Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Koeno »

De cbr begint langzaamaan de nagel aan mijn doodskist te worden...

Tijdje geleden ontdekt dat de uitlaat afgebroken was (vlak aan het blok).
Het verdikkingske zit vrij vast op dat blokske... van alles al geprobeerd (combinatie van IMAL + Tikken op geven + waterpomptang + vloeken) maar dat spel zit vast. vaster. vastst.

Het ziet er ongeveer zo uit: http://images.mcn.bauercdn.com/forumgal ... 349069.jpg
(enkel zitten bij mij de 2 schroefdraden nog in het blok...

kortom ni echt veel plek om grip te hebben...

Iemand tips/ideekes om dit toch los te krijgen (zonder het blok te vernielen? )
Morgen komt de nieuwe uitlaat toe, maar ik heb niet direct zin om dit door garagist te laten doen...
het monteren is een klusje van niks lijkt mij (alle bevestigingsmaterialen + handleiding) zou er moeten bij zitten...

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Blackbert »

IMAL? ha, kruipolie, niet iMAL, hoewel daar ook een oplossing kan uitgedokterd worden. Probeer eens: 50% aceton + 50% ATF (automatic transmission fluid) Ergens is dat wetenschappelijk getest en een zeldzaam fenomeen dook op: 't goedkoopste werkt het best. :) Goed insoppen en een nachtje laten trekken.
OF, om te beginnen, (op zondagochtend :devil: ) de boel starten en goed warm laten draaien. Alu van het blok zal normaal meer uitzetten dan het ijzer van de uitlaat. dan wat meppen geven.

Als ik mij niet vergist gebruikte Honda lang 2 schelpen om de uitlaat af te dichten in het blok. Beetje als een klemkoppeling op een koperen buis, maar dan in 2 stukken. Konische passing. Misschien heb je een beetje speling om achter de rand van de uitlaat te kunnen haken? Poelietrekkerke? En anders: het uitstekend stuk inslijpen/zagen, 4 taartdelen maken zogezegd, en dan hamerkeu en beitelkeu om die stukken naar binnen te tikken. Ergens moet je ver genoeg geraken om ook tussen blok en pijp verder te werken. Denk ik zo.
grease up your baby for a ball on the hill

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by karel-p »

stuk ijzer oplassen en na afkoelen heb je wat om aan te wrikken?

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Koeno »

karel-p wrote:stuk ijzer oplassen en na afkoelen heb je wat om aan te wrikken?
Lassen kan ik niet...

Qua slijpen heb ik schrik dat er vuiligheid in het blok zou terecht komen?
Zou het helpen om met een gasbrandertje lokaal op te warmen?
warm draaien is een geweldig lawaai lijkt mij, al zou ik de afgebroken uitlaat wel "redelijk" kan laten aansluiten...

Wel gek hoe vast dat spul kan zitten...
eerst dacht ik dat in die uitstekende zwarte ronde er iets moest uitgehaald worden...
tot ik doorhad dat dat uitsteken zwart stuk ook van de uitlaat is :p

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Wipr »

Probeer eerst het BB-hulpmiddel eens en indien het niet helpt kan ik je misschien wel helpen met het lassen. Het enige dat je moet voorzien is een stuk buis dat we er op kunnen lassen. Stuk oude uitlaat kan helpen.

Een uitdaging om het er af te krijgen maar lijkt me niet onhaalbaar. Dus de bouten krijg je er nog uit maar het andere stuk is dusdanig vastgeroest in het blok dan? Als dit het geval is toch opletten dat er geen stukjes roest in je cilinder terechtkomen.

De foto die je hebt geplaatst is niet van jouw blok toch? Zo niet eens met de gsm een foto nemen en posten!

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Blackbert »

Roest kan je niet lassen ...

gasbrandertje, ha ja.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Koeno »

Blok laten warmdraaien + hamer klopjes = geen succes.
nog wat extra wd40 + IMAL + hamerklopjes = geen succes.
Dopsleutel er in geslagen maar krijgt (logischerwijs) geen grip = geen succes.
Garagist gebeld, zag het precies ni goe zitten, pas binnen 2 weken tijd = geen succes...


Kortom, als iemand mij "asap" uit de nood kan helpen, wil ik gerust een prijske betalen :)

Nen binnentrekker bestaat blijkbaar ook?
alleen weet ik niet waar de opstaande rand van het blok zelf begint, en waar het uitlaat stuk begint?

qua lassen heb ik wel schrik, wat blok = alu en ge hebt daar vrij weinig plek...
Mijn eerste idee zou zijn, daar op ??n of andere manier nen dopsleutel op "zetten"/lassen om zo nen hefboom te maken...
maar ik heb echt schrik om het blok te vernielen...

hier alleszins de foto's:
http://www.koenonline.be/jGallery2/cach ... 173736.jpg
http://www.koenonline.be/jGallery2/cach ... 173741.jpg

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by diskeletlietje »

is dat uitstekend tutje deel van de uitlaat die er uit moet ?
anders een gaatje boren los door de ganse buis daar een bout door dan heb je ook al wat meer hefboom om te wringen
of zelfs gebruik maken van de bevestigingsbouten om een soortement poelietrekker te maken ?

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by karel-p »

welk merk type en jaar is uw motor... cbr ...?
kan dan misschien eens opzoeken hoe die in elkaar steekt.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Koeno »

karel-p wrote:welk merk type en jaar is uw motor... cbr ...?
kan dan misschien eens opzoeken hoe die in elkaar steekt.
CBR 125 R uit 2007 (of 2008) maar dat modeljaar zou hetzelfde moeten zijn.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Koeno »

diskeletlietje wrote:is dat uitstekend tutje deel van de uitlaat die er uit moet ?
anders een gaatje boren los door de ganse buis daar een bout door dan heb je ook al wat meer hefboom om te wringen
of zelfs gebruik maken van de bevestigingsbouten om een soortement poelietrekker te maken ?
Het gaatje boren had ik ook al gedacht... alleen heb ik daar bitter weinig plek om een boormasjien te gebruiken...

De polietrekker is het idee dat de garagist ook had, maar den een binnentrekker,
al wist hij niet zeker of er genoeg grip ging zijn...

Ik had deze nacht als ingeving...
ik koop en dop 34mm...
ik slijp rechte kanten aan die ronde en zet er gewoon nen dopsleutel op...
dat met een verlengbuis van ne meter en ik kan de volledige motor verzetten :p

Dit is de cilinder van nen 2004 model,
dus die tut moet eruit/eraf...
https://www.motosp.gr/photos/800x/14792 ... rw6rw8.jpg

en in feite zit da zo diep ni zenne:
Image

zucht, ween ween...

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by den Bullet »

Koeno wrote:...

en in feite zit da zo diep ni zenne:
Image

zucht, ween ween...
Er af kloppen!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Koeno »

Maar hoe hard mag ik in godsnaam kloppen op zoiets?
Ik heb schrik om het blok zelf te beschadigen...

'k heb al wat zitten "kloppen", maar nooit echt hard.

Ik wil gerust eens met alles wat ik heb er op rammen, maar liefst wil ik het blok niet in frietjes kloppen (bij wijze van spreken).

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by TRooPER »

met een dremel of klein slijpschijfke 2 dikke groeven maken in die cirkel,
daar een platte beitel of grote dikke ijzer lat/schoevendraaier , eender wat dat in die groeven dan past inleggen
en met een hamer proberen die cirkel draaiend te krijgen

ge kunt uw lat zo lang mogelijk maken dat ge nodig hebt om ruimte te krijgen om der meppen op te geven met uw hamer, desnoods tot buiten uw motorblok. Een extra hand kan handig zijn om die lat dan tegen te houden en in de groeven te fixeren.



met een fijn ijzerzaagske enkele kleine inkepingen maken aan de buitenrand van die cirkel om wat WD40 te kunnen laten insijpelen..... en laten intrekken......

geduld en :smash: :smash: :smash: :smash:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by den Bullet »

Koeno wrote:Maar hoe hard mag ik in godsnaam kloppen op zoiets?
Ik heb schrik om het blok zelf te beschadigen...

'k heb al wat zitten "kloppen", maar nooit echt hard.

Ik wil gerust eens met alles wat ik heb er op rammen, maar liefst wil ik het blok niet in frietjes kloppen (bij wijze van spreken).
Ik denk niet dat 't een kwestie van 'hoe hard' is maar alleen 'hoe'.

Dus van zoveel mogelijk kanten tegen tikken; dat zit niet zo diep, dus het blok zal zo rap ni bezwijken.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by bompa »

Ik denk gelijk Blackbert zegt , dat uitsteek stuk in 4 verdelen stuk en dan met een hamertje en beiteltje ,of zo ne turnavies waar je op mag kloppen , dan stilletjes in het gat proberen een paar zonken naar het midden te kloppen zodat je hier en daar tussen het blok en de pijp kan en dan zal ze wel los zitten zeker , maar eerst zou ik toch een vod of iets in dat gat steken zodat en niks in dat blok valt .

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Wipr »

Als t ni lukt geef je maar een seintje. Wil je er gerust mee helpen!

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Koeno »

Mensen allemaal... Bedankt...

Den tip van Bullet + den tip van ne kameraad = gelukt...

Kameraad zei al lachend: if it doesn't fit, get a bigger hammer...
+ bullet die zei eraf kloppen =

nen iets zwaarderen hamer gepakt, 2 keer toch wel wat harder geklopt en plots bewoog da spel...
eruit geplukt met een tang...

Uitlaat pakking was nog intakt, dus nieuwe uitlaat erop gevezen en al eens laten warm draaien....

Geweldig succes!!!


Sorry voor mijn veelvuldig gezaag....

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Stefke »

Koeno wrote:
Sorry voor mijn veelvuldig gezaag....
??? 't was toch kloppen?? :mrgreen:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Uitlaat afgebroken, afgebroken stuk zit vast in blok

Post by Wipr »

Ah voila,

Gewoon harder durven kloppen he :thumbsup:

Post Reply