Motorrem

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motorrem

Post by Wipr »

FM, ‘t spook e.a. brachten het al ter sprake..... de motorrem.

Remmen wasda, het fenomeen motorrem is me nu ook bekend dankzij de boxer. Idd een meer dan deftige rem.
Het vraagt een andere rijstijl. Daar waar je met een andere motor minder rekening houdt met het toerental en versnelling waar je in zit, hou ik er nu veel meer rekening mee. En het stomme is dat het puur gevoelsmatig is want ik heb genen gearindicator, nog een toerenteller. Nu moet ik effe nadenken maar ik denk dat ik sowieso altijd een versnelling terugschakel in de bocht, ook al is het een lange snelle zwieper.

Hoe een motorrem werkt? Zover was ik al maar waarom is het bijv bij een boxer feller? Zeg nu ni omdat t nen boxermoteur is he :roll:

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Motorrem

Post by Jopet »

Ik denk dat jullie de term verkeerd gebruiken, want op geen enkele motorfiets (voor zover ik weet) zit er een motorrem.
Er is een verschil met remmen op de motor of gebruik maken van een motorrem.

Op onze vrachtwagens hebben we allemaal een motorrem, die we ook continu gebruiken om af te remmen, de motorrem is eigenlijk een klep dat in de uitlaat zit, door op de motorrem te duwen (voet) of trekken (hendel aan stuur) sluit je al dan niet gedeeltelijk de uitlaat af, door die gesloten klep in de uitlaat wordt in de motor een druk opgebouwd, waardoor deze afgeremd wordt. Op hetzelfde moment wordt ook de toevoer van brandstof afgesloten waardoor je een 0 verbruik krijgt, dus wordt er tijdens de opleiding op gehamerd om zoveel mogelijk af te remmen met de motorrem en zo weinig mogelijk te remmen.
Daar de meeste nieuwe trucks met automaat voorzien zijn is er nog een 2de manier om brandstof te besparen, dat is namelijk de eco-roll (optiroll, I-rol enz.), van het moment dat je je gas lost gaat de boite in neutraal waardoor je in een vrijloop gaat zonder weerstand, dan kan je truck nog een heel eind bollen op stationair verbruik, zwaar geladen op vlakke wegen kun je van 90 km/u tot 0 gerust 5 kilometer uitbollen eer je stil staat.... Zelf heb ik het getest in Nederland van 80 km/u gas gelost en toen ik 2,5 km verder aan het rond punt kwam reed ik nog steeds 40km/u en moest ik dus toch de motorrem nog gebruiken...

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat bij trucks dus de motorrem niet gebruikt wordt om op remblokjes te kunnen besparen maar vooral om brandstof te besparen.

Helaas kan ik niet antwoorden op de vraag van Wim, ik denk dat het grote verschil van remmen op de motor tussen verschillende motoren vooral in de opbouw van de motor zit, wat ik welk ondervonden heb is dat een 2 cilinder motor meer afremt dan een 4 cilinder motor.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Motorrem

Post by zappa »

't is dus een versnellingsrem? Op automaat bussen zit nu ook zo'n ding waar ge (aan uw stuur met een hendel :roll: ) kan afremmen op de versnellingsbak.... eerst gebeurd er niks, dan schakel je nog iets verder en voor ge 't weet sta je 20 m te vroeg stil :? nog een uur of 240 en ik zal er mee weg zijn :mrgreen:
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Motorrem

Post by Stefke »

Jopet wrote: 02 Aug 2018 21:26 Ik denk dat jullie de term verkeerd gebruiken, want op geen enkele motorfiets (voor zover ik weet) zit er een motorrem.
Er is een verschil met remmen op de motor of gebruik maken van een motorrem.
misschien, maar motorrem, dat is de motor gebruiken om af te remmen. Of dat dat met tegendruk is of niet maakt niet zoveel uit. Dus gewoon gas loslaten is ook remmen om de motor. En de ene doet dat meer dan de andere. Hoe dat komt krijg ik technisch ook niet uitgelegd maar het zijn doorgaans koppelrijke motoren die bij gas lossen nogal serieus aan snelheid veriezen. Door een versnelling lager te kiezen en de koppeling te lossen kan je uiteraard nog sneller of meer afremmen zonder te remmen te moeten gebruiken. Of door met de klep en tegendruk te werken blijkbaar ook.
Maar met moderne injectiemotoren rij je natuurlijk ook serieus eco door tijdig de gas te lossen en zo nog enkele honderden meters te kunnen rijden zonder verbruik. Verrassend hoeveel ge kunt winnen door een beetje op te letten met dat optrekken en tijdig gas lossen. Om dan nog te zwijgen over remblokken en remschijven die zo gespaard worden. Het zal niet de eerste keer dat ik een auto zo onder de 4 liter rij door een beetje op te letten.

Maar Wipr zijn uitleg over rijstijl aanpassen en terugschakelen in de bocht snap ik niet zo direct... :dontknow:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Motorrem

Post by den Bullet »

Hoe sterk een motor afremt (op de motor dus) hangt m.i. af van compressie en van de slag/boring van de cylinder(s).

Uiteraard hoe hoger de compressie, hoe sterker de motorrem.

Dat is o.a. goed te zien en te horen bij de oldtimerraces: de 'vooroorlogse' klasse zijn (meestal) lange-slagmonocylinders met een voorrem die naam amper waardig:

Image

Dus daar is 't voornamelijk remmen op de motor en de voorrem gebruiken voor het 'fijnere' werk :mrgreen:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Motorrem

Post by pingu »

Helemaal 100% krijg ik het ook niet uitgelegd, maar 't heeft inderdaad te maken met de "motorconfiguratie". Inhoud en aantal cylinders, compressieverhouding, massa van het vliegwiel, programmatie van de injectie en (bij "ride by wire") van reactie van het gashendel,... speelt allemaal een rol. Een zwaarder vliegwiel vb. heeft meer massatraagheid en gaat dus zorgen voor minder agressieve motorrem.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Motorrem

Post by Wipr »

@jopet: voor iemand dat ervaring heeft met het besturen van een camion klinkt het idd niet correct, klopt. Het ging dus effectief over remmen op de motor.

@ Stefke: denk dat het misschien ook moeilijk te begrijpen valt want wellicht doe ik het ook gewoon verkeerd :whistling: :mrgreen:
Ik had hierbij een situatie in m’n hoofd waarbij ik niet weet wat er achter de lange bocht komt en uit voorzorg 1 versnelling terugschakel. Een lange bocht waarbij het einde niet zichtbaar is door huizen of bomenrij.
Als ik dan moet remmen dan kan ik ook gewoon de gas toeschroeven en verder remmen op de motor en zoniet blijven rijden tot er zichtbaar is wat er na de bocht komt.
Zal nog niet helemaal duidelijk zijn misschien? :dontknow:

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Motorrem

Post by 't spook »

motorrem idd niet op een motorfiets

vrachtwagens hebben dat idd
of een smoorklep zoals dat in de volksmond noemt

en zappa, da stokske aan't stuur...
rechts azo meestal...
bedient ofwel de smoorklep ofwel de magnetische rem op de as

op ne moto is't veel plezanter...
hoe meer cilinders, hoe minder rem als ge gas toeschroeft

op de Stelvio heb ik maar ne moto of 4 moeten voorbijlaten
daar zaten 2 BMW 1200GSA tussen bestuurd door inboorlingen, nen Duc 900 Monster en ne KTM1190R

die 2 inboorlingen gebruikten wat we hier motorrem noemen het best
kenden de bochten en lussen perfect, schakelden niet, remden niet... of toch niet met de remmen
gas... gas toe... bocht door... gas open... op naar de volgenden bocht enz...
motorfiets wordt niet gedestabiliseerd door remmen gebruiken of koppelen en ontkoppelen
en dan gaat het goed vooruit

Stefke hier doet of hij weet van niets maar is nen artiest in't gebruiken van de 'motorrem'
ge meot hem maar is volgen tijdens een ritteke...
na nen tijd valt uwe nickel dat zijn remlicht wss kapot is
hij demonstreert met de smile van nen breedsmoelkikker gegarandeerd dat dat niet zo is als ge hem bij de eerste stop iets over da stoplicht zegt... :roll:

en waarom nen boxer zo goed remt :?:
ah omdatta nen boxer is natuurlijk :lol:

ne mono remt best...
omdatta ene grote cilinder is die ni genoeg eten krijgt en dus geen power in de arbeidsslag legt...

nen boxer is nen dubbele mono...
simpel

:mrgreen:

ne 4 cilinder heeft veel te veel brol die ronddraait en de rest in beweging houdt
4 cilinders dus
4 kleine seukskiezbangbloo-kes ipv 1 grote
en geen poeier in den 'mini-bangs'
dus minder rem

en dan hebben we het nog ni over de massa van het vliegwiel gehad...
:? KMK :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motorrem

Post by Muug »

Niet vergeten dat de zuiger bij gesloten gashendel tijdens zijn neerwaartse beweging - op het moment dat alle kleppen gesloten zijn - eigenlijk telkens een serieus vacuum aan 't zuigen is. En ge snapt wel dat dat tegenwringt eh.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Motorrem

Post by Stefke »

't spook wrote: 05 Aug 2018 19:01
Stefke hier doet of hij weet van niets
tuttut, ik doe niet of ik van niks weet. Ik snapte Wipr zijnen uitleg niet, meer niet. Ik schakel ongeveer altijd terug VOOR de bocht en probeer zo de motor te vertragen zonder eigenlijk echt de remmen te moeten aanspreken. Op die manier hangt mijne moto ook al goed aan de gas om de bocht in te gaan om dan ergens halverwege de gas erop te zetten en de bocht te kunnen uitaccelereren. En heel soms moet ik eens IN de bocht terugschakelen omdat ik zie dat hij toch wat scherper gaat worden dan ingeschat.
Dus voor mij vraagt dat geen andere rijstijl, ik heb ook geen gearindicator nodig en eigenlijk ook geen toerenteller.... Als de moto maar in de juiste versnelling staat en goed aan de gas hangt is het ok voor mij... En dan nog liever eentje te laag dan een versnelling te hoog... :dontknow:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Motorrem

Post by petervdc »

ik vind dat mijn 1190 minder motorrem heeft dan mijn 990.
Nog altijd 2 cylinders toch ?
Ietsje meer pk, dat wel...
Keep going

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Motorrem

Post by 't spook »

1190 heeft zelfs slipperclutch om de te sterke motorrem in te tomen...

maar ik had ook den indruk dat de 950 sterker afremde dan de 1190 bij gas toe...

streench... :?
:? KMK :roll:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Motorrem

Post by den Bullet »

't spook wrote: 06 Aug 2018 16:44 1190 heeft zelfs slipperclutch om de te sterke motorrem in te tomen...

maar ik had ook den indruk dat de 950 sterker afremde dan de 1190 bij gas toe...

streench... :?
Andere gearing?

User avatar
't spook
Posts: 308
Joined: 03 Apr 2018 19:49

Re: Motorrem

Post by 't spook »

waarschijnlijk wel
is langer gegeard wegens power op overschot and then some :ugeek:
:? KMK :roll:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Motorrem

Post by Wipr »

Stefke wrote: 05 Aug 2018 22:43
't spook wrote: 05 Aug 2018 19:01
Stefke hier doet of hij weet van niets
tuttut, ik doe niet of ik van niks weet. Ik snapte Wipr zijnen uitleg niet, meer niet. Ik schakel ongeveer altijd terug VOOR de bocht en probeer zo de motor te vertragen zonder eigenlijk echt de remmen te moeten aanspreken. Op die manier hangt mijne moto ook al goed aan de gas om de bocht in te gaan om dan ergens halverwege de gas erop te zetten en de bocht te kunnen uitaccelereren. En heel soms moet ik eens IN de bocht terugschakelen omdat ik zie dat hij toch wat scherper gaat worden dan ingeschat.
Dus voor mij vraagt dat geen andere rijstijl, ik heb ook geen gearindicator nodig en eigenlijk ook geen toerenteller.... Als de moto maar in de juiste versnelling staat en goed aan de gas hangt is het ok voor mij... En dan nog liever eentje te laag dan een versnelling te hoog... :dontknow:
Astemblift :thumbsup:

Ik heb nooit een cursus "goed motorrijden" gevolgd. Niet bewust, simpelweg nooit gedaan zoals zoveel dingen die ik doe of deed en er niets voor gevolgd had. Enfin, dus omdat nooit iemand me gezegd heeft hoe "beter" motorrijden in zijn werk gaat heb ik het doorheen de jaren proefondervindelijk geleerd met letterlijk vallen en opstaan. Gekend en geschiedenis. Meteen ook de reden dat ik het niet goed kon verwoorden maar ik ben content dat ik toch enigzins iets doe wat de anciens/betere motard hanteert.

En dan kom ik op het gegeven "remmen op de motor". Deze boxer heeft me dat eigenlijk doen inzien en me er attent op gemaakt.
Idd een mono remt ook goed af op de motor maar je hebt mono cilinders en je hebt mono cilinders. Als ik terugdenk aan dat prul van een Honda Vigor/SLR/FMX 650 dan was er van remmen op de motor niet veel aan. Wellicht door de atypische compressie voor een mono. (verbeter me als 't fout is)
De Duke, zowel de 390 als de 690 hadden dat feller en hoe gek ook maar deze laatste had het minder dan de 390. Balansassen de oorzaak? Geen idee maar dat gevoel was er wel.

Als "Traktor" ooit synoniem stond voor "nothing holding me back", en wat weet ik nog allemaal.....zo een boxermoteur doet het wel goe. Bekan een elektromotor :mrgreen:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Motorrem

Post by petervdc »

Wipr wrote: 07 Aug 2018 01:47 Meteen ook de reden dat ik het niet goed kon verwoorden
:shock: :shock: :shock:
Keep going

Post Reply