Ketting spannen for dummies
Ketting spannen for dummies
Een ketting spannen for dummies...
Ik zet de motor op de zijpikkel,
ik zet de achteras los,
ik draai de contramoerkes los, en span de moerkes op tot de ketting nog 2.5cm speling heeft.
ik span de contramoerkes weer aan en voel nog eens aan de ketting.
Ik zet de achteras vast op moment en...... de ketting staat te strak...
want door de as vast te draaien duw ik het wiel weer naar achter??
Ik zet de motor op de zijpikkel,
ik zet de achteras los,
ik draai de contramoerkes los, en span de moerkes op tot de ketting nog 2.5cm speling heeft.
ik span de contramoerkes weer aan en voel nog eens aan de ketting.
Ik zet de achteras vast op moment en...... de ketting staat te strak...
want door de as vast te draaien duw ik het wiel weer naar achter??
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Re: Ketting spannen for dummies
ik zet de moto meestal op de middenpoot of de paddockstand
ik draai het wiel tot ik het strakskte punt van de ketting heb
centrale as loszetten
ketting op spanning zetten en zorgen dat het wiel centraal staat (tenzij excentersysteem met mono-arm
)
bout as handvast zetten, moeren vastzetten en contermoeren ook vastzetten
kettingspanning nog eens checken
bout as echt goed vast zetten en borgpen of splitpen vastmaken.
ik draai het wiel tot ik het strakskte punt van de ketting heb
centrale as loszetten
ketting op spanning zetten en zorgen dat het wiel centraal staat (tenzij excentersysteem met mono-arm

bout as handvast zetten, moeren vastzetten en contermoeren ook vastzetten
kettingspanning nog eens checken
bout as echt goed vast zetten en borgpen of splitpen vastmaken.
2016: 45000
2017: 17000

Re: Ketting spannen for dummies
Voortbomen op ketting:
Visje of klinken?
Klinken met 2 hamers of met een toolke?
en waar nog op te letten?
Waarschijnlijk wordt er dit weekend of volgend weekend een ketting vervangen :p
Visje of klinken?
Klinken met 2 hamers of met een toolke?
en waar nog op te letten?
Waarschijnlijk wordt er dit weekend of volgend weekend een ketting vervangen :p
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Re: Ketting spannen for dummies
Geen idee, heb tot nu altijd geklonken kettingen gehad.
en bij de laatste set werd er teveel kracht op tool gezet, dus die schakel staat permanent vast onder een hoekje...
met twee hamers lijkt mij nogal zozo...
en bij de laatste set werd er teveel kracht op tool gezet, dus die schakel staat permanent vast onder een hoekje...

met twee hamers lijkt mij nogal zozo...

2016: 45000
2017: 17000

Re: Ketting spannen for dummies
ik klink ook liefst,
en heb bij mijn laatste nieuwe ketting ook de indruk dat ik te vast heb gezet, niet zo vast dat onder vaste hoek staat, maar als motor op middenbok staat en in 5de draait met achterwiel los van grond, dan ligt de ketting aardig te kletteren.
Dus volgende keer toch op letten van niet te vast aan te draaien.
en heb bij mijn laatste nieuwe ketting ook de indruk dat ik te vast heb gezet, niet zo vast dat onder vaste hoek staat, maar als motor op middenbok staat en in 5de draait met achterwiel los van grond, dan ligt de ketting aardig te kletteren.
Dus volgende keer toch op letten van niet te vast aan te draaien.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today
Re: Ketting spannen for dummies
Dit is nu de reden waarom ik voor cardan kies omdat ik geen bal verstand heb om die ketting aan te spannen, maar dit ziet er wel een handig toolke uit om dit probleem op te lossen https://www.tru-tension.fr/
-
- Posts: 740
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Ketting spannen for dummies
Als ge uw kettingset bestelt bij RAD, kunt ge (meestal) een toolke lenen (mits waarborg van €100); best es even vooraf informeren.
Zelf heb ik die van Sint-Pieters-Leeuw overgekocht bij de sluiting van de winkel (jaja, ik stond door omstandigheden op de eerste rij).
De volgorde van demontage van de oude kettingset is wel van belang ...
Re: Ketting spannen for dummies
stekker in kontakt, op knopke duwen en slijpen maar?den Bullet wrote: ↑17 Aug 2018 09:29De volgorde van demontage van de oude kettingset is wel van belang ...

2016: 45000
2017: 17000

-
- Posts: 740
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: Ketting spannen for dummies
Neje; eerst uw ketting doorslijpen en dan pas 't voorste kettingwiel losmaken ...Stefke wrote: ↑17 Aug 2018 12:15stekker in kontakt, op knopke duwen en slijpen maar?den Bullet wrote: ↑17 Aug 2018 09:29De volgorde van demontage van de oude kettingset is wel van belang ...![]()

Re: Ketting spannen for dummies
Elke ketting klettert in't rond als ge uwe moto in 5e laat draaien op ralenti met het achterwiel van de grond. Niks abnormaals mee. Kettingen klinken heb ik jarenlang met een stuk treinrail en een zware hamer gedaan. Nooit enig probleem mee gekend. Het helpt natuurlijk wel als ge dat een beetje met gevoel doet. Tegenwoordig gebruik ik twee zelfgemaakte hardmetalen tools, eentje voor de holle koperen asjes om het open te kloppen, eentje voor de stalen volle asjes om er 4 afgeschuinde kantjes in te kloppen.
Demonteren idd altijd eerst voorste tandwiel lossen en dan afslijpen met de slijpschijf. Allemaal niet teveel onnodig spel van maken...
Ook het fenomeen van de ketting die zichzelf bijspant als ge de moer aandraait komt veel voor. Komt dikwijls van lichtjes fout geproduceerde achterbruggen die ze "doen passen hebben" op de breedte van het achterwiel en de spacers, kwestie van die achterbrug niet bij het oud ijzer te moeten zwieren. De beide poten van de achterbrug lopen daarbij lichtjes naar elkaar toe waardoor het wiel een klein beetje in een bepaalde richting kan schuiven totdat de spankracht van de as en de moer dat teniet doen. Als ge'r zo ene hebt kunt ge dat incalculeren in de spanning van de ketting. Trial and error.
Demonteren idd altijd eerst voorste tandwiel lossen en dan afslijpen met de slijpschijf. Allemaal niet teveel onnodig spel van maken...
Ook het fenomeen van de ketting die zichzelf bijspant als ge de moer aandraait komt veel voor. Komt dikwijls van lichtjes fout geproduceerde achterbruggen die ze "doen passen hebben" op de breedte van het achterwiel en de spacers, kwestie van die achterbrug niet bij het oud ijzer te moeten zwieren. De beide poten van de achterbrug lopen daarbij lichtjes naar elkaar toe waardoor het wiel een klein beetje in een bepaalde richting kan schuiven totdat de spankracht van de as en de moer dat teniet doen. Als ge'r zo ene hebt kunt ge dat incalculeren in de spanning van de ketting. Trial and error.
Nil volentibus arduum
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest