Diagnose remdrukproblemen

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Post by duibhce Kaelann »

Eentje voor de technisch-geaarden hier.

Vorig jaar had de DRZ van laouen problemen met de remdruk in de achterrem. Het was al vlug duidelijk dat het probleem in de rempomp zat. Dus heb ik die van een revisie-kitje voorzien (nieuwe rubber dichtingen, nieuwe zuiger en nieuwe zuigerveer) en aangezien ik dan toch bezig was ook de remklauw ineens gedaan.

Dat heeft het probleem verholpen, maar afgelopen weekend was het weer van dattum. Nu zou ik er gewoon weer een nieuw revisie-kitje tegenaan kunnen smijten. Maar voor ik dat doe wil ik wel eerst zeker zijn dat dat ook niet maar een tijdelijke oplossing gaat zijn.

Dat het originele setje faalde is niet zo abnormaal, dat was al redelijk oud en dat ziet af. Maar dat het nieuwe revisie-kitje ook faalt en dan nog zo vlug is toch op z'n minst verdacht. Het zou gewoon toeval kunnen zijn, maar als ze het alletwee begeven zo kort na elkaar wil ik toch eerst eens goed bekijken of er niet een externe oorzaak voor is.

Dus, waar moet ik naar zoeken om zeker te zijn dat een volgende revisie niet weer dezelfde resultaten oplevert?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by Blackbert »

rempopje is alu, dat kan ook inslijten. als de tolerantie te groot werd zal een nieuwe zuiger met dichtingen niet volstaan denk ik zo.
(maw, ze kan niet genoeg druk meer opbouwen tgv een intern lek)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by duibhce Kaelann »

rempopje is alu, dat kan ook inslijten. als de tolerantie te groot werd zal een nieuwe zuiger met dichtingen niet volstaan denk ik zo.
(maw, ze kan niet genoeg druk meer opbouwen tgv een intern lek)
Is zeker een mogelijke oorzaak, maar dan zou ik eigenlijk verwacht hebben dat het revisie-kitje ook geen (tijdelijk) soelaas zou bieden. Of zie ik dat verkeerd?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by Raketman »

Het probleem is toch tijdelijk verholpen geweest...Een paar weken is tijdelijk Image .
De -waarschijnlijk- ingesleten remcylinder heeft die nieuwe dichtingen alweer om zeep geholpen. Zoveel bewegingen zijn er niet voor nodig om dat te bekomen. Nekeer kritisch kijken naar dat ding en ondertussen op zoek gaan naar een goed exemplaar.
Nil volentibus arduum

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by laouen »

Het probleem is toch tijdelijk verholpen geweest...Een paar weken is tijdelijk Image .
Even verduidelijken: tussen de revisie en het opnieuw opduiken van het probleem is er maar 1 keer met die motor gereden Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by Blackbert »

Nee, misschien zie ik het wel verkeerd. Image
Maar als 't overdrukventiel in mijn oliepomp, wat gelijkt op een rempomp, kan inslijten ...
Die van mij is nog gered door een nieuwe zuiger, maar er zijn gevallen waar een nieuw pomphuis nodig was.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by duibhce Kaelann »

Ik twijfel er niet aan dat een rempomp kan inslijten. Maar ik zou gewoon verwacht hebben dat het revisiekitje dan vanaf het begin niet zou gewerkt hebben. Maar de uitleg van Raketman klinkt wel logisch.

Van't weekend ga ik nog eens zien of er niet toch een ander probleem is (toch nog ergens lucht in de leiding, of versleten leiding die zwelt bij het intrappen van de rem, of ...) Maar als ik niets vind zal het toch een vervanging van de rempomp worden. Alleen weet ik niet of ik op tijd nog eentje ga vinden om volgende vrijdag richting Wales te trekken... Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by Muug »

Ah, bergop moet je niet remmen en bergaf is het te steil om te remmen Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Diagnose remdrukproblemen

Post by duibhce Kaelann »

vraagje ... hoe weet je nu zeker dat er niets mis is met de remklauw ?

en zo een pomp moet je toch kunnen op de kop tikken binnen de week , Image
Als het aan de klauw zou liggen zou ik eerder een lek verwachten en alles lijkt goed droog aan die kant.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply