Motor-bouw-projectje

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Dank je voor de tips Raketman. Tips die ik ter harte ga nemen. Naar de cursus motorfietstechnieken zal ik informeren. De graduaat elektromechanica was vorige week beslist toch maar niet te starten.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Alvorens aan de motor te beginnen heb ik nog een ander rijwiel te maken. Een goede test voor de frame skills. Voor jong en oud hier in het gezin wil ik een zeilwagentje maken. Zoals een kite-buggy maar dan met de mast en windsurfzeil op het frame geplaatst.
Nu wil ik het sturende, draaiende element zelf proberen te maken. Ik wou een oude fietskader gebruiken en het stuurdeel er uit slijpen. Aluminium kan ik met mijn laspost niet lassen en staal is voor een zeilwagentje niet echt wenselijk aangezien er toch water kan aankomen als je aan zee op het strand rijdt.

Dus een inox buis met een andere buis er doorheen en daar dan balhoofdlagers bij uiteraard. Klinkt simpel maar is het dat ook?

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Motor-bouw-projectje

Post by Blackbert »

pak staal, en delen van een stalen fietsframe. eens dat ineen zit, laten metaliseren/poederlakken. het 'balhoofd' evt voorzien van een vetnippel en vol vet steken. ik zou evt in de onderkant van buizen waar water in kan gaatjes voorzien, dat 't er ook weer uit kan. Nee?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Motor-bouw-projectje

Post by Harald »

Blackbert wrote:pak staal, en delen van een stalen fietsframe. eens dat ineen zit, laten metaliseren/poederlakken. het 'balhoofd' evt voorzien van een vetnippel en vol vet steken. ik zou evt in de onderkant van buizen waar water in kan gaatjes voorzien, dat 't er ook weer uit kan. Nee?
:stupid:

Zelfs metaliseren is niet nodig.
Een goeie grondlaag en schoon maken/afspoelen na gebruik.
Tegen dat het zo verroest is dat ge er ni meer met gezien wilt worden, is dat al lang bij het oud ijzer beland of niet meer in gebruik.
En als het echt zo plezant en veel gebruikt wordt, heb je wel een andere/betere versie gebouwd.

Ohja, je mast bouten ipv lassen, je zal hem nog vele keren willen anders plaatsen.

:wink:

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Motor-bouw-projectje

Post by karel-p »

Da water is nie uwe vijand, maar het zand.
Overal waar zand blijft liggen of plakken in de hoekjes, houdt dat zand het zoutwater vast en dat gaat roesten.
Waar er geen zand is kun je gewoon het zoutwater afspoelen, of regent het er wel af als je hem laat buiten staan.

Gelijk uw roulementen: waterdicht is ok, maar dat zand houdt je niet buiten. en ??n maal dat erin is uw roulement naar de zak.
Dus dubbel afdichten of iedere keer doorsmeren tot vet eruit komt.

Uwe voorvork zou je beter maken met de trapas van je fiets. Die is veel sterker.
En sterkte is wat je gaat kunnen gebruiken de eerste keer dat je met je zeilwagen zo op een rechte kant van een kwelle gaat oprijden.
( een kwelle is wat wij noemen voor zo'n waterstroom naar de zee. ??n kant is altijd laag, ??n kant is soms tot 20cm vertikaal)

'k heb er zelf genoeg mee gereden, zelfs mee gekoerst ( koerslicentie).

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

De trapas van een fiets...... Dat daar nog niet aan gedacht is. Ik ben helemaal mee. Super idee! Merci tot zover aan de reacties!!! :thumbsup:

Post Reply