ac/dc tig

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

Ik moet zeggen, door dit topic ben ik zelf een beetje beginnen zoeken.
Na veel deductie en prijs-kwaliteit vgl. kwam ik bij het merk Jasic terecht. Je vindt dat erg eenvoudig in Nederland met vijf jaar garantie. Uit pure nieuwsgierigheid ga ik me daar een kleine MMA laspost bestellen om te testen.
Ze hebben een Ac/dc voor ongeveer 700?, dat is nts. Wel, het is veel geld, maar nts voor dat apparaat. Bekijk het eens.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Nu, waar lees je dat ze 5j garantie geven???

De gasflessen die ze verkopen van air liquide, daar heb ik er ook 1 van. De Argon 11l 300bar. Nieuwprijs weet ik niet meer maar een vulling kost me 53?. Duurder dan hier op deze site maar het transport/verzendingskosten zijn al 20?

En Beverwijk ligt niet bij de deur als je er iets mee voor hebt.

Moeilijk moeilijk, de prijsverschillen zijn soms wel zeer in het voordeel van online verkoop maar met dergelijke zaken stel ik garantie en daarbijhorende service wel op prijs.

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

ac/dc tig

Post by tarn »

Wipr wrote: al een idee rijker tarn?
idee?n genoeg.
rijker, ben er nog mee bezig.

karel-p wrote:deze week een ""tig"" laspostje 149 euro bij aldi ?
is DC, dus enkel staal.

KlaasN wrote:Bekijk het eens.
das een goeike, :thumbsup:
het rare is wel dat hen enen toestel 5j garantie heeft een ander 1j en dan weer 2j! :unsure:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Ik heb eens goed gekeken naar de voorgestelde Ac/dc tig en afgaande op de foto's...... De bijgeleverde lastoorts is werkelijk brol.
Een flexibele toorts zogezegd en het geeft wat mee maar als je lang last en dan wat plooiing geeft aan de toorts scheurt de rubber in, de HF knop is waardeloos. Als je hem hanteert merk je gewoon dat hier de meest goedkope plastiek gebruikt is. Ik heb deze ook gehad, was vrij snel stuk (HF-knop) en heb me dan een afzonderlijke nieuwe gekocht. En dit alleen was 120? voor de toorts.

Dus ja, als je weinig gaat lassen, het rotte is dat eens dit knopje stuk is je niet verder kan.

"Goedkoop is duurkoop" zeggen ze wel eens en dit is bij mij al meermaals opgegaan.

Dat het van China komt maakt niet uit maar ook daar zijn er degelijke en slechte toestellen. Het uiterlijk is niet alles.
Veel hobbyisten kopen deze toestellen en de fabrikanten maken de toestellen zo ingecalculeerd dat je minder zal lassen op de tijd dat de garantie loopt en eens uit garantie, je met stukken zit.

Kort gesteld, ik geloof niet in de degelijkheid van een TIG toestel voor staal en alu onder de 1000?, tenzij met een simpele instelling dus zonder regeling van downslope, puls, 2&4takt enz.

Ik heb gekocht bij een leverancier waar je fysiek ook terecht kon en toen mijn eerste toestelletje stuk was heeft hij enkel de werkuren gerekend en de printplaten niet. Als je alles zou moeten betalen dan kost je dat Een paar 100?

Als er iets doorgebrand is op een printplaat zien ze dat meteen maar meestal zit het in een weerstandje of kets anders klein en dan zijn ze uren zoet met al die printplaten uit te meten en de uren tikken aan. Eens gevonden steken ze daar gewoon een andere printplaat in.

Dus, kort samengevat, gamma, brico e.a. Hobby toestellen op de markt hebben een bestaansrecht maar eens je dit dan vaker gaat gebruiken vallen ze door de mand.

Gelukkig heeft iedereen andere criteria anders kochten we allemaal hetzelfde.

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

De toortsen zijn altijd een beetje gevoelig. Wij gebruiken een Lorch DC van ongeveer 1800?. De toorts was na een jaar stuk. De elektrische draadjes die door de kabel lopen zijn waanzinnig dun. E?n van die draadjes (een draad in een andere draad) brak door, ergens in het midden van de kabel. Na veel geduld en soldeerwerk kreeg ik dat wel zelf terug in orde.
Lasapparaten zijn altijd gevoelig. Enkel mijn Mig/Mag apparaat van Esab is nu al tien jaar oud en daar heb ik nog nooit aan moeten sleutelen.
Heel veel grote merken hebben tegenwoordig een goedkopere lijn, dat zijn standaard Chinese apparaten waar zij enkel hun naam op plakken.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

KlaasN wrote:De toortsen zijn altijd een beetje gevoelig. Wij gebruiken een Lorch DC van ongeveer 1800?. De toorts was na een jaar stuk. De elektrische draadjes die door de kabel lopen zijn waanzinnig dun. E?n van die draadjes (een draad in een andere draad) brak door, ergens in het midden van de kabel. Na veel geduld en soldeerwerk kreeg ik dat wel zelf terug in orde.
Lasapparaten zijn altijd gevoelig. Enkel mijn Mig/Mag apparaat van Esab is nu al tien jaar oud en daar heb ik nog nooit aan moeten sleutelen.
Heel veel grote merken hebben tegenwoordig een goedkopere lijn, dat zijn standaard Chinese apparaten waar zij enkel hun naam op plakken.
Klopt, toortsen zijn idd gevoelig maar het verschil tussen mijn eerste en de tweede en derde toorts is immens vind ik.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

En Tarn, ondertussen iets gekocht?

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

ac/dc tig

Post by tarn »

Wipr wrote:En Tarn, ondertussen iets gekocht?
ge hebt geluk da'k hier nog eens lang kom.
was van plan te wachten tot het forum overgezet was.

maar aangezien ik al een tijdje bezig ben erover na te denken, zal het ook nog effe duren eer er iets beslist wordt.

en hopelijk kan ik dit posten, ben er deze keer in ieder geval nie constant uitgesmeten geweest en ook nie e paar keer moeten hertypen. :whistling:

nu nog duimen dat de post effectief gepost wordt als ik op submit klick :blink:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Het posten is je blijkbaar gelukt. Ik heb vandaag eens de Peijs gevraagd voor de kleinste plasmasnijder bij Lasservice in de Antwerpse haven. Denk er toch een 700-800? voor kwijt te zijn. Van Het merk Telwin.

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

Lasservice geeft wel een top klanten bediening.
Om te testen kocht ik een klein mma apparaat in China. Als het aankomt ga ik het uitgebreid testen en post ik mijn bevindingen. Het is een Rilon 200 tx. Het kost daar ongeveer 120?.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Idd Lasservice is super maar denk dat ik mijn plasmasnijder bij de andere dealer ga kopen want ze hebben geen toestel dat kan snijden met de specs van mijn compressortje.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

ac/dc tig

Post by zappa »

AC/DC (gaat niet naar Belgie komen dienen zanger heeft tuuuuut -) tig (in zijn oren? :shock: )


:mrgreen:
sig nature

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Maar Ac/Dc staat voor wissel -en gelijkstroom en dit is ook hetgeen de rockgroep voor ogen had hoor. Dus net hetzelfde. :mrgreen:

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

ac/dc tig

Post by zappa »

Wipr wrote:Maar Ac/Dc staat voor wissel -en gelijkstroom en dit is ook hetgeen de rockgroep voor ogen had hoor. Dus net hetzelfde. :mrgreen:
oren jongen, oren ! :mrgreen:
sig nature

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

ac/dc tig

Post by diskeletlietje »

zappa wrote:
Wipr wrote:Maar Ac/Dc staat voor wissel -en gelijkstroom en dit is ook hetgeen de rockgroep voor ogen had hoor. Dus net hetzelfde. :mrgreen:
oren jongen, oren ! :mrgreen:
DC is gewoon tinnitus ,tiens ;-)

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

Dhl heeft het toestel net afgezet. Straks eens testen.
Het was in totaal slechts ??n week onderweg, betaling incl.
Wel grappig, op hun site beloven ze een duty cycle, full power van 60%. Dat is natuurlijk niet mogelijk bij zo een klein apparaat aan die prijs. Ik ben al blij dat de stickers op het toestel een pak minder beloven, dat is alleszins geloofwaardiger.
100% aan 130A, dat is zeker goed genoeg.
Gaan AC/DC met tuuuuutttt, gewoon een MMA ding.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ac/dc tig

Post by Wipr »

Ben benieuwd naar je bevindingen. Ik heb sinds vorige week donderdag een plasmasnijder gekocht bij de dealer in wiekevorst waar ik al eerder mijn twee TIG toestellen had gekocht. Niet zo goedkoop als op het internet maar als er iets mis mee is dan weet ik waar te zijn. En het goede is dat ik mijn compressor kon meenemen om hem daar in combinatie met de plasmasnijder kon testen.

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

ac/dc tig

Post by KlaasN »

Aha top!

Het apparaat last echt goed, verbazend goed. Ik probeerde het synchroon uit met een Lorch 180 en ik voel geen verschillen.
Ik heb er al alles aan gedaan om het te laten uitvallen, maar voorlopig lukt dat niet. Mijn stalen tafel begon te plooien van de warmte, dus ik staakte het experiment.
De duurzaamheid ken ik natuurlijk niet, maar als dat meevalt, dan is dat een super goed toestel.
Je hebt natuurlijk geen garantie! Ze zeggen wel dat je garantie hebt, maar het transport heen en weer kost meer dan het toestel.
Binnenkort post ik zeker enkele foto's.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: ac/dc tig

Post by Wipr »

KlaasN wrote:Aha top!

Het apparaat last echt goed, verbazend goed. Ik probeerde het synchroon uit met een Lorch 180 en ik voel geen verschillen.
Ik heb er al alles aan gedaan om het te laten uitvallen, maar voorlopig lukt dat niet. Mijn stalen tafel begon te plooien van de warmte, dus ik staakte het experiment.
De duurzaamheid ken ik natuurlijk niet, maar als dat meevalt, dan is dat een super goed toestel.
Je hebt natuurlijk geen garantie! Ze zeggen wel dat je garantie hebt, maar het transport heen en weer kost meer dan het toestel.
Binnenkort post ik zeker enkele foto's.
En Klaas, hoe gaat het met je toestel? Het was toch een half automaat niet?

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: ac/dc tig

Post by KlaasN »

Top, het heeft ondertussen echt afgezien en het is werkelijk goed. Neen, het is Bmbe, maar dat merk heeft ook halfautomaten.
Ik kan er eigenlijk nts op aanmerken. Binnenkort, augustus zou ik eventueel een halfautomaat bestellen, we kunnen een gezamenlijk transport doen. Het zijn vooral de transportkosten die hoog zijn!
Dit is de site http://www.rilonwelding.com/rilon-welding-inverter.php

Post Reply