Spaakwielen ktm

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Spaakwielen ktm

Post by TRooPER »

r4 moto's in destelbergen geeft voor mijn 640adv ook paar keer spaak gestoken en de rest nagekeken.
geen problemen mee gehad nadien (met die wielen)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

Hmm, kunnen lagers al versleten zijn na 40.000km ? Ik voel geen speling als ik het wiel beweeg of zo.
De oude band is achtergebleven bij de bandenboer...
De verkoper zou er "alleen maar" woon/werk mee gedaan hebben, maja, hoe zeker kun je daarvan zijn h?, hij verkocht hem na 3 jaar omdat ie afgeschreven was.
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Spaakwielen ktm

Post by TRooPER »

Hmm, kunnen lagers al versleten zijn na 40.000km ? Ik voel geen speling als ik het wiel beweeg of zo.
De oude band is achtergebleven bij de bandenboer...
De verkoper zou er "alleen maar" woon/werk mee gedaan hebben, maja, hoe zeker kun je daarvan zijn h?, hij verkocht hem na 3 jaar omdat ie afgeschreven was.

tijdens mijn woon/werk met de 640adv reed ik ook over voetpaddorpels, drempels met de GAS erop, ....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Spaakwielen ktm

Post by bompa »

Hmm, kunnen lagers al versleten zijn na 40.000km ? Ik voel geen speling als ik het wiel beweeg of zo.
De oude band is achtergebleven bij de bandenboer...
De verkoper zou er "alleen maar" woon/werk mee gedaan hebben, maja, hoe zeker kun je daarvan zijn h?, hij verkocht hem na 3 jaar omdat ie afgeschreven was.
Als je je wiel niet zijdelings kan bewegen of er zit niks speling op is de kans wel klein op een lager die stuk is denk ik

Misschien toch best een wielemaker zoeken hier of daar, spijtig die ik wist doet da niet meer wegens te oud,maar die
maakte die wielen veel sterker met ze anders te herspaken

Hij zal zich wel is gewaagd hebben,aan hier en daar een onverhard wegeltje zeker met wa putten in, dat zijn eigenlijk de gevaarlijkste met een zware allroad , kom je kleine nogal diepe putten tegen , en je bost daar met je voorwiel in heb je prijs ,
Met mijne enduro ga ik dan gewoonlijk naar achter hangen en gaas ,en dat voorwiel gaat dan vlot de lucht in en over die putten
Maar met de KTM en den Tenere is da niet zo makkelijk , het gaat wel maar daar moet je harder op werken die momenten

User avatar
Blackbert
Posts: 3444
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Spaakwielen ktm

Post by Blackbert »

in 't mijne zit ook een 'slagje' beetje ovaal, beetje uit center li-re. je ziet het alleen op de balanceersteun of als ik over mijn ruit ga kijken tijdens 't rijden. verder geen last van. Hoeft niet pers? te komen door offroad te gaan.
Iemand die er verstand van heeft kan dat daar uithalen. R4 bvb, maar da's weer in Gent.
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

in 't mijne zit ook een 'slagje' beetje ovaal, beetje uit center li-re. je ziet het alleen op de balanceersteun of als ik over mijn ruit ga kijken tijdens 't rijden. verder geen last van. Hoeft niet pers? te komen door offroad te gaan.
Iemand die er verstand van heeft kan dat daar uithalen. R4 bvb, maar da's weer in Gent.
Kheb r4 gemaild.
Tis een hoogslag zegt de bandenboer, ik voel da vrij ferm als ik rij.
Hoe komt het dat ik dat niet voelde met de vorige voorband, de scorpion ??
Keep going

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Spaakwielen ktm

Post by den Bullet »

Jan Luyten van Luytenimport

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

[quote]Jan Luyten van Luytenimport

Ik woon aan de kust h?, das wat ver Image
R4 moto's in destelbergen zou dat ook kunnen zegt ie in zijn mail, ik zoek nog even wat dichter bij huis...
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

Kga volgende week es langs bij Raes in Loppem.
Prijs zou 50euro zijn...
Keep going

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Spaakwielen ktm

Post by den Bullet »

Ik woon aan de kust h?, das wat ver Image
...
... ajommoja ...

Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Spaakwielen ktm

Post by Raketman »

Tis een hoogslag zegt de bandenboer, ik voel da vrij ferm als ik rij.
Hoe komt het dat ik dat niet voelde met de vorige voorband, de scorpion ??
Omdat dat een constructiefout is in de nieuwe buitenband. 'k Heb dat al verschillende keren voorgehad, om precies te zijn 2x met een Scorpion en 1x met een Anakee 2. Zo precies of uw wiel zelf gaat door een bandenwissel ineens hoogteslag krijgen...Johan heeft dat ook nekeer gehad. In alle gevallen zelfde oplossing : probleem weg met een nieuwe buitenband.

Ge kunt dat toch gemakkelijk zelf vaststellen of de slag in den band of in het wiel zit : op de middenbok, blokske onder de carterplaat zodat het voor wiel van de grond staat, een ander blokske hout (stapel boeken, bak bier, wees creatief) met daaraan vastgeplakt een potlood of iets anders dun. Ge zet dat naast uw voorwiel aan de rand van de velg en ge laat uw voorwiel draaien. Dan ziet ge direct of de lijn van de velg ne slag heeft of niet, of er nen boebel in den band zit ergens.

Ruwe test van de spakenspanning is nog simpeler : zelfde situatie dan hierboven, ge laat het wiel draaien en ge laat ne schroevendraaier (ofzo) tegen de spaken tikken. Als er een spaak is die ineens veel doffer klinkt dan de rest weet ge't direct h?...Als ze allemaal min of meer even schoon rinkelen is er niks aan de hand.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Spaakwielen ktm

Post by Muug »

Als er een spaak is die ineens veel doffer klinkt dan de rest weet ge't direct h?...Als ze allemaal min of meer even schoon rinkelen is er niks aan de hand.
Kan het niet zijn dat de as off-center is, met alle spaken goed aangetrokken en dus goed klinkend? In dit geval is de spakentest niet sluitend natuurlijk. Maar, het off-center fenomeen zou je natuurlijk wel al van in 't begin aan 't voelen zijn.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Spaakwielen ktm

Post by Tom Thumper »

Als er een spaak is die ineens veel doffer klinkt dan de rest weet ge't direct h?...Als ze allemaal min of meer even schoon rinkelen is er niks aan de hand.
Kan het niet zijn dat de as off-center is, met alle spaken goed aangetrokken en dus goed klinkend? In dit geval is de spakentest niet sluitend natuurlijk. Maar, het off-center fenomeen zou je natuurlijk wel al van in 't begin aan 't voelen zijn.
Je moet wel de volgorde van een goede manual volgen h?! Eerst de potloodtest, dan de schroevendraaiertest. Image

Schonen uitleg van Raketman, maar dat zijn we ondertussen gewoon.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Spaakwielen ktm

Post by Muug »

De as zal wel niet off-center worden door een bandenwissel he.
neeneen, dat insinueer ik ook niet Image ik had het eerder over het feit dat het wel degelijk mogelijk is dat alle spaken goed "klinken" maar dat de as off-center is. Image

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Spaakwielen ktm

Post by Nickel »

Waar hebt ge uw bandekes laten leggen ?
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

Waar hebt ge uw bandekes laten leggen ?
Maertens in jabbeke, ik ga daar altijd, tot nu toe tevreden van.
Tis de eerste keer dat ie die Scouts verkoopt, maar het monteren zal nie verschillend zijn dan de Scorpion toch ?
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

All?, Raes heeft dat goed opgelost, de slag van een halve cm is eruit Image

Maar er is probleem opgedoken, zie topic ketting spannen.
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by F M »

Peter, lag het nu aan de band of aan de spaken ?
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

Peter, lag het nu aan de band of aan de spaken ?
Ik vermoed ad spaken
Keep going

Post Reply