Page 3 of 4

Re: De reden waarom...

Posted: 06 Feb 2018 09:14
by duibhce Kaelann
Muug wrote: 05 Feb 2018 22:35 Klopt. ik heb dat vroeger als mini IT-zelfstandige ook mogen ondervinden. Ze zien u klikken op ne pc en dan snappen ze niet dat ge daar zus en zoveel voor vraagt.
Tenzij ge uw diensten aan bedrijven aanbiedt. Daar knipperen ze nog niet met hun ogen als ge 800EUR per dag vraagt voor IT-diensten.

Re: De reden waarom...

Posted: 06 Feb 2018 13:57
by Muug
duibhce Kaelann wrote: 06 Feb 2018 09:14
Muug wrote: 05 Feb 2018 22:35 Klopt. ik heb dat vroeger als mini IT-zelfstandige ook mogen ondervinden. Ze zien u klikken op ne pc en dan snappen ze niet dat ge daar zus en zoveel voor vraagt.
Tenzij ge uw diensten aan bedrijven aanbiedt. Daar knipperen ze nog niet met hun ogen als ge 800EUR per dag vraagt voor IT-diensten.
Zeer correct opgemerkt. Die kleine elektrozaak die ik hielp, trok zich het ook niet aan hoeveel op de factuur stond. Als ik maar beschikbaar was, liefst 24/7. Soit, na anderhalf jaar of zo ben ik er mee gestopt.

Re: De reden waarom...

Posted: 06 Feb 2018 15:19
by OzzePaa
Ja, ik denk ook dat restauratie van oud ijzer vooral als hobby zin heeft en dat de lucrativiteit ervan beperkt is ... Tenzij je een wrakkige rariteit op de kop kunt tikken (en betalen).
Zo restaureerde m'n jongste broer (al zo'n 40 jaar carrossier) 10 jaar geleden een in uitermate gammele staat verkerende Triumph TR2 Francorchamps Coupé voor een welgesteld heerschap dat, voor een "prijske", één van de 22 geproduceerde exemplaren had verworven
Hij is daar goed voor vergoed, maar als het nu zijn eigen auto zou geweest .....
Hij en m'n andere broer hebben onderwijl samen wel een viertal TR's van respectabele leeftijd en een Alfa Duetto in mint condition op het erf staan, maar daar zit (op de Alfa na) toch ook overal meer tijd en kosten in dan de winst die er bij verkoop zou kunnen uitgehaald worden.

Re: De reden waarom...

Posted: 06 Feb 2018 18:19
by Blackbert
Inderdaad, tenzij ge iets in de garage hebt staan wat bij bvb Bonhams geen gek figuur zou slaan, zal het niet echt winst opleveren.

Maar dan vraag ik mij toch een beetje af hoe die Classic Car gasten winst halen op gerestaureerde exemplaren die voor pakweg 30000€ te koop staan. Als je weet dat een zelfde model met veel "patina" toch ongeveer de helft daarvan moet opbrengen.

Re: De reden waarom...

Posted: 06 Feb 2018 19:43
by Raketman
Binnen het restauratiegebeuren moet ge er zeker op letten om het auto-en motorgebeuren gescheiden te houden...Voor auto's is de markt zowieso veel groter en veel sneller rendabeler, zeker als ge als specialist in één of ander merk/type onmiddellijke toegang hebt tot de onderdelen.
Op mijn vorig werk heb ik zo kunnen zien hoe restauraties "in't echt" gaan ipv hoe ze op Discovery gaan. Basisprijs voor een body-off-frame met motorrevisie begon aan 125k. Zonder speciallekes. Tijdsspanne tussen de 6 en 18 maand. Met onnozelheden gelijk deadlines van een paar weken moest ge daar niet afkomen. Dan is kwaliteit niet mogelijk. 'k Heb daar ne Porsche 356 zien passeren die in één van die programma's zogenaamd gerestaureerd was (kweet de naam van dat programma niet meer), en die hebben we daar opnieuw gedaan. Bij de afbraak heb ik daar 30+kg plamuur afgekapt :shock: :? die op ne vleugel en aan de linkse deurstijl tot centimeters dik was. Den baas had zo zijn vermoeden bij aankoop omdat hij vond dat de auto links/rechts precies niet in verhouding was, en omdat het magneetje zowat nergens bleef plakken :lol: :mrgreen: ... Die voertuigen zijn natuurlijk een veelvoud van de restauratiekostprijs waard, dus voor mensen die geld hebben is zo'n restauratie zowieso geen verloren kost.

Bij moto' is het zowieso veel moeilijker. Om een goed idee te krijgen van wat er momenteel goed in de markt ligt zie bvb :

http://www.classic-motorcycles.nl/index.php/nl/aanbod

Héél veel jaren '50, interbellum.

Re: De reden waarom...

Posted: 06 Feb 2018 20:26
by Stefke
Raketman wrote: 06 Feb 2018 19:43 Binnen het restauratiegebeuren moet ge er zeker op letten om het auto-en motorgebeuren gescheiden te houden...Voor auto's is de markt zowieso veel groter en veel sneller rendabeler, zeker als ge als specialist in één of ander merk/type onmiddellijke toegang hebt tot de onderdelen.
Op mijn vorig werk heb ik zo kunnen zien hoe restauraties "in't echt" gaan ipv hoe ze op Discovery gaan. Basisprijs voor een body-off-frame met motorrevisie begon aan 125k. Zonder speciallekes. Tijdsspanne tussen de 6 en 18 maand. Met onnozelheden gelijk deadlines van een paar weken moest ge daar niet afkomen.
Bij mijne maat die alleen motorrevisies moet ge daar ook niet mee afkomen. Ook geen gezever bij die mannen. Cylinderkop is al eens opgelast meneer, daar kan ik niet op verder weken. Geen probleem, de klant laat een nieuwe afkomen uit de UK, volledig in alu gefreesd. 8000 euro aub. Ok, dat kunnen we verder werken. :-). Krukasje van Aston Martin, 3 jaar op gewacht, nieuw gemaakt bij AM zelf. 10000 euro. :o en ja er zijn nog mensen met eindeloze budgetten... :shock:

Re: De reden waarom...

Posted: 12 Feb 2018 14:45
by Wipr
Stefke wrote: 06 Feb 2018 20:26
Raketman wrote: 06 Feb 2018 19:43 en ja er zijn nog mensen met eindeloze budgetten... :shock:
Meer dan genoeg blijkbaar maar je moet ze kennen natuurlijk. ;)

Re: De reden waarom...

Posted: 01 Mar 2018 18:05
by Raketman
Ervoor / erna... kan ik nog steeds van genieten.

Image

Image

Image

Image

Re: De reden waarom...

Posted: 01 Mar 2018 20:13
by duibhce Kaelann
:o :thumbsup: :drif: :drif: :drif:

Re: De reden waarom...

Posted: 01 Mar 2018 20:20
by Koeno
wanneer mag ik mijne CB binnen steken voor een light restauratie... voor iemand met uw kunde is dat niks...

Echt waar, mocht ik een hoed, muts of pet op hebben: Hoed, muts of pet af!
prachtig om zo'n klassieker terug in quasi nieuwstaat te zien...

Re: De reden waarom...

Posted: 02 Mar 2018 00:43
by Wipr
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Fantastisch werk weeral.

Zeg Raketmans, waar steek je nu doorgaans het meeste werk in. Het mechanische gedeelte of de carrosserie? Ale carrosserie? Frame, spatborden, tank enz.

Zijn de onderdelen gelakt of gepoedercoat?

En als laatste merk ik weer een heel aparte variatie op van een item dat me erg interesseert namelijk de “springervoorvork”

Ik ben ermee bezig om zelf een exemplaar te maken voor een volgend project. De moderne voorvorken zijn wellicht simplistischer maar ik vind de springervoorvorken zoveel ingenieuzer en mooier sowieso. Het straalt meer techniek uit gewoon!

Zou je daar eens een foto van kunnen nemen want ziet er top uit. Kopiëren doe ik helemaal niet maar het is een variatie op het thema dat ik nog niet ben tegengekomen.

Waanzinnig mooi! :thumbsup: :drif:

Re: De reden waarom...

Posted: 02 Mar 2018 00:49
by Wipr
Ik heb de foto wat dichterbij bekeken en ben erg benieuwd hoe dit op het balhoofd vastzit en hoe de vier scharnieren die de veer ondersteunen hun werk doen zonder al te veel speling. Zit er veel horizontale speling op als je bijv een groef in de weg over rijdt of helemaal niet? Vind je dit zelf een goed systeem?

Re: De reden waarom...

Posted: 02 Mar 2018 10:55
by pingu
Is dat dezelfde moto op de voor en na foto? :w00t: :drif:

Re: De reden waarom...

Posted: 02 Mar 2018 11:01
by den Bullet
Wipr wrote: 02 Mar 2018 00:43 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

...

En als laatste merk ik weer een heel aparte variatie op van een item dat me erg interesseert namelijk de “springervoorvork”

...
Springervorken zijn voor (o.a.) Harleys.

De juiste benaming hier is Girdervork of parallellogramvork ;)

Re: De reden waarom...

Posted: 02 Mar 2018 13:09
by Raketman
Het ijzerwerk was hier niet zo verschillend van gelijk werk project, met dat verschil dat poederlak hier totaal niet op zijn plaats is. Alles is dus met de hand in de rode grondverf gezet en dan met het pistool afgelakt. 2K, verharder en mattering rechtstreeks in de kleurverf, geen vernis.
Eén groot verschil was er wel, en dat is dat de stukken originele verf die er nog ophingen nog op loodbasis waren. Die waren dus kei-en keihard, wat er mij na belachelijk veel schuurborstels toe gedwongen heeft om de wielen en het hoofdframe te laten zandstralen. Zeker omdat het schuurstof ook al puur vergif was :? .

Het motorblokske, in al zijn eenvoud, is de grootste kopbreker geweest tot nu toe. Klein trauma aan overgehouden, ik zit nog in de verwerkingsfase :twisted: .

De vork is eigenlijk gene springer. Verre van zelfs, want ze bestaat namelijk niet uit 2 los van elkaar bewegende delen. Ze is ééndelig en hangt met 4 armkes vast aan het balhoofd. De bovenste armkes vormen één geheel, de onderste twee staan volledig los van elkaar. De veer steunt bovenaan af op het kroonplaatje (amper de naam waardig) en onderaan op de vork. Op de onderste armkes zit een grote vleugelmoer waarmee ge de "demping" van de vering losser of vaster kunt draaien. En dan is er natuurlijk nog de hightech stuurdemper in de vorm van de grote draaiknop op de bovenste kroonplaat. Dat zijn allemaal geklemde lapkes leer die ge harder of losser aandraait. Aan de dikte van de armkes kunt ge zo al zien dat dit systeemke de nodige flex zal hebben, wat maakt dat het efkes wobbelt bij langsrichels of als ge nekeer door een goot moet ofzo.

Image

Re: De reden waarom...

Posted: 02 Mar 2018 16:30
by Muug
blokske van ne W650 in hangen 8-)

Re: De reden waarom...

Posted: 02 Mar 2018 20:30
by Wipr
Raketman wrote: 02 Mar 2018 13:09 Het ijzerwerk was hier niet zo verschillend van gelijk werk project, met dat verschil dat poederlak hier totaal niet op zijn plaats is. Alles is dus met de hand in de rode grondverf gezet en dan met het pistool afgelakt. 2K, verharder en mattering rechtstreeks in de kleurverf, geen vernis.
Eén groot verschil was er wel, en dat is dat de stukken originele verf die er nog ophingen nog op loodbasis waren. Die waren dus kei-en keihard, wat er mij na belachelijk veel schuurborstels toe gedwongen heeft om de wielen en het hoofdframe te laten zandstralen. Zeker omdat het schuurstof ook al puur vergif was :? .

Het motorblokske, in al zijn eenvoud, is de grootste kopbreker geweest tot nu toe. Klein trauma aan overgehouden, ik zit nog in de verwerkingsfase :twisted: .

De vork is eigenlijk gene springer. Verre van zelfs, want ze bestaat namelijk niet uit 2 los van elkaar bewegende delen. Ze is ééndelig en hangt met 4 armkes vast aan het balhoofd. De bovenste armkes vormen één geheel, de onderste twee staan volledig los van elkaar. De veer steunt bovenaan af op het kroonplaatje (amper de naam waardig) en onderaan op de vork. Op de onderste armkes zit een grote vleugelmoer waarmee ge de "demping" van de vering losser of vaster kunt draaien. En dan is er natuurlijk nog de hightech stuurdemper in de vorm van de grote draaiknop op de bovenste kroonplaat. Dat zijn allemaal geklemde lapkes leer die ge harder of losser aandraait. Aan de dikte van de armkes kunt ge zo al zien dat dit systeemke de nodige flex zal hebben, wat maakt dat het efkes wobbelt bij langsrichels of als ge nekeer door een goot moet ofzo.

Image
Dank voor de verhelderende uitleg.
De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.

Lang leve zandstralen zeker al kan ik me voorstellen dat je dergelijke oud materiaal meer schade kan toebrengen dat je achteraf moet op -of dichtlassen.

Prachtig werk! :)

@den bullet: dank voor de correcte naam. Wist enkel dat het te vinden was als Springer front end

@muug: W650 blok zou zich perfect lenen voor een zelfcreatie maar persoonlijk zou ik het een verkrachting vinden om een volledig typerend origineel frame met een ander blok uit te rusten. Dat het misschien beter oogt kan maar ik zou het nooit doen. En zoals Raket aangeeft als er al wat wobbel en flex inzit stel ik me maar de vraag of het frame zonder aanpassingen zou kunnen trekken.

Re: De reden waarom...

Posted: 14 Mar 2018 09:28
by laouen
Wipr wrote: 02 Mar 2018 20:30
De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.
bedoelde je deze?

Image

Re: De reden waarom...

Posted: 14 Mar 2018 13:09
by Wipr
laouen wrote: 14 Mar 2018 09:28
Wipr wrote: 02 Mar 2018 20:30
De look van de voorvork doet me denken aan een moderne concept bike van een exotischer merk waarvan de naam me ontgaat. Als ik er op kom post ik het uiteraard.
bedoelde je deze?

Image
Yes yes yes :w00t: :w00t: :w00t:
Bangelijk dat je dit gevonden hebt!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Re: De reden waarom...

Posted: 15 Mar 2018 17:47
by Blackbert
Ah, thuis in haar garage, zo moeilijk was dat niet. :whistling:
:mrgreen: