Rammelaar

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Post by duibhce Kaelann »

Gisteren even met de Tenere naar Motodeluxe gereden om eindelijk eens die risers te halen die ik al lang wil installeren. Tijdens het rijden gemerkt dat er nogal wat geratel uit het blok kwam, in elk geval meer dan wat normaal is voor de eencylinder. Bij een warm blok was het nog duidelijker te horen. Dus vandaag nadat ik de risers had geinstalleerd den boel ne keer open gehaald.

De voornaamste verdachten waren de distributieketting(spanner) en de kleppen. Eerst maar het kapje van het nokkenastandwiel eraf gehaald om de distributieketting te bekijken. Dat zag er op het eerst zicht goed uit, geen speling op de ketting. De kleppendeksel liggen jammer genoeg een heel stuk moeilijker bereikbaar. Eerst het zadel eraf, dan de knipperlichten en tankcovers, daarna de tank zelf. Gevolgd door de covers van het koelwaterreservoir en de uitlaatbochten zodat de radiator los kan. De motor moet op TDC staan voor de klepspeling te meten en daarvoor moet de krukas manueel verdraaid worden. Maar daarvoor zit de G-IT belly pan en motorbescherming in de weg. dus die moet er ook af.

Daardoor kon ik ook gemakkelijker aan de olieaflaatdop , de ideale gelegenheid om die te vervangen door dit ingenieuze ding:
Image
Dat zou toekomstige oliewissels een stuk gemakkelijker en properder moeten maken.

Soit, terug naar die kleppen. den boel op TDC gezet en begonnen bij de inlaatkleppen. Dat deksel zit mooi recht onder de tank en is gemakkelijk bereikbaar. De voelermaat van .15mm ging er net tussen. Dat begint niet goed want de speling moet tussen .09 en .13mm zijn. Bijstellen is gelukkig wel eenvoudig. Met een zeskantje de zekeringsmoertjes los zetten en met een schroevendraaier de stelschroef wat indraaien met de 0.10 voelermaat er tussen. Beide kleppen aan de inlaatkant zijn dus bijgesteld. Daarna de uitlaatkant ook gecontroleerd, maar daar was gelukkig alles binnen de marges. Gelukkig, want er is daar echt amper ruimte om met de zeskant en de schroevendraaier ergens aan te kunnen.

De boel weer in elkaar gezet en even gestart. Dat klonk toch al een stuk normaler. Hopelijk is het daarmee ook volledig opgelost zodat ik met een gerust hart naar la douce France kan trekken volgend weekend...

we hebben ons werk dus weer gehad vandaag.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4501
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Rammelaar

Post by zappa »

een mannekes konijn? Image uwen moto?
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Rammelaar

Post by laouen »

En daarmee heb ik ook es een ontmantelde XT mogen bewonderen Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Rammelaar

Post by Theo »

En daarmee heb ik ook es een ontmande XT mogen bewonderen Image
Image Image Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Rammelaar

Post by Tom Thumper »

Zorg maar dat tegen zaterdag alles terug in elkaar zit! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Rammelaar

Post by TRooPER »

ik dacht hier iets nuttig te kunnen lezen over "rammelaars"
dan komen ze af met technische motoroperaties,


bytheway, ik heb ook zitten twijfelen voor zo een aflaatoliesysteemke, dat zou het idd properder moeten maken,
maar in mijn geval, kon ik dan de magneetoliedop niet meer gebruiken, EN ik moet ook onder de radiators olie aflaten,
dus dan blijft het toch een vettig boelke, dan laten we dat systeemke maar voor wat het is en gaan we voor de
100% voor de vettigheid Image




nog iemand die iets moet opereren voor vertrek, ne nieuwe moto moet kopen....,....., tis de moment h
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Rammelaar

Post by duibhce Kaelann »

EN ik moet ook onder de radiators olie aflaten,
Onder de radiator zit ook nog een aflaatdop, maar daar is het gemakkelijker om proper te doen dan met de dop aan het carter, waar de Imageplate schoon onder zit en de valbaar voor zit.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Rammelaar

Post by laouen »

nog iemand die iets moet opereren voor vertrek, ne nieuwe moto moet kopen....,....., tis de moment h?
ik moet Josefien nog van haar relax-weekje in het kuuroord in Tessenderlo gaan halen. Tis maar te hopen dat ze nog mee wil Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Rammelaar

Post by bompa »

. Tijdens het rijden gemerkt dat er nogal wat geratel uit het blok kwam, in elk geval meer dan wat normaal is voor de eencylinder. Bij een warm blok was het nog duidelijker te horen.

De voornaamste verdachten waren de distributieketting(spanner) en de kleppen.
.
Wij hadden vroeger op het werk zo een olie aflaatsysteem op elk machine dat op de werf werkte, dat was wel makkelijk

Is die distributiekettingspanner hydraulisch of nog met een bout , ik heb er nog niet naar gekeken,maar bij mij rammelt er ook zo iets van dien aard,ik had de distributieketting ook al in mijn gedachte

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Rammelaar

Post by duibhce Kaelann »

Is die distributiekettingspanner hydraulisch of nog met een bout
simpele bout en veer.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Rammelaar

Post by bompa »

Ok een van de dagen ga ik er ook is naar kijken, ik vond het de laatste keer raar toen ik die startte, hij rammelde naar mijn gedacht toch iets te veel, maar naarmate hij lager draaide minderde het rammelen en daarom dat ik dacht aan een hydraulische distributiekettingspanner,maar ik heb er toen eigenlijk niet naar gekeken omdat het minderde, ik liet hem een beetje warm draaien om is naar de olie te kijken,maar die stond nog op maximum,normaal kijk ik naar de olie als ik terug thuis kom met de moto.

Post Reply