Husqvarna TR650 Terra modificaties

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

.

Post by Wipr »

Daarnet bij bwmotors in Mechelen gestopt en eens gekeken hoe en wat. Er stond een strada met een paar 100km's op. Gebruikt als Demo, boodschappenfiets. 4200?. De vraag hoe ze het aanpakken om de kleppen te stellen was hun antwoord... We halen het blok er gewoon even onderuit. Duurt twee minuten en veel simpeler dan het te laten zitten.

Dat onthou je natuurlijk, twee minuten, dat ze je geen megafactuur onder de neus schuiven natuurlijk. :devil:
Blijf erbij, voor dat geld kan je niet twijfelen maar het geld moet er wel zijn natuurlijk. Wachten tot we terugkrijgen van de staat.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

.

Post by duibhce Kaelann »

Wipr wrote:De vraag hoe ze het aanpakken om de kleppen te stellen was hun antwoord... We halen het blok er gewoon even onderuit. Duurt twee minuten en veel simpeler dan het te laten zitten.
De eerste keer dat ik de kleppen zelf ga doen, doe ik het toch op de klassieke (meer omslachtige) manier. Maar dan vooral omdat ik dan van de gelegenheid gebruik kan maken om de gekende luchtfilterkastproblemen structureel aan te pakken. Eens dat de luchtfilterkast in orde is zou ik toch ook ernstig overwegen om het blok er onderuit te halen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

.

Post by Wipr »

Straffer nog, moeten die kleppen gesteld worden op 10.000km's? Als ze buiten de toleranties komen te liggen ga je dat toch merken. Dat je ze uitmeet tot daar aan toe maar stellen toch niet? De VFR had 50.000km en de kleppen zijn nooit bijgeregeld geweest. Meten wel, echt afstellen zeker niet. En ik heb daarnet toch ook snel eens gekeken. Buiten al die kabeltjes zie ik niet veel hindernissen om het blok er uit te halen. Vooral al die kabels en slangetjes zouden me zorgen baren.

Maar goed, bij BW hadden jullie de terra's ook gekocht niet? Leek mij een goede garage waarbij "goede" meer de intu?tie benadrukt.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

.

Post by duibhce Kaelann »

Wipr wrote:Straffer nog, moeten die kleppen gesteld worden op 10.000km's? Als ze buiten de toleranties komen te liggen ga je dat toch merken. Dat je ze uitmeet tot daar aan toe maar stellen toch niet? De VFR had 50.000km en de kleppen zijn nooit bijgeregeld geweest. Meten wel, echt afstellen zeker niet. En ik heb daarnet toch ook snel eens gekeken. Buiten al die kabeltjes zie ik niet veel hindernissen om het blok er uit te halen. Vooral al die kabels en slangetjes zouden me zorgen baren.
Volgens het boekje checken om de 10000km, regelen indien buiten spec. Maar om te checken moet je net zogoed de boel demonteren, dus dat ga je echt niet elke 10000km doen. Zeker niet als je zoveel kilometers per jaar doet als wij. Dus inderdaad, enkel wanneer er symptomen zijn (warm lopen, olie verbruiken, krachtverlies, ...).
De kabels en slangetjes vallen mee hoor. Uiteindelijk gaat het enkel om olie- en koelvloeistofleidingen, gas- en koppelingskabels, benzineleiding en enkele stekkers van de elektronica.
Wipr wrote:Maar goed, bij BW hadden jullie de terra's ook gekocht niet? Leek mij een goede garage waarbij "goede" meer de intu?tie benadrukt.
BW inderdaad. Voorlopig maakt die een goede indruk, en zolang dat zo blijft en de motor nog onder garantie is ga ik daar blijven gaan. Daarna zal ik het meeste wel weer zelf gaan doen. Hopelijk is er tegen dan ook software beschikbaar om zelf de nodige resets te doen na het onderhoud.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Er is leven na de schijndood

Post by Wipr »

Iets anders. Ik zou gedacht hebben dat Husqvarna gewoon dood was maar dat is dus ook niet het geval dus eigenlijk zou het toch moeten dat onderdelen voor jullie terra nog jaren en jaren beschikbaar blijven toch?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Er is leven na de schijndood

Post by duibhce Kaelann »

Wipr wrote:Iets anders. Ik zou gedacht hebben dat Husqvarna gewoon dood was maar dat is dus ook niet het geval dus eigenlijk zou het toch moeten dat onderdelen voor jullie terra nog jaren en jaren beschikbaar blijven toch?
De Europese wetgeving vereist dat onderdelen nog minstens 10 jaar beschikbaar zijn. Aangezien Pierer nu eigenaar is van Husvarna ligt die verplichting nu dus bij hen. Al is voor bepaalde onderdelen al wel gebleken dat de levertijden serieus kunnen oplopen. Gelukkig zijn een heleboel zaken identiek aan de BMW mono's.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

.

Post by Wipr »

Ah dat is wel goed nieuws vind ik. Tja, de spaarpot wordt voller en voller en ik heb de strada (terra) bijlange nog niet afgeschreven. Ik val in herhaling maar blijf erbij dat het veel motorfiets is dat je krijgt voor de prijs dat je ervoor moet neerleggen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Tijd voor nog eens een update. Veel is er niet meer veranderd aan de motoren. Schermpjes van Screens For Bikes ge?nstalleerd wegens beu van het wachten op de Husqy OEM schermpjes.
Een kapotte Bikevis LED verstraler vervangen en een andere verplaatst op de houders die ik had ge?nstalleerd. Blijkbaar zijn de L-profielen die ik daarvoor gebruikt heb toch net wat dun om de pistes in de Balkan en de wegen in Oekra?ne te overleven.
Niets wereldschokkends eigenlijk.

Maar belangrijker was dit:
Image

Image

Image

Image

:shock:

Barsten in en stukken afgebroken uit zowel de wielhub als de tandwielhouder van laouen haar Terra. Vermoedelijk gevolg van een lager in de tandwielhouder die stuk is gegaan. Ze heeft dat niet direct opgemerkt en nog even doorgereden waardoor de speling van de tandwielhouder nog meer schade heeft kunnen aanrichten. :|

Bijna zagen we daardoor een leuk motorweekendje in de Champagne samen met het zootje ongeregeld van Motorum door onze neus geboord. Maar gelukkig vrij gemakkelijk (en betrekkelijk betaalbaar) een tweedehandse velg en tandwielhouder (met zo goed als gloednieuw tandwiel en verse lagers) van een BMW G650GS Sertao op de kop kunnen tikken op een Nederlandse motorsloop site.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by TRooPER »

straf dat er stukken van de wheelhub loskomen????? aan de buitenkant :yikes:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

huskybregt
Posts: 33
Joined: 26 Sep 2014 20:15

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by huskybregt »

amai :shock: dan gaan ik de lagers van mijn terra tog ook ma is controleren

mijn updates zijn;
-> led verstralers
-> hand guards cobra sw motech
-> crash bar SW motech
-> midden bok SW motech
-> bash plate Scheffelmeier Metall
-> windscherm Husqvarna
-> verwarmde handvaten
-> 12V socket / 2x usb socket

ps, foto's van mijn terra
Image
Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

TRooPER wrote:straf dat er stukken van de wheelhub loskomen????? aan de buitenkant :yikes:
Jups, doordat de tandwiellager helemaal uit elkaar is gevallen is er behoorlijk wat speling op het tandwiel gekomen. Dat is behoorlijk links-rechts beginnen flapperen en heeft zo de wielhub beschadigd. Daar lijkt het toch op.

huskybregt wrote:amai :shock: dan gaan ik de lagers van mijn terra tog ook ma is controleren
Volgens wat ik lees op CH is het niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Het is wel steeds de lager van de tandwieldrager die het begeeft. Vooral die goed in de gaten houden dus.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by bompa »

Misschien eerst de dichting stuk, dan vuil in de lager, en lager stuk, allee is maar een veronderstelling he, de lager moet toch van iets stuk gegaan zijn.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Stefke »

bompa wrote:Misschien eerst de dichting stuk, dan vuil in de lager, en lager stuk, allee is maar een veronderstelling he, de lager moet toch van iets stuk gegaan zijn.
Bij de Honde CBF-jes was dat:
2 x door te strakke ketting. Kettingen te kort geleverd door de garage, kon niet meer ontspannen worden! :w00t: Moto 1 na een week stuk, moto 2 een maand later.
1 x ongekend, ook stukken uit het wiel. Nieuwe velg 690 euro, occasietje ingestoken van CBF600
nu nog eentje stuk, wordt binnenkort vervangen...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by bompa »

Stefke wrote:
bompa wrote:Misschien eerst de dichting stuk, dan vuil in de lager, en lager stuk, allee is maar een veronderstelling he, de lager moet toch van iets stuk gegaan zijn.
Bij de Honde CBF-jes was dat:
2 x door te strakke ketting. Kettingen te kort geleverd door de garage, kon niet meer ontspannen worden! :w00t: Moto 1 na een week stuk, moto 2 een maand later.
1 x ongekend, ook stukken uit het wiel. Nieuwe velg 690 euro, occasietje ingestoken van CBF600
nu nog eentje stuk, wordt binnenkort vervangen...
Maar als je met de moto offroad gaat rijden is het toch wel belangrijk dat de ketting zeker niet te strak aangespannen is,
(op de baan ook niet) maar in't veld krijgt ze toch wel wat klappen te verduren als er redelijk wat putten in de weg liggen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

bompa wrote:Maar als je met de moto offroad gaat rijden is het toch wel belangrijk dat de ketting zeker niet te strak aangespannen is,
(op de baan ook niet) maar in't veld krijgt ze toch wel wat klappen te verduren als er redelijk wat putten in de weg liggen.
te strakke ketting zal het in dit geval niet geweest zijn. Ik let wel altijd op dat er voldoende speling is om de lange veerweg te kunnen overbruggen. Dat was al een gewoonte van op de TDM, Tenere en WR.
Het zou inderdaad wel een kapotte dichting kunnen geweest zijn, er kan daar redelijk gemakkelijk vuil aan op die plaats.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

.

Post by TimS »

Wipr wrote:Ah dat is wel goed nieuws vind ik. Tja, de spaarpot wordt voller en voller en ik heb de strada (terra) bijlange nog niet afgeschreven. Ik val in herhaling maar blijf erbij dat het veel motorfiets is dat je krijgt voor de prijs dat je ervoor moet neerleggen.
Er staan er momenteel weer een tweetal te koop; eentje nieuw, eentje tweedehands :ricky:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

.

Post by petervdc »

TimS wrote:Er staan er momenteel weer een tweetal te koop; eentje nieuw, eentje tweedehands :ricky:
ah, waar dat ?
Keep going

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Raketman »

Als die dichtingen een beetje wakskes zijn dan kunt ge maar 1 ding doen en dat is de ruimte eronder volproppen met waterafstotend lagervet...en dit elke keer als ge het achterwiel eruit haalt.
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Ik moet morgen het achterwiel van de mijne eruit halen om de band te wisselen. Zal dan zeer zeker de lagers eens van heel nabij controleren.

Vond het wel een beetje vreemd dat de lager in de tandwielhouder van sofie een dubbele rij lager was terwijl in all wphb en schema's die ik totnochtoe gezien heb het steeds om twee aparte lagers en een spacer ging. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

.

Post by TimS »

petervdc wrote:
TimS wrote:Er staan er momenteel weer een tweetal te koop; eentje nieuw, eentje tweedehands :ricky:
ah, waar dat ?
Op bwmotors.be zelf staat een nieuwe: http://www.bwmotors.be/?maker=152&model ... arch&s=%7E

Op kapaza.be stond er ook eentje 2ehands (4.200 euro of zo), maar die vind ik niet meer terug. Gekke was dat die ook van bwmotors was (maar niet op hun eigen website stond).
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Post Reply