Zorgverlof?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Zorgverlof?

Post by Blackbert »

Het beest (nee, niet ik, de KTM 950 adventure S) heeft dit jaar z'n tiende verjaardag gevierd. In z'n jeugd in the UK had 'm het gemakkelijk: tot het voorjaar 2009 amper 13000km bij elkaar gefietst. Sinds 'm op the continent leeft zijn er daar 76000 bijgekomen.

10 jaar ouwe sleur met 90000km. Niet veel kans op een snelle verkoop eigenlijk. Maar da's niet erg, hij mag blijven. Onlangs nog 's met de Strom 650 van black zus gereden. Niet slecht, maar scheelt er iets aan die vering? Ik zit precies zo laag? ... :mrgreen:

Onderhoud heb ik, na de eerste grote beurt, altijd zelf gedaan. Kost wat tijd om tot aan het blok te geraken, maar 't is eigenlijk relatief eenvoudig. Updates gedaan, zoals de koppelingsstang en controle van de rotorbouten van de alternator. Ne keer nokkenaskettingen vervangen. Kleppen stellen wanneer nodig. 1 keer preventief de waterpompas en -dichting vervangen. De vering eens binnengestoken bij WP voor een revisie. schakelaar van het remhendel vervangen. Om 't jaar ongeveer eens echt poetsen en de electrische stekkers invetten. Ook preventief, de contacten van de benzinepomp vervangen door een electronisch systeem. Paar setjes banden en nu de derde ketting, geloof ik. 1 keer gedepaneerd: lekke achterband en niet alle gereedschap mee. Alle lagers zijn nog de originele.

Een hoop aanpassingen om 'm de mijne te maken. paar 12v stopcontacten. Navigatiesteun en aansluiting. Traploos regelbare warme handvatten. Stuurverhogers. Inklapbare spiegels. Betere verlichting en minder hete dempers, DHZ windscherm. 990 zwevende schijven voor. Hij past me helemaal zo.

Cevennen, Roemeni? en de Balkan, Alpen, Dordogne, Wales, Ard?che, Jura en Provence, Alpen, Wales, veel Belgische en Franse Ardennen, Luxemburg, ... en we willen nog veel meer.

Alleen, nu heb ik zorgverlof nodig. Dichting van de koppelingsstang lekt al een tijdje, en onlangs heeft 'm een stuk uitlaat afgestoten. D?t was een thuiskomst. :ricky:
Er zijn donorstukken gevonden, en nieuwe, dus dat komt wel weer in orde. Stevig poetsen zou ook nog eens mogen zie ik intussen, en de vering is weer aan een beurtje toe, misschien zelfs nieuwe voorveren. De littekens van verloren evenwichtsoefeningen mogen blijven denk ik.

Eens je jeugd voorbij mag je dat eraan zien, als 't lijf maar fit blijft. Hopelijk kan ik 't mijne ook in form houden, of iemand zal voor mij zorgverlof moeten aanvragen, en de KTM uitlaten. :wink:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Zorgverlof?

Post by zappa »

zorgkrediet met motief, geen ruitjespatroon :mrgreen:

Ik hoop van harte dat mijne Tuur uw Rosie? of 950S kan evenaren in km's en uitstapjes :grin:

Hopelijk gaat het een beetje vlot die revalidatie?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zorgverlof?

Post by Muug »

Blackbert wrote: Hopelijk kan ik 't mijne ook in form houden, of iemand zal voor mij zorgverlof moeten aanvragen, :
ehm? Gij hebt uw eigen verpleegster, plus enkele hokken om u in weg te steken voor moest ge niet meer kunnen stoppen met kwijlen, dus eigenlijk zie ik geen probleem :mrgreen:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Zorgverlof?

Post by TRooPER »

het is precies de moment,
alle, bij mij vooral omdat ik nog geen tijd heb gevonden (of goesting) om dat beest ook es extra te soigneren.

verse olie, filterke, koppelingsvloeistof es vernieuwen met citro?n olie, oiljet reinigen, kleppen nakijken, .... waterpomp preventief reviseren?

als al die beesten nu es op verwenweekend zouden gaan, dan kunnen wij erna er weer volop van genieten.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Zorgverlof?

Post by zappa »

TRooPER wrote:het is precies de moment,


als al die beesten nu es op verwenweekend zouden gaan, dan kunnen wij erna er weer volop van genieten.
hmm op naar 't 37500 onderhoudjen van Tuur dan maar zeker :mrgreen:
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Zorgverlof?

Post by Blackbert »

ja, die liggen daar, ik heb 't al eens zien staan, "les polders" :mrgreen:

ook een dorp genaamd Guines. :beer:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Zorgverlof?

Post by Blackbert »

Eergisteren, 19u. Naar huis van 't werk. Alle lichten aan. Hm, er mankeert precies iets. Geen licht uit de koplamp. Stop. Ook geen licht uit 't achterlicht. Wel remlicht, wel de aux lights. Zekering ok. F#ck, ik rij naar huis.

Onderweg valt een paar keer 't dashbord uit. eerst kort, dan langer, dan blijvend. Thuis blijkt ook 't remlicht niks meer te doen.
Eens wiebelen met de zekeringhouder en 't dashbord komt terug, de rest niet.

Mijn mutske ligt klaar, sebiet eens gaan zoeken zie. Zekeringhouder, de aansluiting daar en de kabelboom naast 't balhoofd.
Oh, en ik vermoed dat de achterste spanner van de nokkenasketting ook weer niet veel meer doet.
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Zorgverlof?

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: Oh, en ik vermoed dat de achterste spanner van de nokkenasketting ook weer niet veel meer doet.
tijd voor die manuele spanner ?

all? dat was een ritje "nightrider" gisteren
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Zorgverlof?

Post by Blackbert »

ja, als ik ze kan vinden, in mijn kot. 't is nog niet helemaal uitgesorteerd ...

yep. en vision-x lampen alleen is toch ook niet helemaal top om zelf te zien in het donkere bos. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Zorgverlof?

Post by Stefke »

Blackbert wrote: Oh, en ik vermoed dat de achterste spanner van de nokkenasketting ook weer niet veel meer doet.
:oogrollen: nokkenaskettingsspanners en -geleiders zijn foei... :roll:
Op mijnen trouwe Triple heeft zo'n geleider beslist om er de brui aan te geven na 202455km... :evil: :furious3: :furious3: :furious3: :furious3: :schieten: :smash:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zorgverlof?

Post by Muug »

is dat niet de trouwe triple van de rijschool?

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Zorgverlof?

Post by Stefke »

Muug wrote:is dat niet de trouwe triple van de rijschool?
yup, mijnen trouwe triple van de rijschool... :P ooit door mij in beslag genomen en nooit meer afgestaan... :lol:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Zorgverlof?

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: yep. en vision-x lampen alleen is toch ook niet helemaal top om zelf te zien in het donkere bos. ;)
ik kan volledig begrijpen wat ge bedoelt na een donker avond/nachtritje in Balkan met 1 vision X lampeke , en achter mij ene met een grotere faar die mee op en neer beweegt, waardoor mijn irissen steeds open en toe gaan, zo beetje strobo-effect en mijn hoofd :mad:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Zorgverlof?

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote:ik kan volledig begrijpen wat ge bedoelt na een donker avond/nachtritje in Balkan met 1 vision X lampeke , en achter mij ene met een grotere faar die mee op en neer beweegt, waardoor mijn irissen steeds open en toe gaan, zo beetje strobo-effect en mijn hoofd :mad:
Wie gaat er nu een fucking toerke doen in fucking Albani? met enkel een fucking vision X fucking lampke op zijn fucking moto? :kouvanu:

En ik ben weer helemaal goed gezind van de herinnering. :ricky:
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Zorgverlof?

Post by TRooPER »

Tom Thumper wrote:
TRooPER wrote:ik kan volledig begrijpen wat ge bedoelt na een donker avond/nachtritje in Balkan met 1 vision X lampeke , en achter mij ene met een grotere faar die mee op en neer beweegt, waardoor mijn irissen steeds open en toe gaan, zo beetje strobo-effect en mijn hoofd :mad:
Wie gaat er nu een fucking toerke doen in fucking Albani? met enkel een fucking vision X fucking lampke op zijn fucking moto? :kouvanu:

En ik ben weer helemaal goed gezind van de herinnering. :ricky:
ik dacht gisteren nog: "tomthumper" en "tomtriple" en "tomdiesel" zijn aan hun winterslaap begonnen, maar der is precies weer ene :peepwall: van zijn dromen
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Zorgverlof?

Post by TRooPER »

Tom Thumper wrote: Wie gaat er nu een fucking toerke doen in fucking Albani? met enkel een fucking vision X fucking lampke op zijn fucking moto? :kouvanu:
volgend jaar zet ik er 2 op :beer:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Zorgverlof?

Post by Blackbert »

't Is wat met die lampen. Indertijd niet echt goedkoop te noemen, die vision x, en een schone lichtopbrengst. Nu aan de bodem van het spectrum wat lumens betreft, precies. Ze geven nog steeds veel licht hoor, maar als enige lichtbron in 't pikkedonker aan 50+ per uur was het toch wat mager. Zeker omdat ik daar wel eens een paar bambi's ben tegengekomen.

Soit, de rest doet het ook weer. Zekeringhouder en zekeringvoetjes gereinigd en hoppa. *touch wood* geen kabelbreuk of rotte stekkers.

In de loop van het proces wel gemerkt dat de reflector van de koplamp het zitten heeft: het stukje tussen dim- en grootlicht (dimlicht onderaan) heeft precies last van de warmte: het spiegellaagje is weg.

Op 't LC8 forum wel een link gezien naar 'namaak' lampen voor veel minder dan OEM, maar de knutselaar hier heeft precies wel zin in een projector dimlicht en led grootlicht. wat dan samen waarschijnlijk weer duurder zal zijn dan een OEM koplamp. :devil:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zorgverlof?

Post by Muug »

Vision X ben ik ook tevreden van. Maar de grote schuldige is natuurlijk die belachelijke reflector, die is gewoon schandalig slecht ontworpen.

Post Reply