Motor-bouw-projectje

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Dromen is leuk maar geeft geen voldaan gevoel dus de gedachten die al lang opspeelt ga ik PROBEREN om te verwezenlijken. Namelijk iets bouwen met twee wielen (of drie) en een motor (elektro of verbrandingsmotor) in het vooronder.

Ik heb iets in gedachten en dus het frame maak ik zelf.

Nu denk je aan bepaalde euvels die kunnen voorvallen, obstakels en moeilijkheden. Ik kan veel een beetje en van veel niets. Lassen lukt, fantasie meer dan genoeg en genoeg middelen om er aan te beginnen, elektriciteit ken ik niets van maar dat gaan we ook verhelpen en een graduaat Elektromechanica volgen vanaf februari.

Eerste probleem dat me voor de geest komt: motor moet in een frame passen,... maar dat komt goed maar een frame is pas compleet als er een achterbrug en voorvork op zit. Nu wat ik niet goed begrijp is hoe zit de vork aan de steel en dit kan je letterlijk nemen. Je hebt de stuurkolom en dan balhoofd en wat weet ik nog allemaal.

Kan iemand me hier eens een deftige uitleg geven hoe dat werkt.

Nu onwetend dat ik hier in ben zou ik gaan kijken in een motorsloopzaak en een complete voorvork en stuurstand kopen dat nog vast hangt aan het frame. De stuurkolom uit het frame slijpen en dat dan bevestigen aan mijn frame zodoende ik ineens zeker ben dat heel de voorvork, balhoofd enz past.

Zelf een stuurkolom draaien, freezen in een draaibank kan ik niet dus wil het zo oplossen.

Suggesties welkom. Het zal iets van lange adem worden dus verwacht geen raketman toestanden :bowdown: :wink:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Motor-bouw-projectje

Post by TRooPER »

als u project uiteindelijk vorm gaat krijgen, gaat er waarschijnlijk toch es willen met rijden ook,
dan zou ik adviseren om te beginnen met een bestaand frame met chassisnummer en op een verantwoorde en veilige manier frame naar uw goesting verbouwen (wat op zich wettelijk al niet mag denk ik)

eens te rade gaan en op bezoek bij custombouwers gaat u veel stappen vooruit helpen

veel creatief knutselplezier


als ge nog tijd teveel hebt, moogt ge anders voor mij es nadenken over een degelijk achterbagagerek voor een XR650r , zo eentje waar ge makkelijk 2 zijtassen en een roltas kunt op bevestigen en dat stevig genoeg is bij offroad gebruik zwaar beladen.
Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motor-bouw-projectje

Post by Muug »

Hoe ver wilt ge gaan in uw begrip van framegeometrie? :dontknow:
Uw idee van een bestaand balhoofd uit een bestaand frame te halen en dat te monteren in een nieuw frame lijkt mij inderdaad het veiligste. Maar nogmaals, hoe complex moet het allemaal worden? Je kan die voorvork immers van heel steil tot heel schuin monteren, wat een immense impact heeft op rechtuitstabiliteit en sturen. Of speelt dat in uw eerste project totaal geen rol, dat kan ook.
Afin, ik wil maar zeggen: gaat ge op een vrij eenvoudige wijze - zoals een kind zeg maar - iets in elkaar timmeren en lassen, of ga je het eerst theoretisch uitdenken?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor-bouw-projectje

Post by Koeno »

Hebt ge al een type motor (cc / pk's) in gedahten? :p
kheb zo nog wat onderdeelkes die waarschijnlijk niet meer gebruikt zullen worden...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Motor-bouw-projectje

Post by petervdc »

TRooPER wrote:als ge nog tijd teveel hebt, moogt ge anders voor mij es nadenken over een degelijk achterbagagerek voor een XR650r , zo eentje waar ge makkelijk 2 zijtassen en een roltas kunt op bevestigen en dat stevig genoeg is bij offroad gebruik zwaar beladen.
Een kennis die een Krak is in lassen, heeft voor mijn 1190 een kofferrek op maat gemaakt, voor de helft van de winkelprijs.
Heel mooi & stevig, gepoederlakt etc etc
Ik wil altijd es zijn gegevens doorgeven hoor.
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Motor-bouw-projectje

Post by TRooPER »

petervdc wrote:
TRooPER wrote:als ge nog tijd teveel hebt, moogt ge anders voor mij es nadenken over een degelijk achterbagagerek voor een XR650r , zo eentje waar ge makkelijk 2 zijtassen en een roltas kunt op bevestigen en dat stevig genoeg is bij offroad gebruik zwaar beladen.
Een kennis die een Krak is in lassen, heeft voor mijn 1190 een kofferrek op maat gemaakt, voor de helft van de winkelprijs.
Heel mooi & stevig, gepoederlakt etc etc
Ik wil altijd es zijn gegevens doorgeven hoor.
GRAAG, want ik vind het foto voorbeeld te groot uitvallen, wil het iets dichter tegen plastiek,
maar ik ben de wipr zijnen topic aan het bezoedelen....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

@trooper: ik wil je altijd heel graag helpen maar iets zegt me dat de vriend van Peter je beter zal kunnen helpen.
Maar als het toch geen bank vooruit is wil ik je alsnog helpen. Je mag altijd eens passeren natuurlijk.
@muug: ik ga gewoon beginnen te bouwen en achteraf de obstakels proberen te overwinnen. In eerste instantie zie ik het als een kunstwerkje op wielen.
Een bestaand frame was een optie, al was het voor een geldig chassisnummer en papieren te hebben.

Eerst wat onderdelen beginnen te zoeken voor zo weinig mogelijk geld.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motor-bouw-projectje

Post by Muug »

is het de bedoeling om er ?cht mee op de openbare weg mee te gaan rijden? Of het gebruiken van bestaand chassis met vork dan voldoende is????

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Wel Muug, in de eerste plaats wil ik bouwen en cre?ren en als er dan effectief mee gereden zou kunnen worden dan is dat meegenomen anders schenk ik dit weg, zoals ik de andere projecten heb weggeschonken.

Voorlopig is het ideale scenario om een frame met papieren te pakken te krijgen dat ik helemaal kan afbreken en ook de gepaste stuureenheid kan bij krijgen of voor kan zoeken. Het meest ideale is een perte total op de kop tikken die zijdelings brokken heeft en waarvan de voorvork/balhoofd herbruikbaar is.

De komende weken staan er nog 3-4 kleine andere stukken gepland, waarvoor plek gereserveerd is en men er op wacht.

PS: het verzinken is gelukt en heb al een paar stukjes kunnen voorzien. Met een gewone batterijlader of druppellader lukte het niet. Zekering Batterijlader springt en druppellader gaat in veiligheid. Dus een labo-voeding aangeschaft waarbij je spanning en stroomsterkte kan regelen (0-5A) (0-12v)

De motor dan: ik zie het als een kunstzinnig iets en als het effectief zou kunnen/mogen rijden zou dat geweldig zijn.

En je bent altijd welkom he :wink:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Motor-bouw-projectje

Post by Blackbert »

als ge inspiratie zoekt: Team incomplete
da's dezelfde gast btw, die zijn KTM 950 eens een opfrisbeurt wilde geven en v??l later dan voorzien eindigde met een 990 blok, fcr carbs, eigenbouw uitlaat en tweewielaandrijving. :gieren: Om daarna met dezelfde crew de Revit 2WD KTM Superenduro te bouwen (hij is de huisfotograaf van Revit en motorzot)

Gelijk Muug zegt: geometrie. bestaande balhoofd/vork (KTM/WP) en bestaande achterbrug (KAWA ZRX), een motorblok (ne luchtgekoelde twin) zou mijn beginpunt zijn. 't Internet staat ook wel vol met uitleg over balhoofdhoek, naloop, zwaartepunt en wielbasis, en hoe die zaken het gedrag van de motor bepalen. Dan een hulpframe om die 3 elementen op hun plaats vast te zetten, waarna je ze aan elkaar kan breien met een frame volgens uw fantasie. Al wat daarna nog komt is kinderspel. :wink:

't Zou zonde zijn iets te bouwen wat alleen als bijzettafel kan dienen, toch? De RDW in Nl heeft aanwijzingen waar je op moet letten om uw creatie als eigenbouw door de keuring te krijgen daar.
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor-bouw-projectje

Post by bompa »

Wipr wrote: in de eerste plaats wil ik bouwen en cre?ren en als er dan effectief mee gereden zou kunnen worden dan is dat meegenomen anders schenk ik dit weg, zoals ik de andere projecten heb weggeschonken.


Ik heb zo is twee go cars gemaakt met een motor op dat was wel mooi gelukt.de een was voor mijn dochter toen ze 4 jaar was.
De ander was voor de zoon van ne maat van mij,daar had ik een staande motor van een grasmachine opgezet , ging 50 km/u.
Trappers gedemonteerd ,voet gas opgezet ,remmen verbeterd, en voet gas afgeregeld dat het nog maar 25 km/u ging , ik had tegen hem gezegd breng de gocar maar en een grasmachine en ik doe de rest maar wel voor ne trapist :grin: en op een avond kwam hij met de gocar en dat grasmachine af, en toen begon het voor mij , alles demonteren en monteren , dan dat zoeken met de kamwielen vond ik eigenlijk het ergste want het kleinste kamwiel van een fiets was eigenlijk nog te groot om deftig te kunnen vertrekken, maar na veel zoeken heb ik dat dan toch kunnen oplossen ,dat de cart zelfs dapte tijdens het vertrek :grin: dan ze afgeleverd nen trappist gedronken ,en dat gastje was in de zevende hemel, en die heeft daar nog jaren meegereden :grin:

Die gocar van mijn dochter was met een 2 T flandria motor op, Die ging op dat ding 65 km/u ,maar had die dan ook met de voet gas afgeregeld dat die maar 25 u ging , dat was wel plezant daar mee te rijden , maar eer ze goed werkte was toch eventjes zoeken, een paar jaar geleden heb ik ze dan maar weggegeven, ik vroeg of ze ze mee naar huis nam (toen ik het vroeg was dochter 36j) wat dat bleef hier maar staan, dus dan maar weggegeven :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Motor-bouw-projectje

Post by Stefke »

bompa wrote: dat gastje was in de zevende hemel, en die heeft daar nog jaren meegereden :grin:
Max Verstappen? :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor-bouw-projectje

Post by bompa »

Stefke wrote:
bompa wrote: dat gastje was in de zevende hemel, en die heeft daar nog jaren meegereden :grin:
Max Verstappen? :mrgreen:
Nee nee 't was iets primitiever :grin:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Motor-bouw-projectje

Post by bompa »

Wipr wrote: Een bestaand frame was een optie, al was het voor een geldig chassisnummer en papieren te hebben.

Eerst wat onderdelen beginnen te zoeken voor zo weinig mogelijk geld.
Ik heb er is eentje gezien met een Citro?n 2 pk motor ingebouwd , en een zijspan met een vw motor als motor.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor-bouw-projectje

Post by Koeno »

Wipr wrote:De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt
250cc honda motorblokje? :p ligt hier ergens op een schap, al weet ik niet in hoeverre het nog intact is binnenin...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Motor-bouw-projectje

Post by Muug »

Koeno wrote:
Wipr wrote:De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt
250cc honda motorblokje? :p ligt hier ergens op een schap, al weet ik niet in hoeverre het nog intact is binnenin...
amai zeg, hoe langer gij hier op 't forum zit, hoe meer er opduikt in uw garage ! SevenFifty, VFR, CBR125, motorblokje....

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motor-bouw-projectje

Post by Koeno »

Muug wrote:
Koeno wrote:
Wipr wrote:De mogelijkheden zijn eindeloos maar zoals BB zegt denk ik ook dat een luchtgekoelde Twin de meest voor de hand zal liggen. Eventueel een tweeklepsboxer van BMW. Of een 1-cilinder. Ik zie wel hoe het loopt
250cc honda motorblokje? :p ligt hier ergens op een schap, al weet ik niet in hoeverre het nog intact is binnenin...
amai zeg, hoe langer gij hier op 't forum zit, hoe meer er opduikt in uw garage ! SevenFifty, VFR, CBR125, motorblokje....
't ligt niet echt in mijn garage, maar voor een projectje waar ik ooit aan begonnen ben (en als ik ooit een groot genoeg tuinhuis heb aan ga verder werken) heb ik zeer goedkoop heel veel onderdelen kunnen kopen...
(150eur voor 2 motorblokken, 1 origineel zadel, 1 originele tank, 2 voorvelgen, 1 achtervelg, 1 achterbrug, 1 spatbord, en nog heel wat kleine zooi).

maar door onzen bouw/trouw/verhuis niet meer aan verder gedaan,
al zou het spel feitelijk al startklaar moeten zijn door mijn vorige klusjes :D

en btw, ge vergeet ne varadero ;-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Motor-bouw-projectje

Post by Wipr »

Wel, klinkt aanlokkelijk dat blokje maar voorlopig ga ik het aanbod moeten afslaan want heb ook veeeel te weinig plaats om alles te stallen. Verhuizen, daar wordt aan gedacht maar is nog niet aan de orde. Toch bedankt hoor. Als het zover is, kom ik er graag op terug. :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Motor-bouw-projectje

Post by Raketman »

Ik zou geen BMW b2-kleps blok als basis gebruiken, kwestie van uw zelfbouwframe niet nodeloos te belasten met geschud en gedaver, cardanreakties etc etc. Een gebalanceerde 500-600 mono met 30-50 Pk zal al flink genoeg zijn. Een graduaat elektromechanica gaan doen, pffff...in Mechelen kunt ge een graduaat motorfietstechniek gaan doen. Daar zit frame-geometrie, design en ontwerp ook in het lessenpakket. Lijkt mij veel handiger.
Nil volentibus arduum

Post Reply