zagen zitten. Dat heeft behoorlijk epische beeldjes opgeleverd, van ferme madammen op Hornets die door de grootste blubber meegingen zonder één keer te vallen.

Er zijn helaas ook andere organisaties. Daar rijdt de voorrijder(instructeur :? ) een hoog tempo, en ge moet maar zien dat ge meezijt. Anders krijgt ge de stempel "sukkelaar" op uw voorhoofd. Niet te verwonderen dat er zo geregeld mensen goed tegen de grond gaan. Dat staat dan misschien wel stoer en wordt zo door de leiders van dergelijke cursussen/tochten bestempeld als "erbij horend" en "overmijdelijk", maar de deelnemers denken daar dan dikwijls stillekes volledig anders over...niet dat ze dat in de groep ook nog maar voor één millimeter zullen toegeven natuurlijk. Ik denk ondertussen ook wel dat mensen die al menig jaartje meedraaien in dit milieu ondertussen met de ogen dicht kunnen aanwijzen waar ge wel veilig en met een relatief gerust gemoed naartoe kunt gaan en waar ge moet zijn als ge graag van show, prietpraat, stoerdoenerij en veel geste geniet. Voor elk wat wils.
Nil volentibus arduum

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Basics allroad....

Post by Raketman »

Stefke wrote: 06 Mar 2018 21:15 Wie was het? Roland? Wim of Joris?
Joris en vader Roland zaten met mij in de opleiding instructeur in 1998. Vooral Joris was toch wel een talent moet ik zeggen. :shock:
Voor de allroad zal het geen van de drie geweest zijn, daar hadden ze iemand anders voor.
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Basics allroad....

Post by Blackbert »

Raketman wrote: 06 Mar 2018 21:33
Stefke wrote: 06 Mar 2018 21:15 Wie was het? Roland? Wim of Joris?
Joris en vader Roland zaten met mij in de opleiding instructeur in 1998. Vooral Joris was toch wel een talent moet ik zeggen. :shock:
Voor de allroad zal het geen van de drie geweest zijn, daar hadden ze iemand anders voor.
Man, da's geleden van toen er nog 90 mocht gereden worden en Ben Weyts een onbekende zatte toogfilosoof was.
Kweetetniemeer.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Basics allroad....

Post by den Bullet »

Raketman wrote: 06 Mar 2018 21:30
...

Zo denk ik ook wel eens graag terug aan de keren dat we hier een paar allroadritjes georganiseerd hebben, die ik voorop reed. Mijn hoofddoel was om iedereen overal door te krijgen, desnoods stapvoets. Mogelijkheden laten om bepaalde dingen door bepaalde deelnemers te omzeilen als ze zelfs "stapvoets" het niet zagen zitten. Dat heeft behoorlijk epische beeldjes opgeleverd, van ferme madammen op Hornets die door de grootste blubber meegingen zonder één keer te vallen.

...
Ons Monique 8-)

Image

En Boeletje onder de GS ... :oops:

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

Raketman wrote: 06 Mar 2018 21:30 Zo denk ik ook wel eens graag terug aan de keren dat we hier een paar allroadritjes georganiseerd hebben, die ik voorop reed.
Tussen 2010 en 2015 zijn in onze regio redelijk veel van deze bordjes opgedoken :devil:

Image

Bovendien werden ze vern**kt door de aanleg van tweesporenbeton, zodat de dertigtonnige landbouwvoertuigen daar nog rapper dan anders kunnen rijden.
Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Basics allroad....

Post by zappa »

Toen we in januari een paardje op training hadden in het o zo schone (geweest) Willebringen, zag je overal de "veld" wegjes gebetonneerd worden :o :o :cry: :cry: Een gemeen fenomeen, overal waar je in 't landschap keek zag je de paaltjes klaar gezet, voor het gieten van beton, denk niet dat daar in de buurt nog onverharde wegen gaan over zijn?

Niet te geloven hoeveel geld ze daar wel voor hebben?

D'r zijn maar twee opties : terug keren in de tijd, toen er nog geen ruilverkaveling en betondumping was of verhuizen? :wall:
sig nature

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Basics allroad....

Post by Mario »

F M wrote: 03 Mar 2018 22:27 Endurofun? Pvdc is daar ongetwijfeld laaiend enthousiast over...
:lol:
en Peter maakt het nog grappiger door de ironie (of is het sarcasme ? :peepwall: ) niet te snappen ondanks de natuurlijk betreurenswaardige afloop

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

Hierachter zijn er spijtig ook meer en meer verbodsplaten bij gekomen ,als ik me aan de regels zou houden mag ik eigenlijk negens meer over de hoofdwegen door de bossen en al zeker niet meer over de kleine en zeer kleine wegeltjes in de bossen.Maar een euro uitgeven aan zo een cursus allroad zou ikzelf zeker niet doen :whistling: , (kan je je vanzelfs zelf aanleren ) als ik op het onverhard rij pas ik dikwijls toe wat ik mezelf op het crossterrein aangeleerd heb in den tijd en hou in de gedachte dat het geen wedstrijd is allroad rijden , 'k heb me zo met die gedachte met den allroad eigenlijk altijd al goed geamuseerd ,men zegt wel best nooit alleen,maar de meeste kmters heb ik toch alleen wel afgelegd op het onverhard. :ricky:
Die kempenritjes vond ik wel plezant om te rijden, eigenlijk toch elke keer zonder dat we iemand onder de moto vandaan moesten halen,'t was plezant om te doen, maar 'k moet dringend is teug wat gaan oefenen ,'t is al weer een tijdje geleden dat ik mijne moto nog is buiten gelaten heb :? :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Basics allroad....

Post by OzzePaa »

bompa wrote: 07 Mar 2018 16:22 ..... maar 'k moet dringend is teug wat gaan oefenen ,'t is al weer een tijdje geleden dat ik mijne moto nog is buiten gelaten heb :? :grin:
Ah, maar dat kan geregeld worden hé Bompa :thumbsup: Als ge zover zijt, doen één van dees wel eens een niet te geweldig lang toerke met wat baantjes zonder baanbedekking :!: :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Basics allroad....

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 08 Mar 2018 19:40
bompa wrote: 07 Mar 2018 16:22 ..... maar 'k moet dringend is teug wat gaan oefenen ,'t is al weer een tijdje geleden dat ik mijne moto nog is buiten gelaten heb :? :grin:
Ah, maar dat kan geregeld worden hé Bompa :thumbsup: Als ge zover zijt, doen één van dees wel eens een niet te geweldig lang toerke met wat baantjes zonder baanbedekking :!: :ricky:
Ok ik zal mijne moto van de week is in orde zetten , dan staat hij klaar en ik ook ,en dan kan het behalve donderdags :thumbsup: ,'k moet eigenlijk meer tijd maken om toerkes met de moto te rijden :ricky:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Basics allroad....

Post by laouen »

Koeno wrote: 06 Mar 2018 08:57 ik ben bang om zo'n mensen te ontmoeten,
net zoals jullie, en Muug en andere heersers der motorfietsen...
Ik voel mij dan telkens weer als een Leek, een wannabee avontuurder...
een dromer, maar geen doen-er...

Klinkt belachelijk, maar kei-harde realiteit...
:shock:

absoluut niks mis met een dromer/niet-doener zijn, maar schrik om "zo'n mensen" te ontmoeten?
Omdat ge u dan een leek/would-be avonturier/minder voelt? :pillepalle:

Dan wordt het tijd dat ge wel ne keer wat 'avonturiers' ontmoet, want die denken doorgaans ook dat ze maar prutsers zijn hoor. Er is altijd ergens wel iemand die nog straffere stoten uithaalt. Het enige verschil is dat de ene mens droomt en de andere droomt en dan aan de hele wereld verkondigt dat ze die droom gaan waarmaken waardoor je voor genoeg sociale druk zorgt zodat je niet meer terug kan :lol:
Dat is/was bij ons de grootste stap: luidop zeggen dat we naar Centraal-Azië gingen. Daarna kregen we constant van iedereen de vraag hoe het zat met de voorbereidingen en konden we gewoon niet anders :? :lol: Uiteindelijk zijn we daar zelfs niet geraakt :oops: :lol:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

laouen wrote: 24 Mar 2018 18:29... Centraal-Azië ......Uiteindelijk zijn we daar zelfs niet geraakt :oops: :lol:
tutut, ge zijt nog onderweg....in stukskes... 8-)

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Basics allroad....

Post by den Bullet »


User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basics allroad....

Post by Muug »

mensen toch ge moet dat voorwiel zien....
één keer mee op uw doos gaan en 't is rats om zeep....
duidelijk 't werk van ene met tijd teveel :pillepalle:
wel respect voor zijn vastberadenheid

Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Basics allroad....

Post by zappa »

en schoon dat dat is :stars:
sig nature

Post Reply