Alternator

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Alternator

Post by den Bullet »

Hoe meet ge best of een alternator naar behoren werkt?
Van de moment dat er elektrische draadjes aan te pas komen, ben ik finaal verloren ... :oops:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alternator

Post by Muug »

den Bullet wrote: 29 Apr 2019 17:48 Van de moment dat er elektrische draadjes aan te pas komen, ben ik finaal verloren ... :oops:
Dan is het beste antwoord: niet.
Denk ik dan...

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Alternator

Post by Stefke »

Als 'm nog gewoon in het circuit zit kunt ge dat toch meten op de batterij? Bij gas geven moet de batterij dan bijgeladen worden en rond de 14.5 a 14.7 volt geven?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Alternator

Post by Raketman »

Als uw batterij nog in topconditie is zal de regulator ook boven de 14V geven, zelfs als er één fase zou zijn van de alternator die niet of minder goed werkt. Dat zal dan pas beginnen opvallen wanneer de batterij op haar laatste benen loopt.

Kweetniet over welke moto het gaat, maar in de meeste workshop manuals staat een richtspanning die de alternator moet geven op zijn wikkelingen bij een bepaald toerental. Loskoppelen van de spanningsregelaar, moto starten en dan met de multimeter op AC stand kijken hoeveel er nog uit komt. Nekeer meten tussen alle draadjes onderling (2 of 3 fase is dezelfde werkwijze) en ge moet altijd ongeveer dezelfde spanning meten tussen alle draden. Als ge gas geeft moet de spanning mee omhoog gaan met het toerental. Typisch is bvb 20-30V AC op ralenti, en dan zo'n 15V extra per 1000 toeren dat ge gas geeft.

Een ander testje dat ge kunt doen (met de motor uitgeschakeld) is op geleidingstest meten tussen elke draad (of elke fiche in de stekker) van de alternator en massa. Daar mag geen geleiding zijn.
Nil volentibus arduum

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Alternator

Post by den Bullet »

Met dank voor de antwoorden!

't Gaat om de 900SS van Felix; gisteren had hij een testritje gedaan met een spiksplinternieuwe Motobatt en bij het terugkomen (na zo'n 100 km) startte die niet meer.

Laadspanning gemeten en die laadde dus niet meer op.

Alternatordraden losgekoppeld en die stond dus gewoon in kortsluiting :o

De isolatie van de twee draden was blijkbaar weggeschuurd, maar na het loswrikken van die draden is er nog niks van weerstand te bespeuren.

Ergo: alternator wss naar de zak.

Via onderdelenzoeker toch al een aanbieding gekregen voor een gereviseerde alternator.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Alternator

Post by TRooPER »

den Bullet wrote: 02 May 2019 10:42 Met dank voor de antwoorden!


Via onderdelenzoeker toch al een aanbieding gekregen voor een gereviseerde alternator.

hier kan je misschien ook 'bellen' als je iets nodig hebt voor een italiaan
http://www.icmbikes.be
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alternator

Post by Muug »

en zou Ducati Red Fox niet kunnen helpen?
https://www.redfoximport.eu/
of
https://www.redfox-grinta.com/

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Alternator

Post by den Bullet »

Goh, adreskes genoeg voor wisselstukken, en 't aanbod dat ik heb:
Sevior in ROELOFARENDSVEEN heeft de volgende onderdelen voor u:

--------------------------------------------------------------
- Alternator.

Garantie: 3 jaar
Opmerking: Alternator revisie
Wij reviseren ( wikkelen) uw alternator.
3 jaar garantie
Imitatie / aftermarket dynamo's reviseren wij niet
Prijs: 135,00 euro Incl. BTW Excl. verzenden


--------------------------------------------------------------

De prijs van deze onderdelen is exclusief verzenden.

Totale verzendkosten (NL): 14,50 euro Incl. BTW
Toch niet slecht me dunkt ...

Post Reply