Olieverbruik

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Olieverbruik

Post by Wipr »

Een gevoelig onderwerp misschien.......

Is het olieverbruik van een motor gebonden aan het merk, de opbouw of bijv de gepuurde pk's uit een bepaalde cilinderinhoud?

We lachen er wel mee maar waarom verbruiken zoveel BMW meer olie dan andere types? Een Yam thunderace blok zou ook oliezuiper geweest zijn enz enz.

Zijn er criteria die bepalen of een motorblok al dan niet olie zal verbruiken?

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Olieverbruik

Post by bompa »

Toen ik mijne bmw kocht zegden ze tegen mij ,je bmw altijd op de middenbok plaatsen als je stopt en hem stil zet anders kan de olie niet terug lopen en bij volgende start verbrand die dan?
IK weet het niet maar ik plaats maar wat die bmw dealer tegen mij toen zij.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Olieverbruik

Post by TRooPER »

Denk dat het heel veel afhangt van
-regulier onderhoud,
-type olie
-manier van vertrekken bij koude motor (eerst op temp laten komen vooraleer de kraan volledig open te draaien)

maar natuurlijk zijn bepaalde type motoren blijkbaar gevoeliger dan andere, maarja, een beetje verlies heb je altijd :mrgreen:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Olieverbruik

Post by den Bullet »

Qua BMW: ik heb er enkele gehad (R60/5, R65, R80/7, K 100 en 1150GS) en alleen de K verbruikte nogal wat olie; bij de andere moest ik mezelf dwingen om het peil es na te kijken.

Topverbruiker was mijn T 140 E; minstens een halve liter per week wwon/werk-verkeer (ofte zo 'n 150 km) :shock: :shock: :shock:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Olieverbruik

Post by pingu »

Mijn Tiger 1050 verbruikte ook wel wat. Op Tiger 1050 forum las ik daarover ooit dat het ook te maken had met het feit dat de 1050 een "lange slag" motor is. En dat als je daarmee lang in hogere toerentallen rijdt (autostrade vb), dat de zuigersnelheden dan zo oplopen dat de olieschraapveren er niet langer in slagen om alle olie "mee te nemen". En je dus wat olie verbrandt. Of het waar is weet ik wel niet... Mijn 800 nu verbruikt ook een beetje. Die vul ik 1 (soms 2) keer bij tussen oliewissels. Volgens de dealer niks om mij zorgen over te maken zolang het verbruik niet boven de 100ml/1000Km uitkomt.

't zijn natuurlijk alletwee Britten. En een goeie Brit verbruikt wat olie natuurlijk :mrgreen: De FZ6 Fazer destijds verbruikte geen druppel.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Olieverbruik

Post by Muug »

mijne BMW R80GS verbruikte niks

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Olieverbruik

Post by vet on wheels »

bij de nieuwe boxers LC hebben ze dat olieverbuik afgeschaft !! Echt waar! dealer was zeker van zijn stuk toen ie dat zei :P

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Olieverbruik

Post by Tom Thumper »

pingu wrote:Volgens de dealer niks om mij zorgen over te maken zolang het verbruik niet boven de 100ml/1000Km uitkomt.
De voormalige Yamaha dealer in Diest sprak zelfs over een halve liter per 1000 km voordat het de moeite loont om te gaan kijken wat er aan de hand is.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Olieverbruik

Post by Raketman »

Nen dealer die spreekt van normaal olieverbruik van 1l/1000 km is ne zeveraar. Die heeft geen zin in een motorrevisie, niks meer of minder. Zelfs onder garantie scheuren ze daar hun broek aan. Allez, ne liter/1000, dan had ik een bus van 5liter moeten meesleuren op mijn laatste reis... :pillepalle:

Bij ne moderne moto met lage kilometerstand is 100cc/1000 km zowat een maximum, anders scheelt er iets.
Mijn 2-klepper BMW's verbruiken ook niks merkbaar, de 1100/1150/1200 luchtgekoelde konden stevig olie verzetten...maar ook weer niet allemaal :? .

Thunderace had veel te slappe schraapveren (gekend probleem), de spelingmarges bij sommige reeksen van de 4-kleps luchtgekoelde boxers van BMW waren soms nogal aan de ruime kant maar op een reeks in 2007 met slechte klepstelen na gaan die blokken eigenlijk eeuwig mee (wat niet gezegd kan worden van de versnellingsbakken en cardans :lipsrsealed2: ).
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Olieverbruik

Post by Koeno »

Raketman wrote:Nen dealer die spreekt van normaal olieverbruik van 1l/1000 km is ne zeveraar.
Bij ne moderne moto met lage kilometerstand is 100cc/1000 km zowat een maximum, anders scheelt er iets.
.
Euhm, maar 100cc is toch gelijk aan 100ml?
pingu wrote:Volgens de dealer niks om mij zorgen over te maken zolang het verbruik niet boven de 100ml/1000Km uitkomt.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Olieverbruik

Post by F M »

Maar raketman reageert op Tom, niet op Pingu...
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Olieverbruik

Post by Koeno »

F M wrote:Maar raketman reageert op Tom, niet op Pingu...
Maar Tom praat over 500ml niet over 1000lm, daarom dat ik dacht dat er een misverstand was over de 100ml...
ik zie namelijk geen post die gaat over 1l / 1000km (of miszie ik mij nu enorm? )

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Olieverbruik

Post by F M »

o ja, Raketman maakt van een halve liter ( of van 100ml) ineens een hele liter, zie ik nu...

Het zal wel zo iets zijn gelijk de vermenigvuldiging van de broden of zoiets ? :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Olieverbruik

Post by Koeno »

F M wrote:o ja, Raketman maakt van een halve liter ( of van 100ml) ineens een hele liter, zie ik nu...

Het zal wel zo iets zijn gelijk de vermenigvuldiging van de broden of zoiets ? :mrgreen:
Ik zou liever hebben dat ze van die olie wijn maken...
En van die 1 liter ergens 100 liter en er een geweldig feest van maken ;-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Olieverbruik

Post by Wipr »

En heeft de motorconfiguratie invloed op het olie verbruik? Dus een 1-2-3-4-6 cilinderblok dat meer kans zou hebben op het verbruik of maakt dat niet uit?
Buiten de Honda 125cc scooter heb ik nooit moeten bijvullen maar dat ligt meer dan waarschijnlijk dat ik de motor in kwestie nooit lang had en de tijd in mijn bezit werden ze wel goed onderhouden.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Olieverbruik

Post by Raketman »

Ik dacht da'k ergens gelezen had 1l/1000km...nen halve is trouwens ook al redelijk grofkes te noemen, tenzij uw blok meer dan 200k km's heeft ofzo :geek:

Motorconfiguratie maakt niet veel uit. Slijtage, toleranties en ouderdom (verduurde klepsteeldichtingen bvb) zijn meer bepalende factoren.
Nu, elk motorblok met liggende cylinders moet ge niet teveel en te lang laten overhellen (K75-100/ 2-kleps boxers in mindere mate) om te begrijpen dat er dan olie naar de verbrandingskamers gaat lekken. Lange stallingen = middenbok bij die dingen.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Olieverbruik

Post by Muug »

mijn okkozje koekblik dat ik december ll. kocht zit aan een liter op 4000km.... blijkt gekend te zijn voor dat blokske :| dus rijden we maar met een literke reserve-olie in de koffer....

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Olieverbruik

Post by Tom Thumper »

Raketman wrote:Ik dacht da'k ergens gelezen had 1l/1000km...nen halve is trouwens ook al redelijk grofkes te noemen, tenzij uw blok meer dan 200k km's heeft ofzo :geek:
Ik had het inderdaad over een halve liter en heb er negens bijgezegd dat dat een "normaal" olieverbruik is. Voor de dealer was dat moment om in te grijpen, minder olieverbruik beschouwde hij niet als normaal maar niet echt nodig om gaan in te grijpen, toch wel een sterke nuancering...
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Olieverbruik

Post by toeternietoe »

Ik heb nog nooit iets gehad dat zichtbaar olie verbruikte (met uitzondering van mijn 2-takt vespa'tje :mrgreen: ).Noch met auto's, noch met brommers of moto's. Ook mijn GS LC verbruikt geen olie.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Re: Olieverbruik

Post by KlaasN »

Met de 1150Gs ongeveer 10 000km gereden en 1.5l olie bijgevuld.
Dat lijkt me redelijk. In het begin dat ik de motor had (stond acht jaar stil) was dat precies iets meer dan nu.

Post Reply