Motorblok spuiten

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Motorblok spuiten

Post by Koeno »

Ik zou graag het blok van mijn sevenfifty weer toonbaar maken...
De jaren hebben namelijk hun sporen nagelaten (afbladderend verf, bloemkool-structuur op de alu kop, ...)

Opties:
A: Zelf blok demonteren / schuren / spuiten
B: Blok niet demonteren, maar alles wat niet zilver mag worden afplakken/ schuren / spuiten
C: Blok demonteren, binnenbrengen bij iemand die dit kan en weer monteren.
D: Alles laten doen en zelf braaf eraf blijven.
E: Niets doen en gewoon braaf zijn :p

Ingeval van A & B -> Sevenfifty is luchtgekoeld, motip engine paint garandeerd maar tot 110° een degelijk lak. Kan dit problemen zorgen? of moet ik voor VHT-verf kijken. VHT moet "gebakken" worden, of kan dit ook gewoon door warm te rijden?
Ik heb al meermaals mensen gezien die het blok gewoon in 1 geheel spuiten, kan dit?

Ingeval van C & D -> Weet iemand hier adressen of mensen met ervaring?

Ingeval van E -> Heeft er iemand een handboek: Hoe braaf te zijn?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Motorblok spuiten

Post by Muug »

toen ik vroeger de uitlaatbuis ter hoogte van de einddemper zwart spoot (zo goed als zeker ook met Motip-verf) moest ik dat om het jaar toch eens herdoen omdat de verf langzaam verdween of weg slijtte of zo .

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

Re: Motorblok spuiten

Post by tarn »

er is maar een problematische plaats en dat is aan de cilinderkop waar de uitlaat vertrekt.

je kan je blok met gewoon 2K lak(niet op water basis) spuiten.
2K lak kan gemakkelijk 80° graden aan deze werd vroeger zelf op deze temperatuur gebakken.

als je dit degelijk wilt doen moet het blok uiteen en deze eerst deftig reinigen en waar er oxidatie is opschuren en het belangrijkste van al, eerst een hechtenden primer specifiek voor aluminium.

je kan deze dan lakken in de kleur die je wilt, afhankelijk van het product werkt dit soms beter nat in nat of na drogen en licht opschuren.

voor de kop waar de uitlaat vertrekt kan je gedeeltelijk met wrinkle lak(VHT)werken deze zal het langer uithouden dan de 2K lak

als je het hele blok in wrinkle lak wil zal het toch een oude oven of dergelijke moeten gebruiken om de lak zijn wrinkle effect te maximaliseren.

voor de alu cilinder van mijn enfield gebruik ik bv gewoon 2K lak en laat deze in een paar keer op warmen.

maar belangrijkste van al is dat een gespoten blok warmer draait door de lak laag die erop ligt.
het is alsof je een deken op je blok legt, en dit kan naderhand met een lucht gekoeld blok als eens problemen opleveren.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Motorblok spuiten

Post by Wipr »

Ik heb zelf maanden mijn stukken aan het spuiten geweest en het is een kunst op zich waar ik geen kaas van gegeten heb. Als je zeker wil zijn dat het top gedaan is, demonteer je het blok en doe je het gewoon binnen bij een vakman. De prijs dat je daarvoor moet neertellen zal niet veel meer zijn dan dat je zelf kwijt ben aan uren werk, afschuren, verf kopen en spuiten.

Ik heb onlangs twee metalen sierstukken (noem het kunst?) laten poederlakken bij lakkerij De Groof in Hoboken. Kostprijs 110€ voor de twee stukken. Voor dat geld kan ik het onmogelijk evengoed doen. En het scheelt me een pak tijd en geklungel. De grootste shit vind ik dat je het moet kunnen spuiten in een plaats die gevrijwaard blijft van stof en pluisjes, pollen enz. En vooral omdat je blok zo warm gaat worden kom je er noet met een spuitbuske van bij den Brico ;)

Mijn advies: zoek een lakkerij in de buurt en anders eens naar Hoboken rijden. Ok, het is effe rijden maar die mensen bedienen evengoed de particulier die een tafeltje herspoten wil worden.

tarn
Posts: 76
Joined: 19 Oct 2015 11:34

Re: Motorblok spuiten

Post by tarn »

toch effe bij vermelden dat het oppassen is met zandstralen.

zandstralen is een algemene term en is niet noodzakelijk zand(grit) waar men mee straalt.
dat kan met verschillende mediums gaande van grit, plastiek korrels, verbrijzelde noten schelpen, bicarbonaat.

bicarbonaat is het beste in dit geval.
je kan de carters zo stralen en het overgebleven bicarbonaat blaas je weg en wat achter blijft spoel je met wat lauw water weg.

met grit moet je alles minutieus afdichten, je zou de eerst niet zijn die zijn pas geverfd blok na een paar honderd kilometers terug mag uiteen smijten wegens rondreizend grit.
een paar korrels grit die ergens in een olie/water kanaal of in een verloren hoekjes zijn blijven hangen is al genoeg.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Motorblok spuiten

Post by bompa »

Als je er een motor onder het kader onderuit haalt moet je zowizo afdichten ,als ik een benzinedarmpje of water darmje los doe dicht ik dat af.

Inden tijd om mijne crosser te kuisen naftbak er af darmpje afdichten, luchtfilter kas er vanaf, inlaat carb. afdichten ,uitlaat vanachter afdichten en dan kon hij gekuist worden.
Met zandstralen zeker alles goe afdichten en daarna nog dichtplakken ook, zo deden wij dat toch op het werk in den tijd.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Motorblok spuiten

Post by Koeno »

Besluit genomen dat ik het toch ga proberen zelf te doen...
Maar wel op een semi deftige wijze:

1. eerst wphb eens afdrukken
2. alles demonteren en fotograferen zodat ik het ook weer kan monteren.
3. blok zo goed als ik kan afschuren
4. blok zo goed als ik kan ontvetten.
5. dichtmaken met houten plakjes wat proper moet blijven (inlaat/uitlaat).
6. afplakken wat niet gespoten moet worden (+ kop + kabels + chrome bouten van de kop).
7. nog eens ontvetten
8. spuiten met engine paint, naar wat ik lees van motip moet er geen primer op alu gezet worden en kan die engine paint er rechtstreeks op.

Bedoeling is dit te doen als ons tuinhuis af is.
In het tuinhuis zou ik met plastiek een afgesloten ruimte maken waarin ik "proper" kan werken...

als ik dan toch demonteer zou ik het frame ook wel durven bijwerken, zodat het proper staat...
en bougiekabels vervangen (want die kabels zien er niet fris meer uit)

Qua warmer lopen mag ik me minder zorgen, het originele blok is ook gespoten, als die laag er eerst zo goed mogelijk afgehaald word, dan kan er volgens mij weinig verschil zijn...

maar eerst:
tuinhuis afwerken (maw beton kappen + tuinhuis bouwen) en nog wat moed indrinken om dit allemaal te doen :p

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Motorblok spuiten

Post by bompa »

Ik stak bij mijne crosser in de inlaat en uitlaat gewoonlijk een groot proper doek in, dan kon er ook niets in en het water werd ook nog opgevangen moest ik er per ongeluk op gespoten hebben .

Mijne Husqvarna heb ik in den tijd met spuitbusjes terug gespoten , kader ,wielen ,uitlaat ,benzinetank,motor ,voor de motor en uitlaat verf die tegen de hitte kon, en voor de rest de kleur van de moto laten maken maar dan in spuitbussen laten doen , die moto was nadien precies een nieuwe enduro .

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Motorblok spuiten

Post by Raketman »

Met de engine paint van Motip is niks mis...heb zo al een paar blokken (gedeeltelijk en volledig) herspoten met dat product en die zien er nog allemaal meer dan deftig uit.
Nil volentibus arduum

Post Reply