Spaakwielen ktm

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by F M »

Ik heb denk ik hetzelfde voor.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by petervdc »

Ik heb denk ik hetzelfde voor.
Es laten nazien dan ?
Er bestaan ook "gadgets" die de spaak spanning meten, een toestelleke dus dat ge rond uw spaak zet.
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Spaakwielen ktm

Post by bompa »

Ik heb denk ik hetzelfde voor.
Dat zal nog wel garantie zijn zeker als ze gewoon losgekomen zijn, normaal moeten ze die spaken tijdens de eerste onderhoudsbeurten nakijken , zo was dat toch bij mijn moto's met spaakwielen

Na een paar keer controleren komt daar eigenlijk niet makkelijk meer iets aan tenzij je in een gat of op een obstakel rijd of zo .
Er zijn momentsleutels voor heb ik al is gezien , maar dat zal je heel waarschijnlijk geen 2 keer gebruiken denk ik .

Ik heb in den tijd bij mijne kdx maar een gewoon steeksleuteltje gebruikt om de velg te vervangen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by F M »

Raketman wrote:Ruwe test van de spakenspanning is nog simpeler : zelfde situatie dan hierboven, ge laat het wiel draaien en ge laat ne schroevendraaier (ofzo) tegen de spaken tikken. Als er een spaak is die ineens veel doffer klinkt dan de rest weet ge't direct h?...Als ze allemaal min of meer even schoon rinkelen is er niks aan de hand.
Ik heb dit (eindelijk :oops: ) eens getest. Er is ??n spaak rechts vooraan die duidelijk hoger klinkt dan de andere. Niet doffer dus. Zal ook wel verkeerd zijn, neem ik aan ? Dus toch maar eens bij de dealer langs, of moet ik een specialist zoeken ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Spaakwielen ktm

Post by Bij »

Hier een dorpke verder zit ne meester in spaakwielen wielspaker

misschien is contacteren,
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by F M »

Voor mij is dat meer dan ??n dorpke verder :wink:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Spaakwielen ktm

Post by Tom Thumper »

Geen zorgen over maken zolang uw voorwiel mooi recht draait. Het is best mogelijk dat de een spaak een beetje harder gespannen is als de andere. Die dingen dienen om uw velg recht te houden/trekken. Soms moet er eentje harder aangedraaid zijn dan een andere.

Als uw voorwiel een beetje paraplu komt te staan ga je dat wel voelen, vooral bij lage snelheden gaat uw stuur schudden. Je voelt dat echt.

Als je niks voelt, gewoon gaazzz geven, als je niet gerust bent even langs de dealer, als die zegt dat uw wiel volledig om zeep is en dat zo iets echt niet meer recht krijgen, dan is het tijd om langs een specialist te gaan.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by F M »

O maar ik voel het wel degelijk hoor. Net als bij Peter, bij lage snelheden is het net alsof je over een wafelijzer rijdt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Spaakwielen ktm

Post by Tom Thumper »

En heb je al eens gekeken zoals Raket hiervoor geschreven heeft, of er een slag in uw wiel zit? Dat is echt niet moeilijk om na te kijken, dat lukt ook met twee linkse handsen. ;-)
Raketman wrote: Ge kunt dat toch gemakkelijk zelf vaststellen of de slag in den band of in het wiel zit : op de middenbok, blokske onder de carterplaat zodat het voor wiel van de grond staat, een ander blokske hout (stapel boeken, bak bier, wees creatief) met daaraan vastgeplakt een potlood of iets anders dun. Ge zet dat naast uw voorwiel aan de rand van de velg en ge laat uw voorwiel draaien. Dan ziet ge direct of de lijn van de velg ne slag heeft of niet, of er nen boebel in den band zit ergens.
En als je echt een slag in je wiel hebt, kan je best eens langs een dealer gaan, normaal zouden ze dat bij moneycare toch wel moeten kunnen. ;-)
Echt moeilijk is het niet om een wiel terug recht te krijgen, meten zoals hierboven beschreven, is het belangrijkste maar je moet wel een beetje weten wat je doet als je spaken gaat spannen of ontspannen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Spaakwielen ktm

Post by bompa »

Voor alle zekerheid ook is naar het loopvlak van den band zien of dat ok is

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by F M »

Ik had het voor zowel met de oude als de nieuwe band, dus verwacht ik niet dat het aan de band ligt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Spaakwielen ktm

Post by Tom Thumper »

Als ik sebiet van het werk kom, passeer ik zo ongeveer denk ik. Moet ik eens komen meten? Stuur maar een PM met uw adres en ik kom langs.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Spaakwielen ktm

Post by F M »

Oei, dieje subiet is al lang gepasseerd, vrees ik... Maar je bent natuurlijk altijd welkom , Tom.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Spaakwielen ktm

Post by bompa »

F M wrote:Ik had het voor zowel met de oude als de nieuwe band, dus verwacht ik niet dat het aan de band ligt.
Ik vermelde het maar omdat ik het is heb voorgehad met een voorband bij mijne cbr1000f in den tijd.


Dan best is op zijne middenbok zetten en er ook vanvoor een krikje bijzetten of iets anders tot hij met zijn voorwiel van de grond staat,
Draaien met dat wiel en kijken waar de slag of bult zit

En als't daar niet te vinden is , misschien dat balhoofd is laten nakijken,heb ik bij den cbr ook is voorgehad

Post Reply