ac/dc tig

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

ac/dc tig

Post by tarn »

ik ben al een tijdje aan het denken om zo een toestel aan te kopen.

dit zou voor hobby gebruik zijn, betekenende een occasionele las van gemiddeld een cm of 3 tot een sporadische 10 tal cm max.
dit zou met luchtkoeling toereikend moeten zijn.
en liefst met voetpedaal(werkt wat makkelijker)

vindt deze het aantrekkelijkste en meeste kompleet voor de prijs, maar heb hierover al wat horror verhalen gelezen.
zijnde; als dat ding tussen de reparatie 5 minuten werkt heb ge geluk!
heeft als optie een voetpedaal.

deze is minder kompleet maar ook nog wel met een voetpedaal als optie.

hierna kom men al snel terecht in semi professionele tot professionele toestelen, de prijs gaat dan ook snel omhoog.

dus ?

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

Wil je ook aluminium lassen? Dan zou ik opteren voor een goed tweedehands apparaat van rond de 1000?. Al de rest is werkelijk brol. Ik probeerde al erg veel apparaten en ik koop nooit nog een goedkoop apparaat.
Zelf las ik met esab, halfautomaat en Lorch voor TIG. Ik ben super tevreden van beide apparaten. Als je geen Al wil lassen, koop dan een kleine Lorch met een TIG stand.
Deze heb je al voor een 700? met de toortsen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ac/dc tig

Post by TRooPER »

misschien interessant hier voor de minder technisch deskundige lassers,
zo een lijstje met hobbylassers per provincie die anderen wel eens willen/kunnen helpen met kleine lasprojecten
geheel vrijblijvend en onderling zelf af te spreken uiteraard




ik was zeer ge?nteresseerd toen ik de eerste letters van deze topic zag, maar mijn euro viel al bij het woordje TIG dat het niet zou gaan over wat ik dacht :headbang:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Ik ga mezelf niet in het hokje steken als professioneel lasser maar ben er wel dagelijks mee bezig. Ik vermoed dat Klaas een professioneel lasser is en dan liggen de eisen helemaal anders natuurlijk.

Ik ben met het lassen bezig, wel quasi dagelijks en maak er sierstukken mee. al zou het metaal geplakt zijn ipv gelast, niemand zou hier een opmerking over geven :mrgreen: al denk ik nu toch wel metaal te lassen ipv te plakken :smash: :smash:
Lassen is dus vooral doen en een opleiding volgen is nooit overbodig als je er totaal geen verstand van hebt. Je zal er wel in slagen op.de duur om je metalen aan elkaar te krijgen maar met bijv een TIG lassen vraagt toch wat meer kunde dan een ander lasprocede.

Zoals hierboven gezegd is Lorch een uitstekende keuze maar ik vind het duur. Professionelen en scholen zijn volgens mij de rechtvaardige gebruikers van Lorch. 2000? in de maand verdienen en een auto +100.000? aanschaffen lijkt me ook teveel van het goede.
Maak voor jezelf uit of aluminium lassen veel gaat voorvallen want de prijs moet je X2 doen.

Mijn eerste toestelletje was van Chinese makelij, heel eenvoudig en ok. Verkocht na 2jaar en nu een TIG 200A gekocht waar je alles kan instellen en nu heb ik er geniet van. Lassen leer je maar door het veel te doen

Het hangt er vanaf wat je voor ogen hebt te doen. Het toestel nu zal ook wel van China kopen maar de leverancier die me ook het eerste heeft verkocht geeft wel een heel goede service. Eerste toestel was ook iets aan maar omdat hij wist dat ik een ander wou kopen heeft hij de reparatiekosten van het eerst toestel in mindering gebracht bij de aankoop van het tweede.

Ondanks dat ik nu tevreden ben met mijn toestel nu (kostte 759?) zou ik ooit wel willen opteren voor bijv een Lorch.

Ik heb getwijfeld om dat tweede toestel ook voor alu te laten dienen maar het komt me nooit voor en maar zo gelaten.

Occasie vind je zeker wel wat onder de 500?, nieuw ook maar als je meer gaat lassen kom je snel de beperkingen tegen. Maar als je weet dat ook deze toestellen geleverd worden met een goede garantieservice kan je het wel wagen.

Zal het anders stellen. Voor ieder wat wils en ook de goedkopere toestellen hebben bestaansrecht. Om een vrergelijking met motoren te maken: het is nogal duur om met een Goldwing of andere motormastodont te rijden als je nooit buiten de stadskern komt. Een scootertje voor een 10de van de prijs klaart de klus evengoed.

@trooper: als je iets gelast moet hebben drop je het hier maar. Heb drummer zijn valbeugel eens gelast en ik vermoed dat het nog altijd in orde is.

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

ac/dc tig

Post by tarn »

zoals aangegeven in de titel ac/dc is inderdaad voor occasioneel aluminium te lassen.
dc is enkel voor staal en zijn varianten.
en in hobby verband.
wil wel occasioneel een forumlid helpen, maar daar stopt het dan ook.

het gebruik zou gaan over alles bijeen een uurtje of twee per maand.

tja, occasie is occasie he; zelfs is het van de duurder, beter? merken.
zeldzaam zijn degene die hun toestel in orde gaan brengen voor verkoop.
en ge moet de prijzen voor een reparatie maar eens navragen bij de "betere merken", zou toch effekes gaan neerzitten eerst.
ge moet niet verschieten van ?50 per kwartier!!!!! zonder btw dan nog.
en die kwartierkes lopen snel door.
en dat zijn dan in eerste instantie de diagnose kosten, de onderdelen moeten er nog bij.

ben zelf vroeger nog lasser geweest, en het is nu eenmaal gemakkelijker als men zijn eigen toestel heeft om op eender welk moment te gebruiken.
ik ga nu naar een las atelier maar dat al snel minimum ?5 voor een kleine pruts en als men daarbij wat groter werken laat uitvoeren is men al snel ?100 kwijt op een maand.
op een jaar kan men daar al snel een toestel voor kopen.

wipr, indien mogelijk graag de leverancier van jouw huidige toestel via pm.
graag zou ik ook het toestel even komen bezichtigen en testen, als je dit liever niet doet geen enkel probleem. :thumbsup:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

PM verzonden.

Occasie of niet, koop dergelijk materiaal liever nieuw maar dat is persoonlijk.

Laten testen ben ik geen voorstander van, (mijn moto na in het verleden enkele keren de dupe te zijn van uitlenen, laten testen is nu kijken mag, maar aankomen niet :mrgreen: ) tenzij als iets in de verkoop gaat maar een alternatief lees je wel in de mail. :wink:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

Hahahaha, neen ik ben geen professioneel lasser, maar las wel enkele uren per dag. Wipr heeft voor de rest alles gezegd. Het is erg belangrijk om naar de percentages te kijken, zeker als je BMBe wilt lassen. Een apparaat dat op 80A maar 40% haalt, daar word je werkelijk zot van. Je bent even bezig en poef, het apparaat slaat al af. Mijn eerste toestel was er zo eentje! Om de vgl. met de moto te maken, je kan tien minuten rijden en dan even twee minuten wachten om af te koelen... veel plezier. :motten:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ac/dc tig

Post by bompa »

Bij ons vroeger op het werk hadden ze geen Tig of zo , moest maar mijn plan trekken met wat we hadden , en de eerste aluminium
stukken die ik laste was met de shalomo ,en na een tijd aan de leverancier van de elektroden gevraagd of er geen ander mogelijkheid was .Hij zegde ja heb je iets met gelijkstroom , en ja we hadden zo een groep waar je mee kon lassen op gelijkstroom.En dan maar elektroden gekocht en voortaan de aluminium met de groep gelast voor zover ik aluminium moest lassen .
Ze vroegen daar gewoonlijk niet gaat het , maar wanneer is het af :grin:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

bompa wrote:Bij ons vroeger op het werk hadden ze geen Tig of zo , moest maar mijn plan trekken met wat we hadden , en de eerste aluminium
stukken die ik laste was met de shalomo ,en na een tijd aan de leverancier van de elektroden gevraagd of er geen ander mogelijkheid was .Hij zegde ja heb je iets met gelijkstroom , en ja we hadden zo een groep waar je mee kon lassen op gelijkstroom.En dan maar elektroden gekocht en voortaan de aluminium met de groep gelast voor zover ik aluminium moest lassen .
Ze vroegen daar gewoonlijk niet gaat het , maar wanneer is het af :grin:
Awel Bompa, als ik nu een alu-plaat zou moeten lassen ga ik dat gewoon eens proberen met aluminium toevoegmateriaal en een simpel brandertje.
Mijn schoonvader heeft de TIG ook nooit gekend tijdens zijn carri?re op de cockeril. Ik heb leren autogeenlassen,BMBE, TIG en BMBE en dan gekozen om TIG en BMBE te kiezen als specialiteit maar ik heb de .aatste jaren niet meer met de bagget gelast. De TIG is gewoon leuker, fijner maar wel trager en de hoofdreden waarom ik met de TIG las is omdat ik in een kleinere ruimte las en ik het klote vond dat mijn hoofdhuid en haren regelmatig geteisterd werden door de spatten dat BMBE met zich meebrengt. :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ac/dc tig

Post by bompa »

Wipr wrote:
bompa wrote:Bij ons vroeger op het werk hadden ze geen Tig of zo , moest maar mijn plan trekken met wat we hadden , en de eerste aluminium
stukken die ik laste was met de shalomo ,en na een tijd aan de leverancier van de elektroden gevraagd of er geen ander mogelijkheid was .Hij zegde ja heb je iets met gelijkstroom , en ja we hadden zo een groep waar je mee kon lassen op gelijkstroom.En dan maar elektroden gekocht en voortaan de aluminium met de groep gelast voor zover ik aluminium moest lassen .
Ze vroegen daar gewoonlijk niet gaat het , maar wanneer is het af :grin:
Awel Bompa, als ik nu een alu-plaat zou moeten lassen ga ik dat gewoon eens proberen met aluminium toevoegmateriaal en een simpel brandertje.
Mijn schoonvader heeft de TIG ook nooit gekend tijdens zijn carri?re op de cockeril. Ik heb leren autogenenlassen,BMBE, TIG en BMBE en dan gekozen om TIG en BMBE te kiezen als specialiteit maar ik heb de .aatste jaren niet meer met de bagget gelast. De TIG is gewoon leuker, fijner maar wel trager en de hoofdreden waarom ik met de TIG las is omdat ik in een kleinere ruimte las en ik het klote vond dat mijn hoofdhuid en haren regelmatig geteisterd werden door de spatten dat BMBE met zich meebrengt. :mrgreen:
In den tijd in de wegenbouw in den onderhoud moest je echt je plan trekken met het materiaal dat je had, allee bij ons toch, (ik spreek nu wel van 45 jaar geleden) maar daar leer je wel veel van :grin: maar als je met de autogenbrander aluminium gaan lassen wel oppassen dat je zeker de juiste bek neemt en het niet te warm stookt want dan heb je een gat,en zeker niet koud want dan ligt de las er maar opgebrold op, toen ik van de school kwam dacht ik, ik kan da hier in de werkplaats wel aan :mrgreen: ik kon toen alleen maar lassen(eigenlijk niks als alleen maar lassen)maar ik heb toen alles daar echt met de jaren geleerd.In de eerste 10 jaar moest ik alles met de bagget lassen,en van die spatten weet ik alles van :grin: als je onder een machine ligt en je moet daar lassen , die genster springen dan overal heen,een pet wil wel wat helpen ,maar langs voor lopen die over je lijf en achter over je rug ,in het begin trok ik weg,maar dan moet je je las terug beginnen,maar na een tijdje span je je spieren op zodat het er los door loopt tot aan je broeksriem, kapotte kousen,kapotte onderlijfjes in wa hoekjes en kantjes ik daar soms moest kruipen om iets te lassen wil je niet weten :grin: maar dat was wel plezant,het grootste dat ik ooit in een gelast heb is een volledige betoncentrale,transportbanden en al moeten maken , maar nu moet ik een bril opzetten om nog goed te kunnen lassen spijtig genoeg, dat is bij mij niet zo handig als je dat niet gewent bent.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

bompa wrote:
Wipr wrote:
bompa wrote:Bij ons vroeger op het werk hadden ze geen Tig of zo , moest maar mijn plan trekken met wat we hadden , en de eerste aluminium
stukken die ik laste was met de shalomo ,en na een tijd aan de leverancier van de elektroden gevraagd of er geen ander mogelijkheid was .Hij zegde ja heb je iets met gelijkstroom , en ja we hadden zo een groep waar je mee kon lassen op gelijkstroom.En dan maar elektroden gekocht en voortaan de aluminium met de groep gelast voor zover ik aluminium moest lassen .
Ze vroegen daar gewoonlijk niet gaat het , maar wanneer is het af :grin:
Awel Bompa, als ik nu een alu-plaat zou moeten lassen ga ik dat gewoon eens proberen met aluminium toevoegmateriaal en een simpel brandertje.
Mijn schoonvader heeft de TIG ook nooit gekend tijdens zijn carri?re op de cockeril. Ik heb leren autogenenlassen,BMBE, TIG en BMBE en dan gekozen om TIG en BMBE te kiezen als specialiteit maar ik heb de .aatste jaren niet meer met de bagget gelast. De TIG is gewoon leuker, fijner maar wel trager en de hoofdreden waarom ik met de TIG las is omdat ik in een kleinere ruimte las en ik het klote vond dat mijn hoofdhuid en haren regelmatig geteisterd werden door de spatten dat BMBE met zich meebrengt. :mrgreen:
In den tijd in de wegenbouw in den onderhoud moest je echt je plan trekken met het materiaal dat je had, allee bij ons toch, (ik spreek nu wel van 45 jaar geleden) maar daar leer je wel veel van :grin: maar als je met de autogenbrander aluminium gaan lassen wel oppassen dat je zeker de juiste bek neemt en het niet te warm stookt want dan heb je een gat,en zeker niet koud want dan ligt de las er maar opgebrold op, toen ik van de school kwam dacht ik, ik kan da hier in de werkplaats wel aan :mrgreen: ik kon toen alleen maar lassen(eigenlijk niks als alleen maar lassen)maar ik heb toen alles daar echt met de jaren geleerd.In de eerste 10 jaar moest ik alles met de bagget lassen,en van die spatten weet ik alles van :grin: als je onder een machine ligt en je moet daar lassen , die genster springen dan overal heen,een pet wil wel wat helpen ,maar langs voor lopen die over je lijf en achter over je rug ,in het begin trok ik weg,maar dan moet je je las terug beginnen,maar na een tijdje span je je spieren op zodat het er los door loopt tot aan je broeksriem, kapotte kousen,kapotte onderlijfjes in wa hoekjes en kantjes ik daar soms moest kruipen om iets te lassen wil je niet weten :grin: maar dat was wel plezant,het grootste dat ik ooit in een gelast heb is een volledige betoncentrale,transportbanden en al moeten maken , maar nu moet ik een bril opzetten om nog goed te kunnen lassen spijtig genoeg, dat is bij mij niet zo handig als je dat niet gewent bent.
Respect hoor, dat stoort me een beetje dat alles vanzelfsprekend is om te maken, voor alles bestaat er wel specifiek materiaal tegenwoordig.

Dat alu lassen zou ik gewoon eens willen testen door een gasbrandertje te gebruiken. Zelfs geen acetyleengas brander (autogeenlassen). Het gaat stom klinken maar we hebben hier zo een cr?me brulee brandertje en wil het daar eens mee testen of ik daar dunne alu plaat mee kan lassen. :mrgreen:
Het is gewoon leuk om wat inventief te werk te gaan. Binnenkort komt er hier een plasmasnijdertje bij.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ac/dc tig

Post by bompa »

Met zo een brandertje gaat da ni lukken denk ik :grin:

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

Met een brandertje kan dat niet lukken, hahahaha.
Amai Bompa, dat lukte met een brander, ik probeerde dat ook ooit, ik geraakte niet door de schil of zat er meteen door. Heel vreemd, heel de plaat wordt vloeibaar maar de huid houdt alles tegen en daar moet je net door geraken.
Ik wil niet blijven zeuren maar een brander met flessen is zeker even duur als een goed tig-apparaat.
Ik las alles met de halfautomaat (Al gaat ook, al doe ik dat niet), het gaat goed snel. Als de inbranding dieper moet zijn, dan neem ik elektroden. Vroeger heb ik nog met een Gamma halfautomaat gelast, er zat een spoeltje van enkele kilo's op. Voor het kleine werk was dat eigenlijk voldoende.
Dezelinkhelp al mss.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ac/dc tig

Post by bompa »

Ja maar inden tijd had men niet te kiezen,'t was stuk en moest gemaakt worden met wat je had , en met de juiste grote van brander lukte dat wel,maar moest wel heel goed opletten of er was een gat in het te maken stuk , maar nu deze tijd zou je eigenlijk wel gek zijn om er nog met de shalomo aan te beginnen, er zijn tegenwoordig gemakkelijker dingen in den handel om aluminium te lassen.
Als het bij mij echt sterk moet zijn neem ik elektroden , maar speelt het weinig rol en kan er eigenlijk niks mee gebeuren neem ik de halfautomaat,was zo vroeger op het werk al,haken op machines waar een ton of 6 mee opgetild werd en ander belangrijk materiaal was met elektrodes bij mij .maar nu tegenwoordig las ik niet veel meer.

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

ac/dc tig

Post by tarn »

ik kan mis zijn maar ik denk dat men hier aluminium lassen en aluminium solderen door mekaar haalt!

bij lassen spreekt men van een smeltbad waar men materiaal aan toegevoegd, hetgeen een stevige verbinding maakt.
het material smelt in op mekaar.
hiervoor heeft men een ac/dc toestel en argon gas nodig, met menggas lukt dit niet.


bij solderen worden een geen smeltbad gecre?erd en heeft men dan ook geen stevige verbinding.
het materiaal plakt gewoon tegen mekaar.
dit kan met een gewone gas brander of acetyleen toorts.

voor aluminium soldeer staven kan men terecht bij durafix bv

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ac/dc tig

Post by bompa »

tarn wrote:ik kan mis zijn maar ik denk dat men hier aluminium lassen en aluminium solderen door mekaar haalt!

bij lassen spreekt men van een smeltbad waar men materiaal aan toegevoegd, hetgeen een stevige verbinding maakt.
het material smelt in op mekaar.
hiervoor heeft men een ac/dc toestel en argon gas nodig, met menggas lukt dit niet.


bij solderen worden een geen smeltbad gecre?erd en heeft men dan ook geen stevige verbinding.
het materiaal plakt gewoon tegen mekaar.
dit kan met een gewone gas brander of acetyleen toorts.

voor aluminium soldeer staven kan men terecht bij durafix bv
Ik denk dat niet dat da door mekaar gehaald is :grin: als je zo 4 onderstellen van drilplaten namaakt(onderstuk waar de 2t motor opstaat) en ze rammelen niet uit mekaar na een jaar gebruiken kan men moeilijk van solderen spreken denk ik, trouwens
toen in den tijd waren er weinige wegenbouw firma's die zo een ac/dc toestel hadden, toen aan de leverancier gevraagd hoe we alu .moesten lassen en hij kwam en deed da voor met de chalumeau met toevoegmateriaal (en met smeltbad), en dat gebeurde dan in het begin zo ,(hij had zo wel toestellen ) maar voor die enkele keer dat we dat nodig hadden zegden ze op de bureau trek je plan maar met wa je hebt, en daarna gebeurde het alu.lassen met elektroden met een gelijkstroom lasgroep gelijk ik al eerder schreef,maar ik snap da wel,nu zijn er van alle toestellen , maar vroeger hadden wij ne brander met verschillende bekken een slijpschijf en een zware laspost en een lichte laspost en een lasgroep om buiten te lassen,en daar moest je het mee doen.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Braseren is ook nog een andere techniek.

Alu lassen gaat het best met een AC TIG en met de halfautomaat.
Tegenwoordig is lassen met acetyleen een techniek die aan het uitsterven is. Op de Petrochemische bedrijven kom je met acetyleen gewoon niet meer binnen.

Het liefst werk ik met inox maar het kost behoorlijk wat geld, zeker ten opzichte van staal. Doe zelf niets anders dan met de TIG lassen maar mocht ik meer ruimte hebben en dus zware stukken gaan lassen dan zou ik graag nog eens met elektroden lassen. De TIG is leuk omdat je fouten mooier kan herstellen of verdoezelen door bijv de puls functie te gebruiken. Met elektroden vond ik jet de truc om onder de perfecte hoek, amperage en dikte elektrode te lassen zodat je na het lassen met een paar kleine tikjes de slak zo kon verwijderen.

Ik heb zelf een paar diploma's en ondanks dat ik daar beter betaalde jobs mee zou kunnen bekomen heeft het lassen me altijd zo gefascineerd dat je dmv stroom zoiets sterk en hard als metaal in een fractie van een seconde zacht als boter kon maken. En telkens ik nu las sta ik keer op keer versteld van dat proces. Het in elkaar vloeien van het metaal vind ik bijna magisch.

Toen ik 4j geleden besliste om te leren lassen in avondschool zei iedereen dat ik niet goed bij mijn verstand was. Ik zou toch niet heel de dag constructies aan elkaar gaan lassen. Nee dat niet maar hetgeen ik nu doe vind ik top. Voor mij neemt het zelfs therapeutische vormen aan dat lassen. :grin:

Lassen leer je maar goed door het veel te doen denk ik dan.

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

ac/dc tig

Post by tarn »

jamaar, jamaar bompa gij komt hier vertellen dat ge?t met weinig moest doen maar ik tel:

nen brander
nen zware laspost
nen lichte laspot
nen lasgroep om buiten te lassen

dat zijn er vier meer dan dak kik heb. :yikes:

zijde gij nie een beetje aan?t zwansen als ge zegt da ge het met weinig moest doen. :grin:

maar los van al mijn gezwans, er zijn oude technologien vervangen door nieuwe.
de nieuwe zijn meestal beter, maar soms ook niet.

heb het over laatst nog met een vriend over gehad dat de men pakweg de laatste 15jaar op allerlei technologische vlaken enorm vooruit is gegaan.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Inderdaad, de technologie is er weer met rasse sprongen op vooruit gegaan en ironisch genoeg.... Ziektes als kanker waren nog nooit zo fel aanwezig als nu. Ooit was het genoeg om penicilline uit te vinden en de pest terug te dringen.

Evolutie en technologie staat voor niets. De natuur zal zich altijd aanpassen.

Terug on topic dan: al een idee rijker tarn?

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

ac/dc tig

Post by karel-p »

deze week een ""tig"" laspostje 149 euro bij aldi ?

Post Reply