Alles moet gesmeerd lopen!

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Iefke »

Daarnet de boel nog eens proper geblazen en de modder achter mijn oren uitgekrabd, waarna de motorfietsketting aan de beurt kwam :help: een vraagske, ik reinig mijn ketting met een paar nylonkousen van mijn madam :rayof: en kerosine. Hierna blaas ik ze proper of doe er kettingreiniger op, maar welk spul doen jullie erop? Ik smeer ze meestal binnenkant met ne kromme tandenborstel en Motorex kettingvet, dat vind ik het meest waterbestendig. Ik heb al kettingsprays gebruikt, maar die hebben precies schrik van een beetje water, of weten jullie een goed merk dat wel blijft plakken? Enig nadeel bij vet is dat er veel vuil aan blijft plakken, maar aangezien ik toch maar 10% in het veld lig te baggeren is dat niet zo belangrijk. In de zomer en bij droog weer smeer ik er zelfs dikke transmissie olie op, is EP olie en kan tegen druk tussen tandwielen, maar in de regen niks waard. Wat zijn jullie smeermiddeltjes?
Ashetmorvooruitgaat!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by duibhce Kaelann »

Ik zweer bij Stihl kettingzaag olie.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Muug »

wel
om te beginnen is er de kwestie : kuisen we de ketting of niet?
Want het grootste vuil wordt er sowieso afgeslingerd, al dan niet met uw smeermiddel
Gelijk hoe, ne keer een uurke in een stortvlaag rijden en de ketting zal zonder twijfel ultragrondig gereinigd zijn ! En zonder u of haar kousen vuil te maken. :P

Mijn kettingvet : Motorex-spuitbus dat ik er langs binnen op spuit. Geen borstelkes voor mij dank u. Dat heb ik altijd al goei spul gevonden. Trouwens, er bestaat ook Motorex voor enduro en crossmoto's die nog beter plakt waarschijnlijk, ook in spuitbus.

Maar eigenlijk gebruik ik op mijn Adventure een Osco-oiler met daarin biologisch afbreekbare kettingzaagolie. Dat hecht een pak minder, maar omdat ik een pompke heb op de moto kan ik de kettin ggelijk waar en wanneer een shot olie geven. Best wel handig.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Tom Thumper »

Bij de discussie over het reinigen van de ketting zijn er veel pinten geledigd waarbij ik in het kamp van de niet reinigers zit. Misschien wel eerder uit luiheid dan uit overtuiging.

Toch... Iefke geeft aan dat hij de moto gebruikt voor offroad rijden en hier vind ik het een heel andere zaak. Kuisen, kuisen en nog eens kuisen, na elke rit door het vuil. Zand en modder dat aan de ketting hangt is echt wel iets anders dan straatvuil, dat wordt er niet gewoon afgeslingerd (of toch niet als er niet genoeg vet aan de ketting zit). Goed kuisen van de ketting, en natuurlijk overvloedig smeren help heel goed. Mijn ervaring bij offroad is dat minder belangrijk is welk smeermiddel je gebruikt, de hoeveelheid levert meer op. Hoe vettiger, hoe prettiger.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Muug »

En daar is zo een osco oiler perfect op zijn plaats. Na een vet stuk kan je telkens wat olie bijpompen en het vuil zwiept er dan af!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:En daar is zo een osco oiler perfect op zijn plaats. Na een vet stuk kan je telkens wat olie bijpompen en het vuil zwiept er dan af!
ik denk dat ge toch eens moet komen kijken naar hoe mijn ketting eruit ziet na een vet stuk :evil:
de olie komt niet eens tot op de ketting want die hangt vol met klonters modder :gieren:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Iefke »

Dat van die modder moet ge me niet vertellen ?Maar ik hou het in het veld ook liever droog. Vanmorgen had ik een binnenwegske genomen bij een omlegging en ineens kwam die onweerstaanbare ploeterdrang weer naar boven borrelen :ricky: Het zag er weer proper uit...Nu, lots of fun, maar Muug heeft daar wel een punt. Zo'n Scott Oiler voldoet perfect in bijna alle omstandigheden.
Ashetmorvooruitgaat!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by bompa »

Nu met die O ring kettingen speelt dat niet zoveel rol met wat ge die smeert , zolang de O ring niet stuk is zit da vet vanbinnen.
Ik spuit mijn ketting gewoonlijk mee af als ik de moto afspuit , blaas ze dan droog met de compressor en vet ze dan in met soms olie voor mijn MTB ketting soms gewoon motorolie of met zo een silicone olie spuitbus,zolang de ketting maar niet roest.

Vroeger bij mijn crossers gebruikte ik dit , (ik heb nog een pot gevonden van vroeger :grin: )
https://lh3.googleusercontent.com/-pBb9 ... .jpg?gl=BE

Maar dan gebruikte ik geen O ringketting maar een gewone ketting, en die ging toch zeer lang mee met het zo te doen gelijk op die doos staat , met het vet toen warm te maken en de ketting er in te leggen zat het ook vanbinnen in de ketting

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Iefke »

Dat van die modder moet ge me niet vertellen ?Maar ik hou het in het veld ook liever droog. Vanmorgen had ik een binnenwegske genomen bij een omlegging en ineens kwam die onweerstaanbare ploeterdrang weer naar boven borrelen :ricky: Het zag er weer proper uit...Nu, lots of fun, maar Muug heeft daar wel een punt. Zo'n Scott Oiler voldoet perfect in bijna alle omstandigheden.
Ashetmorvooruitgaat!

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Iefke »

Ik krijg al heimwee naar die dampende schaal kettingenvet van Kroon Oil Bompa :thumbsup:
Ashetmorvooruitgaat!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by bompa »

Ja toen ik die pot vet daarstraks uit de kast nam en er een foto van nam, kwamen er eigenlijk toch terug mooie herinneringen naar boven :grin:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Blackbert »

bompa wrote:Ja toen ik die pot vet daarstraks uit de kast nam en er een foto van nam, kwamen er eigenlijk toch terug mooie herinneringen naar boven :grin:
Motogerelateerde of eerder NSFW? :grijns:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:Alles moet gesmeerd lopen!

Post by Muug »

Blackbert wrote:
bompa wrote:Ja toen ik die pot vet daarstraks uit de kast nam en er een foto van nam, kwamen er eigenlijk toch terug mooie herinneringen naar boven :grin:
Motogerelateerde of eerder NSFW? :grijns:
:mrgreen: Great minds think alike :mrgreen:

Post Reply