Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

OK, leuk om lezen. Maar het voelde allemaal niet goed, niet natuurlijk. Veel spanning.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Droopy »

F M wrote: 30 Sep 2021 20:23 OK, leuk om lezen. Maar het voelde allemaal niet goed, niet natuurlijk. Veel spanning.
Je mag er dan nog geen goed gevoel bij hebben Fm maar ik zou het niet beter kunnen. :whistling:
Je bochten gaan toch vlot en wat gezonde schrik en wat reserve in elke bocht hebben om noodsituaties op te vangen is toch prima. :)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by OzzePaa »

Droopy wrote: 02 Oct 2021 10:30
F M wrote: 30 Sep 2021 20:23 OK, leuk om lezen. Maar het voelde allemaal niet goed, niet natuurlijk. Veel spanning.
Je mag er dan nog geen goed gevoel bij hebben Fm maar ik zou het niet beter kunnen. :whistling:
Je bochten gaan toch vlot en wat gezonde schrik en wat reserve in elke bocht hebben om noodsituaties op te vangen is toch prima. :)
:stupid:
De piloot van de RT (OK, wel in duo-modus) die hem in de eerste bocht tegemoet komt, heeft volgens mij duidelijk nog gezondere schrik ;) :thumbsup: FM
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Ozzepaa neemt die rechterbochten toch net iets vlotter, omdat hij meer inkantelt. Hij slaagt erin om nog korter rechts uit te komen.

By the way, hebben jullie gemerkt dat ik weer heel wat zwart heb in de randen van het beeld? De tweede dag van de reis is mijn nieuwe geplakte chinese houder voor de camera net als vorig jaar afgebroken. Ik heb de camera weer met de velcro tegen de helm moeten plakken, waardoor ik het beeld 25 graden moet draaien om de horizon recht te krijgen. :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Muug »

Chinese brol :dontknow:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Yep
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by OzzePaa »

F M wrote: 02 Oct 2021 13:55 ......

By the way, hebben jullie gemerkt dat ik weer heel wat zwart heb in de randen van het beeld? De tweede dag van de reis is mijn nieuwe geplakte chinese houder voor de camera net als vorig jaar afgebroken. Ik heb de camera weer met de velcro tegen de helm moeten plakken, waardoor ik het beeld 25 graden moet draaien om de horizon recht te krijgen. :roll:
Haddek idd opgemerkt : daar zit nu net het voordeel van een Drift dat ik erg waardeer : die lens is draaibaar, zodat de horizon altijd mooi horizontaal is ... asge tenminste niet vergeet het desgevallend aan te passen :oops: ;)
Even terzijde : zondag 10 oktober is er noggis een Waypoint-rit vanuit Leuven ... zinnes om die mee te rijden, FM ?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Neen, ik heb een volleymatch. De eerste van het seizoen, wil ik niet missen. ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Blackbert »

F M wrote: 02 Oct 2021 13:55 Ozzepaa neemt die rechterbochten toch net iets vlotter, omdat hij meer inkantelt. Hij slaagt erin om nog korter rechts uit te komen.
Ik heb de indruk dat ozzepa eerder en verder de bocht inkijkt, waarna de motor volgt.
Dat doet veel, ook voor het inkantelen, maar het moet fysiek mogelijk zijn. Daarmee rekening houdend, mankeert er niks aan uw versie van de Stelvio.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Schussboelie »

OzzePaa wrote: 02 Oct 2021 12:48 :stupid:
De piloot van de RT (OK, wel in duo-modus) die hem in de eerste bocht tegemoet komt, heeft volgens mij duidelijk nog gezondere schrik ;) :thumbsup: FM
De piloot van de RT zou in mijn ogen toch beter zijne motor verkopen of andere wegen opzoeken.
Als je daar voet aan de grond moet zetten...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Inderdaad, beter andere wegen opzoeken. Je moet de Stelvio niet willen rijden als je geen of weinig ervaring hebt. En al zeker niet met duo.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by TuttoTerreno »

Stefke wrote: 30 Sep 2021 20:12
F M wrote: 30 Sep 2021 19:26 Je kunt dat stukje Stelvio misschien eens vergelijken met mijn afdaling aldaar?
Ik zie daar werkelijk niks verkeerd aan. :dontknow: Netjes, propere rijlijn, ver doorkijken. :thumbsup:
Die RT rijder voert gewoon uit wat Stefke hier propageert en F M 1 bocht later uitvoert? heel de weg gebruiken, er komt immers geen tegenligger.

seconde 20 tot 32

F M heeft helemaal niet gekeken of er een rappe bestelwagen de berg omhoog komt, hij kijkt star rechtdoor en zoekt zijn rijlijn helemaal links.

Nu, zelfs al zou F M willen zien dat er een tegenligger aankomt, dat gaat niet als je helemaal links tegen de wand kleeft. Daarvoor moet je eerst maximaal rechts zitten, zodat je over de rand kan kijken. Terwijl F M al vanaf seconde 20 (!) op de linkse kant gaat, dwz 10 seconden voor de bocht.

om dan op sec 32 niet aan de binnenkant de bocht uit te komen, maar aan de verkeerde kant.

Tot zover de rijschool theorie over "ik stuur breed in om er dicht bij de binnenkant uit te komen. " De rij-instructeur doet dat - geloof ik best- maar van de leerling tovenaars doet er genen eenen het.

En daar is blijkbaar "werkelijk niks verkeerd aan".

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Inderdaad, ik heb toch gezegd dat ik er niks van kan? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Iets uitgebreider antwoord:

Ik ga inderdaad te vroeg naar links. Langer rechts blijven geeft de kans om beter te zien of er iemand aankomt. Toch in een afdaling.

Te veel links uitkomen: ja, maar op dat moment zie je al dat er niemand aankomt, en dus geef je wat vroeger gas. Zou er toch een tegenligger zijn, dan zou ik nog wat achterrem bijgeven om korter in te draaien.

En daar vergelijk ik opnieuw met Ozzepaa die gemakkelijker, sneller korter draait dan ik. En Tutti zeer zeker ook, of hij zou hier niet zo te keer gaan. :P

En dus komen we tot de conclusie dat mijn haarspeldbochten ver van goed zijn, wat ik altijd al zei.

Er zijn trouwens andere fimpjes waar op te zien zal zijn dat ik wel degelijk al eens een serieuze fout maak. Bijvoorbeeld in een linker hairpin omhoog te snel indraaien en dan moeten uitwijken naar rechts omdat er een auto afkwam. Dat zijn dus echt fouten die ik probeer te vermijden, maar ze sluipen er toch wel eens in... :cry:
Last edited by F M on 04 Oct 2021 13:29, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Muug »

F M wrote: 04 Oct 2021 13:23 Te veel links uitkomen: ja, maar op dat moment zie je al dat er niemand aankomt, en dus geef je wat vroeger gas. Zou er toch een tegenligger zijn, dan zou nog wat achterrem bijgeven om korter in te draaien.
Ik sta volledig achter deze uitleg.

Wat deze opmerking betreft:
zelfs al zou F M willen zien dat er een tegenligger aankomt, dat gaat niet als je helemaal links tegen de wand kleeft. Daarvoor moet je eerst maximaal rechts zitten, zodat je over de rand kan kijken
Zo'n situatie beoordelen op een filmke is niet evident, dat vraagt de nodige voorzichtigheid. Ik weet niet de hoeveelste hairpin dit is, misschien al de 17de, waardoor FM al lang weet dat het door oa die muurkes gewoon niet mogelijk is om te zien wat er af komt. Zie ook dat de benedenweg echt quasi loodrecht lager licht, dus om te zien wie daar rijdt, moet ge misschien wel afstappen en over 't muurke gaan hangen om naar beneden te kijken.

Verder denk ik dat FM zijn haarspeldbochten zo slecht nog niet zijn. :thumbsup: En wie maakt er géén fouten? :dontknow: "hij die geen fouten maakt werpe de eerste steen". :mrgreen:

Die met zijn RT daarentegen.... :shock: volgens mij heeft hij dat spel gehuurd en is hij bang van die moto. :whistling:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

Muug wrote: 04 Oct 2021 13:27 Ik weet niet de hoeveelste hairpin dit is, misschien al de 17de,
Filmke begint aan hairpin 26 ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 04 Oct 2021 13:27
F M wrote: 04 Oct 2021 13:23 Te veel links uitkomen: ja, maar op dat moment zie je al dat er niemand aankomt, en dus geef je wat vroeger gas. Zou er toch een tegenligger zijn, dan zou nog wat achterrem bijgeven om korter in te draaien.
Ik sta volledig achter deze uitleg.

Wat deze opmerking betreft:
zelfs al zou F M willen zien dat er een tegenligger aankomt, dat gaat niet als je helemaal links tegen de wand kleeft. Daarvoor moet je eerst maximaal rechts zitten, zodat je over de rand kan kijken
Ik weet niet de hoeveelste hairpin dit is, misschien al de 17de, waardoor FM al lang weet dat het door oa die muurkes gewoon niet mogelijk is om te zien wat er af komt.

Als ge niet kúnt weten wat er af komt, zou ik zeker aanbevelen om aan de rechtse kant van de weg te blijven.


Verbazingwekkend dat het een contraire visie is om blinde bochten niet aan te snijden (en te beeindigen) op het baanvak van de tegenligger.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 04 Oct 2021 14:13 Verbazingwekkend dat het een contraire visie is om blinde bochten niet aan te snijden (en te beëindigen) op het baanvak van de tegenligger.
Voor 99% van de bochten sta ik hier volledig achter.
Maar het gaat hier om echt scherpe haarspeldbochten. Bochten die auto's al niet gedraaid krijgen op hun eigen baanvak (als het over de binnenkant van een bocht gaat). Het gaat er hier over om het nemen van de bocht iets gemakkelijker te maken. Zo een bocht aan de binnenkant omhoog nemen is nog moeilijker, want dan moet je ook nog eens een hoogteverschil overbruggen.

We maken bijgevolg de straal van de bocht wat groter om het ons gemakkelijker te maken. Daarbij houden we rekening ermee dat dit ook bochten zijn aan langzame snelheden. Waar je tijd hebt om je lijn aan te passen. Die man met zijn RT had daarvoor ook genoeg tijd, maar hij panikeerde en remde ipv uit te wijken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Schussboelie »

TuttoTerreno wrote: 04 Oct 2021 11:54
Stefke wrote: 30 Sep 2021 20:12
Ik zie daar werkelijk niks verkeerd aan. :dontknow: Netjes, propere rijlijn, ver doorkijken. :thumbsup:
Die RT rijder voert gewoon uit wat Stefke hier propageert en F M 1 bocht later uitvoert? heel de weg gebruiken, er komt immers geen tegenligger.

seconde 20 tot 32

F M heeft helemaal niet gekeken of er een rappe bestelwagen de berg omhoog komt, hij kijkt star rechtdoor en zoekt zijn rijlijn helemaal links.

Nu, zelfs al zou F M willen zien dat er een tegenligger aankomt, dat gaat niet als je helemaal links tegen de wand kleeft. Daarvoor moet je eerst maximaal rechts zitten, zodat je over de rand kan kijken. Terwijl F M al vanaf seconde 20 (!) op de linkse kant gaat, dwz 10 seconden voor de bocht.
Hier zijn toch een paar belangrijke nuances bij te maken.
Wat de RT rijder en links rijden betreft, het grote verschil is de mogelijkheid of kunde om nog uit te wijken en het bewust zijn van de potentiële noodzaak daarvan.
De RT-piloot heeft die kunde duidelijk niet.
Die begeeft zich totaal onbewust van eventuele tegenliggers aan de verkeerde kant van de weg en kan niet uitwijken of zijn traject aanpassen.
Zijn enige redmiddel is blijkbaar stoppen en dat is toch symptomatisch voor onkunde of op zijn minst onvertrouwdheid met zijn voertuig.
Zowel in het eerste als het tweede geval blijf ik erbij dat je je dan niet met een duo op de Stelvio moet willen begeven.
Hetzelfde geldt overigens voor Stefke zijn tegenliggers tussen de twee haarspelden, ook die konden hun traject niet meer aanpassen op een stuk weg waarvan ze nochtans niet zeker konden zijn dat er geen tegenliggers zouden zijn.
Dat is gewoon slecht rijden maar niet vergelijkbaar met wat hier beschreven wordt over het nemen van haarspelden.

Daar draait eigenlijk alles om, over zicht, bewustzijn en aanpassingsvermogen.
In dat opzicht moet je een haarspeldbocht ook in twee stukken bekijken, het stuk ervoor en het stuk erna.
Je moet voor de bocht niet per sé eventuele tegenliggers zien die je pas na de bocht gaat tegenkomen.

Ik heb er totaal geen probleem mee dat je al dalende al een heel eind voor een rechtse haarspeld links gaat rijden.
Oké, je kan niet zo goed over de rand kijken maar aan de andere kant, eventuele tegenliggers zitten ook aan de buitenkant en tegenliggers die je moet kruisen nog voor je de bocht ingaat zal je zeker wel op tijd opmerken.
Als er dan één komt neem je gewoon je plaats rechts op de weg weer in en rem je wat harder voor je echt instuurt.

Het draaien zelf doe je altijd op een snelheid waarvan je zeker bent dat je bij het uitkomen zeker de binnenkant kan houden als dat nodig zou blijken.
Als je bij het uitkomen echter geen tegenliggers ziet houdt er niets je tegen om wat steviger uit te accelereren en ook daar de volle breedte van de weg te gebruiken.

Iedereen maakt natuurlijk fouten.
Zo heb ik zelf ook eens, toevallig of niet op de afdaling uit de filmpjes, zwaar tegen die laatste regel gezondigd.
Ik had het geluk dat er geen tegenligger kwam want anders had ik daar mooi in het decor gehangen...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Haarspeldbochten: een kleine handleiding

Post by Schussboelie »

TuttoTerreno wrote: 04 Oct 2021 14:13Verbazingwekkend dat het een contraire visie is om blinde bochten niet aan te snijden (en te beeindigen) op het baanvak van de tegenligger.
Zo blind zijn die bochten niet.
Zeker niet als je er rekening mee houdt dat ook de tegenliggers aan lage snelheid rijden.
F M pakt die bochten aan 20km/u...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply