Page 1 of 1

carterhelft scooter uitgebroken

Posted: 21 Nov 2017 17:37
by zwiep
aan de techneuten hier onder ons :-)

rechter carterhelft van onze zoon zijn scooter moet vervangen worden, alle, den uitlaat hangt daar ook aan vast en om 1 of andere duistere reden(ik veronderstel iemand op de uitlaat gaan staan) is dit uitgebroken.
op het eerste zicht moet het vliegwiel er vanaf en ook de ontsteking , alvorens de carterhelft kan gedemonteerd worden, ik veronderstel allemaal nieuwe dichtingen en dergelijke, maar nu de vraag, die ontsteking, moet dat op exact dezelfe plaats teruggeplaatst worden en zitten daar merktekens rond?
laten herstellen is geen optie wegens veel te duur ... lees 700 euro zonder de uitlaat (die ook afgebroken is )

alle tips zijn welkom

Re: carterhelft scooter uitgebroken

Posted: 21 Nov 2017 17:39
by Muug
moment van ontsteking is afhankelijk van de stand van de krukas, dus ja dat is belangrijk. Dat werkt met graden (van ne cirkel). Een vonk wordt nl een beetje "op voorhand" aangestoken, zodat ge een schoon maximale verbranding hebt op het BDP. 8-)

Re: carterhelft scooter uitgebroken

Posted: 21 Nov 2017 17:50
by zwiep
ik veronderstel dus dan da schijfke met de spoellekes erop merktekens zal hebben tov de krukas?

Re: carterhelft scooter uitgebroken

Posted: 30 Nov 2017 20:21
by Raketman
Dat klinkt zoals de typische MBK-booster ziekte...slecht concept voor de ophanging van den uitlaat.

Zijt ge niet beter/sneller/goedkoper af door een okkazie blokske te zoeken en dat eronder te hangen ?
Afhankelijk van het soort ontsteking dat ge hebt zijn er meestal wel merktekens om dat terug goed te steken, en de meeste vliegwielen zitten met een spie vast op de krukas. Die kunt ge niet verkeerd monteren.

Ik hoop dat ge voorzien zijt van de juiste trekkers enzo, want er zullen wel wat lagers moeten vervangen worden ook.

Re: carterhelft scooter uitgebroken

Posted: 01 Dec 2017 09:40
by zwiep
Raketman wrote: 30 Nov 2017 20:21 Dat klinkt zoals de typische MBK-booster ziekte...slecht concept voor de ophanging van den uitlaat.

Zijt ge niet beter/sneller/goedkoper af door een okkazie blokske te zoeken en dat eronder te hangen ?
Afhankelijk van het soort ontsteking dat ge hebt zijn er meestal wel merktekens om dat terug goed te steken, en de meeste vliegwielen zitten met een spie vast op de krukas. Die kunt ge niet verkeerd monteren.

Ik hoop dat ge voorzien zijt van de juiste trekkers enzo, want er zullen wel wat lagers moeten vervangen worden ook.
ondertussen me gewaagd aan de herstelling, motorke draait ondertussen al terug, carterhelft en dichtingen vervangen en terzelfde tijd ook de olie ververst, kostprijs voor dit alles : 61€ inclussief trekker voor vliegwiel. nu nog een uitlaat scoren en em kan terug de baan op.