Wat is wijsheid

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Post by Koeno »

Mijn Sevenfifty is nu 21jaar oud... en 65.000km afgelegd...

Probleem 1:
De vering, heb ik langzaam aan het gevoel dat deze zijn beste tijd gehad heeft (voor en achter)...

Achter staat deze op stand 5 (van 5) en nog heb ik niet het gevoel dat deze echt "hard"/"stug" is....
de voorkant is ook niet meer wat het zou moeten zijn (gemakkelijk induuwbaar).

is vooraan olie en de nodige ringen vervangen voldoende?
en hoe gaat dit achteraan in zijn werk?

Of.... in de buurt zit een hyperpro center,
die voor 385 voor en achter de vering vervangt en olie... (de nodige ringen blijkbaar niet).

Probleem 2:
Remmerij: zit best goed, maar ik denk er toch over om staalomvlochten remleidingen aan te schaffen,
wat kost dit zo ongeveer? (inclusief montage?)


Probleem 3:
De koppeling begint te slippen vanaf 7000 toeren (zeer sportief rijden dus :p)
wat kost dit ongeveer bij de dealer?

nu wil ik best wel investeren in mijn motor, maar ik voel de nood niet om mijn portefeuille te plunderen als het niet nodig is.
Probleem 3 is zoiezo eentje dat bij het volgende onderhoud (binnen de maand nog) wordt aangepakt...
de andere 2 zijn op dit moment eerder "luxe problemen".

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat is wijsheid

Post by Muug »

kijk
nu moet jij voor jezelf beslissen hoever je gaat in het soigneren van je liefste schat.

Ga je andere vering monteren (voor progressieve veer plus aangepaste olie en achter andere schokbreker), dan ga je je beestje niet meer herkennen, je gaat kunnen sturen als een racer.

Idem met stalen remleidingen. Je gaat nog nooit zo hard hebben kunnen remmen.

Beide upgrades zijn dus zeker de moeite waard.

Maar alleen jij kan voor jezelf uitmaken waar je zin in hebt: oud beest weg en nieuw beest in huis, of oud beestje soigneren en koesteren. Dat kunnen wij niet voor jou beslissen.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wat is wijsheid

Post by Koeno »

blijven doet ze zoiezo hoor,
(motor is een droombeestje, niet te veel en niet te weinig vermogen, comfortabel voor 2 en ik kan er moeiteloos kilometers mee afhaspelen Image )

maar sommigen zeggen dat de vering verre van veel verschil gaat maken...

nu had ik prijs van de hyperpro gekregen 385eur ( voor en achter)
maar dan vertelde iemand anders dat progressieve veer maar 100euro kost??
is het bij hyperpro dan puur de naam dat ik betaal?
en volgens jou maakt het dus een enorm verschil?

De stalen remleidingen, dat lijkt mij zo'n grote kost nog niet te zijn?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Wat is wijsheid

Post by duibhce Kaelann »

blijven doet ze zoiezo hoor,
(motor is een droombeestje, niet te veel en niet te weinig vermogen, comfortabel voor 2 en ik kan er moeiteloos kilometers mee afhaspelen Image )

maar sommigen zeggen dat de vering verre van veel verschil gaat maken...

nu had ik prijs van de hyperpro gekregen 385eur ( voor en achter)
maar dan vertelde iemand anders dat progressieve veer maar 100euro kost??
is het bij hyperpro dan puur de naam dat ik betaal?
en volgens jou maakt het dus een enorm verschil?

De stalen remleidingen, dat lijkt mij zo'n grote kost nog niet te zijn?
Progressieve veren (inclusief olie) van degelijke kwaliteit (hyperpro, Wilbers, ...) vooraan zullen rond de 100-110EUR liggen. Achteraan ga je ongeveer evenveel betalen voor enkel de veer.
Maar zoals Muug al had aangegeven ga je vanachter best voor een hele nieuwe shock. Tenzij de huidige een model is dat kan gereviseerd worden. Een nieuwe zal je tussen de 400-500 EUR kosten vermoed ik. Maar het werk om ze te installeren is vrij eenvoudig zelf te doen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wat is wijsheid

Post by Blackbert »

Vering.
hopelijk is de olie in je vork ook geen 20 jaar oud.
385?, is dat montage inbegrepen?
een set voorveren kost typisch iets van 90?. nog een paar liter olie en een set dichtingen. bij een vork van die leeftijd zou ik toch zeker aandringen de glijbussen mee te vervangen.
achteraan is dat stereovering, right? geen idee of die uit elkaar kunnen (die van de Transalp niet, daarom). indien wel, zelfde behandeling als vooraan. alleen nieuwe veren zal wel een verschil geven, maar 't kan nog beter uiteraard. volledig nieuwe schkbrekers zijn wel top, maar ook duur.
vraag ook maar eens naar veren die passen voor jou gewicht en rijstijl. waarschijnlijk beetje straffer dan standaard.
Remmen.
rubberen leidiingen van 20 jaar oud zijn eerder ballonnekes. via de dealer bestellen bij bikedesign. rondom moet voor een 150? te regelen vallen. montage en nieuwe vloeistof/ontluchten is niet moeilijk.
Koppeling: gevoerde platen waarschijnlijk fin de carri?re. EBC platen en een setje drukveren zit rond de 100?. tel daar eventueel nog wat dichtingen bij en je bent er.

Als dat allemaal goed uitgevoerd wordt ga je je motor inderdaad niet meer herkennen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Wat is wijsheid

Post by Bij »

Vering upgrade is best zijn geld waard. Ik heb bij mijne ouwe GS Vooraan progressieve veren en iets dikkere olie en vanachter een nieuw reviseerbare shokker gestoken. Het resultaat voelt ge wel degelijk . Ik heb alles bij Technoflex besteld en zelf gemonteerd denk dat ik alles bij mekaar 500? kwijt was.

Stalen remleidingen gewoon doen als da redelijk standaard leidingen zijn vind ge die wel op het net . Monteren is iets dat ge vrijgemakkelijk zelf kan. Het verschil is voelbaar Image
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Wat is wijsheid

Post by laouen »

blijven doet ze zoiezo hoor,
(motor is een droombeestje, niet te veel en niet te weinig vermogen, comfortabel voor 2 en ik kan er moeiteloos kilometers mee afhaspelen Image )
klinkt als mijn FZ Image
maar sommigen zeggen dat de vering verre van veel verschil gaat maken...
juist ja Image Als ik dat zo hoor, denk ik dat Pol hierboven groot gelijk gaat hebben... Je gaat die motor niet meer herkennen!
Als je voor jezelf beslist hebt dat ze blijft, je er nog bakken plezier aan beleeft en motorisch alles nog in orde is, dan zou ik persoonlijk de vering upgrade er zeker nog bij nemen. Het gaat het plezier alleen maar vergroten.

Net zoals de remmen trouwens, hoewel dat iets minder hoog op de lijst zou staan bij mij.
nu had ik prijs van de hyperpro gekregen 385eur ( voor en achter)
maar dan vertelde iemand anders dat progressieve veer maar 100euro kost??
is het bij hyperpro dan puur de naam dat ik betaal?
en volgens jou maakt het dus een enorm verschil?
385 EUR voor en achter lijkt me niet overdreven duur, maar ik neem aan dat dat zonder plaatsing is? En vooraan enkel de de veer en olie? Daar moet je nog bourages bij rekenen natuurlijk.
100 EUR lijkt mij de prijs voor progressieve veren incl. olie vooraan. En hyperpro is nog niet het duurste van't duurste hoor.

Als je goed spul aan een eerlijke prijs wil, kan ik je altijd Stefan van BRS aanraden! Die heeft de vering van de FZ een paar jaar geleden onder handen genomen en ik herkende die motor nadien niet meer Image Als ik me niet vergis hangen hier nog wel wat tevreden klanten van Stefan rond...
De stalen remleidingen, dat lijkt mij zo'n grote kost nog niet te zijn?
nee, idd. En dat kan je behoorlijk makkelijk zelf doen ook.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Wat is wijsheid

Post by duibhce Kaelann »

achteraan is dat stereovering, right?
Ah juist, dat zijn stereoveren. Dus dat is dan:
- 100EUR voor progressieve veren inclusief olie vooraan
- 2 * 100-120EUR voor progressieve veren achteraan

inclusief bourages is 385EUR dan nog wel een acceptabele prijs.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wat is wijsheid

Post by Koeno »

Ik ga proberen op alles te antwoorden:

Achterschok:
Ik had al gekeken naar een andere schokkert voor achter (inderdaad een stereo vering en ik vermoed dat daar niets aan te reviseren zal vallen).
maar ohlins (een mens wilt eens wat) kost wel even 740eur. (zonder montage -> is misschien wel nog doenbaar zelf).

Voorvork:
De olie in het voorvork is minstens 4jaar...
Ik heb deze nooit laten vervangen, en weet niet wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft.
Qua hyperpro prijs:
deze verenset ( voor + achter ) word geleverd en geplaatst en afgesteld voor 385? .

Remmen:
Remleidingen, zijn te bestellen voor 150euro rondom. Zelf installeren is volgens velen goed mogelijk,
maar kheb nog nooit aan hydraulische remmen gewerkt (ontluchten enzo).
Tis niet dat ik het gevoel heb dat het niet remt, maar tmag iets meer zijn.


Koppeling
de koppeling laat ik zoiezo bij dealer doen samen met het onderhoud...


Dat het een investering word, dat begrijp ik al te goed,
maar ik wil er dan ook iets uithalen natuurlijk... Als de meesten hier overtuigd zijn,
dan kan dat de kost verantwoorden he Image
(de gedachte zit erbij dat ik het beestje wel is volledig wil laten afstellen zelfs, maar ook mijn maandloon heeft grenzen).

ben blij dat er geen reacties zijn als:
verkopen, is het niet waard Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat is wijsheid

Post by Muug »

als er iets het niet waard is, volgens mij persoonlijk, dan is het de 740 euro voor Ohlins. Liever dan slechts de helft betalen voor iets van wp of technoflex of hyperpro of wilbers ...... Je gaat sowieso een enorm verschil merken.

Ohlins zou ik reserveren voor sportmoto's of zeer populaire moto's met een enorme achterban, zoals ouwe 2kleps GSsen.

Ook verloren geld : een apart -duur- expansievat om de veervoorspanning van je schokbreker mee te regelen. Zelf ook gedaan ooit. Tien keer aan gevezen, bleek de default stand de beste te zijn....

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Wat is wijsheid

Post by duibhce Kaelann »

voor op mijn Tenere heb ik wel een Wilbers met extern instelbare veervoorspanning gekozen. Maar ook enkel omdat ik op de vorige Tenere geleerd heb dat het echt wel nodig is om die aan te passen als ik met veel bagage rijdt. En de manuele ring is nagenoeg onherkenbaar op de ten. Dat kostte me gewoon te veel moeite.
nu met de vering van de Tenere wel een en ander aankunnen. Op de baan, in het veld, met en zonder bagage, ...

Op de CB zijn die veren veel gemakkelijker te bereiken dus is zoiets zinloze extra kost.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wat is wijsheid

Post by Muug »

Feit : op mijn VFR heb ik het ook gemist, daar was die ring ook onmogelijk te bedienen.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Wat is wijsheid

Post by fore »

Image ... Ter mijnen verduidelijking:
Image ... heb je het over de veren of over de schokdempers ... (en die kun je niet 'apart' verkrijgen/vervangen ... I suppose)


Ik ga me voor de rest nie moeien ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Wat is wijsheid

Post by TRX »

Ivm die remleidingen, das veel goedkoper dan 150?, voor 75? heb je dubbele remleidingen voor 'vanvoren'.
Achteraan is niet nodig, das puur show op een gewone wegmoto.

Dat zelf plaatsen is in principe vrij makkelijk te doen,half literke (of literke) remvloeistof kost ook de wereld niet, gewone DOT4 is meer dan voldoende.
En dan eens zoekfunctie gebruiken, is hier ongetwijfeld al meerdere keren uitgelegd.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wat is wijsheid

Post by Koeno »

De vering, ga ik dan toch voor die hyperpro's eens gaan luisteren,
prijs is niet mis, maar als het de moeite waard is....


over de remmen:

mijn sevenfifty heeft momenteel zo'n tussenstuk onder de koplamp waar de leiding van het remhendel overgaat in 2 aparte darmen voor de linker/rechter klauw.
Is het best dit zo te houden met stalen remleidingen, of kan je beter vanaf het reservoir met 2 leidingen vertrekken?
(wist niet dat dit kon, maar blijkbaar gaat dit dus? )

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Wat is wijsheid

Post by duibhce Kaelann »

Je zal beter af zijn met 2 aparte leidingen van aan het reservoir. In prijs zal het amper schelen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wat is wijsheid

Post by Blackbert »

misschien zelfs minder, 't zijn maar 2 leidingen ipv 3. alleen een langere banjobout erbij, om die 2 samen aan te sluiten aan 't reservoir.
grease up your baby for a ball on the hill

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Wat is wijsheid

Post by TRX »

Idd, 2 aparte, bout worden meegeleverd.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Wat is wijsheid

Post by Koeno »

De hyperpro veren zijn alleszins in bestelling.
Nu afwachten voor de lever / plaatsings data.

Dan gaat hij op onderhoud met vervangen van koppeling...

En als er dan nog budget over is, zijn de remmen aan de beurt Image
De zijn volgens mij ook eens toe aan een revisie beurtje,
maar weet niet of ik dit zelf durf...
zou natuurlijk in een "go" zijn met de stalen remleidingen...

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Wat is wijsheid

Post by Theo »

oei, ik ben al te laat, ik dacht nog even te zeggen dat je voor de vering ook eens bij Thijs in Melveren kan horen, WP aan redelijke prijzen.

Post Reply