Vaseline

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Vaseline

Post by Mario »

gebruiken jullie dat... :grin:
...voor jullie accu's (of batterij als je dat liever hoort) ?

die van mijn moto is definitief naar de knoppen en ik moet een nieuwe kopen
nu heb ik ergens opgevangen dat je de polen met vaseline moet insmeren
doet iemand dat hier en waar haal je zoiets, want ik vermoed dat het geen vaseline is die je in een seksshop bijvoorbeeld kunt kopen ? :angel: :freak:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Vaseline

Post by den Bullet »

Kopervet ;)

Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Vaseline

Post by Blackbert »

een apotheek heeft dat ook, als je daar vlotter binnenstapt ;)

of bij RAD, hetzelfde merk als den Bullet zijn kopervet. :ugeek:
grease up your baby for a ball on the hill

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Vaseline

Post by Mario »

ah, bedankt voor de antwoorden
en wat is daar eigenlijk het nut van : zou voor betere geleiding zorgen ?
vaseline is toch voor een heel groot stuk water en water/vochtigheid met ellentric, dat komt niet goed is mij altijd verteld (heb het nooit proefondervindelijk uitgetest :stop: )

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Vaseline

Post by den Bullet »

Mario wrote: 28 Sep 2019 13:27 ...
en wat is daar eigenlijk het nut van : zou voor betere geleiding zorgen ?
vaseline is toch voor een heel groot stuk water en water/vochtigheid met ellentric, dat komt niet goed is mij altijd verteld (heb het nooit proefondervindelijk uitgetest :stop: )
Ge kunt zuurvrije vaseline gebruiken, maar kopervet zorgt voor een betere geleiding, is duurzamer dan vaseline en beschermt beter tegen corrosie;

My Image

;)

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Vaseline

Post by duibhce Kaelann »

den Bullet wrote: 28 Sep 2019 14:11 Ge kunt zuurvrije vaseline gebruiken, maar kopervet zorgt voor een betere geleiding, is duurzamer dan vaseline en beschermt beter tegen corrosie;

My Image

;)
:stupid:

en voor corrosie in stekkerkes tegen te gaan: dielectrisch vet
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vaseline

Post by Muug »

en ge kunt ook gewoon niks gebruiken...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Vaseline

Post by duibhce Kaelann »

en te voet gaan? ik dacht het niet ... :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vaseline

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 28 Sep 2019 22:27 en te voet gaan? ik dacht het niet ... :lol:
Ik rijd al dertig jaar.... en ik heb nog nooit te voet moeten gaan omdat ik mijn accupolen niet gesmeerd had.
De enige keren dat ik al gecorrodeerde accupolen ben tegengekomen is bij slecht onderhouden motorfietsen. Dus ofwel bij anderen ofwel bij moto's die ik pas gekocht heb.

Daarom dat ik toch even nadrukkelijk wens op te merken dat het zeker geen vereiste is om daar iets op te smeren.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Vaseline

Post by duibhce Kaelann »

T was een graptje, Pol. Mijn alternatieve interpretatie van "niks gebruiken", dus ook geen :ricky:
:whistling:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Vaseline

Post by Jopet »

Ik rij al van in halverwege jaren '80 met de moto en heb nog niets iets aan de polen van de batterijen gesmeerd, rij al altijd gans het jaar door en zie (er voor mij) het nut niet van in, nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit een moto gekocht heb ouder dan 2 jaar (meestal nieuw) en nog nooit met een moto langer dan 5 jaar gereden heb.... maar een correct product aan smeren zal ook wel geen kwaad kunnen ;-)

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vaseline

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 29 Sep 2019 09:26 T was een graptje, Pol. Mijn alternatieve interpretatie van "niks gebruiken", dus ook geen :ricky:
:whistling:
aaaaaaaaaaaa nu snap ik hem :lipsrsealed2:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Vaseline

Post by Blackbert »

Afhankelijk van waar die contactpunten (accu, stekkers, zekeringen, ...) zich bevinden op de motor zal 't toch geen kwaad kunnen, zacht uitgedrukt.
Ik heb er nooit door stilgestaan, bellend naar een depaneur, maar 't heeft toch een paar keer weinig gescheeld.

Midden in Antwerpen met horten en stoten geconfronteerd, maar er toch uitgeraakt en naar huis gereden. Bleek de aansluiting voor de hoofdzekering (startmotor) te zijn die doorgerot was. Die zit vooraan onder de rechtertank, in de spray van het voorwiel. Ondanks ingevet toch kaput, dankzij ingevet had het een jaar of 8 en 80.000km geduurd.

Na de nachtshift vaststellen dat de koplamp het niet doet. Achter ook niet trouwens. Remlicht wel, en de afzonderlijk gezekerde bijverlichting voor ook. Toch maar naar huis gereden.
Bleek aan de zekeringhouder boven het balhoofd te liggen. Alle zekeringen ok, maar de klemmen waar ze inzitten lichtelijk last van corrosie. Je kan dat geheel simpel uit elkaar halen, reinigen en invetten, waarna alles weer werkt voor 100.000km. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Vaseline

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 29 Sep 2019 11:40 aaaaaaaaaaaa nu snap ik hem :lipsrsealed2:
Er is geen groot komiek aan mij verloren gegaan :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Vaseline

Post by Raketman »

Zuurvrije vaseline op accu-polen is standaard practice.
Nil volentibus arduum

User avatar
tandwieleke.
Posts: 34
Joined: 31 Mar 2016 03:53

Re: Vaseline

Post by tandwieleke. »

Dus, als ik zo doordenk, zou men ook vaseline mogen doen, op de stekkertjes van halogeen lampen? Die durven ook nogal eens oxideren.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Vaseline

Post by Marsman »

In de tijd van open zuurbatterijen was het gebruik van vaseline inderdaad nuttig omdat dampen neersloegen op de positieve pool en je kreeg dan een wit-groene neerslag. Die vrat stillekesaan het lood van de pool en de aansluitingsklem weg en als je daar niet tijdig iets aan deed werd die op den duur gewoon weggevreten. Dada batterij. Die neerslag was echter makkelijk te verwijderen door er regelmatig genoeg warm water over te gieten, of.......inderdaad: insmeren met vaseline waardoor je geen last meer had van die neerslag. Echter, sinds batterijen werden uitgerust met een evacuatieslangetje werd het invetten van de polen totaal overbodig. Ondertussen zijn zuurbatterijen al verschillende jaren van het gesloten type en werd ook het slangetje overbodig.
Als je dus een batterij hebt die je nog kan bijvullen (ALLEEN MET GEDISTILLEERD WATER AUB), dan moet je dit beslist doen. In alle andere gevallen is het slechts een handig truukje van malafide mechaniekers of verkopers allerhande om je zuurverdiende centjes uit je zakken te slaan.
:)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vaseline

Post by Muug »

Marsman wrote: 01 Oct 2019 11:57 In de tijd van open zuurbatterijen was het gebruik van vaseline inderdaad nuttig omdat dampen neersloegen op de positieve pool en je kreeg dan een wit-groene neerslag. Die vrat stillekesaan het lood van de pool en de aansluitingsklem weg en als je daar niet tijdig iets aan deed werd die op den duur gewoon weggevreten. Dada batterij. Die neerslag was echter makkelijk te verwijderen door er regelmatig genoeg warm water over te gieten, of.......inderdaad: insmeren met vaseline waardoor je geen last meer had van die neerslag. Echter, sinds batterijen werden uitgerust met een evacuatieslangetje werd het invetten van de polen totaal overbodig. Ondertussen zijn zuurbatterijen al verschillende jaren van het gesloten type en werd ook het slangetje overbodig.
Als je dus een batterij hebt die je nog kan bijvullen (ALLEEN MET GEDISTILLEERD WATER AUB), dan moet je dit beslist doen. In alle andere gevallen is het slechts een handig truukje van malafide mechaniekers of verkopers allerhande om je zuurverdiende centjes uit je zakken te slaan.
:)
Merci Marsman. :thumbsup:
Nu hebben we wel het woord van een (ex-)pro uit de autowereld tegenover dat van een pro uit de motorfietswereld. :o

Post Reply