achteras los ...

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

achteras los ...

Post by fore » 21 Oct 2017 22:47

M'n achterwiel maakt ne 'zwiep' op een rechte baan ... ratel, ratel rammel ... Ik dacht da'k op ne steen oid gereden had ... en het ergens tussengeraakt was. :krabje:


Stillekes naar de kant ... wat blijkt. De achteras was uit de brug geschoven. De moer was 'verdwenen'. :w00t:

De as terug op zijn plaats geschoven/gesjot. Op de plaats waar de moer moet zitten, heb ik zo'n een colsonbandje rond de schroefdraad getrokken in de hoop dat de as min of meer op z'n plaats blijft zitten. ... :dontknow:

Heel stillekes naar huis gereden (80 km) ... :? toch elke 10-tal km ne keer naar de kant om te zien of dat allemaal wel op z'n plaats bleef.

'k word er mottig van ... moest dat gebeuren op een autostrade ofzo .... :sick2:


Moeten we nu dagelijks 'elke' vijs gaan controleren ... :whistling:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
zappa
Posts: 3841
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: achteras los ...

Post by zappa » 22 Oct 2017 01:38

als ik daar zelf persoonlijk het wiel zou uitgenomen hebben, dan zou ik dat nog kunnen verwachten dat er iets niet goed vast zit.

Maar als je daar voor naar een garage gaat, zou je toch mogen eisen dat het in orde is?

En dat na kijken, ik zou zelf niet eens weten (tot ik iets hoor dat geen normaal geluid is) of er iets niet goed op zijn plaats zit of kan los komen, ontbrekende stukken zouden al hele grote moeten zijn voor ik 't zou merken :dontknow:


Maar ge hebt wel chance bij uw onchance dat je niet just ne grote bocht op een ottostraad aan 't nemen was? Denk dat die motor dan toch niet echt meer controleerbaar is??

Het meest onbetrouwbare aan een honda is de garagist zeker? :mrgreen:
sig nature

Online
User avatar
Davy78
Posts: 591
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: achteras los ...

Post by Davy78 » 22 Oct 2017 08:30

Wel Jos, ik ben blij dat ge het nog kunt vertellen ;)

Die moer moet dan inderdaad toch niet vast genoeg gezeten hebben?

Stefke
Posts: 1383
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: achteras los ...

Post by Stefke » 22 Oct 2017 13:30

fore wrote:
21 Oct 2017 22:47
Moeten we nu dagelijks 'elke' vijs gaan controleren ... :whistling:
Tja, ik sta dagelijks tussen moto's en zie soms ook wel eens een bout of moer die losgekomen is of gewoon ontbreekt. Of een ABS-remsysteem dat niet werkt... :furious3: . Bij mijn weten gebruikt Honda zelfborgende bouten, bij De Kawa's en Triumph zitten er splitpennen door de as, de BMW heeft gewoon 4 bouten in het achterwiel die niet geborgd zijn... Dat kunt ge natuurlijk ook zelf doen, gat door de as boren en splipennetje doorsteken.
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
Muug
Posts: 6712
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: achteras los ...

Post by Muug » 22 Oct 2017 13:57

of aan het goede aanhaalmoment aantrekken.
Of ne keer van uw oren gaan maken tegen de garagist als 't onderhoud nog niet te lang geleden is

User avatar
Koeno
Posts: 1358
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: achteras los ...

Post by Koeno » 22 Oct 2017 14:05

Het kan aan mij liggen, maar er wordt al naar de garagist gewezen, terwijl hij evengoed eergisteren zijn kettingspanning bijgesteld kan hebben en dus niet op het juiste moment vast gezet hebben...

alleszins: lijkt mij een serieus bruin-streep-in-de-broek-momentje...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

User avatar
Muug
Posts: 6712
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: achteras los ...

Post by Muug » 22 Oct 2017 16:57

Koeno wrote:
22 Oct 2017 14:05
Het kan aan mij liggen, maar er wordt al naar de garagist gewezen, terwijl hij evengoed eergisteren zijn kettingspanning bijgesteld kan hebben en dus niet op het juiste moment vast gezet hebben...
ehm, ik wijs EERST naar het aanhaalmoment, en dàn pas wijs ik ook naar de garagist. Jaja, ik let goed op de volgorde. ;)

User avatar
Koeno
Posts: 1358
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: achteras los ...

Post by Koeno » 22 Oct 2017 17:52

Muug wrote:
22 Oct 2017 16:57
Koeno wrote:
22 Oct 2017 14:05
Het kan aan mij liggen, maar er wordt al naar de garagist gewezen, terwijl hij evengoed eergisteren zijn kettingspanning bijgesteld kan hebben en dus niet op het juiste moment vast gezet hebben...
ehm, ik wijs EERST naar het aanhaalmoment, en dàn pas wijs ik ook naar de garagist. Jaja, ik let goed op de volgorde. ;)
Maar jij bent niet de enigste (en al zeker niet de eerste) die wijst naar de garagist ;)
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Stefke
Posts: 1383
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: achteras los ...

Post by Stefke » 22 Oct 2017 18:24

Maakt niet veel uit hoe die bout losgekomen is of wie hem niet vastgezet heeft. Belangrijkste is dat het geen kwaad kan om regelmatig zelf eens de moto visueel te checken, zo kan je wel al eens onheil voorkomen. :whip:
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000

User avatar
Muug
Posts: 6712
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: achteras los ...

Post by Muug » 22 Oct 2017 19:58

awel ja
en dan komt ge tot de ontdekking dat de onderhoudsintervallen relatief kort waren (6000km) én dat dat heel eenvoudig was om zelf te doen, waardoor ge altijd een goed zicht had op de toestand van uwe moto ...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest